[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Rijbewijs in litouwen gewoon te koop


arie67

Recommended Posts

  • Forumlid

[h=1]Rijbewijs gewoon te koop in Litouwen[/h]

Litouwen_rijbewijzen_nep.jpg.570x380_q85_crop.jpg

star_inactive.pngstar_inactive.pngstar_inactive.pngstar_inactive.pngstar_inactive.png

Geplaatst op 23 Jan 2014 om 14:25 uur

In Litouwen zijn B/CE-rijbewijzen gewoon te koop.

De Litouwse rijbewijzen kosten tachtig euro per stuk, zo melden de Noorse nieuwswebsite VG Nett en de Noorse wegtransport-organisatie Norges Lastbileier-Forbund (NLF). Een ieder met de juiste connecties kan zo'n rijbewijs bemachtigen.

NLF claimt dat het kan aantonen dat diverse niet-Noorse chauffeurs illegaal op de vrachtwagen zitten en tevens de rij- en rusttijden weten te omzeilen door met verschillende rijbewijzen en identiteiten te rijden.

[h=2]Vier Litouwse rijbewijzen à 80 euro[/h] Om dit te bewijzen kocht een bestuurslid van NLF, Roar Melum, vier vrachtwagen-rijbewijzen en twee identiteitskaarten in Litouwen. Dit kostte hem tachtig euro per rijbewijs. Dat Melum nooit rijles op de truck heeft gehad, was geen enkel probleem.

Foto opening: Drie Litouwse rijbewijzen van Roar Melum en twee Litouwse ID-kaarten. (VG Nett - Geir Otto).

Roar Melum vertelt dat het balletje begon te rollen toen een Litouwer in Noorwegen solliciteerde voor een baan als chauffeur. Tijdens het sollicitatiegesprek prees hij zich zelf aan door te zeggen dat hij meer dan één rijbewijs had. Hij kon daarmee non-stop een truck besturen.

"Ze wisselen niet van bestuurder, maar ze wisselen van identiteit, en omzeilen daarmee het hele rust- en rijtijden-systeem. Met vier identiteiten kun je in principe non-stop rijden", zegt Melum.

Als bij een controle dezelfde naam en zelfde foto op alle getoonde identiteitspapieren staat, en op de tacho-gegevens, is er op het eerste gezicht niks mis en is de kans groot dat politie- en inspectiediensten de chauffeur verder laten rijden.

[h=2]Zonder blikken of blozen[/h] De Litouwse chauffeur heeft in Noorwegen geen baan gekregen, zegt Melum tegen VG Nett. Niet lang daarna meldde zich echter een nieuwe werkzoekende Litouwse chauffeur bij hetzelfde transportbedrijf.

Deze chauffeur vertelde eveneens zonder blikken of blozen dat hij aan een nieuw rijbewijs kon komen. Melum besloot de man aan zijn woord te houden. En inderdaad arriveerde er niet veel later een pakketje in Trondheim met daarin een Litouwse ID-kaart en een Litouws B/CE rijbewijs op naam van Roar Melum.

Melum heeft één van de rijbewijzen inmiddels overhandigd aan de politie in Trondheim. Die is 'geschokt' te zien het zo makkelijk is om op deze manier aan een rijbewijs te komen.

"De kwaliteit van het nep-rijbewijs is zo goed dat het in veel gevallen zo door een politie-controle zal komen. Het ziet er prima uit", zegt Marius Rønningen van de politie in het district Sør-Trøndelag.

"Met de ervaring van een gemiddelde politie-agent is het moeilijk om te zien dat dit een nep-rijbewijs is", zegt Rønningen.

[h=2]'Het gaat levens kosten'[/h] Geir A. Mo, directeur van NLF zegt: "Wij kunnen niet langer garanderen dat de trucks die we onderweg tegenkomen bestuurd worden door gekwalificeerde chauffeurs."

Mo vervolgt: "De verkeersveiligheid op de Noorse wegen moet door de Noorse wet geregeld zijn, niet door een corrupte EU-moraal."

"Bovendien moeten we verladers aanspreken op hun verantwoordelijkheden. Ze kunnen zich niet langer door de prijs alleen laten leiden. Het gaat levens kosten", besluit Mo.

[h=2]Truck met tracking-systeem verkocht aan zelfde Litouwer[/h] Interessant genoeg verkocht een Noorse truckhandelaar een truck aan de eerste Litouwse chauffeur. Op de truck zat een tracking-systeem dat na de verkoop op de truck is blijven zitten.

"Gedurende bijna een jaar konden we de truck volgen in Noorwegen, Zweden, Finland en Litouwen. We zagen hoe de chauffeur wisselde tussen zijn vier identiteiten", zegt Melum.

Daarbij kwam natuurlijk duidelijk naar boven hoe de chauffeur zich op geen enkele manier aan de rust- en rijtijden hield, en daarmee wellicht het verkeer in gevaar bracht, maar ook hoe hij op die manier oneerlijke concurrentie was voor de rest.

"Het ergste voorbeeld was een rit van 2.680 kilometer waarbij de langste stoptijd vijf minuten was", zegt Melum.

Inmiddels zou de truck bij een ongeluk total loss zijn geraakt, volgens informatie van Melum.

[h=2]Wellicht ook in andere nieuwe EU-landen[/h] Het regelmatig voorkomende gepruts van sommige Oost-Europese collega's om een trailer voor een dok te krijgen kan wellicht ook verklaard worden uit het rijden met een vals rijbewijs; misschien hebben deze heren nooit fatsoenlijke rijlessen genoten. Bovendien is de verkeersveiligheid op de Europese wegen met ongekwalificeerde chauffeurs in gevaar.

De kans is groot dat in andere nieuwe EU-landen, zoals Letland, Polen, Slowakije, Hongarije, Roemenië en Bulgarije, (vrachtwagen-) rijbewijzen ook gewoon te koop zijn, als je de juiste connecties hebt. Corruptieniveaus liggen in die landen aantoonbaar hoger dan bij ons of in Scandinavië.

In de geruchtmakende Zembla-documentaire van oktober 2012 over het vervoer van ADR-vrachten door Oost-Europese chauffeurs bleek ook dat ADR-diploma's gewoon gekocht kunnen worden in een land als Polen.

Litouwen was in 1990 de eerste Sovjet-republiek die brak met de Sovjet-Unie en Rusland en de onafhankelijkheid uitsprak. Pas een jaar later werd het land alszodanig erkend. In 2004 trad Litouwen toe tot de NAVO en de EU, en eind 2007 trad Litouwen toe tot de Schengen-zone.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Uit deze uitspraak blijkt dat je de ,,officiële,, documenten allang gewoon in Nederland kan bestellen.

ECLI:NL:GHAMS:2009:BH9192, voorheen LJN BH9192, Gerechtshof Amsterdam, 23-004753-08

De kwaliteit van het nep-rijbewijs is zo goed dat het in veel gevallen zo door een politie-controle zal komen. Het ziet er prima uit", zegt Marius Rønningen van de politie in het district Sør-Trøndelag.

"Met de ervaring van een gemiddelde politie-agent is het moeilijk om te zien dat dit een nep-rijbewijs is", zegt Rønningen.

'Het gaat levens kosten'

Maar als je de uitspraak en de QUOTE van de topic starter leest lijkt het te gaan om goed gemaakte valse documenten die niet zijn uitgegeven door de Litouwse overheid, maar gemaakt worden door slimme criminelen.

Er is dus nog hoop.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Kun je zeggen wat je wil, maar die chauffeur beheerst blijkbaar wel het Limburgs dialect, aangezien de maker van het filmpje hem daarin aansprak. Nu nog een beetje verkeersborden- en regels leren, en dan gaat het helemaal goed komen met dit heerschap. :(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Da mok allemaal niet hebben, heb ik al zelf gehaald, moet code 95 hebben......daar betaal ik ook wel 80 euris voor....

Code 95 kan je halen/kopen in het land waar je werkt en de certificaten bij terugkeer in Nederland omwisselen en op je rijbewijs aan laten tekenen.

Even gaan werken bij een buitenlandse werkgever en je bent klaar.

En heeft je werkgever een buitenlandse postbus firma dan kan je bijvoorbeeld in de periode tussen je drie tijdelijke contracten daar even in dienst treden en je papieren halen en ondertussen gewoon in Nederland blijven rijden bij je ,,oude,, baas via zijn buitenlandse postbus firma.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Rijbewijs gewoon te koop in Litouwen

Litouwen_rijbewijzen_nep.jpg.570x380_q85_crop.jpg

star_inactive.pngstar_inactive.pngstar_inactive.pngstar_inactive.pngstar_inactive.png

Geplaatst op 23 Jan 2014 om 14:25 uur

In Litouwen zijn B/CE-rijbewijzen gewoon te koop.

De Litouwse rijbewijzen kosten tachtig euro per stuk, zo melden de Noorse nieuwswebsite VG Nett en de Noorse wegtransport-organisatie Norges Lastbileier-Forbund (NLF). Een ieder met de juiste connecties kan zo'n rijbewijs bemachtigen.

NLF claimt dat het kan aantonen dat diverse niet-Noorse chauffeurs illegaal op de vrachtwagen zitten en tevens de rij- en rusttijden weten te omzeilen door met verschillende rijbewijzen en identiteiten te rijden.

Vier Litouwse rijbewijzen à 80 euro

Om dit te bewijzen kocht een bestuurslid van NLF, Roar Melum, vier vrachtwagen-rijbewijzen en twee identiteitskaarten in Litouwen. Dit kostte hem tachtig euro per rijbewijs. Dat Melum nooit rijles op de truck heeft gehad, was geen enkel probleem.

Foto opening: Drie Litouwse rijbewijzen van Roar Melum en twee Litouwse ID-kaarten. (VG Nett - Geir Otto).

Roar Melum vertelt dat het balletje begon te rollen toen een Litouwer in Noorwegen solliciteerde voor een baan als chauffeur. Tijdens het sollicitatiegesprek prees hij zich zelf aan door te zeggen dat hij meer dan één rijbewijs had. Hij kon daarmee non-stop een truck besturen.

"Ze wisselen niet van bestuurder, maar ze wisselen van identiteit, en omzeilen daarmee het hele rust- en rijtijden-systeem. Met vier identiteiten kun je in principe non-stop rijden", zegt Melum.

Als bij een controle dezelfde naam en zelfde foto op alle getoonde identiteitspapieren staat, en op de tacho-gegevens, is er op het eerste gezicht niks mis en is de kans groot dat politie- en inspectiediensten de chauffeur verder laten rijden.

Zonder blikken of blozen

De Litouwse chauffeur heeft in Noorwegen geen baan gekregen, zegt Melum tegen VG Nett. Niet lang daarna meldde zich echter een nieuwe werkzoekende Litouwse chauffeur bij hetzelfde transportbedrijf.

Deze chauffeur vertelde eveneens zonder blikken of blozen dat hij aan een nieuw rijbewijs kon komen. Melum besloot de man aan zijn woord te houden. En inderdaad arriveerde er niet veel later een pakketje in Trondheim met daarin een Litouwse ID-kaart en een Litouws B/CE rijbewijs op naam van Roar Melum.

Melum heeft één van de rijbewijzen inmiddels overhandigd aan de politie in Trondheim. Die is 'geschokt' te zien het zo makkelijk is om op deze manier aan een rijbewijs te komen.

"De kwaliteit van het nep-rijbewijs is zo goed dat het in veel gevallen zo door een politie-controle zal komen. Het ziet er prima uit", zegt Marius Rønningen van de politie in het district Sør-Trøndelag.

"Met de ervaring van een gemiddelde politie-agent is het moeilijk om te zien dat dit een nep-rijbewijs is", zegt Rønningen.

'Het gaat levens kosten'

Geir A. Mo, directeur van NLF zegt: "Wij kunnen niet langer garanderen dat de trucks die we onderweg tegenkomen bestuurd worden door gekwalificeerde chauffeurs."

Mo vervolgt: "De verkeersveiligheid op de Noorse wegen moet door de Noorse wet geregeld zijn, niet door een corrupte EU-moraal."

"Bovendien moeten we verladers aanspreken op hun verantwoordelijkheden. Ze kunnen zich niet langer door de prijs alleen laten leiden. Het gaat levens kosten", besluit Mo.

Truck met tracking-systeem verkocht aan zelfde Litouwer

Interessant genoeg verkocht een Noorse truckhandelaar een truck aan de eerste Litouwse chauffeur. Op de truck zat een tracking-systeem dat na de verkoop op de truck is blijven zitten.

"Gedurende bijna een jaar konden we de truck volgen in Noorwegen, Zweden, Finland en Litouwen. We zagen hoe de chauffeur wisselde tussen zijn vier identiteiten", zegt Melum.

Daarbij kwam natuurlijk duidelijk naar boven hoe de chauffeur zich op geen enkele manier aan de rust- en rijtijden hield, en daarmee wellicht het verkeer in gevaar bracht, maar ook hoe hij op die manier oneerlijke concurrentie was voor de rest.

"Het ergste voorbeeld was een rit van 2.680 kilometer waarbij de langste stoptijd vijf minuten was", zegt Melum.

Inmiddels zou de truck bij een ongeluk total loss zijn geraakt, volgens informatie van Melum.

Wellicht ook in andere nieuwe EU-landen

Het regelmatig voorkomende gepruts van sommige Oost-Europese collega's om een trailer voor een dok te krijgen kan wellicht ook verklaard worden uit het rijden met een vals rijbewijs; misschien hebben deze heren nooit fatsoenlijke rijlessen genoten. Bovendien is de verkeersveiligheid op de Europese wegen met ongekwalificeerde chauffeurs in gevaar.

De kans is groot dat in andere nieuwe EU-landen, zoals Letland, Polen, Slowakije, Hongarije, Roemenië en Bulgarije, (vrachtwagen-) rijbewijzen ook gewoon te koop zijn, als je de juiste connecties hebt. Corruptieniveaus liggen in die landen aantoonbaar hoger dan bij ons of in Scandinavië.

In de geruchtmakende Zembla-documentaire van oktober 2012 over het vervoer van ADR-vrachten door Oost-Europese chauffeurs bleek ook dat ADR-diploma's gewoon gekocht kunnen worden in een land als Polen.

Litouwen was in 1990 de eerste Sovjet-republiek die brak met de Sovjet-Unie en Rusland en de onafhankelijkheid uitsprak. Pas een jaar later werd het land alszodanig erkend. In 2004 trad Litouwen toe tot de NAVO en de EU, en eind 2007 trad Litouwen toe tot de Schengen-zone.

Dit speelt al jaren!!

Begon met verhaal rijbewijs halen na een paar uur oefenen in een truck-simulator wat in Polen de "gewoonte" zou zijn!!

Maar de €U raadsleden zitten daar om hun eigen pluche en exorbitant hoge salarissen te behouden

en niet om de belangen te behartigen van wat er in werkelijkheid gebeurd!!

Hoelang zal het nog duren voordat men ECHT wakker wordt daar in Brussel?????

Opvallend: deze misstanden komen goed tegen het felle licht in de NIET-€U-landen zoals CH (Zwitserland) en N (Noorwegen)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Nu lees ik hier over vervalsingen, maar wat denk je van een echt Pools of Tsjechisch rijbewijs, code95 en ADR certificaat zonder opleiding of examen?

Een kennis van mij heeft dit recent gekocht in Roudnice te Tsjechië voor 1400 euro alle papieren en een tijdelijke verblijfsvergunning met postadres.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dit is al veel langer bekend,zo komen veel mensen ook aan hun code95.

er is wel verschil tussen kopen en kopen van rijbewijs.

in Bulgarije kan je ze ook kopen op de zwarte markt voor 150 euro en dan zijn ze vals,dit alleen voor buitenlanders.

maar je kan ook even een ambtenaar mee nemen naar de club en dat kost je 250 euro en dan heb je een echt rijbewijs met code95 gekocht.

zo gaat dat in die landen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Moeten ze ook de chauffeurspas na laten maken,anders kom je niet ver met je 4 valse rijbewijzen, of je moet alleen werkgevers met een schijven auto uitkiezen.

Vind het allemaal een beetje sensatie zoeken, iedereen weet dit, nadat de grenzen zijn opengegaan wordt dit al gedaan.

Ik zou zeggen kom op met de nieuwe digi pas en koppel deze meteen aan je rijbewijs, ben je binnen no-time van deze praktijken af.

Gr Peter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Kun je zeggen wat je wil, maar die chauffeur beheerst blijkbaar wel het Limburgs dialect, aangezien de maker van het filmpje hem daarin aansprak. Nu nog een beetje verkeersborden- en regels leren, en dan gaat het helemaal goed komen met dit heerschap. :(

Als we dronkenzijn lullen we allemaal Limburgs (Is een liedje van gemaakt);)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wat vroeger als een vak werd gezien en eigenlijk nog steeds een echt vak is waarvoor je vakmensen (ongeacht de nationaliteit) nodig hebt wordt op deze manier helemaal uitgehold. Onder de oostblokkende medemens zijn ongetwijfeld ook een hoop vakmensen, jammer dat dat die prutsers die in het nieuws komen het beeld bepalen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden