[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Fooi geven???


Gast routier

Vraag

Ik heb laatst een discussie gehad over het feit dat je als chauffeur wel of niet een fooi moet geven, als je onderweg ergens gegeten hebt.

Persoonlijk reken ik het bedrag naar boven af, niet veel, maar vaak wel op hele bedragen.

Toch zie ik ook veel collega's die pinnen (zonder fooi dus), of gewoon het hele retourbedrag terug willen zien.

Ergens is fooi een vreemde zaak, je betaald immers al voor je produkt, en daar moeten dus ook de loonkosten in zitten.

Bovendien kan je als chauffeur het ook wel vergeten om een extraatje te krijgen, uitzonderingen daar gelaten.

Nu is mijn vraag: vinden jullie het normaal om na het eten een fooitje te betalen, of is dit overdreven, en wil je alleen het bedrag betalen wat er op de kaart aamgegeven staat?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties..........

Link naar opmerking
Deel via andere websites

23 antwoorden op deze vraag

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Ligt eraan of er vriendelijke bediening en of het eten goed en niet al te duur is dan wil ik het bedrag wel naar boven afronden, maar dat zijn geen grote bedragen.

In duitsland laat ik ook vaak die 1 en 2 centen zitten heb je alleen maar last van in je knip.

word je als hond behandeld of eten niet te douwen dan moet ik het op de cent nauwkeurig terug hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik vind het de grootste bullshit fooi geven, ga mijn zuur verdiende centjes toch niet zomaar weggeven.

Er staat een bedrag op de kaart, daarvoor krijg ik eten, dus ik koop iets, dus ik betaal wat ik koop.

Als jij een huis koopt van 2 ton, zeg je toch ook niet tegen de makelaar, joh je hebt een lekkere assistente en de koffie was lekker, hier pak aan 10.000 euro fooi.

Waarom moet ik de kas spekken van de bediening, als ze slecht betaald worden, moeten ze er zelf maar iets aan doen,staken of ander werk zoeken waar ze meer verdienen.

van mij dus geen fooi.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Ik vind het de grootste bullshit fooi geven, ga mijn zuur verdiende centjes toch niet zomaar weggeven.

Er staat een bedrag op de kaart, daarvoor krijg ik eten, dus ik koop iets, dus ik betaal wat ik koop.

Als jij een huis koopt van 2 ton, zeg je toch ook niet tegen de makelaar, joh je hebt een lekkere assistente en de koffie was lekker, hier pak aan 10.000 euro fooi.

Waarom moet ik de kas spekken van de bediening, als ze slecht betaald worden, moeten ze er zelf maar iets aan doen,staken of ander werk zoeken waar ze meer verdienen.

van mij dus geen fooi.

Die gedachte had ik ook eerder, tot dat ik ook wel eens fooi kreeg onderweg........ Ik zie het (nu) als een stukje waardering voor geleverde diensten. De laatste tijd wel eens tegen een Euro'tje of 50 fooi aangelopen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Ik vind het de grootste bullshit fooi geven, ga mijn zuur verdiende centjes toch niet zomaar weggeven.

Er staat een bedrag op de kaart, daarvoor krijg ik eten, dus ik koop iets, dus ik betaal wat ik koop.

Als jij een huis koopt van 2 ton, zeg je toch ook niet tegen de makelaar, joh je hebt een lekkere assistente en de koffie was lekker, hier pak aan 10.000 euro fooi.

Waarom moet ik de kas spekken van de bediening, als ze slecht betaald worden, moeten ze er zelf maar iets aan doen,staken of ander werk zoeken waar ze meer verdienen.

van mij dus geen fooi.

Kijk, en zo kan je er i.d.d. ook tegenaan kijken!

Je moet er zelf ook hard voor werken, en hun loon hoort bij de prijs in te zitten.

En zeker in NL ga ik daar wel van uit! Daar kunnen ze niet van de fooi afhankelijk zijn!

Een ieder heeft ook geen medelijden met jouw lege portemonnee, waarom jij als klant dan wel met die van hun!

Die gedachte had ik ook eerder, tot dat ik ook wel eens fooi kreeg onderweg........ Ik zie het (nu) als een stukje waardering voor geleverde diensten. De laatste tijd wel eens tegen een Euro'tje of 50 fooi aangelopen.

Sorry Herman, de laatste keer dat ik fooi kreeg was zo'n 15 jaar geleden, toen ik stage liep bij een verhuisbedrijf.

Soms 10 gulden, en soms ook een geeltje!:ok:

Maar ook wel eens enkel een handje, nadat ik na de wasmachines, eiken meubels en te zware dozen de trap af, ongeveer 5 keer een hernia had opgelopen!:(

Daarna heb ik haast nooit meer een extra beloning gehad van een klant.

Wel een grote bek, maar dat is weer een andere discussie!:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

ik heb in de wonderlijke wereld van de fooien gewerkt...

waar je door een klant beloond wordt voor iets. (geen idee, maar ik had er wel LOL aan :D)

dat stopte in 1989. de muur viel, en men hield het geld in de knip en onder het matras.

gewend aan het geven van een tip is het tegenwoordig even slikken om nog iets extra te geven als je de prijzen ziet die men durft te vragen voor een lauwe hap vreten. (hier en daar)

ook leuk; betalen voor een toilet waar je je serieus afvraagt of je klompen al die nattigheid wel aankunnen............

steeds moeilijker om het laatste restje uit de knip leeg te gooien dus.

als men er echt moeite voor doet om het de klant naar de zin te maken verdienen ze naar mijn mening ook een fooi voor te krijgen. behalve als ze dan de hoofdprijs vragen voor een bak voer......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Ik vind het de grootste bullshit fooi geven, ga mijn zuur verdiende centjes toch niet zomaar weggeven.

Er staat een bedrag op de kaart, daarvoor krijg ik eten, dus ik koop iets, dus ik betaal wat ik koop.

Als jij een huis koopt van 2 ton, zeg je toch ook niet tegen de makelaar, joh je hebt een lekkere assistente en de koffie was lekker, hier pak aan 10.000 euro fooi.

Waarom moet ik de kas spekken van de bediening, als ze slecht betaald worden, moeten ze er zelf maar iets aan doen,staken of ander werk zoeken waar ze meer verdienen.

van mij dus geen fooi.

Ach,als ik die paar cent niet meer kan missen,dan is er toch iets mis met mn levensstijl denk ik.Maar ieder zn mening,want daar wordt hier om gevraagd...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Het hangt van de service af of ik fooi geef of niet, en dat is dan meestal ook een afronding naar een heel bedrag.

In veel landen van Europa zit de fooi al bij de prijs inbegrepen en is het niet noodzakelijk om fooi te geven. In de USA / Canada echter (waar ik wel eens op vakantie kom) rekent de bediening op zo'n 15% fooi ... dat is daar een deel van hun inkomen namelijk.

Hier is het een extraatje voor goed geleverde diensten/vriendelijkheid etc etc.

Het hangt gewoon puur af van de omstandigheden of ik fooi geef of niet.

Indien ik met mijn betaalpas betaal dan vrijwel nooit, da's gewoon onhandig want een hoger bedrag invoeren kunnen ze (kennelijk) niet. Betaal je met je creditcard dan kun je daar wel een fooi ook mee betalen, die zet je dan onder het bedrag neer .... of is dit alleen in de USA zo en in bijvoorbeeld Nederland niet?

Ik weet het eerlijk gezegd niet omdat ik in Nederland nauwelijks met m'n Visa betaal.

Meestal is het toch pinnen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast Dennis410

ik geef in principe geen fooi, ja als het bedrag bijv. 14e80 of zoiets is betaal ik met 15 euro en dan is t goed maar of je 20cent als fooi kunt zien? maar het is overal in europa duurder geworden en zoals rubberduck ook al zei je moet hard werken om je centen te verdienen dus ik vind t wel best met de fooi!

gr.Den

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Daar heb je toch de onkosten voor om uit te geven voor onderweg

Anders kan de werkgever het beter weg laten Dan kan die nog goed koper rijden

Ik moet er niet aan denken om in de cabine te koken Want de hele cabine gaat er naar stinken Gewoon een tafel en een stoel en neven de auto bij de kist

Dat is het beste.Zelfs een turk gaat niet in de cabine koken

Heb al eten resten mee gemaakt dat er een half jaar in laag

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Ik begint er er niet meer aan! Afgelopen november na een heftige nacht met mn vrouw 20 euro op dr nacht kastje gelegt..... Mooie herinneringen aan, waarschijnlijk omdat het ook de laatste keer was!:(

Had ze er niet voor€10 wisselgeld teruggelegd dan??????:D:D:D:D:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Daar heb je toch de onkosten voor om uit te geven voor onderweg

Anders kan de werkgever het beter weg laten Dan kan die nog goed koper rijden

Ik moet er niet aan denken om in de cabine te koken Want de hele cabine gaat er naar stinken Gewoon een tafel en een stoel en neven de auto bij de kist

Dat is het beste.Zelfs een turk gaat niet in de cabine koken

Heb al eten resten mee gemaakt dat er een half jaar in laag

Huub

jeetje wat een kul weer.......

werkgever t weg laten zodat ie nog goedkoper kan rijden????Man wat zijn dat voor opties zeg.

En punt 2: mag diegene zelf weten wat ie met die vergoeding doet? Al gooit ie t in de gokkast en vreet droog brood.

Soms vraag ik me echt af of dit een grote grap is zonder smileys of dat meneer HWM het serieus meent (maar daar krijg ik toch geen antwoord op)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik doe nagenoeg nooit aan fooien, zoals al eerder geschreven, die mensen krijgen gewoon hun loon, kiezen zelf voor dat baantje, enz.

Als wij eens proberen ons best te doen, op tijd zijn, helpen lossen e.d. dan krijgen we ook geen fooi. Eerder de opmerking of je niet gelijk kan wegrijden terwijl je nog net even je tacho op pauze hebt staan.

En betalen voor een toilet, in Nederland nooit. Altijd een grote bende. Gelukkig rij ik meestal op Duitsland, die sanifair vind ik wel aardig goed, ook omdat je dat bonnetje weer kan inleveren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast Michel_K
Daar heb je toch de onkosten voor om uit te geven voor onderweg

Anders kan de werkgever het beter weg laten Dan kan die nog goed koper rijden

Ik moet er niet aan denken om in de cabine te koken Want de hele cabine gaat er naar stinken Gewoon een tafel en een stoel en neven de auto bij de kist

Dat is het beste.Zelfs een turk gaat niet in de cabine koken

Heb al eten resten mee gemaakt dat er een half jaar in laag

Huub

Tuurlijk, Daarom reed ik vandaag in een auto van een turk(aardige maar aparte man), met rechts in de bekerhouders een fles olijf olie, in de ventilator roosters bij de ramen iedere kant een mesje, heel de dag gerommel uit een tas (waarschijnlijk pannen) op t bovenbed, een snijplank in t deurvak... en nergens een magnetron (voor mijn broodje bapau:(!!! of eet een turk altijd brood uit een pan, met olijfolie??? de koellade heb ik maar niet opengetrokken, heb me eigen coolbox, sinds ik misselijk werd van een apart luchtje bij een collega uit de la.

rook wel apart in die auto trouwens (naar zon turkse eettent:D:confused::confused::confused:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden