[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Klapband


Vledder

Vraag

  • Forumlid

Ik lees de laatste dagen heel vaak over ongelukken (met name in Duitsland) doordat één van de voorbanden klapt. En dat zijn vaak geen misselijke ongelukken.

Heb een paar vraagjes voor de ervaren chauffeurs onder ons:

 

1. Loopt het altijd zo slecht af? Of vormen de ongelukken waar ik over lees het topje van de ijsberg en slagen de meeste chauffeurs erin hun wagen onbeschadigd tot stilstand te brengen?

2. Kun je iets doen om het te voorkomen of het risico te verminderen? Banden controleren voor je op pad gaat lijkt me logisch, maar nog andere dingen?

3. Wat is de beste reactie als het je overkomt?

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

18 antwoorden op deze vraag

Recommended Posts

  • 0

Het blijft zaak dat je ten aller tijde 2 handen aan het stuur moet hebben.

 

Ik heb zelf nog nooit een klapper gehad op de vooras maar dit heb ik mij wel laten vertellen. En te hard remmen schijnt niet goed te zijn....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Ik zie in het stukje dat ik altijd goed opgelet heb.

 

Ik heb een keer een klapband gehad op een getrokken dieplader. Die woog op dat moment al 100 ton en de ballastwagen er voor bijna 30 ton. De aanhanger trok door de klapband de ballastwagen de hele A4 over vlak voor het brug restaurant. Eerst trok de kont naar rechtsom vervolgens de ballastwagen naar de vangrail in het midden te trekken.

 

Dat ging ook maar net goed.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Het blijft zaak dat je ten aller tijde 2 handen aan het stuur moet hebben.

 

Ik heb zelf nog nooit een klapper gehad op de vooras maar dit heb ik mij wel laten vertellen. En te hard remmen schijnt niet goed te zijn....

2 handen aan het stuur ten alle tijden .

dat lukt geen ene chauffeur .

gr piet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

2 handen aan het stuur ten alle tijden .

dat lukt geen ene chauffeur .

gr piet

 

 

Dat begrijp ik. Maar met je knieen sturen omdat je een shaggie aan het draien ben of aan het appen komt ook regelmatig voor. Zoveel mogelijk 2 handen aan het stuur dan maar he...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik lees de laatste dagen heel vaak over ongelukken (met name in Duitsland) doordat één van de voorbanden klapt. En dat zijn vaak geen misselijke ongelukken.

Heb een paar vraagjes voor de ervaren chauffeurs onder ons:

 

1. Loopt het altijd zo slecht af? Of vormen de ongelukken waar ik over lees het topje van de ijsberg en slagen de meeste chauffeurs erin hun wagen onbeschadigd tot stilstand te brengen?

2. Kun je iets doen om het te voorkomen of het risico te verminderen? Banden controleren voor je op pad gaat lijkt me logisch, maar nog andere dingen?

3. Wat is de beste reactie als het je overkomt?

Een klapband word altijd voorafgegaan door een drukverhoging,je zou kunnen overwegen een TPMS ( Tyre Pression Monitoring System)systeem aan te schaffen.

Behoorlijk prijzig,maar ,als ze al te krijgen zijn voor drukken tot 10 bar ,zou je je kunnen beperken tot de beide voorbanden

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

2 keer een klapband op de vooras gehad.

Eerste keer bijna 30 geleden ergens in de buurt van Brugge op de expressweg ri Antwerpen, maar daar kan ik me nie veel meer van herineren. 
Een kennis die bij de fa Martens uit Wijchen reed achter me en samen hebben we het wiel gewisseld.

2e keer ergens tussen Mulhouse en Strassburg, en gevolg was op een vrijdag middag 10 km file erachter, want Jan en Marie sloten gelijk een rijstrook af :D 

Maar ik zat dus niet met 2 handen aan het stuur, dat weet ik zeker, maar voor de klap gaat je stuur trillen en dan grijp je automatich je stuur met 2 handen vast en laat je het gas los.

Da volgt de klap en zie allemaal rubber in de ronte vliegen en je achterliggers duiken in de remmen en laat je de auto uitrollen en NIET!!! vol op de rem trappen.
Je rolt nog wel een 400 a 500 meter verder en dan op het laatst rem je een klein beetje bij en zet je het spul aan de kant

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

2 keer een klapband op de vooras gehad.

(...)

Da volgt de klap en zie allemaal rubber in de ronte vliegen en je achterliggers duiken in de remmen en laat je de auto uitrollen en NIET!!! vol op de rem trappen.

Je rolt nog wel een 400 a 500 meter verder en dan op het laatst rem je een klein beetje bij en zet je het spul aan de kant

 

Eigenlijk niet veel anders als wat je moet doen als je onverhoopt met een wiel in de berm beland.

Niet sturen en uit laten rollen..

 

Dat zei mijn opa al tegen zijn dochters (o.a. mijn moeder dus) toen zij fietsten. Ik heb het ook menigmaal mogen horen én toegepast toen ik op de racefiets zat. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

heb ook 2 x een klapper gehad met de rechtse voorband

 

1 x vol met slachtkippen....de 2de x leeg....was blij dat deze keer leeg was....

 

met 2 handen aan het stuur geprobeert om de combinatie recht te houden....( was gelukt overigens ) LOL

 

de toenmalige stuurbekrachting was niet niet zoals nu :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Het blijft zaak dat je ten aller tijde 2 handen aan het stuur moet hebben.

....

Ik heb het helaas mogen meemaken vorig jaar, linksvoor geklapt en tegen 90kmh de vangrails in de middenberm platgelegd. Ik ben net niet omgegaan en heb alles kunnen rechthouden met mimimale schade aan de trekker en geen schade aan de trailer,

Ook heb ik complimenten gehad van alle diensten die bij mij geweest zijn, politie, brandweer, .....

Hoe ik het gedaan heb?

Daar kan ik niet veel over zeggen, het stuur is gewoon uit mijn handen getrokken en voor ik het wist zat ik in de vangrails.

Toen heb ik wel zitten worstelen met het stuur, en vloekend bidden dan je niet omgaat ook.

Dit is een ervaring die ik niet meer hoef mee te maken,

dolblij dat er geen wagens bij betrokken waren en geen gewonden of erger..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Dat is zo een TPMS systeem als waar ik in P 8 naar verwees.

In de luxe wagen en caravanwereld( ik heb t op mijn caravan ook) zijn dit soort systemen al een paar jaar verkrijgbaar.

 

Blijkbaar zijn ze er dus nu ook voor hogere drukken zoals in een vrachtwagenband.

Dat dit systeem ook in de cluod een verbinding maakt met de thuisbasis lijkt me lichtelijk overdreven en prijsopdrijvend,immers de chauffeur dient als eerste ge informeerd te worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Dat is zo een TPMS systeem als waar ik in P 8 naar verwees.

 

(..)

 

Yup, lees de commentaren maar onder het artikel bij omroep Brabant.

 

http://www.omroepbrabant.nl/?news/2579731223/Nieuwe+uitvinding+uit+Breda+moet+klapbanden+voorkomen.aspx

 

Overigens, een kerel van dat bedrijf, Route42, reageert er zojuist met de opmerking dat  het nieuwe erin zit dat de sensoren van trekker en trailer worden gekoppeld... :confused:

 

Ik bedoel, een koppeling van sensoren tussen trekker (motorwagen) en trailer (aanhanger)  is toch ook niet nieuw?

 

Ik had 2 weken terug op 2 dagen 2x dezelfde motorwagen mee maar wel op beide dagen een andere aanhanger.. Op de 2e dag had ik mooi de melding 'ABS storing trailer' op het display staan.. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Hier zie je een filmpje van een chauffeur die een klapper op de vooras mee maakt.
 
Ps. let niet op de vormgeving van de video.. :D




Het moment van de klap was wel even schrikken, maar zoals in het filmpje te zien is; ik zat op iets te wachten, want de hele cabine trilde al een seconde of 20. Daarom liet ik mijn snelheid al iets terug lopen.

 

Ik heb ooit eens van een collega gehoord dat een klapband zichzelf 'aankondigd' door van een trilling in het stuur. En dat was precies wat gisteravond gebeurde.

 

Bron: http://www.autoweek.nl/forum/read.php?9,4562816,page=225

bewerkt door Durashift
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Yup, lees de commentaren maar onder het artikel bij omroep Brabant.

 

http://www.omroepbrabant.nl/?news/2579731223/Nieuwe+uitvinding+uit+Breda+moet+klapbanden+voorkomen.aspx

 

Overigens, een kerel van dat bedrijf, Route42, reageert er zojuist met de opmerking dat  het nieuwe erin zit dat de sensoren van trekker en trailer worden gekoppeld... :confused:

 

Ik bedoel, een koppeling van sensoren tussen trekker (motorwagen) en trailer (aanhanger)  is toch ook niet nieuw?

 

Ik had 2 weken terug op 2 dagen 2x dezelfde motorwagen mee maar wel op beide dagen een andere aanhanger.. Op de 2e dag had ik mooi de melding 'ABS storing trailer' op het display staan.. ;)

Die kerel van route42 lult net of hij t zwarte garen zojuist uitgevonden heeft,deze systemen zijn er al n paar jaar.

 

Zoals ik al aangaf word t in de caravanwereld al n tijd gebruikt,daar zijn ook systemen met 6  sensoren ( voor de trekauto + caravan) of 8 sensoren ( als je n tandemasser hebt)

Werkt gewoon draadloos;sensor zend een signaal naar de ontvanger in de auto.

 

Er zijn ook indirecte systemen,die meten de omtreksnelheid van het wiel( dat veranderd als n band leegloopt) en geven dan via de BC een signaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden