Spring naar bijdragen
peter71

terug op de baan

Recommended Posts

Na enige jaren  weer terug op de baan en dat voelt zo als het hoort weer goed . Oke nu in een ander land met een andere vrachtwagen .

Het heeft even geduurd voor ik hier in Chile op de baan  kon  in Nl was ik al van mijn 19 vrachtwagenchauffeur en heb altijd buitenland gereden , na in 2007 een keer op vakantie tezijn geweest heb ik mijn vrouw hier in Chile leren kennen  , en daarna de beslissing genomen om hier tegaan wonen , eerst heb ik een baantje gehad in vrieshuis op de heftruck, daarna 5 jaar bij een nederlandse boer gewerkt in de bollen en nu weer op de weg.

Nederland heeft geen overeenkomst wat betreft rijbewijzen met Chile dus je met alles opnieuw doen , maar goed dat is allemaal gelukt  en  in tussen een ander baantje gevonden.2018-02-02 01.30.53.jpg

2018-01-10 16.19.41.jpg

2018-01-20 13.18.46.jpg

2018-02-03 00.06.20.jpg

bewerkt door peter71

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei peter71:

Na enige jaren  weer terug op de baan en dat voelt zo als het hoort weer goed . Oke nu in een ander land met een andere vrachtwagen .

Het heeft even geduurd voor ik hier in Chile op de baan  kon  in Nl was ik al van mijn 19 vrachtwagenchauffeur en heb altijd buitenland gereden , na in 2007 een keer op vakantie tezijn geweest heb ik mijn vrouw hier in Chile leren kennen  , en daarna de beslissing genomen om hier tegaan wonen , eerst heb ik een baantje gehad in vrieshuis op de heftruck, daarna 5 jaar bij een nederlandse boer gewerkt in de bollen en nu weer op de weg.

Nederland heeft geen overeenkomst wat betreft rijbewijzen met Chile dus je met alles opnieuw doen , maar goed dat is allemaal gelukt  en  in tussen een ander baantje gevonden.2018-02-02 01.30.53.jpg

2018-01-10 16.19.41.jpg

2018-01-20 13.18.46.jpg

2018-02-03 00.06.20.jpg

Lekker dubbel klutsen, heb het gelukkig nog mee gemaakt.

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Er werdt mij vorige maand verteld, dat de levensstandaard in Chili duur is (was een programma op tv, waar het letterlijk met nederlandse prijzen vergeleken werd, die waren in beide landen hetzelfde), maar de verdiensten ondermaats (paar honderd dollar per maand).

 

Welke omgeving zit je? Ik zit half april weer 2 weken in Ancud, Chiloe en Puerto Varas/puorto Montt.

 

Groet Ron

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

In Futrono woon ik Ron ik werk bij bedrijf in Osorno .

Ja klopt hier is het ook duur en wat ze op tv laten zien weet ik niet maar ik hou het hier al zo n 10 jaar vol dus  weet beetje hoe het is hier.

Verder zijn de lonen onder maats  maar ja.

 

 

bewerkt door peter71

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste versnellingsbak ter wereld,en wat betreft het land waarin je rond toert,eerst nog ff zuid Afrika en geen gaan we richting zuid Amerika over en paar jaartjes,we zwaaien wel als we je tegenkomen.

Groetjes en succes daar.

bewerkt door 1934

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Gerard2311:

Lekker dubbel klutsen, heb het gelukkig nog mee gemaakt.

 

Ik ben er vrij zeker van dat hij zijn koppelings pedaal na t weg rijden niet aanraakt. Rijd denk ik weg in de derde versnelling. t is een 13 bak.

 

Ben je daar bij een papier of hout verwerkend bedrijf aan t laden? Wel interesant, laat de fotoos en verhalen maar komen.

bewerkt door corydon

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei corydon:

 t is een 13 bak.

 

 

10 uur geleden zei peter71:

 

2018-02-03 00.06.20.jpg

 

Kijk nog eens naar het plaatje Ibo....

 

Wel gaaf dit trouwens ja! Anders dan rijden in Canada, de VS of Australie. Ik hoop dat je veel foto's gaat plaatsen Peter.

 

Wat is dat trouwens voor auto? Het neusje doet me denken aan Sterling. Maar de badge lijkt meer Freightliner. Wat is het?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei peter71:

In Futrono woon ik Ron ik werk bij bedrijf in Osorno .

Ja klopt hier is het ook duur en wat ze op tv laten zien weet ik niet maar ik hou het hier al zo n 10 jaar vol dus  weet beetje hoe het is hier.

Verder zijn de lonen onder maats  maar ja.

 

 

das toch n dikke 100km naar je werkgever,zo n anderhalf uur rijden ong .dacht ik

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Het merk vrachtwagen is een freightliner met een 13 versnellingsbak  na het weg rijden hoef je de koppeling niet tegebruiken .

Het transportbedrijf waar ik werk, werkt voor een houtbedrijf  , anchile, die hebben in het bos  houtversnipperingsmachines staan  de  houtsnippers die geladen worden gaan naar Calbuco ,van daar uit gaat het naar Japan.

Het laden in de bossen ja dat is wel appart gaat soms steil omhoog en omlaag denk daar bij dat je in eerste versnelling geladen omhoog gaat over grindweg  zo n 35km het bos in  waar de snelheid niet hoger mag liggen dan 50km per uur dit wordt dmv  gps gecontroleerd.

 

de afstand woon werk verkeer is zo n 100km dat is met de bus 2 uur  en verschild van 2 overstappingen  tot  4.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 21-2-2018 om 20:15 zei peter71:

Het merk vrachtwagen is een freightliner met een 13 versnellingsbak 

 

Ja, nu zie ik het ook...

 

Voor mij is het zomaar vijftien jaar geleden dat ik met een 13-versnellingsbak reed voor het laatst. In mijn beeldvorming was die zo'n beetje hetzelfde als de twaalfversnellings-bak van Scania. Met vier keer drie.

Maar nu gaat het me weer dagen ja. In de lage groep kun je niet splitteren. Moet de splitter in 'hoog'(?) staan, anders gaat hij helemaal niet de lage groep in. Alleen in de hoge groep werkt de splitter. Dus drie keer vier, plus een kruipversnelling. Dat maakt ook dertien.

 

(ik dacht echt een Roadranger 18-bak te zien op het plaatje. Te snel gekeken...)

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
 

gaat hij helemaal niet de lage groep in. Alleen in de hoge groep werkt de splitter. Dus drie keer vier, plus een kruipversnelling. Dat maakt ook dertien.

 

Soms was het handiger om vier laag over te slaan, maar daarvoor in de plaats de kruip versnelling te gebruiken in de hogere groep zodat je nog een keer kon splitten.

 

Je komt dan met een 13 bak 14 versnellingen gebruiken.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Dan heb dr 15 als je de kruip gaat splitten Dolf, maar de kruip-direkt werd juist gebruikt bij leeg wegrijden.

Er hoefde dan niet gewacht te worden tot de bak in direkt stond alvorens de volgende gang in te leggen.

Die kruip-direkt  zit tussen de 3e en 4e versnelling, nu zal een auto dat geladen wel trekken, maar vroeguh met rond de 300pk en treingewicht van 60ton was wegrijden in kruip-direkt geen optie.

 

De F12 die ik had kon je ook door de pook tegen de kruip aan te houden en met de range schakelaar te rommelen in kruip-direkt wegrijden.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Die kruip versnelling is meer als je geladen uit een put moet weg rijden. Iets vergevender voor de koppeling.

Leeg rij je in 3 weg, als je nog steeds aardig tegen de koppeling wil zijn, maar heb hier, als team, met gasten mee gereden die nooit de eerste 5 versnellingen gebruikten. Noem ze gasten, chauffeur zou te veel eer zijn.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei RobNiat:

 

Ja, nu zie ik het ook...

 

Voor mij is het zomaar vijftien jaar geleden dat ik met een 13-versnellingsbak reed voor het laatst. In mijn beeldvorming was die zo'n beetje hetzelfde als de twaalfversnellings-bak van Scania. Met vier keer drie.

Maar nu gaat het me weer dagen ja. In de lage groep kun je niet splitteren. Moet de splitter in 'hoog'(?) staan, anders gaat hij helemaal niet de lage groep in. Alleen in de hoge groep werkt de splitter. Dus drie keer vier, plus een kruipversnelling. Dat maakt ook dertien.

 

(ik dacht echt een Roadranger 18-bak te zien op het plaatje. Te snel gekeken...)

Klopt Ron  alleen met de 13 versnellingen kun je er de eerste 4 in laag doen  dan naar hoog kun je splitteren en hij moet meer in laag staan de splitter als je terug gaat van  5 naar 4 , ja hoe leg je dat uit maar je zult het wel begrijpen .

 

bewerkt door peter71

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Dan heb dr 15 als je de kruip gaat splitten Dolf,.....

Ik ben eigenwijs, en houd het toch op 14

 

Je slaat dan immers de 4 over.

 

 

(Ik heb het wel over de fietsbel. Ik heb ook een poos met een Twinsplitter gereden, maar dat is een ander verhaal.)

 

 

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×