[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Vanaf januari 2017 boetes voor herhaalde wekelijkse rust in de cabine.


Vledder

Recommended Posts

  • Forumlid
5 uur geleden zei danny.dijk:

Heren...

Volgens Duitse media is het anders.
 

 

De chauffeur moet in zijn eigen woonplaats of standplaats van de onderneming zijn rust nemen, mits daar sanitaire en verzorgingsmiddelen zijn.

Dus het wachten is op het eerste proefproces, wat door gezet wordt tot aan het europese hof.

 

Van mij (persoonlijk) mogen ze (en dan in hoofdzaak vanwege die " nomaden") maar het is zeker nog geen gelopen race. En zeker niet dat de uitslag de Duitse overheid zal bevallen.......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Hier staat dus dat de wekelijkse rust(van 45 uur) op de standplaats van de chauffeur of het bedrijf doorgebracht moet worden.

Dus ook het hotel in is er dan niet meer bij( als dat hotel niet in de standplaats van de baas staat).

 

Alweer een prijsopdrijvende reden om toch naar andere vervoersstromen uit te kijken( trein)

Of dit ten koste van werkgelegenheid(banen) zal gaan mag ieder voor zich uitrekenen.:D

 

DE Duitse staat zal wel als winnaar uit de strijd komen ,maar ik vrees dat t een Pyrrus* overwinning zal worden.

* Pyrrus: een overwinning die zoveel inspanning kost dat t dezelfde uitwerking heeft dan een nederlaag.

T lijkt op een overwinning ,maar t is n nederlaag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
6 uur geleden zei danny.dijk:




Dit doen ze niet om ons te pesten, maar om de zogenaamde "LKW-Nomaden", die maanden achter elkaar rijden, rijden en rijden te "beschermen". 

Als je dit gelooft ben je wel erg naiëf.

Deze "nomaden"mogen tussen twee wekelijkse rusten: 2 periodes van 6 x 24 uur + 44,59( verkorte wekelijkse rust) uur( das bijna 14 dagen,op 3.01 uur na) op "saaie parkings staan,in de berm schijten,daar is geen hond die daar naar kijkt.

Alleen éénmaal om de 14 dagen moeten ze een "vast onderkomen "in,das ééns in de maand.

Noem je dat beschermen? 

Je kunt beter hun mentaliteit proberen te veranderen,dat ze op een autohof of bij een restaurant gaan staan,en daar als klant gebruik maken van de sanitaire voorzieningen.

 

Als je toch regels maakt stel dan gelijk eisen aan een cabine waarin overnacht word,niet alleen eenwekelijkse rust maar ook op een gewone dag,en stel die eisen aan alle cabines waarin overnacht word,dus ook voor die "nomaden "die niet onder 561/2006 vallen.

 

Dan heb je,als politicus of vakbondsman, ballen aan je lijf

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 24-3-2017 om 23:15 zei scania 440:

Als ze in Brussel nou gewoon zeggen dat die minimale wekelijkse rust op de *standplaats genoten moet worden ben je van dat gedonder af.

*standplaats is voor een oostblokker in 99,9% van de gevallen in het oostblok, als het hier (west Europa) is moeten ze CAO betaald krijgen.
 

Dan ga je de situatie krijgen van de oostblokker die zijn voertuig op de Tweede Maasvlakte parkeert, en met een bus naar huis gereden wordt, vuile kleren in de was gooit, onder de douche gaat staan, met zijn vrienden wodka koopt, zijn vrouw een beurt geeft, schone kleren in een tas doet en weer terug naar de Tweede Maasvlakte om daar weer in zijn voertuig te stappen. Van de 45 uur weekeindrust zit hij dan 40 uur in een bus te koekeloeren, voldoet netjes aan de eisen van de EU, maar ondertussen is het probleem nog steeds niet opgelost.

 

Daarnaast ontstaat er een probleem bij de echte verre ritten, die niet in een week uit te voeren zijn.

 

Maar uiteindelijk is jouw idee voor 95% van de gevallen wel een heel goede oplossing.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

@Vrachtrijder

Of de werkgever regelt een woning voor ze, bijvoorbeeld bij ons een straat verderop. 10 meter over de grens in Duitsland. Scheelt weer een bus huren voor een hele week, en in Dld kunnen woningen op het platteland lekker goedkoop zijn (de oude douane gebouwen tussen Gildehaus en De Lutte). Het op en afvoeren gebeurd met een pkw van het uitzendbureau, dus ook geen bus + chauffeur huren. Gewoon met 5 man naar 'huis' rijden. 

 

Over die lui zelf heb ik absoluut geen slecht woord trouwens! Het enige is dat ze af en toe een feestje hebben (moet kunnen in het weekend), en er zijn borden geplaatst net 'pas op, voetgangers' vanaf de grens tot aan de benzinepomp in De Lutte (kan je ze ook niet kwalijk nemen).

bewerkt door Grunneger
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Een Oostblokker kan toch ook een standplaats in west-europa hebben?

 

Waberer had een tijdje een dependance in battice, België.

Las toevallig van de week dat ze daar weer zijn vertrokken.

 

Zag laatst al een Litouws bedrijf met een NL kenteken rijden, chauffeur was een Oostblokker.

Duhabex zit ook in de buurt van Rotterdam.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
4 minuten geleden zei Teddybeer:

Foutje in jouw gedachte.

 

De tijd dat die "oostblokker" onderweg is van en naar zijn standplaats is gewoon arbeidstijd.

 

Dus als die man uit jouw voorbeeld dan 5 uur thuis is (althans op zijn standplaats) komt hij alsnog 40 uur te kort.

Dan moet zou daar ook op gehandhaafd moeten worden. Tot die tijd ... :zegtniets:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 minuut geleden zei volvofh12:

Een Oostblokker kan toch ook een standplaats in west-europa hebben?
Waberer had een tijdje een dependance in battice, België.
Las toevallig van de week dat ze daar weer zijn vertrokken.

Hoorde door de verwarmingsbuizen dat het zonnetje dat ook in Nederland wou hebben. Maar het blijven maar geruchten he ...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
5 minuten geleden zei Teddybeer:

Foutje in jouw gedachte.

 

De tijd dat die "oostblokker" onderweg is van en naar zijn standplaats is gewoon arbeidstijd.

 

Dus als die man uit jouw voorbeeld dan 5 uur thuis is (althans op zijn standplaats) komt hij alsnog 40 uur te kort.

 

2 minuten geleden zei scania 440:

 

 


Nou nee, het ligt iets anders, dat zou te gemakkelijk zijn.

Reistijd van en naar je werk buiten de standplaats wordt als werktijd gezien.
Dus die vlieger gaat niet op.

Reistijd naar de standplaats wordt niet als werktijd gezien, in het geval wat jij beschrijft telt de reistijd mee als werktijd.emoji6.png

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
 

 

 

 

Hier raak ik van in de war 

 

Reistijd is werktijd, dat is mij duidelijk. Maar voor de rest kan ik er geen soep van maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 minuten geleden zei volvofh12:

Een Oostblokker kan toch ook een standplaats in west-europa hebben?

 

Waberer had een tijdje een dependance in battice, België.

Las toevallig van de week dat ze daar weer zijn vertrokken.

 

Zag laatst al een Litouws bedrijf met een NL kenteken rijden, chauffeur was een Oostblokker.

Duhabex zit ook in de buurt van Rotterdam.

 

 

Klopt, maar dan moet er ook volgende die CAO betaald worden. En dan zijn ze ineens heel wat minder interessant voor opdrachtgevers.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 minuut geleden zei Vrachtrijder:

 

 

Hier raak ik van in de war 

 

Reistijd is werktijd, dat is mij duidelijk. Maar voor de rest kan ik er geen soep van maken.

Heel simpel: staat je wagen op de standplaats: geen werktijd

 

Staat de wagen niet op de standplaats: wèl werktijd, dus manueel invoeren op de tacho. Hoe het zit met als je zelf chauffeur bent van de pkw en dan met je rijtijd weet ik trouwens ook niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Klopt, maar dan moet er ook volgende die CAO betaald worden. En dan zijn ze ineens heel wat minder interessant voor opdrachtgevers.

Dus als een Nederlandse chauffeur, in dienst van een Nederlands bedrijf, standplaats köln heeft. Moet hij Duits loon krijgen?
Stel dat hij NL kenteken heeft en NL vergunning.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
11 minuten geleden zei scania 440:

 


Het maakt niet uit of je zelf rijdt of je laat rijden, het gaat om de reistijd en of je wel of niet op je standplaats begint.


Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
 

 

Dus het gaat niet van de rijtijd af als je zelf een uur met de pkw hebt gereden?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
11 minuten geleden zei volvofh12:


Dus als een Nederlandse chauffeur, in dienst van een Nederlands bedrijf, standplaats köln heeft. Moet hij Duits loon krijgen?
Stel dat hij NL kenteken heeft en NL vergunning.

Dat is een andere situatie dan je net omschreef.

 

Als jouw werkgever een standplaats in Köln heeft, dan kan jij jouw voertuig daar parkeren op een parkeerplaats.

 

Heeft jouw werkgever een dependance, dan is het een Duitse GmbH en werk je dus voor een Duits bedrijf en moet je volgens de Duitse CAO betaald worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
10 minuten geleden zei Vrachtrijder:

Dat is een andere situatie dan je net omschreef.

 

Als jouw werkgever een standplaats in Köln heeft, dan kan jij jouw voertuig daar parkeren op een parkeerplaats.

 

Heeft jouw werkgever een dependance, dan is het een Duitse GmbH en werk je dus voor een Duits bedrijf en moet je volgens de Duitse CAO betaald worden.

En daarnaast: je bent dan een 'grensarbeider', dus er komen dan belastingtechnisch nog heel wat andere zaken bij kijken. En geloof mij, dat kan heeeel ingewikkeld worden als je ook nog eens internationaal rijdt (er vanuitgaand dat je dus woont in land 1, een standplaats hebt in land 2, en rijdt in land 1/2/3/4). Hetzelfde geldt voor je sociale zaken (kinderbijslag, uitkeringen etc.).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 24-3-2017 om 23:15 zei scania 440:

Als ze in Brussel nou gewoon zeggen dat die minimale wekelijkse rust op de *standplaats genoten moet worden ben je van dat gedonder af.


 

Onbegrijpelijk dat je t die gasten(en misschien ook jezelf wel eens in de toekomst) moeilijk wilt maken.

Waarom moet die rust op standplaats genoten worden? 

"Rust" en ook wekelijkse rust is tijd waarover je zelf mag beschikken,als onze oost Europese medemens besluit om 45 uur op de wallen door te brengen i.p.v op en neer naar Bucharest(of Warschau)  te reizen ,is dat zijn keuze.

 

En die beslissing moeten we niet door "Europa" laten nemen,t is al erg genoeg dat die beslist hebben dat je niet in je cabine mag verblijven.:kill:

 

Overigens nog beter:

Schaf die hele betuttelende regel van 45 uur wekelijkse rust af,24 uur is ruim voldoende,in de praktijk zal t toch wel gebeuren dat je 45 uur of meer geen werk uit kunt voeren.

Stel eisen aan cabines en de plaatsen( parkings met sanitair) waarin verbleven word ,en laat het verder aan de marktwerking over,dan is deze achterlijke ,onbezonnen wetgeving totaal overbodig.

 

Velen met mij hebben de laatste 45 jaar zo gewerkt,en ik kan je verzekeren dat er nog nooit iemand zich uitgebuit gevoeld heeft.

Degenen die  niet op deze manier wilden of konden werken gingen gewoon wat anders doen,er is nog nooit iemand geweest die gedwongen ergens in Europa moest overstaan,dat t kan gebeuren is bekend en is t risico van het vak.

( als je in de horeca werkt bent zul je ook moeten aanvaarden dat je t weekend meer aan t werk bent dan door de week)

 

 

bewerkt door europeaan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
12 uur geleden zei Grunneger:

Eigenlijk wel logisch. Je raakt wel vermoeid als je met de lkw stuurt, maar niet als je met de pkw op weg bent? Dat klopt ook niet echt ...

Het is mijn ervaring dat rijden in een busje of luxe auto vermoeiender is dan in een vrachtwagen. Dat komt door de veel hogere snelheid.

 

12 uur geleden zei Grunneger:

En daarnaast: je bent dan een 'grensarbeider', dus er komen dan belastingtechnisch nog heel wat andere zaken bij kijken. En geloof mij, dat kan heeeel ingewikkeld worden als je ook nog eens internationaal rijdt (er vanuitgaand dat je dus woont in land 1, een standplaats hebt in land 2, en rijdt in land 1/2/3/4). Hetzelfde geldt voor je sociale zaken (kinderbijslag, uitkeringen etc.).

Het maakt niet uit waar je rijdt, je wordt betaald in het land waar je werkgever gevestigd is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
8 minuten geleden zei Vrachtrijder:

Het maakt niet uit waar je rijdt, je wordt betaald in het land waar je werkgever gevestigd is.

Klopt, maar waar je je belastingafdracht doet en hoe het zit met alle sociale zaken is een stuk ingewikkelder. Zelf heb ik het op de meest simpele manier aangepakt, afdracht doen in Nederland (is namelijk best wel gunstig), sociale zaken gemengd Nederlands-Duits, ziektekosten Nederlands, met een 'buitenlands sausje', via het zorginstituut Nederland. Ben dus ook aangemeld bij de Duitse IKK. 

 

Wat ik bedoel: het is voor het personeel niet zomaar even geregeld, en dat er best wat bij komt kijken, wil je hun standplaats verhuizen naar een ander land, dan waar het personeel woont. Bij ons waren we een half jaar bezig om alles een beetje fatsoenlijk te regelen.

 

En daarnaast: je woont in Duitsland, rijdt alleen maar in Duitsland, hebt je standplaats 10 meter van de grens, en wordt betaald volgens het Nederlandse cao? En doet in Nederland je afdracht? Denk dat de Duitse fiscus daar ook wel wat van vindt. Om zo'n situatie te voorkomen, zijn er al die regeltjes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden