Ik ben Christiaan, 28 jaar oud en nieuw hier op het forum en als chauffeur. Ik heb een eenmanszaak in roeibotentransport, ik vervoer roeiboten naar en van wedstrijden in Nederland en het buitenland. Hiervoor gebruik ik een BE-trekker met een oplegger. Totaalgewicht van de combinatie is 7,3 ton. Ik heb gekozen voor deze combinatie, omdat ik hierop zonder probleem ondeelbare achten (boot voor acht personen en een stuurman) kan vervoeren, en omdat roeiboten vrij weinig wegen (de zwaarste wegen rond de 100 kilo, maar zijn wel 18 meter lang).
Afgelopen week heb ik een offerteaanvraag gehad voor een transport naar Varese in Italie. Bij dit transport lijkt het mij het meest logisch om via Zwitserland te rijden. Omdat Zwitserland geen EU is roept dit voor mij wat vragen op, die ik graag aan meer ervaren chauffeurs zou willen voorleggen.
Wat is de regelgeving met betrekking tot transit verkeer door Zwitserland? Welk document kan ik hiervoor het beste gebruiken? Het lijkt erop dat ik in feite doe aan hoefijzervervoer, ik laad in Nederland, rijd naar Italie, daar wordt dan geroeid, en ik rijd met dezelfde boten weer terug naar Nederland, maar wat heeft dat dan voor gevolgen voor het te gebruiken document?
Ook vroeg ik mij af welke grensovergangen het beste zijn om te nemen, ik heb al op het forum gelezen dat die bij Weil am Rhein niet zo heel denderend is. Of maakt dit voor transitvervoer niet zo veel uit? En welke handelingen moet ik aan de grens uitvoeren (ik heb geen ervaring met buitenlands transport). Alles rond tol betalen in Zwitserland heb ik al uitgezocht en lijkt vrij simpel te zijn, pasje laten maken, bonnetje halen, kmstand opschrijven, en aan de Italiaanse kant betalen voor aantal gereden kilometers en gewicht en euroklasse.
Ik hoop dat jullie mij (letterlijk en figuurlijk) op weg kunnen helpen!
Vraag
cahummel
Beste Forumleden,
Ik ben Christiaan, 28 jaar oud en nieuw hier op het forum en als chauffeur. Ik heb een eenmanszaak in roeibotentransport, ik vervoer roeiboten naar en van wedstrijden in Nederland en het buitenland. Hiervoor gebruik ik een BE-trekker met een oplegger. Totaalgewicht van de combinatie is 7,3 ton. Ik heb gekozen voor deze combinatie, omdat ik hierop zonder probleem ondeelbare achten (boot voor acht personen en een stuurman) kan vervoeren, en omdat roeiboten vrij weinig wegen (de zwaarste wegen rond de 100 kilo, maar zijn wel 18 meter lang).
Afgelopen week heb ik een offerteaanvraag gehad voor een transport naar Varese in Italie. Bij dit transport lijkt het mij het meest logisch om via Zwitserland te rijden. Omdat Zwitserland geen EU is roept dit voor mij wat vragen op, die ik graag aan meer ervaren chauffeurs zou willen voorleggen.
Wat is de regelgeving met betrekking tot transit verkeer door Zwitserland? Welk document kan ik hiervoor het beste gebruiken? Het lijkt erop dat ik in feite doe aan hoefijzervervoer, ik laad in Nederland, rijd naar Italie, daar wordt dan geroeid, en ik rijd met dezelfde boten weer terug naar Nederland, maar wat heeft dat dan voor gevolgen voor het te gebruiken document?
Ook vroeg ik mij af welke grensovergangen het beste zijn om te nemen, ik heb al op het forum gelezen dat die bij Weil am Rhein niet zo heel denderend is. Of maakt dit voor transitvervoer niet zo veel uit? En welke handelingen moet ik aan de grens uitvoeren (ik heb geen ervaring met buitenlands transport). Alles rond tol betalen in Zwitserland heb ik al uitgezocht en lijkt vrij simpel te zijn, pasje laten maken, bonnetje halen, kmstand opschrijven, en aan de Italiaanse kant betalen voor aantal gereden kilometers en gewicht en euroklasse.
Ik hoop dat jullie mij (letterlijk en figuurlijk) op weg kunnen helpen!
Link naar opmerking
Deel via andere websites
26 antwoorden op deze vraag
Recommended Posts