[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Wonen in Nederland, werken in duitslsnd


Ronnie79

Vraag

  • Forumlid

Wie kan mij het een en ander vertellen over het werken bij een Duitse werkgever?

Verhaal: ik woon letterlijk tegen de Duitse grens.

Ik heb vandaag een gesprek gehad met een bemiddelaar en die wil me waarschijnlijk plaatsen bij een Duits bedrijf.

In 1 woord geweldig, want ik mag lekker gaan rijden.

Maar wat gaat dit allemaal voor mij betekenen mbt bijvoorbeeld belasting, inkomen en /of andere dingen.

Is dit juist positief om in Duitsland te werken want betalen ze meer, of betalen ze juist minder in duitsland.

Ook een mooi voorbeeld, zou ik mijn auto op Duits kenteken kunnen zetten dan?

Betaal nu 180 euro per maand, en in Duitsland zou dat maar 30 euro zijn bijvoorbeeld.

Dus kortom, ik weet nu nog niets en wil zoveel mogelijk weten.

Ik heb volgende week dan wel al een afspraak bij een advies buro gericht op grenswerkers, maar als ik een beetje voorbereid daar aankom zou dat erg prettig zijn.

Alvast bedankt allemaal.

bewerkt door Ronnie79
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
Gast transploft

Nu noem je een paar gasten op die streep 60 op de bundestrasse rijden......dat moeten we niet willen

Ja.. En???? Dat is daar toch de geldende maximale snelheid????

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

ronnie79,

 

Werk is werk ,maar jij word bemiddeld door een NL. uitzendburo om over de grens te gaan werken ,dan word je toch ook volgens NL normen betaald?.

Zoniet komt het allemaal wel goed ,de Duitse werkgever regelt voor jou een ziektekosten (krankenkasse)aanvraag ,ook krijg jij een vergunnung om als NL op een duitse auto te mogen rijden.

Verder liggen de lonen lager en..... niet te vergeten elk jaar dit jij in duitsland werk word jou aow gekort ,volgens mij 2% pj.

 

Huub oet twente

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

En daarbij de werkgever lacht zich dood

 

Daarbij hij trekt het nog af van de belasting Want de over Treding is in het buitenland gemaakt

 

Huub

Bekeuringen worden ALTIJD prive betaald.

Bij het opmaken van de jaarrekening worden de boete's gecorrigeerd en in uiteindelijk betaald iedereen hem zelf, zonder belastingaftrek !!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Je hoeft ook niet te racen, maar 60 is geen snelheid...

Ik heb 'm zelf op 70 staan als er verkeer achter me zit, op 80 zonder verkeer achter me.

'T is de wereld op zn kop!

jij mag dat helemaal zelf weten.....

 

jij mag me ook inhalen ....ik zal nooit en te nimmer hinderen....eerder meehelpen...zodat je me eerder voorbij bent..

 

maar verwacht niet, dat ik veel harder ga rijden...als de toegestane snelheid,

 

ik heb geen zin in om die kas te spekken, zoveel verdien ik niet....en ik wil aan het einde van de maand toch proberen

 

om iets over te houden,   

 

heb afgelopen jaar 2 boetes gehad, iets waar ik in mijn ogen weinig aan kon doen, 

 

ik vond dat al meer als genoeg,      dus doe wat je niet kan laten...maar kijk een ander niet met een scheef oog aan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Vergeet niet dat je voor ieder jaar je in het buitenland werkt er 2% van je AOW wordt ingehouden. Dus als je 20 jaar werkt buiten NL dan krijg je nog maar 60% AOW straks. Wel iets om rekening mee te houden. Tevens als je in DLD werkt en je wordt werkeloos dan krijg je maar 60% van het salaris

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Even een update van mijn kant.

Komende woensdag heb ik een gesprek in Duitsland bij die werkgever.

Het gaat om het ophalen/verzamelen van postkarren bij diverse postagentschappen en het dan naar een verdeelstation brengen.

Salaris indicatie is 2200 euro, en dan maandag tot vrijdag van 06.00 tot circa 17.30.

Dit komt neer op ongeveer €9.66 per uur, 1 uur pauze per dag meegerekend.

Dit is vergelijkbaar met schaal c1, en ik denk dat ik hier op ook uitkom bij een Nederlandse werkgever.

Hypotheekrente aftrek raak ik grotendeels kwijt, maar ik krijg dan wel weer de kindertoeslag à 185 euro per maand.

Reiskosten worden niet vergoedt maar volgens de man die ik nu heb gesproken betaald de Duitse belasting circa 4500 euro op jaarbasis als ik dagelijks reis, dit komt neer op zo'n 375 euro per maand.

Kan iemand dit bevestigen?

De korting op de AOW is me inmiddels bekend, en over een Duits pensioen heb ik nog helemaal geen kennis.

Dus mijn voorlopigheid conclusie is dat het nog weinig verschil maakt of ik in Nederland of Duitsland werk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Belasting kan je me echt alles over wijsmaken, daar weet ik echt helemaal niets van.

Ik denk ook dat de belastingdienst dit bewust zo doet.

Maar daarom laten we elk jaar onze belastingpapieren invullen door adviseur, daar moeten we overigens komende vrijdag ook weer heen.

Maar ik neem aan dat zij wel de ins en outs weet.

Vooral ook omdat wij hier zo dicht bij de Duitse grens zitten, zal ze ongetwijfeld ook meerdere klanten hebben die hiermee te maken hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

Het KAN wel eens interressant zijn om de belasting in Duitsland te gaan betalen.

Een of ander wazige wet is er voor in het leven geroepen  "het voorkomen van dubbele belasting".

Laat het eens ook door een duitse adviseur uitrekenen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Wel degelijk een grens
Nederland heeft langs de grens veel werklozen, in delen van Duitsland zitten ze te springen om personeel. In de grensstreek langs Groningen en Drenthe zijn 12 duizend vacatures. Een win-win situatie ligt voor het oprapen. Maar zo eenvoudig is het niet. Ondanks het vrije verkeer van werknemers in Europa is er wel degelijk een grens tussen Nederland en Duitsland als het om de arbeidsmarkt gaat. Diploma’s worden niet altijd erkend, de hypotheekrenteaftrek is anders geregeld, er ontstaan gaten in pensioenopbouw, ww-opbouw en aow en de kinderbijslag is anders. Problemen die de wethouders en medewerkers van de UWV’s langs de grens niet op kunnen lossen. ‘Ik wil daarom ook een beetje wegblijven van de discussies over regelgeving’, zegt wethouder Arends. ‘Natuurlijk zijn er wetten nodig in Nederland en Duitsland die de belemmeringen wegnemen. Maar dat zijn langjarige trajecten. Als je daarop moet wachten, ben ik vijf jaar verder dus daar kan ik niets mee.’

Goede voorlichting
Korte termijnoplossingen, daar broedt hij op. En een deel van die oplossing zit in de hoofden van de mensen. Arends: ‘Mensen doen al jaren boodschappen in Duitsland, ze tanken er en gaan er naar concerten. Maar als je het hebt over werk voor werklozen zijn er ineens problemen.’ Goede voorlichting is daarom één van de punten waar Emmen en het UWV aan werken. Gerrit van der Veen, regiomanager UWV Drenthe: ‘Want er zitten ook grote voordelen aan het werken in Duitsland. De kinderbijslag kan soms vier keer zo hoog zijn als in Nederland. Maar dan moet je dat wel weten en kunnen regelen.’

 

Uit binnenland bestuur

 

Huub
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Belasting kan je me echt alles over wijsmaken, daar weet ik echt helemaal niets van.

Ik denk ook dat de belastingdienst dit bewust zo doet.

 

Nee hoor,dat is een open boek.

Ga maar eens naar google en tik in het zoekvak"belastingdienst/werken in het buitenland in.

 

Er gaat een wereld voor je open en je hebt hele avonden leesplezier. :D  :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden