[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Vraagtekens bij Duits plan 80 km/h


mark

Recommended Posts

  • Forumlid

De Duitse branche-organisatie BGL stelt een snelheidslimiet voor van tachtig kilometer per uur, voor vrachtwagens in de hele EU. Truckstar plaatst vraagtekens bij het plan.

Het Bundesverband Güterkraftverkehr Logistik und Entsorgung (BGL) redeneert dat er grote voordelen zijn wanneer de begrenzers van alle trucks in Europa op tachtig km/h per uur afgesteld worden. Het zogeheten 'elefantenrennen' (inhalende trucks die elkaar amper voorbij komen), zou verleden tijd zijn, en de transportsector zou tien procent diesel besparen.

Commentaar Truckstar

Truckstar plaatst echter vraagtekens bij deze gedachte. Dat er met een lagere snelheid brandstof bespaard wordt is evident, maar tien procent lijkt erg veel. Bovendien kan het elefantenrennen net zo goed met tachtig km/h als met negentig. Maar automobilisten zullen met de lagere snelheid van tachtig wel meer geërgerd raken dan met negentig.

Als het snelheidsverschil tussen vrachtwagens en het overige verkeer groter wordt, leidt dit juist tot meer confrontaties en een onrustiger verkeersbeeld.

Gevangen

Echter, volgens de BGL zou de chauffeur minder stress ervaren. De vraag is hoe? Vandaag de dag zitten chauffeurs al vele tientallen en honderden kilometers achter elkaar 'gevangen' in treintjes die voorthobbellen met een net-niet constante snelheid van tegen en rond de tachtig. Dit is vervelend rijden, waarbij het constant opletten is of de afstand met de voorganger niet te weinig wordt. Bovendien persen personenwagens zich - af en toe noodgedwongen - in het gat, en dit levert allemaal stress op.

Onzalig

Daarmee lijkt dit een onzalig plan en zal het zeker weinig draagvlak vinden onder chauffeurs. Bovendien zullen chauffeurs zich nog verder in een hoek gezet voelen. Maar BGL redeneert als volgt: "Als iedereen met tachtig km/h over de snelweg rolt, en daarbij een passende afstand houdt met de voorganger, dan komt iedereen het beste uit." Wordt vervolgd.

Bron: Verkehrsrundschau

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
De Duitse branche-organisatie BGL stelt een snelheidslimiet voor van tachtig kilometer per uur, voor vrachtwagens in de hele EU. Truckstar plaatst vraagtekens bij het plan.

Het Bundesverband Güterkraftverkehr Logistik und Entsorgung (BGL) redeneert dat er grote voordelen zijn wanneer de begrenzers van alle trucks in Europa op tachtig km/h per uur afgesteld worden. Het zogeheten 'elefantenrennen' (inhalende trucks die elkaar amper voorbij komen), zou verleden tijd zijn, en de transportsector zou tien procent diesel besparen.

Commentaar Truckstar

Truckstar plaatst echter vraagtekens bij deze gedachte. Dat er met een lagere snelheid brandstof bespaard wordt is evident, maar tien procent lijkt erg veel. Bovendien kan het elefantenrennen net zo goed met tachtig km/h als met negentig. Maar automobilisten zullen met de lagere snelheid van tachtig wel meer geërgerd raken dan met negentig.

Als het snelheidsverschil tussen vrachtwagens en het overige verkeer groter wordt, leidt dit juist tot meer confrontaties en een onrustiger verkeersbeeld.

Gevangen

Echter, volgens de BGL zou de chauffeur minder stress ervaren. De vraag is hoe? Vandaag de dag zitten chauffeurs al vele tientallen en honderden kilometers achter elkaar 'gevangen' in treintjes die voorthobbellen met een net-niet constante snelheid van tegen en rond de tachtig. Dit is vervelend rijden, waarbij het constant opletten is of de afstand met de voorganger niet te weinig wordt. Bovendien persen personenwagens zich - af en toe noodgedwongen - in het gat, en dit levert allemaal stress op.

Onzalig

Daarmee lijkt dit een onzalig plan en zal het zeker weinig draagvlak vinden onder chauffeurs. Bovendien zullen chauffeurs zich nog verder in een hoek gezet voelen. Maar BGL redeneert als volgt: "Als iedereen met tachtig km/h over de snelweg rolt, en daarbij een passende afstand houdt met de voorganger, dan komt iedereen het beste uit." Wordt vervolgd.

Bron: Verkehrsrundschau

minder brandstof, wellicht, maar 20 procent meer voertuigen nodig Het werk moet wel gedaan worden!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Hier redeneren ze als volgt. Als al het verkeer even hard gaat zijn er de minste op stoppingen. En het werkt.:ja::ja:

Daar waar het druk is (grote steden) ook niet Ibo, en in de drukke staten zoals California, illinois mag je ook maar 55 mijl (90 km/h) met je big rig:p

Rondom NewYork en in New Jersey wordt het vaak met matrix borden aangegeven, hoe hard je mag met de opdat moment gemeten verkeersdrukte.

Dus ook in de US zijn ze er nog niet helemaal over uit, maar 120 met de truck in Europa??? Gaat niet goedkomen denk ik:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
De Duitse branche-organisatie BGL stelt een snelheidslimiet voor van tachtig kilometer per uur, voor vrachtwagens in de hele EU. Truckstar plaatst vraagtekens bij het plan.

Het Bundesverband Güterkraftverkehr Logistik und Entsorgung (BGL) redeneert dat er grote voordelen zijn wanneer de begrenzers van alle trucks in Europa op tachtig km/h per uur afgesteld worden. Het zogeheten 'elefantenrennen' (inhalende trucks die elkaar amper voorbij komen), zou verleden tijd zijn, en de transportsector zou tien procent diesel besparen.

Commentaar Truckstar

Truckstar plaatst echter vraagtekens bij deze gedachte. Dat er met een lagere snelheid brandstof bespaard wordt is evident, maar tien procent lijkt erg veel. Bovendien kan het elefantenrennen net zo goed met tachtig km/h als met negentig. Maar automobilisten zullen met de lagere snelheid van tachtig wel meer geërgerd raken dan met negentig.

Als het snelheidsverschil tussen vrachtwagens en het overige verkeer groter wordt, leidt dit juist tot meer confrontaties en een onrustiger verkeersbeeld.

Gevangen

Echter, volgens de BGL zou de chauffeur minder stress ervaren. De vraag is hoe? Vandaag de dag zitten chauffeurs al vele tientallen en honderden kilometers achter elkaar 'gevangen' in treintjes die voorthobbellen met een net-niet constante snelheid van tegen en rond de tachtig. Dit is vervelend rijden, waarbij het constant opletten is of de afstand met de voorganger niet te weinig wordt. Bovendien persen personenwagens zich - af en toe noodgedwongen - in het gat, en dit levert allemaal stress op.

Onzalig

Daarmee lijkt dit een onzalig plan en zal het zeker weinig draagvlak vinden onder chauffeurs. Bovendien zullen chauffeurs zich nog verder in een hoek gezet voelen. Maar BGL redeneert als volgt: "Als iedereen met tachtig km/h over de snelweg rolt, en daarbij een passende afstand houdt met de voorganger, dan komt iedereen het beste uit." Wordt vervolgd.

Bron: Verkehrsrundschau

Wat een onzin kraamt die instelling uit, alle begrenzers op 80, of alle begrenzers op 89, je blijft hetzelfde verkeersbeeld houden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Maar BGL redeneert als volgt: "Als iedereen met tachtig km/h over de snelweg rolt, en daarbij een passende afstand houdt met de voorganger, dan komt iedereen het beste uit." Wordt vervolgd.

Bron: Verkehrsrundschau

Als ze eens zouden beginnen met de maximumsnelheid voor de PKW,s aan banden te leggen,(130 ist die grenze des vernunft) zou dat al heel veel bijdragen tot een rustig verkeersbeeld.

Greetz Peter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Daar waar het druk is (grote steden) ook niet Ibo, en in de drukke staten zoals California, illinois mag je ook maar 55 mijl (90 km/h) met je big rig:p

Rondom NewYork en in New Jersey wordt het vaak met matrix borden aangegeven, hoe hard je mag met de opdat moment gemeten verkeersdrukte.

Dus ook in de US zijn ze er nog niet helemaal over uit, maar 120 met de truck in Europa??? Gaat niet goedkomen denk ik:D

Eerst het goede nieuws Ron, Illinois is alweer een jaartje 65 voor de big rigs:ja:

In CA rij ik altijd 60, dan laten ze je wel met rust, er zijn er genoeg die harder, lees grotere bekeuring krijgen, rijden.

In sommige steden is de sneheid iets langzamer voor vracht wagens. Maar eerlijk is eerlijk, het rijd meestal goed door, ook dat je niet perse in de rechtse baan moet rijden.

CA heeft trouwens veel chauffeur pest regeltjes, en de prenten zijn torenhoog.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Eerst het goede nieuws Ron, Illinois is alweer een jaartje 65 voor de big rigs:ja:

In CA rij ik altijd 60, dan laten ze je wel met rust, er zijn er genoeg die harder, lees grotere bekeuring krijgen, rijden.

In sommige steden is de sneheid iets langzamer voor vracht wagens. Maar eerlijk is eerlijk, het rijd meestal goed door, ook dat je niet perse in de rechtse baan moet rijden.

CA heeft trouwens veel chauffeur pest regeltjes, en de prenten zijn torenhoog.

Ben jij zeker nog nooit in de spits door LA gereden:Dzelfde als ring Amsterdam, maar dan 12 banen dik.

Ik denk ook dat CA de meest chauffeur onvriendelijke staat is, en die torenhoge boete,s had Mr Schwarzennekkert eens in het wegdek moeten steken, enigste + van CA is de zon en lekkere wijven in bikini,s:p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Voor een betere doorstroom moet je juist niet het sneheids verschil vergroten door ze op 80 af te klokken maar het sneheids verschil verkleinen. Vrachtwagens en auto's met aanhanger gewoon 90 laten rijden, bussen en personenwagens een maximum sneheid van 100 km/pu of 110 km/pu. Op drukke punten gooi je gewoon een variabele max. snelheid voor al het verkeer afhankelijk van de drukte op dat moment.

Nee wat willen ze weer gaan doen? Chauffeurtje pesten.:hamer:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Alle vrachtwagens op streep 80 zetten zal niet meevallen.Er zit altijd wel een kleine afwijking in al is het maar een paar 100meter per uur wat je harder rijdt dan je voorganger.En als ze dit in gaan voeren vanaf wanneer gaan ze dit doen?Vanaf een bepaald bouwjaar(bv2015)en de rest bij de keuring?En wordt dat dan ook aan 'onze oostblokcollegachauffeurs' medegedeeld anders blijven die ons voorbijvliegen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast John van Hal

Vroeger (vroegah), toen alles beter was:D, was er een limiet, net als nu, van 80.

Vroeger reden de meesten, net als nu, rond de 90.

Maar vroeger hadden we geen begrenzers. Toen gaf je ff een stoot gas bij en was de voorligger zo ingehaald. (En bijna nooit problemen met de politie daarover, als je maar niet over die 100 ging.)

Resultaat: Geen kwaaie automobilisten.

Denk dat we weer terug moeten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast John van Hal
dat dit absoluut niet werkt is wel gebleken bij de invoering van de begrenzer.

er is er altijd wel een die op wat voor manier dan ook iets sneller kan.

en als diegene dan besluit om in te gaan halen, heb je hetzelfde probleem weer terug, maar dan met 80 kmu.

Ja, bijvoorbeeld met redelijk kale banden de begrenzer afstellen, en er dan gloednieuwe op gooien. Scheelt zo een paar km/h.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Beetje gezocht weer...:(

Als ze dan toch wat willen harmoniseren: trek de Vmax op provinciale wegen gelijk in heel Europa! Dat is iets wat mij persoonlijk behoorlijk irriteert: een Belgische of Duitse collega die van zeg Venlo tot Ittervoort 60 rijdt:mad:

Als deze snelheid op de borden staat: prima. Maar niet puur omdat het in het thuisland zo is geregeld! Iedereen wordt geacht zich aan te passen aan de regels van het land waar hij/zij op dat moment is; enige uniformiteit wil dan wel eens helpen:ja:

Maarten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast John van Hal
Beetje gezocht weer...:(

Als ze dan toch wat willen harmoniseren: trek de Vmax op provinciale wegen gelijk in heel Europa! Dat is iets wat mij persoonlijk behoorlijk irriteert: een Belgische of Duitse collega die van zeg Venlo tot Ittervoort 60 rijdt:mad:

Als deze snelheid op de borden staat: prima. Maar niet puur omdat het in het thuisland zo is geregeld! Iedereen wordt geacht zich aan te passen aan de regels van het land waar hij/zij op dat moment is; enige uniformiteit wil dan wel eens helpen:ja:

Maarten

Inderdaad, Maarten. Uniformiteit is ook waarmee "Europa" altijd aangeprezen werd en wordt. Maar als puntje bij paaltje komt, is iedereen zo nationalistisch als de pest, vooral de zgn, grote landen. Ik vind trouwens dat de Duitse Bundesstrassen beter geschikt zijn voor 80 per uur dan de Nederlandse. Ze zijn meestal breder, ook per rijstrook.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Vroeger (vroegah), toen alles beter was:D, was er een limiet, net als nu, van 80.

Vroeger reden de meesten, net als nu, rond de 90.

Maar vroeger hadden we geen begrenzers. Toen gaf je ff een stoot gas bij en was de voorligger zo ingehaald. (En bijna nooit problemen met de politie daarover, als je maar niet over die 100 ging.)

Resultaat: Geen kwaaie automobilisten.

Denk dat we weer terug moeten.

Een jaar of 10 geleden werkte ik voor een drankengroothandel en had meestal een oude Mercedes van een jaar of 8 oud mee (toen der tijd al)

Op de terugweg ropte ik de zekering eruit en met 115 terug.

De kilometerteller/taco viel ook uit door de zekering, op toerental en versnelling kan je dan redelijk goed je eigen snelheid inschatten :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast John van Hal
Een jaar of 10 geleden werkte ik voor een drankengroothandel en had meestal een oude Mercedes van een jaar of 8 oud mee (toen der tijd al)

Op de terugweg ropte ik de zekering eruit en met 115 terug.

De kilometerteller/taco viel ook uit door de zekering, op toerental en versnelling kan je dan redelijk goed je eigen snelheid inschatten :D

Dat werd ook veel gedaan, ja.

Ook door mij, maar niet zo snel als jij. In Europa dan.

Wel in Turkije gedaan, en nog wel een stuk sneller ook, maar daar is de snelweg tussen Izmit en Ankara zo goed als leeg. En ik voelde me bij 130 eerlijk gezegd ook niet helemaal jofel, daar is zo'n ding eenvoudig niet voor gemaakt, zeker de banden al niet. gelukkig altijd goed gegaan, maar ik zou het nu niet meer gauw doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hun probleem is:

we rijden in de weg, ze hebben last van ons.

daarom mogen we ook niet inhalen hier en daar, of zelfs de weg op als de vakantievierders de ruimte nodig hebben.

als ze eerst eens gaan beseffen dat vrachtauto's noodzakelijk verkeer zijn,

en daarop in gaan spelen.

maar nee, truckje pesten is beter voor het publiek (de kiezer) en de staatskas

(hoge boete als je drie weken geleden 5 uur achter elkaar gereden hebt, terwijl iedere amateur met een personenauto non-stop mag rijden)

mijn advies is daarom:

het voor invoegers verbieden om rechts voorbij te gaan (dus snelheid aanpassen en zsm invoegen),

in de spits vakantieverkeer (makkelijk te herkennen) verbieden,

rijverboden op zon-en feestdagen afschaffen (de wet geeft al aan wanneer we uiterlijk moeten rusten)

inhaalverboden afschaffen (behalve daar waar de situatie van de rijbaan inhalen niet mogelijk maakt),

iedereen 100,

openbaar vervoer aantrekkelijker maken (beschikbaar en goedkoper maken, en niet meer uit de wegenbelasting betalen).

ideeën die het net niet gehaald hebben:

bestelbusjes uitrusten met vierkante wielen,

stuur van duitsers vastlassen (sturen kunnen ze toch niet),

belgië geheel asfalteren,

iedereen rijbewijs afnemen en opnieuw beginnen.

;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

:angel: Heb'm maar weer eens van stal gehaald....:D:D:D

Vind de begrenzer op 90 ook idd hard zat:ja:,maar weet je wat mij wel lijkt...

Variabele snelheid tussen de 80&90 km/h,met als gemiddeld maximum van 85.

Vrij veel auto's staan idd al begrensd op 85 ivm. teveel aan bekeuringen die binnenkwamen of ivm brandstofbesparing.

Gewoon een 90 als max en erboven pas bekeuren bij een geijkte meting!

Dit zou dan inhouden dat je naar eigen inzicht kunt bepalen hoe hard je wilt/kunt rijden.

Dus als je met brandstoffen rijdt en je wil 82/83 rijden,moet dat kunnen en is't je goed recht,wil je 90 met je bloemen..vooral doen:ja:;).

MAW. Je kunt niet meer bekeurd worden voor evt. 'te hard' rijden.

Denk dat met deze methode iedereen wel tevreden is en bekeuringen voor snelheid op snelwegen tot't verleden behoren.

:D Van mij mogen ze dit op Europees niveau gelijk per 2011 invoeren ja:ja::p

Grs Wijnand

:confused: Do i need to say any more??:p

Grs Wijnand

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hun probleem is:

we rijden in de weg, ze hebben last van ons.

Inderdaad, dat is het grote probleem. En niemand wil het horen, maar wij hebben dat allemaal zelf veroorzaakt. Door ons niet aan de regels te houden. Want vrijbuiters laten zich niet met regeltjes aan banden leggen, was en is nog steeds de gedachte.

Het is ooit begonnen met het werkboekje. Ha, makkelijk mee te frauderen. Dus kwam er een tachograaf. Al wat moeilijker te kraken, maar wel te doen. Geen nood, er werd een digitale tacho ontwikkeld. Allemaal bedoeld om te cowboys in het gareel te krijgen.

Zo hebben we ook de snelheidsbegrenzers, inhaalverboden en de torenhoge rijtijdenwetboetes aan onszelf te danken.

En zolang wij er tegenin blijven gaan, komen ze met steeds wereldvreemdere plannen. Nu dit onzalige idee weer, waavan ik overigens ook overtuigd ben dat het niet gaat werken. Ik vrees dat er alleen maar meer kop-staart aanrijdingen van gaan komen.

Ooit eindigt dit met met iets van een bewegende weg en stilstaande auto's daarop. Een soort lopende band...! Dan pas zijn ze van het gesodemieter af...:hamer:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Vroeger (vroegah), toen alles beter was:D, was er een limiet, net als nu, van 80.

Vroeger reden de meesten, net als nu, rond de 90.

Maar vroeger hadden we geen begrenzers. Toen gaf je ff een stoot gas bij en was de voorligger zo ingehaald. (En bijna nooit problemen met de politie daarover, als je maar niet over die 100 ging.)

Resultaat: Geen kwaaie automobilisten.

Denk dat we weer terug moeten.

En zo is het,er wordt te moeilijk gedacht.Als je harder rijd ben je eerder van de weg af ,is er ook minder kans op file.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het is ooit begonnen met het werkboekje. Ha, makkelijk mee te frauderen. Dus kwam er een tachograaf. Al wat moeilijker te kraken, maar wel te doen. Geen nood, er werd een digitale tacho ontwikkeld. Allemaal bedoeld om te COWBOYS in het gareel te krijgen.

Zo hebben we ook de snelheidsbegrenzers, inhaalverboden en de torenhoge rijtijdenwetboetes aan onszelf te danken.

LOL Al eens een paard gezien met (digitale)tacho en/of snelheidsbegrenzer?:stom:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden