[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Militair transport


Grunneger

Recommended Posts

  • Forumlid
19 uur geleden zei Leeuw:

Ja van onderen achteren lijkt het altijd wel leuk, maar als zij dan van voren op Mutti lijkt... :cool:

Dan leg je gewoon de truckstar over haar kop.LOLLOL

 

( overigens;jij weet niet wat mutti met haar mond allemaal kan.):zegtniets::zegtniets:

bewerkt door europeaan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 22-4-2017 om 23:18 zei road train:

Wat mis je dan????

Ik mis toch vooral de kameraadschap, de afwisseling en het militaire leven.

 

Hoewel de burger logistiek een fantastische sector is om in te werken, is het nog niet half zo mooi als de militaire logistiek. In de burger ben je vrijwel altijd alleen op pad en ben je over het algemeen gespecialiseerd in een bepaald type van transport.

 

Als logistiek militair heb je eigenlijk 2 deeltijd banen die in elkaar opgaan, waardoor er zoveel meer afwisseling ontstaat. Ben je de ene week als militair je ding aan het doen, ga je volgende week dingen doen die ieder burgerbedrijf nog veel efficiënter kan uitvoeren (even los nog dat het transport aanbod veel afwisselender was als bij de gemiddelde transportonderneming). En denk je alles gehad te hebben, mag je al die dingen op een oefening laten zien, ergens op een oefenterrein in binnen of buitenland.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 23-4-2017 om 01:58 zei lientje:

 

Dat zij mijn vader van 82 laatst ook toen laatst hij met mij mee was. :ja:

volgens hem hadden ze in zijn tijd in het leger de beste vrachtwagens er die er ooit waren gemaakt.

Hij vroeg zich af of ze die dingen nu nog zouden hebben....

.... 62jaar later. :D

Moeilijk, moeilijk. Tegenwoordig bouwt men voor even, maar in die tijd voor het leven.

 

Aangezien veel van dat materiaal nog steeds rond rijdt zou hij wel eens gelijk kunnen hebben dat het de beste vrachtwagens waren die er ooit zijn gemaakt. Door de eenvoudige techniek en het hufterproof materiaal houden ze het immers al jaren vol. Ik denk niet dat de huidige generatie Euro 6 vrachtwagens over 62 jaar nog rondrijdt in Nederland, terwijl dat soort dan antieke vrachtwagens ook dan nog rond zullen rijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 25 april 2017 om 10:13 zei Vrachtrijder:

Ik denk niet dat de huidige generatie Euro 6 vrachtwagens over 62 jaar nog rondrijdt in Nederland, terwijl dat soort dan antieke vrachtwagens ook dan nog rond zullen rijden.

Dat denk ik ook niet.

 

Maar indien Defensie hun materieel net zo intensief zou  gebruiken als dat men in de commerciele wereld doet dan zou dat materieel ook na een paar jaar op de schroothoop liggen. Welke vrachtwagen rijdt in het leger 100.000 ( of meer) kilometer per jaar?

 

Als je iets weinig ( niet/amper) gebruikt dan slijt het ook niet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 27-4-2017 om 10:39 zei Teddybeer:

Dat denk ik ook niet.

 

Maar indien Defensie hun materieel net zo intensief zou  gebruiken als dat men in de commerciele wereld doet dan zou dat materieel ook na een paar jaar op de schroothoop liggen. Welke vrachtwagen rijdt in het leger 100.000 ( of meer) kilometer per jaar?

 

Als je iets weinig ( niet/amper) gebruikt dan slijt het ook niet

Dat licht er maar aan wat je als intensief bedoel.

 

Tijdens missies heeft het materieel van Defensie enorm te lijden onder de omstandigheden. Want linksom of rechtsom, de plattelandswegen in Nederland zijn nog van aanzienlijk meer kwaliteit dan de gemiddelde doorgaande wegen in de oorlogsgebieden waar Defensie doorgaans zijn missies doet. 

 

Dat terwijl ook in oefenscenario's vaak in ruw terrein geoefend wordt.

 

En dan spreek ik nog niet over de operationele rijvaardigheden die aan een militair bestuurder worden gesteld ten aanzien van de vaardigheden die je op de autosnelweg nodig heb.

 

Ik zit veel in het bouw gerelateerde transport, maar zie daar zelden zulke slechte ondergronden bereden zoals ik die bij Defensie heb meegemaakt. Bovendien heb ik als burger nog nooit met een beladen vrachtwagen zo'n 50á60 km/u door onverhard terrein gereden gestuiterd waarbij de bomen links en rechts op een meter voorbij flitsten.

 

Maar los daarvan, ook als Defensie toe is aan Euro 6 materiaal zal dat materiaal over 62 jaar op de schroothoop liggen.

bewerkt door Vrachtrijder
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

ik denk dat er over 62 jaar een heel ander soort transport is , 

als je ziet waar iedereen nu allemaal mee bezig zijn,

is de kans groot dat ze het via de lucht gaan doen. 

bewerkt door tiny
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
18 minuten geleden zei tiny:

ik denk dat er over 62 jaar een heel ander soort transport is , 

als je ziet waar iedereen nu allemaal mee bezig zijn,

is de kans groot dat ze het via de lucht gaan doen. 

Ongetwijfeld, maar ook over 62 jaar zijn er nog mensen die het leuk vinden om met ouwe rommel te rijden. En dan zullen er meer voertuigen rondrijden van 125 jaar oud, dan de huidige generatie Euro 6 voertuigen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei Vrachtrijder:

 

Maar los daarvan, ook als Defensie toe is aan Euro 6 materiaal zal dat materiaal over 62 jaar op de schroothoop liggen.

Defensie heeft al een aantal euro 6'jes. Bij de luchtmacht rijden er een paar fh's rond, en bij 220 komen er dit jaar ook een aantal, ter vervanging van de euro 3 XF's en euro 4 (?) Fm's.

 

2 uur geleden zei tiny:

ik denk dat er over 62 jaar een heel ander soort transport is , 

als je ziet waar iedereen nu allemaal mee bezig zijn,

is de kans groot dat ze het via de lucht gaan doen. 

Misschien meer als nu, maar het zal het transport over land nooit helemaal vervangen. Ten eerste heb je het tactisch nadeel: een heli/drone of wat dan ook is makkelijker op te pikken door een radar, en daardoor dus ook makkelijker uit te schakelen door een conventioneel leger. Daarnaast heb je de prijs, een vrachtwagen die 20 ton kan vervoeren is goedkoper in aanschaf en onderhoud dan een drone die 20 ton kan vervoeren. Net als het personeel dat moet worden opgeleid, en het hele logistieke circus achter zo'n drone.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 28-4-2017 om 13:19 zei Grunneger:

Defensie heeft al een aantal euro 6'jes. Bij de luchtmacht rijden er een paar fh's rond, en bij 220 komen er dit jaar ook een aantal, ter vervanging van de euro 3 XF's en euro 4 (?) Fm's.

Dat had ik nog niet meegekregen, zal eens opletten.

 

Op 28-4-2017 om 13:19 zei Grunneger:

Misschien meer als nu, maar het zal het transport over land nooit helemaal vervangen. Ten eerste heb je het tactisch nadeel: een heli/drone of wat dan ook is makkelijker op te pikken door een radar, en daardoor dus ook makkelijker uit te schakelen door een conventioneel leger. Daarnaast heb je de prijs, een vrachtwagen die 20 ton kan vervoeren is goedkoper in aanschaf en onderhoud dan een drone die 20 ton kan vervoeren. Net als het personeel dat moet worden opgeleid, en het hele logistieke circus achter zo'n drone.

Dat hele geneuzel over drones en helikopters is alleen interessant voor bedrijven als bol.com. Een boek, schoenen of een nieuwe jas zijn nog wel te bezorgen met een kleine drone.

 

Maar voor pakketten van 1 kubieke meter en/of een ton aan gewicht voldoen drone's niet en voor helikopters is de ruimte er niet om te landen.

 

Helikopters die 20 ton kunnen vervoeren zijn er niet zoveel, dus dat zal sowieso een utopie zijn. Voor dat gewicht zijn zelfs de werkpaarden van onze krijgsmacht, de Chinook niet opgewassen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
18 uur geleden zei Vrachtrijder:

 

 

Dat hele geneuzel over drones en helikopters is alleen interessant voor bedrijven als bol.com. Een boek, schoenen of een nieuwe jas zijn nog wel te bezorgen met een kleine drone.

 

Maar voor pakketten van 1 kubieke meter en/of een ton aan gewicht voldoen drone's niet en voor helikopters is de ruimte er niet om te landen.

 

Helikopters die 20 ton kunnen vervoeren zijn er niet zoveel, dus dat zal sowieso een utopie zijn. Voor dat gewicht zijn zelfs de werkpaarden van onze krijgsmacht, de Chinook niet opgewassen.

En dat pobeerde ik dus ook uit te leggen. Voor een paar kistjes 5.56 zou het praktisch nog wel kunnen, maar dan worden het wel weer dure kistjes. Hooguit sf die dat soort systemen sporadisch zouden kunnen gebruiken dus.

 

18 uur geleden zei Vrachtrijder:

Dat had ik nog niet meegekregen, zal eens opletten.

Succes, je weet hoeveel kilometers ze maken per jaar, en al helemaal bij de klu;)

 

Owja, volgens de laatste geruchten worden die van 220 wit. Witte trekkers, met groene opleggers dus (zijn geen tactische voertuigen namelijk). De kleur van die vam de luchtmacht weet ik niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
17 uur geleden zei Grunneger:

En dat pobeerde ik dus ook uit te leggen. Voor een paar kistjes 5.56 zou het praktisch nog wel kunnen, maar dan worden het wel weer dure kistjes. Hooguit sf die dat soort systemen sporadisch zouden kunnen gebruiken dus.

Ik bedoelde eigenlijk meer op de burgerlogistiek, maar uiteindelijk werkt het in de oorlogslogistiek niet heel veel anders.

 

17 uur geleden zei Grunneger:

Succes, je weet hoeveel kilometers ze maken per jaar, en al helemaal bij de klu;)

 

Owja, volgens de laatste geruchten worden die van 220 wit. Witte trekkers, met groene opleggers dus (zijn geen tactische voertuigen namelijk). De kleur van die vam de luchtmacht weet ik niet.

In mijn tijd bij Defensie heb ik de KLu precies 1 keer buiten een militaire vliegbasis gezien (en dan niet onderweg).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ze doen wel iets meer buiten de base. De lua is gemengd kl en klu, maar vallen wel onder commando van het oocl.

Dan heb je nog de ogrv (3 pelotons), de 'infanterie' van de klu. 

(Lopen met dit embleem, ben er zelf tijdelijk tewerk gesteld toen ze capaciteitsproblemen hadden)

20170503_231736.jpg

En hun logistiek komt ook af en toe nog wel van de base af. Hoeveel precies weet ik niet, maar vanuit woensdrecht rijden ze regelmatig naar civiele toeleveranciers (al is het grootste gedeelte van hun transport wel overgenomen door dvvo/220).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • Forumlid


En nog een paar plaatjes gevonden:

 

Winter 2015/2016. In harskamp regende het, en boven zwolle begon het te vriezen, met dit als effect.

20160106_105328.jpg

 

Een van onze busjes (harskamp). Hier was ik in Den Haag, lossen/laden van postzakken.

20160224_152146.jpg

 

Een van de holland-klasse schepen in Den Helder.

20151102_142902.jpg

 

Mijn 'hotelkamer' op een Duitse kazerne. Die werd voor je geregeld als je naar Idar-Oberstein ging (daar zit een gedeelte van de Nederlandse arrillerie -opleiding). Minstens 1x per week ging er een busje of bakwagen die kant op.

20160225_133725.jpg

 

Verzameling daf-jes op vliegbasis Woensdrecht.

20160610_083120.jpg

 

Fotootje van mezelf achter het stuur. Hier in Tsjechië. Dat was wel leuk werk. Elke dag langs alle kleine kampementen in en rond het oefenterrein om er diesel en kerosine te brengen voor de kachels en douches.

20141028_111808.jpg

bewerkt door Grunneger
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
  • Forumlid

De Poolse Minister van defensie die even snel een kijkje kwam nemen op onze oefening, en in stijl werd gebracht en gehaald :ja:

 

Dezelfde oefening, maar dan de US Army die een bevoorrading aan het beoefenen was:

 

Stukkie varen over de Schelde in Antwerpen:

 

Stukje rijden door een oefenterrein, volgens mij was dit bij Boleslawiec, Polen:

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden