[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Uitzendbureau frustraties - ervaringen?


McMark

Vraag

  • Forumlid

Zucht... in de vier jaren hiervoor vond ik werken voor een uitzendbureau prima. Dat was ander werk, nu sinds een half jaar dus vrachtwagenchauffeur voor een ander uitzendbureau. Ze hebben de opleidingen betaald.

En ik zie even door de bomen het bos niet meer en ben eigenlijk zo nijdig dat ik ze het liefst meteen zou :kill:... graag wat meningen of ervaringen.

Inmiddels is er, sinds september, de ZEVENDE contactpersoon aangetreden. Dat houdt, kort samengevat in:

* Dingen die geregeld zouden worden (4 dagen werken ipv 5) blijven niet-geregeld (oh ja, dat was die vorige collega, ik weet van niks).

* Declaraties raken zoek (ja die tunnelreiskosten vergoeden we wel, maar als we geen bonnen hebben... ja dan heeft die vorige collega ze kwijtgemaakt)

* Ja je staat al 3 maanden op de verkeerde loonschaal, B0 ipv D0. Nee dat kunnen we niet met terugwerkende kracht doen, haha, dat keurt hogerhand nooit goed omdat het een fout van lagerhand is.

* Kopieën van documenten zijn zoek (goh heb je tijd om even langs de vestiging te komen, we hebben geen kopie rijbewijs enz - een WEEK DAARVOOR gebeurd! - oh dan is het kwijt. NEE ik heb geen tijd om langs te komen ik werk 70 uur per week :mad:)

1. Ik wil dus graag van het uitzendbureau af. Wie heeft daar ervaringen mee of over gehoord? Hoeveel is de afkoopsom van de opleidingskosten (waarde ca 6000)...

2. Weet iemand de opzegtermijn in fase A? Of is dat gewoon 28 dagen omdat A-fase in dit geval een arbeidsovereenkomst is voor bepaalde tijd, nl 2 jaar (de tijd om je opleidingskosten terug te verdienen). En arbeidsoverkomst voor 2 jaar is volgens CAO-boekje 28 dagen.

3. Kunnen ze dat maken, dat ze loonschaal D0 niet met terugwerkende kracht uitbetalen? Dan heb ik dus 3 maanden voor B0-salaris gewerkt ipv D0. Dat scheelt met die werkweken wel een paar honderd Euro! (Moet ik bond inschakelen? Rechtswinkel? Niks aan te doen?)

4. UZB doet heel moeilijk over minder dan 5 dagen werken... zijn er hier mensen die deeltijd werken via UZB (die opleiding betaald heeft)? (een van de 7 contactpersonen vond dat het om de 40 uur ging, en die heb je in 3 - 3,5 dag al). Ik weet wel, het hoort bij het werk. Ik hoef ook zeker niet van 9 tot 17 uur (dan hadden we ambtenaar moeten worden), maar minder dagen moet toch wel kunnen? Of komt dat in de branche amper voor? Jullie hebben toch ook wel kleine kindjes die je graag ziet :rolleyes:.

Het werk op zich is :tu:, bedrijf waar ik ingeleend ben ook. Dat bedrijf neemt echter vóór die 2 jaar geen chauffs over, omdat ze dan "pikken" van het UZB.

Alle opmerkingen en tips welkom, vind het niks om dat te vragen, maar ja daar zit het vrouwtje dan weer achter met dat erover praten goed is enzo voor tips.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

16 antwoorden op deze vraag

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Ik zal proberen een aantal van je vragen te beantwoorden:

1. Ik wil dus graag van het uitzendbureau af. Wie heeft daar ervaringen mee of over gehoord? Hoeveel is de afkoopsom van de opleidingskosten (waarde ca 6000)...

Als je een opleidingscontract hebt bij een UZB en je wilt hem verbreken moet je idd een afkoopsom betalen. Het hangt er wel vanaf in welke fase je het contract opzegt. Als je bezig bent met je ccvb, en je hebt nog geen rijlessen gehad hoef je bijvoorbeeld alleen je alleen je ccvb opleiding af te kopen.

Je zou ook kunnen proberen of een ander bedrijf of ander UZB de opleidingskosten over wil nemen maar ik verwacht dat niet veel bedrijven daar erg happig op zijn.

2. Weet iemand de opzegtermijn in fase A? Contract voor fase B ligt nog ongetekend hier op m'n bureau. Of is dat gewoon 28 dagen omdat A-fase een arbeidsovereenkomst is voor bepaalde tijd, nl 2 jaar (de tijd om je opleidingskosten terug te verdienen).

In Fase A heb je geen opzegtermijn, als je op maandag je baan opzegt kan je dinsdag stoppen met werken. Toch is het wel gepast om nog even je werkweek netjes uit te werken.

3. Kunnen ze dat maken, dat ze loonschaal D0 niet met terugwerkende kracht uitbetalen? Dan heb ik dus 3 maanden voor B0-salaris gewerkt ipv D0. Dat scheelt met die werkweken wel een paar honderd Euro! (Moet ik bond inschakelen? Rechtswinkel? Niks aan te doen?)

Als het goed is kan een UZB wel met terugwerkende kracht uitbetalen. Wat je hier aan kan doen weet ik niet. Vind het nogal vreemd.

Ik hoop je hiermee een beetje te hebben geholpen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Jij hebt afspraken gemaakt met dat uitzendburo, niet met 1 of andere klojo die daar voor een paar weken werkt.

Als je 4 dagen wilt werken, wat niet zo heel gewoon is in de transportwereld, dan werk je toch van maandag tot donderdag. Blijf vrijdag thuis en neem de telefoon niet op.

Heb je al die afspraken op papier staan?

Als ze je nu in D betalen bekennen ze dus wel schuld lijkt mij.

De transport wereld kan vrij hard zijn, het is een les die je nooit moet vergeten, de meeste chauffeurs zijn vroeger of later genaaid.

Binnen een paar jaar zal je precies weten hoe en wat, dan gaat het enkel beter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
werk al meer dan 20j voor een UZB

en zo jij verteld heb ik nog nooit mee gemaakt.

maar om het even werkgevers zwart maken doen we hier niet

of je moet sterke bewijzen hebben.

maar ook graag het weerwoord van het UZB graag

een ding wil ik je wel zeggen toen je in op leiding ging doen

heb je een contract getekend

en al komen er10 anderen contact personen ze

hebben zich daar aan te houden

dat hoort bij hun docekennis

Er zijn genoeg uzbtjes die zo werken hoor. Het ligt vaak niet aan de hoofd vestiging maar juist aan die kleine. Die kunnen het behoorlijk verpesten. Zolang er niets word doorgespeeld naar boven zal het zo blijven.

Maar om ontopic te blijven.

Dat word betalen als je weg wil. Probeer je mannetje te staan en naar een andere vestiging te stappen. Of kaart het hogerop aan. Laat je niet naaien door een contact persoon. Zorg ervoor dat je voor dat je het doet alles op papier hebt staan etc. Maak kopietjes van je bonnetjes de volgende keer. van je schijven etc. En verder moeten ze je toch heel gewoon in minimaal C betalen. Dus B is vette onzin.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Er zijn genoeg uzbtjes die zo werken hoor. Het ligt vaak niet aan de hoofd vestiging maar juist aan die kleine. Die kunnen het behoorlijk verpesten. Zolang er niets word doorgespeeld naar boven zal het zo blijven.

Maar om ontopic te blijven.

Dat word betalen als je weg wil. Probeer je mannetje te staan en naar een andere vestiging te stappen. Of kaart het hogerop aan. Laat je niet naaien door een contact persoon. Zorg ervoor dat je voor dat je het doet alles op papier hebt staan etc. Maak kopietjes van je bonnetjes de volgende keer. van je schijven etc. En verder moeten ze je toch heel gewoon in minimaal C betalen. Dus B is vette onzin.

Helaas blijkt maar weer dat het ene UZB danwel filiaal ervan, het andere niet is.

Persoonlijk heb ik prima ervaringen met ADR in Eindhoven. Parttime werken, geen punt, ik bepaal zelf hoeveel.

Nou heb ik geen opleiding gevolgd via hen. Maar mij staat iets van bij dat je na een door hen betaalde opleiding, een x aantal uren voor hen moet werken voor je weer "vrij" bent. En staat er niet bij dat je persé 80 uur per week moet werken?

Ik zou dus je overeenkomst eens goed nalezen hoe e.e.a. precies omschreven staat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Heeej, dankjullie tot zover.

Het zijn idd allemaal lessen voor de toekomst, met kopietjes van bonnen maken enzo.

Als ik het (heel beknopte) contract goed lees, staat er dat ik 160 uur in 4 weken moet werken. En dat zou toch een hoopje vrije tijd opleveren - inderdaad, op m'n strepen gaan staan.

En ze hebben idd erkend dat ze mis waren met de loonschaal, vernieuwd contract gekregen met daarop dat het (in de toekomst!) D0 is. Maar vind het erg wrang dat ik dan die 3 maanden * 65 uur per week voor minder uitbetaald ben en dat dat niet gecorrigeerd gaat worden (en dat ik zelf zo naïef was om er helemaal niet bij na te denken en er vanuit ging dat het wel goed zou zijn). Als ik jullie lees, kan het helpen dit aan te kaarten bij een hogere vestiging.

Bij het vorige uzb, met dat andere werk, vergaten ze wel eens loonsverhogingen (CAO-bepaald) door te voeren. Maar dat werd altijd keurig gecorrigeerd, ook over verdere periodes terug.

En m'n hele verhaal is niet bedoeld om de werkgever zwart te maken zoals gesuggereerd werd, ik wil enkel van jullie weten of ik nou gek ben of dat het ook warrig gaat allemaal. Ik suggereer ook niet dat deze hele UZB-keten niet deugt, alleen dat ik het op deze vestiging zo frustrerend rommelig vind dat niemand opdenduur meer weet wat er afgesproken is en met wie.

Ik begrijp dus dat ik in Fase A geen opzegtermijn heb (ja tuurlijk, een dag en netter is je week afmaken). Zit er toch hard over te peinzen. Aan de ene kant jammer, want bij het inleenbedrijf is alles goed geregeld en het werk is leuk. Maar soms kom je op een punt dat je emmer zelfs geen druppel meer kan hebben. En het afkoopbedrag zal ook niet mis zijn, maar denk dat ik liever dat doe dan met een rotgevoel rondrijden. Een andere vestiging is trouwens ook nog een idee ja.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Waar kom je vandaan??

Zucht... in de vier jaren hiervoor vond ik werken voor een uitzendbureau prima. Dat was ander werk, nu sinds een half jaar dus vrachtwagenchauffeur voor een ander uitzendbureau. Ze hebben de opleidingen betaald.

En ik zie even door de bomen het bos niet meer en ben eigenlijk zo nijdig dat ik ze het liefst meteen zou :kill:... graag wat meningen of ervaringen.

Inmiddels is er, sinds september, de ZEVENDE contactpersoon aangetreden. Dat houdt, kort samengevat in:

* Dingen die geregeld zouden worden (4 dagen werken ipv 5) blijven niet-geregeld (oh ja, dat was die vorige collega, ik weet van niks).

* Declaraties raken zoek (ja die tunnelreiskosten vergoeden we wel, maar als we geen bonnen hebben... ja dan heeft die vorige collega ze kwijtgemaakt)

* Ja je staat al 3 maanden op de verkeerde loonschaal, B0 ipv D0. Nee dat kunnen we niet met terugwerkende kracht doen, haha, dat keurt hogerhand nooit goed omdat het een fout van lagerhand is.

* Kopieën van documenten zijn zoek (goh heb je tijd om even langs de vestiging te komen, we hebben geen kopie rijbewijs enz - een WEEK DAARVOOR gebeurd! - oh dan is het kwijt. NEE ik heb geen tijd om langs te komen ik werk 70 uur per week :mad:)

1. Ik wil dus graag van het uitzendbureau af. Wie heeft daar ervaringen mee of over gehoord? Hoeveel is de afkoopsom van de opleidingskosten (waarde ca 6000)...

2. Weet iemand de opzegtermijn in fase A? Of is dat gewoon 28 dagen omdat A-fase in dit geval een arbeidsovereenkomst is voor bepaalde tijd, nl 2 jaar (de tijd om je opleidingskosten terug te verdienen). En arbeidsoverkomst voor 2 jaar is volgens CAO-boekje 28 dagen.

3. Kunnen ze dat maken, dat ze loonschaal D0 niet met terugwerkende kracht uitbetalen? Dan heb ik dus 3 maanden voor B0-salaris gewerkt ipv D0. Dat scheelt met die werkweken wel een paar honderd Euro! (Moet ik bond inschakelen? Rechtswinkel? Niks aan te doen?)

4. UZB doet heel moeilijk over minder dan 5 dagen werken... zijn er hier mensen die deeltijd werken via UZB (die opleiding betaald heeft)? (een van de 7 contactpersonen vond dat het om de 40 uur ging, en die heb je in 3 - 3,5 dag al). Ik weet wel, het hoort bij het werk. Ik hoef ook zeker niet van 9 tot 17 uur (dan hadden we ambtenaar moeten worden), maar minder dagen moet toch wel kunnen? Of komt dat in de branche amper voor? Jullie hebben toch ook wel kleine kindjes die je graag ziet :rolleyes:.

Het werk op zich is :tu:, bedrijf waar ik ingeleend ben ook. Dat bedrijf neemt echter vóór die 2 jaar geen chauffs over, omdat ze dan "pikken" van het UZB.

Alle opmerkingen en tips welkom, vind het niks om dat te vragen, maar ja daar zit het vrouwtje dan weer achter met dat erover praten goed is enzo voor tips.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ji, ik heb lange tijd via UZB gereden en ken het probleem van de wissellende contactpersonen. ik heb dat eigenlijk opgelost door ALLES per email te doen! dus je uren briefjes inscannen en mailen, je onkosten bonnetjes inscannen en mailen etc... ook de comunicatie (waar het meestal fout gaat) per email of in ieder geval per email laten bevestigen.

Als het goed is staat in jou contract of in je leerovereenkomst wat jij moet verdienen. vraag ook bij je opdrachtgever in welke schaal jij ,door het UZB gefactureerd werd. waarschijnlijk is dat wel de D0!

succes David

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Die Loonschaal zal zeker hoger zijn dan D0 zijn.

dus probeer bij je inlenende bedrijf er achter te komen wat voor schaal zij gefactureerd krijgen.

10 tegen 1 dat dat hoger is dan jij krijgt, bedonderen ze je inlener dus ook!!!

Wat nog belangrijker is dat je onmiddellijk met een briefje protest aantekent tegen het te laag betaalde salaris.

(Dat is in de CAO beroeps goederen vervoer mogelijk tot 3Mnd. na verstrekking van je loonspecificatie alles wat meer dan 3 Mnd. voor de indien datum ligt, ben je waarschijnlijk kwijt.)

Jij werkt waarschijnlijk onder de ABU cao voor het uitzend wezen, maar daar zal ook een soortgelijke regeling zijn. (ben er al te lang weg.)

En als je wel weg gaat, probeer onder de betaling van de opleiding uit te komen, door het aanvoeren van wanprestatie en het niet nakomen van afspraken.(zoveel mogelijk bewijzen verzamelen en bewaren)

Probeer een baan te vinden rechtstreeks bij een werkgever of je inlener.

Na 8 jaar ervaring met uzb'.s, is de conclusie NOOIT,NOOIT en NEVER weer.

Zat tot in de OR, en ze hebben Gebloed voor ik wegging!

Maar het is een strijd die je niet wild meemaken.

Een reactie gaf aan, geen werkgevers zwart te maken, ben ik het over eens, m.u.v. UZB. die mag je wat mij betreft tot onder de grond afbranden!

O ja, je vrouw (vriendin) heeft gelijk. Vragen,vragen ,vragen.

Vragen geeft antwoorden, antwoorden geven kennis.

En als uzb's ergens een hekel aan hebben, is dat jij kennis hebt!

Gr. Henk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Na 8 jaar ervaring met uzb'.s, is de conclusie NOOIT,NOOIT en NEVER weer.

Zat tot in de OR, en ze hebben Gebloed voor ik wegging!

Maar het is een strijd die je niet wild meemaken.

Een reactie gaf aan, geen werkgevers zwart te maken, ben ik het over eens, m.u.v. UZB. die mag je wat mij betreft tot onder de grond afbranden!

O ja, je vrouw (vriendin) heeft gelijk. Vragen,vragen ,vragen.

Vragen geeft antwoorden, antwoorden geven kennis.

En als uzb's ergens een hekel aan hebben, is dat jij kennis hebt!

Gr. Henk

Ik ben het helemaal eens met jou Henk echter, in deze tijden is het haast godsonmogelijk om nog direct in dienst bij een werkgever te zijn.

Het kán wel maar dan op oproepbasis en/of 0-urencontracten en dan wordt je net zo erg genaaid. Wat iedereen zo heel graag wil, is een gewoon normaal gegarandeerde werkweek van 40 uren of minder. Die garantie wordt niet meer afgegeven. Met al dat gezeik over de vastzittende woningmarkt bv. ben ik dus zo nooit in staat een hypotheek te nemen omdat de banken nog altijd (en let op), een vast contract verlangen !

Je vraagt je dan ook vaak af in welke wereld die bankenjongens leven. Dat zij goed verdienen is me de afgelopen jaren wel genoegzaam duidelijk geworden.

Dus idd., uzb's mogen van mij tot op de grond affikken... LOL

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Je werkt nu sinds 6 maanden als chauffeur, via een uitzendbureau.

Deze hebben je opleiding bekostigd.

Wat ik vreemd vind is dat het uitzendbureau je niet hoger inschaalt, aangezien hun dan ook meer geld voor je vangen.

Dit is misschien een goed argument om het hogerop te zoeken bij de hoofdvestiging of eventueel het hoofdkantoor.

Of het inlenende bedrijf bereidwillig is om hierin duidelijkheid te verschaffen wat er aan hun gefactureerd word kan lastig worden, daar hun zaken doen met het uitzendbureau.

Dit geeft je wel een betere positie om te onderhandelen indien je een veel betere betaalde baan vind in de transport.

In de wet is namelijk ook vastgelegd dat een uitzendbureau je toekomst niet mag bepalen indien jij erop vooruit kan gaan.

Ondanks lopende afspraken en dergelijke.

Dit is een maas in de wet wat veel personen niet weten, maar je onderhandelingspositie verbeterd ten opzichte van het uitzendbureau.

Stel, een werkgever bied je D5 aan, maar het uitzendbureau, ongeacht waar nu de fout ligt, betaald je maar B0.

Bijvoorbeeld het bedrijf waar je nu bent ingeleend.

Dat zou inhouden dat jij dus volgens het uitzendbureau de eerste 2 jaar niet meer mag verdienen dan wat hun bepalen ???

Dat is een mooi argument indien je toch contractbreuk wenst te plegen tegen het uitzendbureau.

Meestal zijn sommige uitzendbureaus hier niet zo van onder de indruk, tot het moment komt dat jij je eigen weg inslaat.

Dit zal nagenoeg niet lukken bij het bedrijf waar je nu werkzaam voor bent, deze hebben al te kennen gegeven dat ze zich aan de contractuele verplichtingen houden wat hun zijn aangegaan met het uitzendbureau.

Maar mocht je een nieuwe werkgever vinden buiten het uitzendbureau om waarin jij duidelijk en aantoonbaar meer kan verdienen dat het uitzendbureau jouw bied, geeft je dit een heel goede uitgangspositie...

Maar....

Je bent een beginnend chauffeur, die zijn rijbewijs en alle overige papieren heeft kunnen behalen met behulp via derden.

Die kosten heb jij nooit hoeven te maken, je klopte aan, je kon gaan leren en voila.

Is dit de start die je wilt maken als een beginnend chauffeur, iemand die alles netjes en duidelijk op papier wil hebben staan en als het mis gaat, koste wat kost zijn gelijk wil halen ?

Je loopt al een tijdje mee op de arbeidsmarkt en sorry dat ik het moet zeggen, als je pas de voorwaarden gaat lezen nadat je getekend hebt dan doe je iets niet goed.

Die les word je nu hard duidelijk.

Het probleem zit hem hierin, ik weet niet welke overeenkomst jij hebt getekend toen jij begon bij het inlenende bedrijf begon.

Voor elk inlenend bedrijf waar jij voor gaat werken moet een overeenkomst worden gesloten tussen jouw en het uitzendbureau.

Hierin staat ook duidelijk vermeld wat je verdiend...

Kijk hier dus mee uit om het onderste uit de kan te halen, werkgevers, en vooral in de transport zoeken juist mensen die niet zeuren, altijd ja zeggen en netjes hun werk goed doen.

Neemt niet weg dat je nooit nee hoeft te zeggen..

Ben duidelijk wat jij wilt voordat je begint, vraag duidelijk wat het bedrijf van jouw verwacht, ook al werk je via een uitzendbureau.

4 dagen werken is dat een probleem ?

Zegt de werkgever nee, laat dit dan even vastleggen..

Vraagt diezelfde werkgever om je in die 4 dagen je rijtijd volledig te benutten, wat zeg jij dan ?

Hopelijk snap je mijn punt een beetje, er zijn namelijk genoeg heren/ dames ( voor ik de dames op mijn dak krijg ) die 5 dagen per week werken zonder enige eis en gewoon 15 uurtjes per dag doen.

Kijk dus uit om een valse start te maken en gelijk te boek te staan als een eisende zeurende chauffeur die graag heeft dat de wereld zich aanpast aan hem of haar.

De transportwereld is keihard en voor jouw tien anderen maar neemt niet weg dat jij je voor het minimum moet werken.

Indien je een rechtsbijstandverzekering hebt, adviseer ik je ook hier even contact mee op te nemen, om informatie te vergaren.

Kan tegenwoordig ook pre-paid...

p.s. werk zelf via een UZB, ben eerst op gesprek geweest met de toekomstige werkgever, van beiden kanten goede afspraken gemaakt wat hun verwachten van mij en ik van hun, waar ik toe bereid ben en of hun zich daarin konden vinden en tot op heden een perfecte samenwerking.

En ik werk zelfs bij een bedrijf die ook hier rond is gegaan op het forum, hahahaha

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Je hebt waarschijnlijk getekend dat je een deel van de opleidingskosten gaat terugbetalen als je binnen 3 jaar weggaat. Binnen het jaar weggaan =100% terugbetalen?

Dat die potentiele werkgever jou D5 wil betalen, is leuk maar gezien ervaringsjaren ben je aan die 5 eigenlijk nog niet toe. Of je in C of D schaal thuishoort, hangt af van de werkzaamheden die je verricht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Wat ik vreemd vind is dat het uitzendbureau je niet hoger inschaalt, aangezien hun dan ook meer geld voor je vangen.

Uitzendbureaus in

in de transport.

zijn net zo kortzichtig als vervoerders

in de transport

Ze snappen gewoon het spelletje niet wat u wel doorziet.

Al zo vaak heb ik aan vervoerders het advies gegeven dat het de verkeerde weg is om hun truckdealer proberen uitknijpen, of de bandenboer en dieselleverancier. Betaal gewoon het dubbele voor die truck! Doe gewoon 1 band halen en 2 betalen! Is de diesel 1,53 per liter? Gewoon erop staan dat er 2 euro per liter afgerekend mag worden, dat rekent nog makkelijker ook!

Vaak staan ze dan te kijken of ze water zien branden. Ze snappen het werkelijk niet dat ze veel meer geld kunnen vangen voor een rit zodra ze ook meer uitgeven. En omdat men zulke simpele economische wetmatigheden niet kent, wordt het dus nooit wat in de transport.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden