[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

De toekomst auto zonder chauffeur


hwm.klaassen

Recommended Posts

  • Forumlid

Ik vindt het allemaal een beetje vreemd !!

Gaan ze nu eerst met trucks van 40 ton proberen of het werkt in de praktijk  :(

Wellicht is het verstandiger dit eerst met kleine personenauto's te doen !!

 

En dan.....

Dan komt de vrachtwagen aan bij het distributiecentrum bijvoorbeeld.

Gaat de computer hem dan netjes tegen het dock parkeren ?

En een robot gaat de trailer lossen....... :ja:

 

Het idee is leuk hoor en zeker goed voor de verbetering van de veiligheid.

Maar zeg nou eerlijk.........in een trein zit toch ook nog steeds een machinist  :rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

De eerste 10 á 15 jaar denk ik sowieso nog niet.

Daarna zal de tijd het leren.

Een deel van de trucks kan wellicht zonder chauffeur, bijv tussen distributie centra.

En zullen er minder chauffeurs nodig zijn.

Daar is het enkel aandocken, dat zal die truck vast wel zelf kunnen.

En daar is personeel aanwezig om te laden/lossen.

 

Maar in het klanten/distributiewerk zie ik het zo 1,2,3 nog niet gebeuren.

Er moet toch gelost en geladen worden, en ik zie klanten nog niet zelf rolcontainers uitladen, of de juiste pallets met een kooiaap uit de tautliner halen.

Dan is het ook makkelijk om er wat extra uit te laden, er zal toch controle op de lading moeten zijn.

En de resterende lading moet weer correct vastgezet worden.

En dan heb je nog ADR goederen, mogen die ook zonder chauffeur vervoerd worden?

 

Dus helemaal zonder chauffeur zal er nog niet gewerkt gaan worden.

Maar in complete vrachten met simpel van A naar B, zal dat denk ik op termijn wel gaan gebeuren.

bewerkt door Showfeur
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Heb het ook gezien.

 

http://nos.nl/artikel/2018293-zelfrijdende-trucks-over-de-snelweg-door-zwolle.html

 

Ik zag een flinke 'antenne' aan de zijkant hangen.. Ik begreep dat het op basis van Wifi werkt.. Zoals de NOS presentator al aangaf.. "hopen dat de internetverbinding niet uitvalt"

 

Volgens mij is dit stadium van techniek vooral bedoeld ter verbetering van veiligheid (ingrepen bij remmen, versnellen, uitwijken) dan dat het direct de bedoeling zal zijn autonoom te gaan rijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik vindt het allemaal een beetje vreemd !!

Gaan ze nu eerst met trucks van 40 ton proberen of het werkt in de praktijk  :(

Wellicht is het verstandiger dit eerst met kleine personenauto's te doen !!

 

En dan.....

Dan komt de vrachtwagen aan bij het distributiecentrum bijvoorbeeld.

Gaat de computer hem dan netjes tegen het dock parkeren ?

En een robot gaat de trailer lossen....... :ja:

 

Het idee is leuk hoor en zeker goed voor de verbetering van de veiligheid.

Maar zeg nou eerlijk.........in een trein zit toch ook nog steeds een machinist  :rolleyes:

Het mooie is Bij grote bedrijven gaat de oplegger gewoon naar de parkeer plaats toe

 

Wat nu al volop gaande is Alles op afroep met een truck die ze zelf hebben

 

Hier in Venray rijdt vaak een 16 km truck rond Die man die er mee rijdt heeft geen groot rijbewijs

 

Bij veel bedrijven met lossen en laden is mensen handen verleden tijd

 

Ik ken bedrijven die verwerken meer dan 40 opleggers per uur

 

Heb het gevoel dat nog bij veel chauffeurs de tijd stil staat

 

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het mooie is Bij grote bedrijven gaat de oplegger gewoon naar de parkeer plaats toe

Wat nu al volop gaande is Alles op afroep met een truck die ze zelf hebben

Hier in Venray rijdt vaak een 16 km truck rond Die man die er mee rijdt heeft geen groot rijbewijs

Bij veel bedrijven met lossen en laden is mensen handen verleden tijd

Ik ken bedrijven die verwerken meer dan 40 opleggers per uur

Heb het gevoel dat nog bij veel chauffeurs de tijd stil staat

Huub

En ik heb het gevoel Huub dat jij de huidige generatie chauffeurs en toekomstige geen broodwinning gunt in het transport aangezien jij al klaar bent in onze sector.

Ga lekker kienen,een oude volvo rijden met leren handschoentjes of iets anders wat oude mensen doen.

Grt. Weske

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Even een paar stukjes van de site van truckstar gehaald: 

 

http://www.truckstar.nl/nieuws/detail/eerste-zelfrijdende-trucks-op-openbare-weg/

De zelfrijdende truck klinkt als een spookbeeld voor veel chauffeurs. Je bent namelijk chauffeur geworden om te rijden, niet om niks te doen. Een groepje geschakelde, zelfrijdende trucks kan echter zuiniger, dichter op elkaar en veiliger rijden dan wanneer deze als individuele trucks op de conventionele manier rijden. Het gaat dan vooral om de langere, recht-toe-recht-aan stukken op de snelweg.

 

Wetswijzigingen voor grootschalige proeven

 

Om het daadwerkelijk mogelijk te maken in een konvooi te rijden - 'platooning' in het Engels - zijn wijzigingen in de Nederlandse en Europese regelgeving nodig. Eind januari gaf minister Schultz van Haegen aan dat zij de Nederlandse wetgeving zodanig zal aanpassen dat grootschalige proeven mogelijk worden.

 

Platooning - hoe werkt het?

 

Bij een konvooi autonoom rijdende vrachtwagens, rijden vrachtauto’s die elektronisch aan elkaar gekoppeld zijn achter elkaar. De voorste truck fungeert als leider voor de andere vrachtauto’s. Totdat zij aansluiten bij de platoon, bestuurt iedere chauffeur zelfstandig zijn voertuig.

Remt de eerste vrachtauto in de platoon af, dan remmen alle vrachtauto’s real-time met dezelfde dosering af. Wanneer een nieuwe truck een platoon nadert of invoegt dan wordt er automatisch contact gemaakt met de andere vrachtwagens. In de toekomst hebben de chauffeurs in de volgende auto’s de mogelijkheid om iets anders te doen. De chauffeur heeft echter altijd de controle over zijn eigen wagen. Hij kan altijd beslissen een konvooi te verlaten en zelfstandig te gaan rijden.

 

 

Voorlopig lijkt het heel veel op het systeem wat Mercedes ook al een poosje in het programma heeft, volgens mij.

 

Maar het is een begin van een nieuwe ontwikkeling, die zeker door zal gaan, al is het wel belangrijk dat de techniek zeer betrouwbaar is.

 

1 of 2 grote incidenten met een van deze vrachtwagens kan funest zijn voor deze proef.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En ik heb het gevoel Huub dat jij de huidige generatie chauffeurs en toekomstige geen broodwinning gunt in het transport aangezien jij al klaar bent in onze sector.

Ga lekker kienen,een oude volvo rijden met leren handschoentjes of iets anders wat oude mensen doen.

Grt. Weske

Huub voorziet in deze gewoon wat waarschijnlijk gebeuren gaat.

En daar is niets op tegen.

In veel gevallen is er voor de toekomst weinig positiefs over ons werk te melden.

Overigens, als ik je 25 jaar geleden vertelde dat we filmjes gingen kijken op een draadloze telefoon, dan geloofde jij mij waarschijnlijk ook niet.

Ik bedoel maar: onderschat de ontwikkeling en techniek niet.

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

bewerkt door routier
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Huub voorziet in deze gewoon wat waarschijnlijk gebeuren gaat.

En daar is niets op tegen.

In veel gevallen is er voor de toekomst weinig positiefs over ons werk te melden.

Overigens, als ik je 25 jaar geleden vertelde dat we filmjes gingen kijken op een draadloze telefoon, dan geloofde jij mij waarschijnlijk ook niet.

Ik bedoel maar: onderschat de ontwikkeling en techniek niet.

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

Ik onderschat het ook niet maar vind Huub persoonlijk laatste tijd nogal negatief over de huidige generatie die aan het werk is en de generatie die het stokje over moet nemen.

Maar dat is mijn opvatting

Grt. Weske

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat bijsloffen van een oudere chauffeur niet altijd goed gaat heb ik ook wel eens gezien.

Ik heb een collega gehad die het werken met een b.c. niet kon wennen.

En dat i.c.m. vernieuwde wetgevingen en ander ontwikkelingen.

Hij kon het gewoon niet handelen, is overspannen geraakt, afgekeurt en nooit meer teruggekomen.

Ik heb later wel eens vernomen dat hij in een psychiatrisch instelling woonde.

Triest hoe het kan gaan.

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik heb een geluk Ik kan om alles lachen

 

Daarbij bij mij staat de tijd niet stil

 

Als ik 30 a 40 jaar terug ga Moest ik nog slapen op een houten plank

 

Verwarming wisten nog niet wat het was

 

Iedere dag met een vetspuit om de auto heen Alles had toen nog vetnippels

 

Een geluk de tijden zijn verandert

 

Vroeger moesten op kantoor de mensen slim zijn

 

Nu hebben we allemaal een slimme computer

 

Zelfs in een vrachtauto zit die al

 

De computer tijd perk staat niet stil En gaat in de toekomst zo ver dat een mens niet meer nodig is

 

Pak de trein maar is Zeker de hele snelle trein die harder gaan dan 300 km per uur Zonder computer zou het niet gaan

 

Want een mens kan die snelheid niet aan Want wat die ziet is die ook voorbij

 

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat is een mooi vooruitzicht.

De computer/robot gaat alles doen.

Dus dat wordt een heerlijk leven, zonder te hoeven werken :p

 

Ik denk dat dat nog een beetje sciene fiction is.

Er zal zeker werk worden overgenomen door robots en computers, maar lang niet alles.

Ik zie bijv. nog geen robot een lekke band verwisselen langs de snelweg.

Robots die hele huizen gaan bouwen, zie ik voorlopig ook nog niet gebeuren.

Ook zie ik een robot nog geen hoefijzers onder een paard gaan slaan.

Of we moeten robotpaarden krijgen, dan is dat ook niet meer nodig :rolleyes:

En zo zijn er nog wel legio voorbeelden te noemen, waar altijd mensenhanden voor nodig blijven.

 

Bovendien zijn robots ook niet gratis.

Ze gebruiken energie, vergen onderhoud, kennen de nodige storingen en zullen na een x aantal jaar ook weer vervangen moeten worden.

Net als je computer thuis.

 

Ik ken boeren die toch weer overgestapt zijn naar zelf melken, ipv de melkrobot.

Dit ivm veel storingen, duur onderhoud en bijkomende hoge energiekosten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Niet alleen jij/wij krijgen daar in negatieve zin mee te maken,

Zodra dit chauffeurs banen gaat kosten, merken Huub en andere gepensioneerden dat ook.

Want die zelf rijdende vrachtwagens gaan natuurlijk geen pensioenpremie afdragen.

De gevolgen kunnen nog wel eens veel groter zijn, dan je op dit moment kunt bedenken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Klopt, de dingen veranderen ook.

Dat ontkent niemand.

Alleen de mate waarin, wordt verschillend over gedacht.
Klopt, dat de hedendaagse chauffeurs geen band verwisseld, heb ik zelf ook nog nooit gedaan.

Maar dan komt er toch een mannetje langs van Euromaster, die dat ff voor je doet.

Voorlopig zie ik nog geen robot dat doen.

Ik geef daarmee alleen aan, dat niet alles door robots gedaan kan worden.

 

Verder zou ik eerlijk gezegd niet weten, hoe we op deze veranderingen kunnen inspelen.

Dat is met de Oostblokkers ook niet gelukt, volgens mij.

Degene die er makkelijker op kunnen inspelen, zijn de jongens van rond de 18 die nog staan te trappelen om chauffeur te worden.

Hopen voor hen, dat zij hier mee lezen....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

 

Degene die er makkelijker op kunnen inspelen, zijn de jongens van rond de 18 die nog staan te trappelen om chauffeur te worden.

Hopen voor hen, dat zij hier mee lezen....

 

Precies,en als die wijs zijn richten ze hun pijlen niet op het chauffeur worden.

Zoals al meerdere keren gezegd is het hele transport aan t veranderen,de vraag naar chauffeurs word dus minder.

De jeugd doet er dan ook wijs aan om,als ze toch transportgerelateerd willen werken,een studie te kiezen waar wel vraag naar is, computerprogrammeur of zo. :angel:

 

Of monteur bij de Euromaster. :D  :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Huub kan het niet meer bijsloffen, hij word ook een dagje ouder, de 1 gaat lekker vrolijk door, de ander gaat sikkeneurig achter de geraniums zitten en vind alles vroeger beter.

Is net welke kant je opvalt.

 

Ik vind dat je wel iets meer respect voor Huub mag hebben. Ben blij dat hij er zelf om lacht, maar ik vind dit ronduit denigrerend. Huub heeft de branche nog prima in het vizier, je moet zijn post soms twee keer lezen, en soms de essentie er uit halen, maar juist in dit topic is hij enorm zuiver, hij stelt als topicstarter zelfs open vragen. Dan is het wel erg makkelijk om hem aan te vallen.

 

En dat Hellbengel iedereen die Huub belachelijk maakt, of tegenspreekt liked, maar zelf niets zegt is te zielig voor woorden.

 

Dan on-topic, als iedereen zich nu eens verdiept in de proef, het gaat over platooning, en ik hoop dat dat kans van slagen heeft, het is echt de toekomst. Die chauffeur is nog steeds nodig in die auto, want die gaat voorlopig echt nog niet zonder zijn baasje op stap. Maar heel misschien hé, heel misschien, past men de rijtijdenwet er wel op aan. Dat je 6 uur rijden + 8 platooning op een dag mag, ipv 10 rijuren... En als dat gebeurt, dan kom je als Nederlandse chauffeur misschien wel weer verder als Parijs.

 

Mompelend: Dat stomme gelul over banden wisselen, of lading lossen... Lees eerst eens waar het over gaat...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Of toch chauffeur...

Want er gaat absoluut vraag komen naar chauffeurs die niet in de eerste plaats een 'technische' chauffeur zijn, maar veel meer een 'intelligente' chauffeur, die in samenwerking met en als verlengstuk van het planningssysteem alle systemen van de vrachtwagen op elkaar afstemt voor efficiënt gebruik. Als een vliegtuigpiloot, eigenlijk.

En dan zouden de Nederlandse chauffeurs die dit zien zitten wel weer eens een voorsprong kunnen hebben op collega's uit andere landen.

Sent from my iPad using Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Reken er maar niet op.

Dit platooning is inderdaad een eerste stap.

Het wordt gepresenteerd onder het mom: beter voor de veiligheid en het milieu (wat natuurlijk zo is)

Maar het uiteindelijke doel zal toch zijn, wagens zonder chauffeur.

Denk je eens in wat dat voor een transportbedrijf zal schelen.

Geen loonkosten, wagen kan 24u per dag rijden, hoeft niet te rusten.

Is er onverhoopt geen vracht of wachttijden: maakt niet uit, kost niet veel.

 

Maar zoals ik al eerder zie, in het klanten/distributiewerk zie ik dit nog niet zo snel gebeuren.

Maar met complete ladingen van A naar B locaties, zou dit sneller kunnen dan je misschien verwacht.

 

Andere mogelijkheid zou een soort hubs kunnen zijn.

Chauffeur brengt een container vanuit de haven van Rotterdam, naar een hub aan de A15.

Van daaruit rijdt de wagen zelf naar een hub aan de 8 (E52) bij Munchen.

Daar stapt er weer een chauffeur in, die het leuke werk mag doen :(

Die rijdt de wagen het laatste stukje naar de klant.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden