Spring naar bijdragen
Forum gesloten ×
  • 0

Transportdocumenten voor transit door Zwitserland


cahummel

Vraag

  • Forumlid

Beste Forumleden,

Ik ben Christiaan, 28 jaar oud en nieuw hier op het forum en als chauffeur. Ik heb een eenmanszaak in roeibotentransport, ik vervoer roeiboten naar en van wedstrijden in Nederland en het buitenland. Hiervoor gebruik ik een BE-trekker met een oplegger. Totaalgewicht van de combinatie is 7,3 ton. Ik heb gekozen voor deze combinatie, omdat ik hierop zonder probleem ondeelbare achten (boot voor acht personen en een stuurman) kan vervoeren, en omdat roeiboten vrij weinig wegen (de zwaarste wegen rond de 100 kilo, maar zijn wel 18 meter lang).

Afgelopen week heb ik een offerteaanvraag gehad voor een transport naar Varese in Italie. Bij dit transport lijkt het mij het meest logisch om via Zwitserland te rijden. Omdat Zwitserland geen EU is roept dit voor mij wat vragen op, die ik graag aan meer ervaren chauffeurs zou willen voorleggen.

Wat is de regelgeving met betrekking tot transit verkeer door Zwitserland? Welk document kan ik hiervoor het beste gebruiken? Het lijkt erop dat ik in feite doe aan hoefijzervervoer, ik laad in Nederland, rijd naar Italie, daar wordt dan geroeid, en ik rijd met dezelfde boten weer terug naar Nederland, maar wat heeft dat dan voor gevolgen voor het te gebruiken document?

Ook vroeg ik mij af welke grensovergangen het beste zijn om te nemen, ik heb al op het forum gelezen dat die bij Weil am Rhein niet zo heel denderend is. Of maakt dit voor transitvervoer niet zo veel uit? En welke handelingen moet ik aan de grens uitvoeren (ik heb geen ervaring met buitenlands transport). Alles rond tol betalen in Zwitserland heb ik al uitgezocht en lijkt vrij simpel te zijn, pasje laten maken, bonnetje halen, kmstand opschrijven, en aan de Italiaanse kant betalen voor aantal gereden kilometers en gewicht en euroklasse.

Ik hoop dat jullie mij (letterlijk en figuurlijk) op weg kunnen helpen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Je gaat naar een grensexpediteur,dat kan in Nederland zijn,maar dat mag ook in Duitsland,aan de grens met Weil am rhein,en laat daar een "T2 document opmaken,je hebt hiervoor een rekening,pakbon of eenvoudig je CMR nodig.

Met dit T 2 ga je aan de grens eerstsnaar de Duitse douane,die scant de steepjescode op het document,dan naar de Zwitserse douane,die scant weer de streepjescode,je maaktvoor je met je document naar de Zwitser gaat eerst je LSVA( de door jou beschreven tol)

Als je aan de Italiaans/Zwitserse grens komt ga je eerst naar de Zwitser,die scant weer de code,dat je CH uit gegaan bent,en vervolgens naar de Italiaan die het document aanzuivert ,dat je dus weer in de EEG bent.

Let wel op dat de eindbestemming van je document wel ook de naam draagt van het grenskantoor,laat dit niet op Varese zetten,anders moet je daar weer naar de douane( en dus weer van een (dure) expediteur ) gebruik maken.

Zo n document kun je in Nederland bij een expediteur laten maken,ze kunnen t zelfs naar je toe mailen,je kunt t ook aan de Belgisch -Luxemburgse grens laten maken,de prijs kan varieren maar ligt zo rond de € 40/50

Gr Peter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Uhhh, Peter...

De TS schrijft dat hij met een BE combi rijdt, is die LSVA dan ook van toepassing?

Ja,ieder voertuig,boven de 3,5 ton,dat goederen vervoert valt onder de LSVA( Leistungs Abhängige Schwerverkehrs Abgabe) regeling.

Overig verkeer van meer dan 3,5 t,zoals zware personen wagens,bussen,tentoonstellings voertuigen circus voertuigen) boven de 3,5 ton valt onder de PSVA ( Pauschal Abhängige Schwer verkehrs Abgabe)regeling

Eidgenössische Zollverwaltung EZV - Schwerverkehrsabgaben (LSVA und PSVA)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Voor zover ik weet kun je op/aan de grens met Zwitserland geen T2 meer maken maar moet je dit ergens eerder laten maken, Belgische/Luxemburgse grens of al in Nederland.

Nee hoor,in Weil am rhein zitten verschillende expediteurs die een document voor je kunnen maken,in Saint Louis doen ze wel eens moeilijk(de expediteurs,omdat ze er geen zin in hebben).

Maar het is i.d.d. wel sneller als je t in t binnen land doet,Sterpenich of zo.

Op de B 5 zit aan afslag Hartheim,64 b het Aral autohof Bremgarten,en daar zit ook een spedition boven die een document voor je maakt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
was er niet een uitzondering voor sport gerelateerde zaken zoals voor bijvoorbeeld formule 1 wagens die vervoerd worden?

ik zou zeggen bel even met de douane die moeten het toch weten?

Klopt Freddie,dat valt onder de PSVA regeling,T.S. vervoert die boten echter niet als onderdeel van en sportclub ,maar vervoert die boten beroepsmatig,en dan valt hij onder de LSVA regeling.

Als mijn baas een lading tennisballen vervoert valt hij daar ook onder.

Wat het verschil in tarief is weet ik niet,maar die Zwitser kennende zal dat wel niet zo erg veel verschillen met beroeps matig vervoeren.de hoofdprijs dus.:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Loopt het nou wel een beetje aan die grens daaro?, ik heb dat gezeik aan die grens eens 2x gedaan, daarna nooit meer. Stond eerst 3 uur aan te schuiven in de rij op de snelweg, toen nog eens 3 uur lopen k*t kammen om die zooi vrij te maken in die gebouwen daar. Kolere zeg wat een dom gedoe is dat allemaal, was blij dat ik er nooit heen hoefde.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
was er niet een uitzondering voor sport gerelateerde zaken zoals voor bijvoorbeeld formule 1 wagens die vervoerd worden?

ik zou zeggen bel even met de douane die moeten het toch weten?

Die gaan op een A.T.A.

Kun je heel Europa mee door

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
ach martijn het is net als bij een dc, ben je vroeg staan er velen, kom je later dan valt het wel mee.

tenminste dat is mijn ervaring.

Ja daar heb je zeker gelijk in. Ik moest toen ooit eens 26 big bag's met van die plastic korrels op blokkers inklaren. Toen dacht ik echt van, kom op man plastic korreltjes inklaren gaat het niet ofzo? Ik wist helemaal niet hoe dat werkte aan die grens daar, dus je hobbelde van de een naar de ander, en met 3 stempels ben je klaar en kan je weer gaan. Wel een schitterend mooi land om te komen trouwens, maar dat gezeik met die grens hoeft van mij niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Bedankt voor de reacties!!! Ik ga nu in ieder geval de douane bellen (in NL dan), en daarna een grensexpediteur contacteren.

Overigens is roeibotentransport wel een beetje rare tak van (tran)sport. Binnen Nederland werken we zonder ladingbrieven, en de lading is verzekerd via de Koninklijke Nederlandse Roeibond. Dat moet ook wel, want 1 boot kost rond de 20000 euro, dus als mijn trailer vol ligt heb ik er voor 400000 euro aan alleen boten op liggen. De riemen tel ik niet eens mee. Als ik me daarvoor moest verzekeren was ik heel veel geld kwijt.

Waar ik zelf nog aan dacht (maar ik weet niet of dat helpt) is dat ik een document op laat maken dat de lading die ik vervoer alleen verzekeringswaarde of vervangingswaarde heeft, en geen economische (tweedehands roeiboten leveren niet veel op). Misschien dat dat de CH douane kan overtuigen dat ik echt niet van plan ben die dingen te verkopen in CH, maar er alleen doorheen wil.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Loopt het nou wel een beetje aan die grens daaro?, ik heb dat gezeik aan die grens eens 2x gedaan, daarna nooit meer. Stond eerst 3 uur aan te schuiven in de rij op de snelweg, toen nog eens 3 uur lopen k*t kammen om die zooi vrij te maken in die gebouwen daar. Kolere zeg wat een dom gedoe is dat allemaal, was blij dat ik er nooit heen hoefde.

Prijs je rijk, vroeger stonden we in Italie nog eens en halve dag verplicht koffie te drinken om de boel in te klaren........!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Bedankt voor de reacties!!! Ik ga nu in ieder geval de douane bellen (in NL dan), en daarna een grensexpediteur contacteren.

.

Het gaat toch om een transit document,dan is de waarde toch niet van belang

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Loopt het nou wel een beetje aan die grens daaro?, ik heb dat gezeik aan die grens eens 2x gedaan, daarna nooit meer. Stond eerst 3 uur aan te schuiven in de rij op de snelweg, toen nog eens 3 uur lopen k*t kammen om die zooi vrij te maken in die gebouwen daar. Kolere zeg wat een dom gedoe is dat allemaal, was blij dat ik er nooit heen hoefde.

Daarom had ik altijd een vriendelijk verzoek aan de planning om opgaand voor St. Louis te kiezen als ze het document wilden laten opmaken. Ik had er weinig zin om op de A5 in de rij aan te sluiten voor Weil am Rhein.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Daarom had ik altijd een vriendelijk verzoek aan de planning om opgaand voor St. Louis te kiezen als ze het document wilden laten opmaken. Ik had er weinig zin om op de A5 in de rij aan te sluiten voor Weil am Rhein.

Als je over Rheinfelden gaat hoef je je auto niet eens uit,eerste loket de Duitser,tweede loket de Zwitser,incl LSVA.zo vanachter het stuur.

Maar i.d.d. st Louis gaat wel wat beter dan Weil,alhoewel ;als je Zwitserland uit gaat is het ook nog een wandeling hoor,van de parking naar t kantoor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ligt wel aan het tijdstip Eddy. Maar ik heb al regelmatig daar een tijdje mogen aanschuiven eer je op de parkeerplaats aankomt. Het ergste vind ik dat tegenwoordig de Duitse Polizei graag van de gelegenheid gebruikt maakt en doodgemoedelijk langs de rij kuiert om te kijken of ze nog ergens geld kunnen scoren met de staat van je wagen.

Hendrik

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Ligt wel aan het tijdstip Eddy. Maar ik heb al regelmatig daar een tijdje mogen aanschuiven eer je op de parkeerplaats aankomt. Het ergste vind ik dat tegenwoordig de Duitse Polizei graag van de gelegenheid gebruikt maakt en doodgemoedelijk langs de rij kuiert om te kijken of ze nog ergens geld kunnen scoren met de staat van je wagen.

Hendrik

Avond,kan er over meepraten Hendrik.2 maanden terug stond ik ook aan WaR.kom ik terug van douane rij weg uit de rij,polizei.hadden geconstateerd dat mijn schijven scheuren hadden,dit door alleen de velg te kijken!lang verhaal kort te maken;naar de werkstatt,schijven vervangen,uurke of 6 verder en 'versleten schijven' in de auto voor onze dealer.zaterdags ingeleverd bij dealer blijkt er niks mis mee te zijn!

Grt. Weske

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Avond,kan er over meepraten Hendrik.2 maanden terug stond ik ook aan WaR.kom ik terug van douane rij weg uit de rij,polizei.hadden geconstateerd dat mijn schijven scheuren hadden,dit door alleen de velg te kijken!lang verhaal kort te maken;naar de werkstatt,schijven vervangen,uurke of 6 verder en 'versleten schijven' in de auto voor onze dealer.zaterdags ingeleverd bij dealer blijkt er niks mis mee te zijn!

Grt. Weske

heeft je dealer wel contact opgenomen met die werkstatt om navraag te doen ?is beetje vreeemd als ze daar niet goed zijn en hier wel:(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

En inderdaad lopen op de douane parking op Weil als je Zwitserland uitgaat regelmatig 2 mensen van de Duitse Zoll regelmatig even een rondje om te zien of er nog ergens een kassa gaat rinkelen. Die zullen inderdaad hun collega's an de politie wel waarschuwen.

Maar het is inderdaad zonde Wesley :(

Hendrik

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

@Andremast,ja loopt via volvo service België momenteel dus zal wel touwtrek spelletje worden.De polizei en eigenaar garage hadden t ook wel erg gezellig samen...

@Hendrik,blijft kwaai geld zeker in deze tijden van overleven en dubbeltjes draaien.

Grt. Weske

Link naar opmerking
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden