[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Maut / eurovignetvoor losse trekker met werktuig?


Recommended Posts

  • Forumlid

Ik wil op stap met een 12 meter aanhanger. Aanhanger is een werktuig en staat zo geregistreerd zonder noemenswaardig laadvermogen.

Hiervoor zet ik een losse trekker met vangmuil.

Vraag is nu: val ik nu wel of niet onder de maut / nl eurovignet? De losse trekker heeft geen laadvermogen, de aanhanger ook niet.

Echter, de losse trekker kan wel een trailer versjouwen in theorie.

En val ik er niet onder, waar kan ik een vrijstelling krijgen voor de maut? Voertuig krijgt een export kenteken, dus dat is pas 24u van te voren bekend.

Gr en dank

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Een losse trekker heeft wel laadvermogen (verschil massa rijklaar en max gewicht) maar geen plaats voor lading. Dus eurovignet/Maut verplicht. Vrijstellingen kun je aanvragen bij de belastingdienst cq Toll-Collect. Hou er rekening mee dat dit even kan duren. Het feit dat het exportkenteken pas 24 uur van te voren bekend is maakt het alleen maar ingewikkelder.

Mijn tip: betaal gewoon die €8 per dag eurovignet en de Maut.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

"

.!.! Tolplichtige voertuigen

Tolplichtige voertuigen zijn alle voertuigen of

voertuigcombinaties met een toegelaten totaalgewicht

van ten minste 12 ton, die

+

uitsluitend bestemd zijn voor het vervoer

van goederen (1e alternatief) of

+

daarvoor worden ingezet (2e alternatief).

Om onder de tolplicht te vallen is het voldoende

om te voldoen aan één van de gestelde alternatieven

van § 1 lid 1 sub 2 nr. 1 BFStrMG.

Tolplicht volgens het eerste alternatief bestaat

al ongeacht of

+

er daadwerkelijk goederen worden vervoerd,

+

het goederenvervoer voor commerciële of

voor eigen doeleinden (werkverkeer) geschiedt

of

+

het desbetreffende voertuig wel of geen

vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting

heeft.

Indien motorvoertuigen of voertuigcombinaties

tegen betaling of voor zakelijk goederenvervoer

worden ingezet (commercieel goederenverkeer

of werkverkeer), bestaat er tolplicht

volgens het tweede alternatief.

Details over het berekenen van het toegelaten

totaalgewicht bij voertuigcombinaties zijn na

te lezen in § 34 lid 7 van de Straßenverkehrs-

Zulassungs-Ordnung (regeling van de toelating

van motorvoertuigen tot het wegverkeer of

afgekort StVZO).

Onafhankelijk van het land van herkomst moeten

alle tolplichtige gebruikers betalen voor de

door hen afgelegde tolplichtige trajecten.

"

.!." Tolvrije of van tol vrijgestelde

voertuigen

Voertuigen of voertuigcombinaties met een

toegelaten totaalgewicht onder de 12 ton zijn

tolvrij en hoeven dus geen tol te betalen.

Voertuigen of voertuigcombinaties met een

toegelaten totaalgewicht van ten minste 12

ton, die niet uitsluitend voor het goederenverkeer

zijn bestemd noch daarvoor worden ingezet,

zijn eveneens tolvrij.

Daarnaast zijn conform § 1 lid 2 van de BFStrMG

de volgende voertuigen en voertuigcombinaties

vrijgesteld van tol:

1. Autobussen,

2. voertuigen van de strijdkrachten, de politieautoriteiten,

de burgerbescherming en rampendienst,

de brandweer en andere nooddiensten

alsmede voertuigen van de bondsregering,

3. voertuigen die uitsluitend worden gebruikt

voor aanleg, onderhoud en de instandhouding

van wegen, inclusief wegenreiniging en

sneeuwruimen,

4. voertuigen die uitsluitend worden gebruikt

5

voor het kermis- en circusbedrijf,

5. voertuigen die worden ingezet ten behoeve

van het algemeen nut of voor liefdadige organisaties

voor het vervoeren van humanitaire

hulpgoederen die dienen voor het verlichten

van een noodsituatie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
die niet uitsluitend voor het goederenverkeer

zijn bestemd noch daarvoor worden ingezet,

zijn eveneens tolvrij.

Daar ik de truck gebruik om een machine / werktuig te verplaatsen zou ik hier onder vallen toch? Hij wordt niet ingezet voor goederenvervoer.

Maar kan het wel doen in theorie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik wil op stap met een 12 meter aanhanger. Aanhanger is een werktuig en staat zo geregistreerd zonder noemenswaardig laadvermogen.

Hiervoor zet ik een losse trekker met vangmuil.

Vraag is nu: val ik nu wel of niet onder de maut / nl eurovignet? De losse trekker heeft geen laadvermogen, de aanhanger ook niet.

Echter, de losse trekker kan wel een trailer versjouwen in theorie.

En val ik er niet onder, waar kan ik een vrijstelling krijgen voor de maut? Voertuig krijgt een export kenteken, dus dat is pas 24u van te voren bekend.

Gr en dank

Kijk eens op de site van Toll Collect,dat is de roversbende die zich met de incasso bezighoudt.:D:D

Toll Collect: Mautbefreiung

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Hmm, het blijkt een opgave te zijn, omdat het span langer dan 18,75 wordt en duitsland nogal lastig is met lengte vergunning voor combinaties en al helemaal lastig omdat het export kenteken is welk niet vooraf bekend is.

Conclusie, kleine truck ervoor en de grote truck maar apart.

Kleine truck kan maar 10t laden dus dat is safe. Of gaan ze dan ook zeuren omdat hij 30t mag trekken?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Daar ik de truck gebruik om een machine / werktuig te verplaatsen zou ik hier onder vallen toch? Hij wordt niet ingezet voor goederenvervoer.

Maar kan het wel doen in theorie

Nee, dat kan niet.

Het werktuig zit op/aan een aanhanger, de trekker alleen is in dit geval een vervoersmiddel en die is maut- en eurovignetplichtig.

"Voertuig ingericht voor onderhoud aan wegen, ingericht als werkplaats of opgebouwd dus danig dat vervoer niet de hoofdtaak is" vrij vertaald. Nog vrijer vertaald, kan je met het voertuig vervoer voor van goederen doen dan val je niet onder de uitzondering.

Kijk maar eens naar mijn voertuigen, met bots vrijstelling met bots op een oplegger niet.

Enige uitzondering kan, maar dan moet je het voertuig laten keuren en kentekenen als 1 geheel. Dan wordt het een geleed voertuig en mag je de trekker los niet anders gebruiken.

Overigens, je gaat met een trekker met daarop bevestigd een vangmuil de weg op. Heb ik gelijk een vraag, staat de vangmuil op kenteken? Zo niet zou ik niet eens Duitsland in gaan met die trekker.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Maar het voertuig is geen werkvoertuig, hij vervoert een werktuig. TS heeft het niet erover of het trekkend voertuig erbij blijft.

Als het bv een grondzeef is kan die onafhankelijk van het trekkend voertuig ingezet worden en is het dus transport van het werktuig naar Dld.

Dit had dus een opritje voor Shompie kunnen zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Je kan voor elke trekker een vrijstelling krijgen van maut.heb ik ook op mijn scania zitten.wanneer ik mijn campertrailer aankoppel dan ben ik niet meer mautplichtig maar wel een euro vignet. Opdat moment hoef ik me ook niet aan Rtb te houden en mag zonder pasje rijden.op dat moment ben je vrijgesteld van al die zaken

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Arne, spijt me te moeten zeggen. Maar ik heb er wel problemen mee gehad achter de MAN, koste mij 450 euro en de BAG heeft ter plekke een zegeltje gelegd zodat ik niet kon afkoppellen om toch transport te doen. Het zegeltje moest ik bij de grens Nederland/Duitsland maar laten verwijderen, de redenatie was dat ik ook de camper kon wegbrengen en een trailer kon ophalen. :ja:

Ik had de camper gehuurd en ook netjes dat formulier voor vrijstelling bij mij, maar daar trapten ze niet in. Ook de rechtshulp heeft het uit gezocht en het staat gewoon letterlijk in hun wetgeving.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Oké. Heb er nog nooit problemen mee gehad.maar zoveel ga ik er niet mee naar Duitsland. Rij meer naar frankrijk en Spanje met dat ding.bij onze paarden vrachtwagen hebben wij ook al die vrijstellingen. Die vrachtwagen staat gewoon als camper ingeschreven met laadruimte voor 4 paarden.ook niet tachograaf verplicht

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden