[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Tachograafschijven aan werkgever afgeven?


Gast mhkamp

Recommended Posts

  • Forumlid
Origineel. Kopies worden bij een bedrijfscontrolle niet geaccepteerd. Of er moet een hele goede reden voor zijn. Slechte communicatie met evt. uzb's valt daar niet onder.

Klopt helemaal. Alleen originele documenten, in dit geval de tachoschijven, maar ook cmr's, dagstaten e.d. worden geaccepteerd. Het bedrijf waar het voertuig van is, is zelfs verplicht deze minimaal 1 jaar te bewaren voor evt. controle door instanties. Het niet kunnen tonen van deze documenten kan met zien als fraude of zelfs als economisch delict. Het is namelijk zo dat zeker in het geval van km.registraties dit sluitend moet zijn. Als je dus als werknemer die documenten ook wilt bewaren voor wat voor reden dan ook, moet je het doen met een kopie van deze documenten.

Andere kant van de medaille is echter dat als je bij een ander bedrijf gaat rijden als uitzendkracht, je eigenlijk verplicht bent om van de laatste 28 dagen tachoregistratie bij je te hebben. Heb nl. al gehoord van een geval dat die arme donder bij controle een dikke prent kreeg omdat hij die niet kon tonen nadat hij van werkgever had gewisseld. Weet niet of dit kan en mag...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Andere kant van de medaille is echter dat als je bij een ander bedrijf gaat rijden als uitzendkracht, je eigenlijk verplicht bent om van de laatste 28 dagen tachoregistratie bij je te hebben. Heb nl. al gehoord van een geval dat die arme donder bij controle een dikke prent kreeg omdat hij die niet kon tonen nadat hij van werkgever had gewisseld. Weet niet of dit kan en mag...

Even logisch nadenken, en je hebt de oplossing:

Jij, als uitzendkracht evengoed, dient een sluitende administratie bij je te hebben van wat je de laatste 28 dagen hebt gedaan.

Dit houd dus in dat je van de laatste 28 dagen je originele schijven èn eventuele verlofbrieven bij je moet hebben.

Pas nà die 28 dagen, moet je (eventueel via je uitzendbureau) zorgen dat je de originele schijven inlevert bij het juiste bedrijf.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Even logisch nadenken, en je hebt de oplossing:

Jij, als uitzendkracht evengoed, dient een sluitende administratie bij je te hebben van wat je de laatste 28 dagen hebt gedaan.

Dit houd dus in dat je van de laatste 28 dagen je originele schijven èn eventuele verlofbrieven bij je moet hebben.

Pas nà die 28 dagen, moet je (eventueel via je uitzendbureau) zorgen dat je de originele schijven inlevert bij het juiste bedrijf.

Idd, denk dat het uzb daar ook over moet informeren en uiteindelijk ook zorg voor moet dragen. Lijkt mij dat dit ook hun taak is, zeker als je weet wat een uitzendkracht kost voor een bedrijf.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...
  • Forumlid

kwam v/d week al eens ter sprake op de shout maar na volgende week zit ik 4 weken thuis in de ziektewet ik heb vandaag een schrijven gehad van de arbo dienst met datum van begin ziekmelding enz.enz

Is het nu zo dat als ik na die week dan in pincipe alle schijven kan inleveren ? immers ik heb afgelopen 4 weken niet gewerkt .

Dus om het verhaal kort te houden begin ik dan met een schone lei ??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

als je daadwerkelijk alleen die 4 weken pakt moet je wel degelijk de vrijdag ervoor je schijf bij je hebben, of je moet al langer ziek zijn natuurlijk, dan hoef je alleen maar een bewijs te hebben op papier, bv een verlofbrief 4 talig als ik me niet vergis

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Jij hoeft alleen de schhijven van de afgelopen 28 kalenderdagen te kunnen tonen bij controle.

Heb jij niet alle dagen gewerkt moet je een zgn Patronaal Attest kunnen tonen voor de dagen waarvan je geen schijven kunt tonen. Op het Patronaal Attest dient de werkgever te vermelden of jij die andere dagen gerust hebt, vakantie heb gehad, ziek bent geweest of andere werkzaamheden hebt uitgevoerd.

Dokus, bedankt voor de info. Dit is wat ik wilde weten :tu:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
  • Forumlid
Idd, denk dat het uzb daar ook over moet informeren en uiteindelijk ook zorg voor moet dragen. Lijkt mij dat dit ook hun taak is, zeker als je weet wat een uitzendkracht kost voor een bedrijf.

In welk voorschrift staat dat je van dagen dat je niet niet werkt een verlof brief bij je moet hebben ??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Jij hoeft alleen de schhijven van de afgelopen 28 kalenderdagen te kunnen tonen bij controle.

Heb jij niet alle dagen gewerkt moet je een zgn Patronaal Attest kunnen tonen voor de dagen waarvan je geen schijven kunt tonen. Op het Patronaal Attest dient de werkgever te vermelden of jij die andere dagen gerust hebt, vakantie heb gehad, ziek bent geweest of andere werkzaamheden hebt uitgevoerd.

Dokus, bedankt voor de info. Dit is wat ik wilde weten :tu:

Ik zou wel eens willen weten in welk voorschrift het verhaal van dit zgn " patronaal atest" staat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Beste,

Vandaag kreeg ik de vraag van mijn werkgever dat hij de tachograafschijven van de afgelopen maanden wil hebben. Ikzelf ben hierop tegen en wel om de volgende redenen:

- Elke dag na dienst worden er kopiën gemaakt. En die zijn (naar ik weet) óók rechtgeldig.

- De werkgever kan gaan rommelen. Ikzelf wil dan voor mijn eigen, mocht dit gebeuren, zelf de tacho's op tafel kunnen leggen over wat er in een bepaalde periode gebeurd is.

Ik ben uitzendkracht en geen enkele werkgever heeft hier over gevraagd.

Mijn vraag is : Mag / moet ik deze schijven afgeven, of mag de werkgever het doen met kopiën?

Volgens mijn visie ben je verplicht de schijven na (28 dagen) in te leveren bij je werkgever deze heeft namelijk een bewaarplicht van 52 weken van alle orginele schijven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Ik zou wel eens willen weten in welk voorschrift het verhaal van dit zgn " patronaal atest" staat.

Waarschijnlijk ergens in de Rijtijdenwet denk ik?

Je zult toch aan moeten tonen dat jij níet de kilometers gemaakt hebt tijdens jouw vakantie (of door bijv. een nachtchauffeur)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Waarom zou je aan moeten tonen dat jij niet gereden hebt. Dat komt neer op een beschuldiging, je schijven zouden voldoende moeten zijn en als ze die evt ontbrekende km's willen controleren moeten ze dat maar via de zaak doen. Het is mij nog niet gevraagd bij een controle(de laatste tien jaar niet gehad eigenlijk) Als jij je auto op de standplaats (zaak)achterlaat is het jouw verantwoordelijkheid niet meer. Nu ik een digitacho heb zet ik hem regelmatig op "out of scope" 's avonds, maar zeker in het weekend. Bij ons op de zaak staan de auto's op het voorraadterrein, als ze wat nodig hebben verzetten de auto en met out komt het niet op mijn conto.

Henk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Maar als je beschuldigd wordt van te hard of door rood rijden, trek je ook aan het kortste eind. Verplicht of niet, ik vraag wel een attestje mee na vakantie of vrije dag in ieder geval.

Rij nu voor de derde week digitaal, dacht vanavond ook even dat apparaat op OUT te zetten omdat er nog wat bijgeladen zou worden. Uiteindelijk dat zelf bijgeladen: Rijden zonder kaart... Foutje!! 't was even vijf meter op en neer, maar toch:o

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Als jij je auto op de standplaats (zaak)achterlaat is het jouw verantwoordelijkheid niet meer. Nu ik een digitacho heb zet ik hem regelmatig op "out of scope" 's avonds, maar zeker in het weekend. Bij ons op de zaak staan de auto's op het voorraadterrein, als ze wat nodig hebben verzetten de auto en met out komt het niet op mijn conto.

Henk

Waarom zou je hem op "out of scope" zetten? Als jouw kaart er uit is is het niet meer jouw probleem en kan het ook niet op jouw konto komen.

Marcel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 9 months later...
  • Forumlid

Uiteraard dien je die af te geven, zelfs als intrimer dien je die af te geven na uw arbeids periode daar de werkgever de gereden kilometers moet kunnen bewijzen, aan de controles opgelegd door het ministerieel akkoord, werk je al een tijdje voor een baas dan hou je ze maximum 3 weken bij soms kan je ze de maand bij houden , maar denk er om een tachoschijf is voertuig gebonden niet persé chauffeurs gebonden, trouwens als je een wagen overneemt waar een schijf in zit waar al mee gereden is vul je die toch achteraan in, van welke kilometerstand je ze hebt overgenomen en de plaats.

of is er in de laatste 20 jaar zo veel veranderd?????

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

De tachograafschijf is een PERSOONLIJK document en dus niet voertuig gebonden.

Je moet ze dus zelf invullen & afschrijven en 28 dagen bij je hebben.

Als je een ander voertuig overneemt dan neem je (je eigen schijf) de schijf van vandaag mee naar het andere voertuig - en inderdaad dan moet je op de achterkant van de schijf het kenteken en km-stand van de wagen invullen waarmee je vanaf dat moment gaat rijden.

Op deze wijze zou je theoretisch 3 wagens op één dag/schijf kunnen rijden. Heb je meerdere wagens op één dag dan zul je een nieuwe schijf moeten invullen maar zo gek vaak komt dat nou ook weer niet voor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 6 months later...
  • Forumlid
Onze weekstaten bestaan uit drie lagen, waarvan ik er altijd eentje achter houdt als ik ze opstuurt.:tu:

Dat is een goeie! ;).

Bij het bedrijf waar ik werk bestaat de weekstaat uit twee lagen.Compleet in te leveren en na 4 wkn. de doordruk retour.Ga eens een balletje opgooien :p over die drielaagse weekstaten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden