[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Duitse transporteurs kampen met chauffeurstekort


mark

Recommended Posts

Wat een flauwekul Limboman.

Wij hebben ook een OR.

Vanuit de directie krijgen de OR-leden cursussen aangeboden.

Ook hebben wij een chauffeurstoko, waarbij dus overleg wordt gevoerd met de directie.

Doel van dit alles is de bedrijfsvoering te verbeteren, omdat de directie nu beter weet wat er zich op de werkvloer afspeelt.

Er zijn natuurlijk altijd dingen te verbeteren, waarbij klanten ook meer tevreden kunnen zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nu begrijp ik het weer die 2000 chauffeurs die opgeleid moeten worden zijn voor de Duitse markt want in Nederland zijn er in de grensstreken teveel werkloze chauffeurs die ook beter over de grens kunnen gaan werken. LOLLOL

Helaas zit hier wel een kern van waarheid in.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Limboman,hoeveel verantwoording en risico's de transport sector werkgevers wel niet nemen kunnen we hier met de regelmaat van de klok lezen in de rubriek faillisementen met doorstart en natuurlijk zit men dan niet te wachten op enige bemoeienis van de werknemers, stel je voor dat men ze nog moet betalen ook. Anderzijds wel fijn dat u mensen waarschuwt zodat ze weten met wie ze het te doen hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Limboman,hoeveel verantwoording en risico's de transport sector werkgevers wel niet nemen kunnen we hier met de regelmaat van de klok lezen in de rubriek faillisementen met doorstart en natuurlijk zit men dan niet te wachten op enige bemoeienis van de werknemers, stel je voor dat men ze nog moet betalen ook. Anderzijds wel fijn dat u mensen waarschuwt zodat ze weten met wie ze het te doen hebben.

Zou je dit even willen toelichten?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

En zo hoort het ook te zijn. As je dat niet bevalt, zorg je toch dat je zelf een chef wordt. Heb je die ambitie niet, dan moet je ook niet wèl iets te vertellen willen hebben, maar geen verantwoording of risico willen nemen. Je arbeidsvoorwaarden worden keurig in de CAO geregeld, en  voor de rest heb je de reguliere wetgeving. Dus wat dat betreft; no worries. Aan dat hele "wij willen ook wat te zeggen hebben" is een groot deel van het verdwijnen van werkgelegenheid hier te lande te danken. Besef dat lang niet iedere werkgever, met name in het MKB, op de bemoeienis van de werknemers zit te wachten.

 

Tja, is ook een manier van bekijken. Wat veel leidinggevenden zijn vergeten is wat hun rol nou eigenlijk is binnen een organisatie.

 

Leidinggeven is niet mensen rondblaffen maar voorwaardelijk en conditioneel bezig zijn. Dus vertellen wat er van een werkgever

wordt verwacht en vervolgens er voor zorgen dat deze werkgever de middelen krijgt zodat hij dan deze opdracht kan uitvoeren. 

 

En onderling overleg (hoor en wederhoor) is nodig om bedrijfsprocessen te verfijnen. Niet meer en niet minder. 

 

Daarnaast heb je ook nog een stuk respect wat je mag hebben voor iemand zijn beroep. Of hij / zij nou een stuur vast houdt of als

leidinggevende de gedoodverfde pispaal is, beide zijn nodig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Pffff.....geloof jij in zo een complottheorie?

Waarom kost het de overheid geld als men hier werkt?

Het levert alleen maar geld op.

Ik denk dat het zelfs meer geld oplevert als het hier verdiend wordt, dan in het buitenland.

Immers, de loonbelasting tikt hier wel aan.

Heb jij enig idee waarom de economie in landen als Polen o.a. zo goed draait? Juist ja, doordat men hier werkt.

 

Ik heb nooit gezegd dat het geld kost als men hier werkt, maar begrijp wel dat je het zo uitleg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat zijn de voordelen.

Nadelen zijn de belabberde arbeidsvoorwaarden en de rangverdeling in de heimat.

Als arbeider ben je niets anders als een voetveeg bij de oosterburen.

Waar wij soms overleg met het management hebben (chauffeurs overleg, ondernemingsraad), heb je daar eenvoudigweg niets te vertellen.

Wat de chef zegt, dat doe je.

Sjonge Routier, hier sla je de plank toch wel volledig mis!!!

Ikzelf werk voor een duitse bedrijf.

Verleden jaar heb ik de overweging gemaakt om ook in duitse dienst te gaan (zelfde functie, alleen ander land) echter daar kwamen de duitsers toch gelijk uit de bus. Hierdoor en mede door de noodzaak van verhuizen heb ik het niet door laten gaan.

Mocht ik in de ww hebben gezeten, had ik de kans met beide handen aangegrepen. Werken in Duitsland is totaal NIET slecht. En de arbeidsvoorwaarden zijn net als in Nederland, gewoon wettelijk geregeld (neem een voorbeeld aan de arbeidsuren, die worden strenger gehandhaaft als in NL, om maar een voorbeeld te noemen).

 

Enige waar je gelijk in hebt, Der Chef hat immer Recht. Wat af en toe ook weleens een voordeel kan zijn.

En ja, ook bij onze chef kan je gewoon binnenstappen en de waarheid vertellen, discussieren en schelden.

Houdt de man echt geen haat gevoelens aan over.

 

Verder heeft onze firma in Duitsland ook gewoon een OR, welke zelfs nog sterker is en meer te vertellen heeft als welke Nederlandse versie dan ook!!!

Ik begin toch meer en meer te geloven, dat jij alleen maar roept om het toeteren.

Zolang je er toch geen ervaring of verstand van hebt, zou het een mens sieren om gewoon de mond te houden....

 

Groet ron

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Daarbij komt nog Je kunt er beter leven Huizen zijn een stuk goed koper Je kunt je auto aftrekken Woon werk verkeer

 

 

Veel denken in Nederland dat de Duitsers nog 10 jaar achter leven Die tijd is allang voor bij Hier waar ik woon Daar werken zoveel in Duitsland Zelfs je pensioen is een stuk beter als in Nederland

 

En de veiligheid  staat en stuk beter aan geschreven in fabrieken dan in Nederland

 

Huub  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ayla, leg mij dan maar eens uit waarom ik meerdere Duitse collega's heb.

Die piekeren er niet over om weer in Duitsland aan de slag te gaan.

Een cao is er niet, en je bent op het huidige minimumloon aan de goden overgeleverd, en met name aan de goedheid van de werkgever.

Het Duitse arbeidsmodel lijkt nog meer op het Amerikaanse,dan de onze.

Hoeveel mensen zitten er daar niet op de mini-jobs omdat er dan geen steuer over betaald hoeft te worden?

Dat is echt niet omdat men dat zo prettig vind.

Je recht halen bij een vakbond heeft geen zin, want die stelt daar nog minder voor als hier.

Wij werken veel samen met een spedition uit omgeving Chemnitz.

Die mannen hebben 2100 euro all-in.

En daarvoor zijn ze ook weekenden weg.

Maar ze kruipen er voor dat bedrijf, want dat loon krijgen ze nergens anders in die omgeving.

Het enige waar redelijk betaald wordt in Baden Würtenberg en Bayern.

Puur en alleen omdat de economie daar beter is, als in andere deelstaten.

Omgeving Rostock moet je al helemaal niet zijn, voor een net belegde boterham.

Als jij het getroffen hebt in de heimat, dan heb je gewoon puur mazzel.

Maar vraag er maar eens naar bij je Duitse collega's, want je weet blijkbaar nog niet de helft van de Duitse arbeidsmarkt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Routier, ik heb het nagevraagd bij de duitse collega's.

Zij hebben gewoon een CAO, overuren worden betaald en ik ken alleen maar pensionado's die in de mini-job's zitten. Die mini-job's zijn ook voor de pensionado's gecreeerd, om de kennis binnen de arbeidsmarkt te houden.

En ja, dan mag je maximaal €400,- per maand bijverdienen.

 

De vergelijking met de Amerikaanse arbeidsmarkt gaat totaal NIET op, de duitse werknemer is zo verschrikkelijk beschermd!! Dat kunnen wij als nederlanders niet voorstellen. Vraag je collega's maar eens naar de term Stuhlpupper (stoelpoeper).

Een duitse onderneming moet veel geld betalen om een overtollige werknemer kwijt te raken.

 

Verder klopt het, dat de salarissen min of meer gebonden zijn aan de regio. In het algemeen kan men zeggen dat het Oost-Duitsland behoorlijk minder verdiend als het westen (is ook een politiek discussie punt in DLD).

 

Ik heb ook vele Duitse collega's die ook absoluut niet in Nederland aan de slag willen. Om wat voor reden dan ook.

En verder dat salaris van All-inn, dat kan ik me wel en niet voorstellen.

In duitsland mag je maximaal 10 uur per dag werken. Kom je daarboven, moet je gewoon blijven staan/overnachten. Ongeacht wat er aan de hand is, ongeacht welke functie je bekleed.

Er zijn dan ook verhalen bekend van leidingevenden van personeelszaken, die in het schavot gezeten hebben, puur omdat ze niet hebben ingegrepen bij het overmatig toestaan van overuren.

Helaas is dit geen stamtafel verhaal, ook wij hebben een zuster onderneming met een rood kruisje achter de naam....(en dus extra controles).

 

En dat ik niets van de Duitse arbeidsmarkt weet, ik geloof dat dit wel meevalt.

Ik heb al eerder in het buitenland gewerkt (Belgie) en ken de klappen van de zweep (geleerd door schade en schande).

Ik weet dus waar ik op moet letten en waar ik de info vandaan moet halen. En dat is niet bij de collega's (of werkgever).

 

Groet ron

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Daarbij komt nog Je kunt er beter leven Huizen zijn een stuk goed koper Je kunt je auto aftrekken Woon werk verkeer

 

 

Veel denken in Nederland dat de Duitsers nog 10 jaar achter leven Die tijd is allang voor bij Hier waar ik woon Daar werken zoveel in Duitsland Zelfs je pensioen is een stuk beter als in Nederland

 

En de veiligheid  staat en stuk beter aan geschreven in fabrieken dan in Nederland

 

Huub  

Tsjah Huub, hier post je dan iets, wat zinnig is.

Enkel een kleine correctie.

Die auto is alleen aftrekbaar als je in NL woont. De duitsers hebben gewoon te zorgen dat ze op het werk komen, die krijgen een vast bedrag per maand en daar meoten ze het mee doen (velen maken Fahrgemeinschaften).

 

En idd, veiligheid in de fabrieken is zeer sterk en beter (veiligheidsschoenen binnen de gele lijnen, bril, hesje).

 

Groet ron

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey Ron,

 

Ik stond afgelopen vrijdag nog met een Duitse Collega te praten die op Beringe rijd en we hadden het zo over de inkomsten.

En die vertelde mij dat hij voor een vast loon reed, netto zoiets rond de € 1800,00 aan overhield, ongeacht het aantal uren die hij werkte.

Deze collega was van rond mijn leeftijd en zou niet echt kunnen plaatsen dat hij hierover zou liegen.

Hij vertelde namelijk specifiek dat hij daarom alleen maar rond de kerk reed, omdat het toch geen zin had om veel uren te maken.

Meen te weten dat het een vervoerder betrof wat uit Mönchengladbach kwam.

 

Groet Ron.  :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Hey Ron,

 

Ik stond afgelopen vrijdag nog met een Duitse Collega te praten die op Beringe rijd en we hadden het zo over de inkomsten.

En die vertelde mij dat hij voor een vast loon reed, netto zoiets rond de € 1800,00 aan overhield, ongeacht het aantal uren die hij werkte.

Deze collega was van rond mijn leeftijd en zou niet echt kunnen plaatsen dat hij hierover zou liegen.

Hij vertelde namelijk specifiek dat hij daarom alleen maar rond de kerk reed, omdat het toch geen zin had om veel uren te maken.

Meen te weten dat het een vervoerder betrof wat uit Mönchengladbach kwam.

 

Groet Ron.  :D

Ik zeg ook niet dat het onmogelijk is. Ikzelf heb vroeger ook op vast loon gewerkt en dat beviel mij perfect. Is maar net hoe je de verloning berekent en afspreekt (maar dat is weer een andere discussie).

 

Ik reageer hier meer op het feit, dat er gezegd wordt dat in Duitsland alles kut is, er niets wettelijks is en al helmaal geen CAO's.

Ik kan uit ervaring en rondvraag vertellen, dat dit pertinent dus niet waar is.

Als men zich iets verder inleest, informeert en andenkt als alleen de stamtafel, weet men dat sommige zaken gewoon niet kloppen kunnen en/of te extreem verteld of geloofd worden.

 

En ja, individueel kan men andere afspraken maken met een werkgever, een voorbeeld is dat vast loon (waarbij men in Duitsland nog wat andere voordeeltjes via de belasting terug krijgt).

 

Groet ron

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik denk dat Asscher  het hier niet speciaal over het transport heeft, maar over banen in bv. de zorg of industrie.

Dat probleem lijkt me niet zo moeilijk op te lossen!!

Stuur al die oostblokkers die hier al de nederlandse banen in beslag nemen maar naar huis, en je bent meteen van al die wwers af.

Het is toch van de zotte dat wij over de grens moeten gaan werken om die lui hier aan de gang te houden.!!

En dan heb ik het nog niet over die vluchtelingen die hier ook weer aan 'n baan geholpen moeten worden, dat gaat ook weer over de rug van de nederlandse arbeider.

Nee ze zijn goed bezig in den haag en brussel.!!!!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Hier heb jij gelijk in

 

Het werk wat hier in Noord Limburg bij veel bedrijven is Dat is heel vaak on geschoolden arbeid

 

En een wwb uitkering Zit vaak niet zoveel verschil in Daarom blijven veel Nederlanders liever thuis

 

En daar komt nog bij Het is niet altijd mooi werk Een buiten Lander die doet het wel voor dat in komen

 

Hier bij mij wonen polen Man en vrouw samen iets meer dan 3 duizend Euro in de maand

 

Ze doen mee aan de 180 dagen regeling Hier is een boekhouder Die maakt het voor die mensen in orde

 

Ze betalen in polen belasting volgens het Poolse systeem

 

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat Asscher  het hier niet speciaal over het transport heeft, maar over banen in bv. de zorg of industrie.

Dat probleem lijkt me niet zo moeilijk op te lossen!!

Stuur al die oostblokkers die hier al de nederlandse banen in beslag nemen maar naar huis, en je bent meteen van al die wwers af.

Het is toch van de zotte dat wij over de grens moeten gaan werken om die lui hier aan de gang te houden.!!

En dan heb ik het nog niet over die vluchtelingen die hier ook weer aan 'n baan geholpen moeten worden, dat gaat ook weer over de rug van de nederlandse arbeider.

Nee ze zijn goed bezig in den haag en brussel.!!!!!!

 

Ik ben het helemaal met jouw eens, Bert, alleen hier wringt hem de schoen.

Europese wetgeving spreekt van vrij werken binnen de EU, met uitzondering Kroatië.

Engeland heeft al vaker geroepen dat de toestroom gewoonweg te groot is en al geprobeerd heeft om hier een halt toe te roepen.

Brussel heeft Engeland hier op de vingers voor getikt.

Nu komt er een referendum in Engeland of bij de EU blijven of eruit, persoonlijk weet ik niet wat de gevolgen voor ons zouden zijn of voor Europa, als dat eiland zegt, we horen er niet meer bij, dus bij een exit bestaat dus wel de kans dat Engeland dan wel de mogelijkheid heeft om die toestroom een halt toe te roepen.

Dus ja, aan de ene kant ben ik dus wel nieuwsgierig wat er gebeurd bij een exit, maar aan de andere kant vrees ik ook de enorme gevolgen, zowel op politiek niveau als de stabiliteit binnen Europa, die nu al enorm te leiden heeft door de financiële crisis en nu de vluchtelingen crisis.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast transploft

Ik denk dat Asscher  het hier niet speciaal over het transport heeft, maar over banen in bv. de zorg of industrie.

Dat probleem lijkt me niet zo moeilijk op te lossen!!

Stuur al die oostblokkers die hier al de nederlandse banen in beslag nemen maar naar huis, en je bent meteen van al die wwers af.

Het is toch van de zotte dat wij over de grens moeten gaan werken om die lui hier aan de gang te houden.!!

En dan heb ik het nog niet over die vluchtelingen die hier ook weer aan 'n baan geholpen moeten worden, dat gaat ook weer over de rug van de nederlandse arbeider.

Nee ze zijn goed bezig in den haag en brussel.!!!!!!

En weer iemand die het licht gezien heeft.......... :kiss:  :kiss:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ja zeker, en gij geleuft in sprookjes, ik geloof niet dat veel nederlanders op die banen zitten te wachten die de Oostblokkers hier doen, zbij mijn vorige baas waren ze maar wat blij dat de Polen het werk willen doen, is bijna geen NL-er voor te krijgen, op die paar na die er wel werken, en mijn baas had liever hollanders aan het werk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dus jou oude werkgever betaalde die Polen dan ook maar conform onze maatstaven Doornekamp33 ?

Of kwam dit toevallig zo uit.

Er zitten sowieso nog steeds 600.000 potentiële chauffeurs thuis in Nederland.

Eerst deze maar eens aan de bak zien te krijgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Er zitten sowieso nog steeds 600.000 potentiële chauffeurs thuis in Nederland.

 

 Een kleine nuance, :angel:

Er zijn 603 000 werlozen in Nederland,6.8% van de beroeps bevolking.

 

http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/arbeid-sociale-zekerheid/publicaties/artikelen/archief/2015/werkloosheid-verder-gedaald.htm

 

Dat zijn lang niet allemaal chauffeurs hoor,en daar kun je geen chauffeurs van maken ook.

Als dat zo zou zijn zullen de sites zoals de Waberer,tjes en koleka problem overuren moeten gaan maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

En weer iemand die het licht gezien heeft.......... :kiss:  :kiss:

Dit licht heb ik allang gezien.!

 

Ja zeker, en gij geleuft in sprookjes, ik geloof niet dat veel nederlanders op die banen zitten te wachten die de Oostblokkers hier doen, zbij mijn vorige baas waren ze maar wat blij dat de Polen het werk willen doen, is bijna geen NL-er voor te krijgen, op die paar na die er wel werken, en mijn baas had liever hollanders aan het werk.

Voor die banen zijn wel Nederlanders te krijgen , alleen niet voor die centen !!!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden