[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

kick-down en veiligheid


flint

Recommended Posts

  • Forumlid

Mijn baas heeft bij alle vrachtwagens de kick-down buiten werking gezet om het brandstofverbruik te verlagen.

Ik begrijp zijn wens om de brandstofkosten zo laag mogelijk te houden, maar is dit wel verantwoord? Zoals ik het zie zit de kick-down er niet voor niets op:

-om op de snelweg veilig te kunnen invoegen (vooral bij een korte invoegstrook)

-met volle lading tegen een brug op

-er kunnen zich noodsituaties voordoen waarbij je het maximum koppel echt nodig hebt (inhalen, uitwijken)

Hoe zien jullie dit? Zijn er nog andere argumenten? Ik las ergens dat de kick down ook invloed heeft bij remmen/noodstop -al zou ik niet weten hoe- is dat zo?

Alle reacties zijn welkom, bij voorbaat dank!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hij wil dus eigenlijk dat je in een iets te hoge versnelling blijft rijden?

wat weer veel brandstof kost. volgens mij bereikt hij geen besparing maar juist een toename van het verbruik.

dan maar op de ouderwetse manier;

handmatig een halfje terug.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

mischien doet hij dat omdat hij chauffeurs heeft die de kickdown constant gebruiken!

de hele dag door het gas op de plank trappen, bij elke acceleratie.

tsja, misschien wel....

dan heeft hij wel gelijk.

dan maar handmatig wat helpen in de klim, doe ik ook altijd.

(wat dan weer redelijk normaal is met een handgeschakelde bak ;))

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Mijn baas heeft bij alle vrachtwagens de kick-down buiten werking gezet om het brandstofverbruik te verlagen.

Ik begrijp zijn wens om de brandstofkosten zo laag mogelijk te houden, maar is dit wel verantwoord? Zoals ik het zie zit de kick-down er niet voor niets op:

-om op de snelweg veilig te kunnen invoegen (vooral bij een korte invoegstrook)

-met volle lading tegen een brug op

-er kunnen zich noodsituaties voordoen waarbij je het maximum koppel echt nodig hebt (inhalen, uitwijken)

Hoe zien jullie dit? Zijn er nog andere argumenten? Ik las ergens dat de kick down ook invloed heeft bij remmen/noodstop -al zou ik niet weten hoe- is dat zo?

Alle reacties zijn welkom, bij voorbaat dank!

Gewoon de bak op manueel zetten en iets verder doortrekken in toeren, werkt hetzelfde als kickdown alleen nu trap jij iets verder door in toeren ipv de computer. Enne dat ie met kickdown meer zuipt is een fabeltje, zelf uitgeprobeerd met een XF105. Weekje zonder kickdown en een weekje met kickdown gereden, zonder de kickdown te gebruiken zoop ie meer:ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast frankie_o
tsja, misschien wel....

dan heeft hij wel gelijk.

dan maar handmatig wat helpen in de klim, doe ik ook altijd.

(wat dan weer redelijk normaal is met een handgeschakelde bak ;))

dat krijg je met zo'n eindhovens koekblikLOL

moet ik helpen duwen??LOL

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Mijn baas heeft bij alle vrachtwagens de kick-down buiten werking gezet om het brandstofverbruik te verlagen.

Ik begrijp zijn wens om de brandstofkosten zo laag mogelijk te houden, maar is dit wel verantwoord? Zoals ik het zie zit de kick-down er niet voor niets op:

-om op de snelweg veilig te kunnen invoegen (vooral bij een korte invoegstrook)

-met volle lading tegen een brug op

-er kunnen zich noodsituaties voordoen waarbij je het maximum koppel echt nodig hebt (inhalen, uitwijken)

Hoe zien jullie dit? Zijn er nog andere argumenten? Ik las ergens dat de kick down ook invloed heeft bij remmen/noodstop -al zou ik niet weten hoe- is dat zo?

Alle reacties zijn welkom, bij voorbaat dank!

Er zijn wat misverstanden over de kickdown van een automaat. Het gaat daarbij alleen maar om het onvoorwaardelijk terugschakelen als je het gaspedaal helemaal intrapt.

Bij een Actros waar het is uitgeschakeld gaat de bak gewoon één of meerdere stappen terug als dat nodig is, alleen is het een computer die dat bepaald en niet de chauffeur met het gaspedaal.

De nieuwe Actrossen van Peter Appel bijvoorbeeld waar het ook is uitgeschakeld draaien ongeveer 1100 toeren in de hoogste versnelling bij 84 km/uur. De weg hoeft dan maar een beetje omhoog te lopen als je geladen bent en dan schakelt hij al terug.

Als er voldoende trekkracht voorhanden is om de wagen gewoon te versnellen, bijvoorbeeld boven in het groene gebied op een vlakke weg, schakelt hij niet terug als je het pedaal helemaal intrapt. Het verbruik loopt alleen maar flink op en het nut ervan is minimaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Mijn baas heeft bij alle vrachtwagens de kick-down buiten werking gezet om het brandstofverbruik te verlagen.

Ik begrijp zijn wens om de brandstofkosten zo laag mogelijk te houden, maar is dit wel verantwoord? Zoals ik het zie zit de kick-down er niet voor niets op:

Volgens mij staat er nergens in in de voertuigregelementen iets over de verplichte aanwezigheid van een kick-down functie.

Zoals al eerder opgemerkt kun je er bij een automaat zelf voor zorgen dat de bak in de goede versnelling staat, voordat je bijvoorbeeld snel een voorrangsweg over gaat steken.

Nog beter is het nog om geen "acties" te maken waarbij je de kick-down stand nodig hebt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dat krijg je met zo'n eindhovens koekblikLOL

moet ik helpen duwen??LOL

jij moet lekker zo doorgaan met die plastieke koekendoos van je:hamer:

je heb wel lef nu ik je bijna niet meer tegen komLOL

maar ik gebruik de kick down nooit, er zit toch een hendel op je stuur?

ik wil best geloven dat er mensen zijn die dat ding gewoon teveel gebruiken, is nergens voor nodig.

en inderdaad kan je hem op manueel zetten enz, dus ik zie geen gevaar als dat ding er niet op zou zitten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
iedereen bedankt voor de reacties, ben weer wat wijzer geworden:ok:

Ja, koekblikken komen uit Eindhoven.

Die dingen uit Zweden noemt men Bródrósters.

Groet ron

Benieuwd hoe ze die chinees/zweedse dingen gaan noemen??:grote smurf:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • Administrators
Ja, koekblikken komen uit Eindhoven.

Die dingen uit Zweden noemt men Bródrósters.

Groet ron

Benieuwd hoe ze die chinees/zweedse dingen gaan noemen??:grote smurf:

Volvo uit China...? Sambal bij?

Bij ons busbedrijf hebben wij:

Scania's: wasa knackerbrod bil

Volvo: piedipanne bil

Temsa(turks): Kebab bil

BOVA (daf): Tulipane tractor. (tulpentractor)

Mijn luxe wagen Nissan X-trail: Sushi bil

Mercedes: Schnitzel bil

MAN: pølserbil (worstenkar)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden