[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Nieuwe CF met handbak


Kapitein Haak

Recommended Posts

  • Forumlid

Nou, gister is eindelijk de nieuwe CF afgeleverd:p.

Kan niet anders zeggen(als Volvo fan) dat het toch een mooie wagen is geworden. Hij staat ook iets hoger op de vooras dan normaal en oogt daardoor niet zo sloom als sommige andere cf`s. Ook door de combilampen in de bumper en de luchthoorns op het dak is de wagen wat meer aangekleed, er komen nog vier verstralers op het dak en dan is ie op wat kleine andere aanpassingen na wel af.

De opbouw is om door een ringetje te halen:ok: Aanvankelijk vreesde ik daar een beetje voor omdat de andere Daf op de zaak bij de zelfde opbouwer is gedaan en dat slaat helemaal nergens op(geen mat. kist, geen zeilenmand/bak en alles erg wiebelig en zuinig gemonteerd).

Ik heb een RVS kist, een bak voor heis en sjormat. en de zeilen. Netjes 4 werklampen die per 2 op een schakelaar zitten, en een duomatic ipv luchthandjes.

Heb er al een ritje mee gemaakt en het rijdt toch wel lekker hoor. de nieuwe handgeschakelde 12 bak is heel ff wennen aan het patroon maar eigenlijk ben je er zo mee weg. Wat wel zwaar irritant is is de koppelings beveiliger. Je KAN wel in 3 of hoger wegrijden maar dan krijg je een melding dat de versnelling te hoog is en blijt het toerental op stationair tot de kop. helemaal pakt. Met een lege motorwagen weg rijden gaat dus belachelijk traag.:rolleyes: Daar ga ik dus nog eens mee terug want het slaat werkelijk nergens op:hamer:.

De MX 410 is verrassend wakker maar moet nog ff afwachten wat ie doet met 50t op de grond.

Wat me wel opvalt is het windgeruis, dat is beduidend meer aanwezig dan in de volvo. Ik hoop dat het minder wordt als ik de spiegels om heb gewisseld.

Pics heb ik nog niet, die komen tzt nog:bey:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 180
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Administrators

Je zult er toch een aantal jaren mee verder moeten, ooit went het wel:ja:

In ieder geval veel succes en plezier met je nieuwe auto!!

Maar, toch even stellen die domme vraag, wat is er dan op tegen om een tandje lager te beginnen en met een paar grotere stappen te vertrekken??

Maarten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Maar, toch even stellen die domme vraag, wat is er dan op tegen om een tandje lager te beginnen en met een paar grotere stappen te vertrekken??

Een hele goede "domme" vraag.

Ik sluit me daar bij aan. Altijd weg in 1. Als Haak er z'n kar achter heeft zal hij - zelfs leeg - al snel dik boven de 20 ton zitten, schat ik zo in.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Aangezien HNR op dit moment een "hot-item" is lijkt het me overbodig om in 1 of 3 te vertrekken terwijl je met net zo veel gemak in 5 of 6 weg rijdt.

Maar als je wel eens off-road rijdt weet je dat het handig kan zijn dat je, ongeacht welke versnelling, ALTIJD over de juiste versnelling en het juiste toerental/vermogen kan beschikken.

Anders kan je beter gelijk een sleep regelen, want dan graaf je je gelijk tot de assen aan toe er in. Zeker met een "6 x 2 tje".

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Met de aanhanger en 2 bakken erop weeg ik toch al snel tussen de 23half en 25t. Maar zelfs de Volvo automaat reed dan gewoon in 4 of 5 weg en dat doet de Daf automaat van m`n collega ook. Het kan makkelijk als je het fatsoenlijk doet.

Maar ik rij ook vaak zonder hanger(klantjes werk in de buurt) en dan is het echt niet prettig. De motor klimt bizar snel in toeren dat je veel te hoog uit komt. Je schiet vooruit, verkeer achter je ziet dat en trekt op maar omdat je geen gewicht bij hebt wat je op snelheid houdt valt de boel weer dood... Het voelt zeer onnatuurlijk.

Zonder al te veel gas te geven zou je makkelijk in 4 of 5 weg moeten kunnen rijden, daar kan de koppeling echt wel tegen.

Het is trouwens een optie omdat het een actie model is, maw het zit er niet standaart op. De handgeschakelde 12 bak is dus ook zonder deze ongein te krijgen. ik hoop dat het iets softwarematig is, misschien dat ze het 1 of 2 stappen naar boven kunnen verstellen, dat zou al een stuk fijner zijn.:ja:

Waar ik trouwens ook zeer over te spreken ben is de verzwaarde MX-motorrem. Leverd een remvermogen van 430pk, is heel wat beter dan ik van de vroegere motorrem van Daf gewend ben. Die doet tenminste iets, ook in de lage toeren:ok:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumlid

De koppelingsbeveiliging is er af!

Rijdt veel beter zo, nu lijkt het tenminste niet meer alsof ik voor de eerste keer aan het lessen ben met de vrachtwagen:D. Het schijnt een soort van schakelaartje te zijn onder aan de bak. Loskoppelen en klaar:ok:.

Over de handgeschakelde 12 bak ben ik nog wat sceptisch, ik kom vaak van die twijfel gevallen tegen. 8 is net te hoog, maar in 7 pakt ie `m dan weer te hoog in toeren op om maar een voorbeeldje te geven. Zal er nog een beetje aan moeten wennen denk ik, al weet ik nu wel waarom de Ass-tronic het soms ff niet weet, de stappen zijn net ff iets te groot.. De verdomd hoge cardan overbrenging heeft er ook wel mee te maken,

bij eksakt 80km/h op de cc in 12 draait ie maar 1140rpm en geeft een verbruik aan van 55/60 ltr. Bij die zelfde snelheid in 11 op de cc maakt ie 1380rpm en verbruikt ie 43/48ltr... Dit was met 2 lege bakken dus zo`n 23,5t op de grond en mee wind. Wat moet dat wel niet zijn geladen tot 50t en wind tegen:eek:.

Ik zal komende week eens kijken of het er van komt om foto`s te maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Zou kunnen, nog niet op gelet eigenlijk.

Toch blijf ik erbij dat de overbreningsverhouding van de cardan veel te hoog is. Soort van verkeerde zuinigheid.

Ik leuk voor een volumecombi-tje oid, voor het zware werk gaat het niet op. Ja, als je 510pk en 2700Nm hebt wel, niet met die 410 ezels uit Eindhoven:zegtniets:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wij hebben een FM trekker met zo'n zelfde overbrening.

1200 toeren bij 82 km/uur. En dat terwijl zijn maximale koppel bij 1400 toeren ligt.

Een groot drama. Bij ieder viaducht lijkt het alsof je op de rem gaat staan. Je mag blij zijn als je met 75 boven komt.Als je "gewoon" 90 rijdt is er niks aan de hand. Ook niet met ruim 50 ton totaal gewicht. Dan zit ie net boven zijn maximale koppel en zakt ie hooguit 1 km als je zo'n molshoop beklimt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
De koppelingsbeveiliging is er af!

Rijdt veel beter zo, nu lijkt het tenminste niet meer alsof ik voor de eerste keer aan het lessen ben met de vrachtwagen:D. Het schijnt een soort van schakelaartje te zijn onder aan de bak. Loskoppelen en klaar:ok:.

Is dat bij de 16 ook zo, kan leeg makkelijk in zijn 4 of 5 wegrijden. Alleen de boordcomputer begint dan te zeuren dat de versnelling te hoog staat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Is dat bij de 16 ook zo, kan leeg makkelijk in zijn 4 of 5 wegrijden. Alleen de boordcomputer begint dan te zeuren dat de versnelling te hoog staat.

Zou best kunnen... Bij mij kwam de melding op het centrale display te staan met bijbehorend pingeltje. Zwaar irritant dus.

ik kon wel wegrijden in hoger dan 2 maar dan deed het gaspedaal pas iets als de kop. volledig aangegrepen was, en ook dan ging die melding pas weer uit.

Ik snap best wel dat er bedrijven zijn die baat hebben bij dit systeem, vooral grote bedrijven waar jan en alleman op de auto`s springt.

Ik heb toen met de eerste 85 waar ik mee ging rijden toen er iets meer dan 4 ton op stond gered tot 925.000km met de eerste platen. Was een 360 met 16-bak en reed dan op de vlakke ook bijna altijd in 4 laag weg. Dan door naar 5 hoog enz.... Maar manouvreren of bv aanschiuven in de file of op de containerterm. in 3 laag.

Die 925.000 maakte ze niet vaak mee toen bij de garage, gemiddeld 2ton meer dan normaal:angel:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Zou best kunnen... Bij mij kwam de melding op het centrale display te staan met bijbehorend pingeltje. Zwaar irritant dus.

ik kon wel wegrijden in hoger dan 2 maar dan deed het gaspedaal pas iets als de kop. volledig aangegrepen was, en ook dan ging die melding pas weer uit.

Ik snap best wel dat er bedrijven zijn die baat hebben bij dit systeem, vooral grote bedrijven waar jan en alleman op de auto`s springt.

Ik heb toen met de eerste 85 waar ik mee ging rijden toen er iets meer dan 4 ton op stond gered tot 925.000km met de eerste platen. Was een 360 met 16-bak en reed dan op de vlakke ook bijna altijd in 4 laag weg. Dan door naar 5 hoog enz.... Maar manouvreren of bv aanschiuven in de file of op de containerterm. in 3 laag.

Die 925.000 maakte ze niet vaak mee toen bij de garage, gemiddeld 2ton meer dan normaal:angel:

Zal aankomende week wel eens bij onze privemonteur bij de EBAG vragen of dat kan, wordt knettergek van dat gejengel. Had er bij die 95, 95XF en XF95 helemaal geen last van. Dik 9 ton met de orginele koppelingsplaat is geen uitzondering. Die oude 95XF van mijn vader is na dik 9 ton verkocht met dezelfde onderdelen als die uit de fabriek gerold is, op 2 boutjes na van de versnellingspook en van het asje van de brandstofpomp.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik moet er wel bij zeggen dat ik veel containers reed gecombineerd met groupage/distributie Nederland en belgie. Veel kort werk dus.

Als ik hier in andere topics lees dat de platen van een Ass-tronic bij 2 ton weg zijn, ben ik wel eens benieuwd hoe lang de mijne het uit gaan houden zonder kop.beveiliging....

Als het bij jou op de boordcomp. komt moet er toch ergens een sensor zitten die dat signaal aan geeft, en sensors zijn er om omzeild te worden:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik had ook een 85.400 met verkeerde aandrijflijn.

Ze hadden bij ons eens twee 85ers gekocht, de 1e was een euro 0 de mijne een euro 2.

De eerste kon je laten terugzakken tot 1100tpm de mijne zat op kruissnelheid (85) al onder z'n max koppel.

We hadden wel naafreductie, de mijne was 4,12 best een langzame dus maar niet genoeg.

Oplossing: leeg in 8 hoog, geladen 8 laag (prise-direct)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik moet er wel bij zeggen dat ik veel containers reed gecombineerd met groupage/distributie Nederland en belgie. Veel kort werk dus.

Als ik hier in andere topics lees dat de platen van een Ass-tronic bij 2 ton weg zijn, ben ik wel eens benieuwd hoe lang de mijne het uit gaan houden zonder kop.beveiliging....

Als het bij jou op de boordcomp. komt moet er toch ergens een sensor zitten die dat signaal aan geeft, en sensors zijn er om omzeild te worden:D

Mijn vader zat in de piepers, dus gewichten van 50/55 ton en veel polderwerk. Ook veel laden onder vaste bandjes, dus de koppeling is niet gespaard gebleven en het dan toch dik 9 ton volhouden. Ik heb er 2 gehad met AS-rotzooi (XF95 en XF105) 1 brok ellende. Die 95 wilde gewoon uit zichzelf gaan rijden als je voor een stoplicht of zebrapad stond te wachten, alle modificaties die er waren had ik al gehad en tranen met tuiten. Krijg je een nieuwe 105 denk je van die ellende af te zijn, niet dus. Raggen door de bak heen, zenuwachtig schakelen of niet schakelen (lekker handig in z'n 12 over een rotonde met 47 ton) zelfs handmatig vertikte dat ding het dan. Sindsdien voor mij geen automaat meer, slechte ervaringen mee

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Da is geen optie in ons werk Karel, elke cm bodemvrijheid heb je gewoon nodig.

Ze moeten gewoon eens eerlijk zeggen wat ze verkopen, en de bazen zetten zomaar hun handtekening onder een offerte waarop alles dat goed voor het(k.u.t.milieu) bovenaan staat....

Die cardan moet gewoon aangepast worden, simpel..:hamer:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
De cardanas is een as die twee andere assen, die al roterend van plaats veranderen of niet in één lijn liggen, met elkaar verbindt.

Een veelgebruikte toepassing van een cardanas is de koppeling van de versnellingsbak van een auto met het differentieel. Voor de benodigde tolerantie voor de vering is het nodig dat de uiteinden van de cardanas enigszins ten opzichte van elkaar kunnen bewegen.

Bij een cardanas is bijna altijd aan beide uiteinden van de as een kruiskoppeling aangebracht, die vrij kan bewegen over twee onderling haakse hoeken. Als een cardanas twee elementen verbindt die ten opzichte van elkaar kunnen bewegen, zoals tussen de versnellingsbak en de verend opgehangen eindaandrijving van een auto met achterwielaandrijving, moet ze ook langer en korter kunnen worden. Daarvoor wordt een schuifkoppeling met spiebaanverbinding toegepast. Het geheel kan zijn ingesloten in een behuizing, de cardantunnel.

De schuifkoppeling vangt de lengteverschillen op

De beide kruiskoppelingen zijn nodig omdat er na de eerste kruiskoppeling een oneenparige beweging ontstaat: Door de hoek in de aandrijflijn gaat het asdeel achter deze eerste kruiskoppeling met wisselende snelheid draaien. De tweede kruiskoppeling moet daarom exact in spiegelbeeld gemonteerd worden, waardoor de oneenparigheid wordt hersteld en het aangedreven element weer een regelmatig toerental krijgt. Bij de aandrijving van voertuigen is een regelmatig draaiende aandrijflijn uiteraard essentieel. Als een min of meer "schokkend" draaien niet storend is, zou worden kunnen volstaan met één kruiskoppeling.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/85/Cardan-joint_spline-shaft_topview_transparent_animated.gif

ik geloof dat een andere cardan niet de oplossing is..:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

ik heb al veel automaten gehad...

als ik het mag zeggen....

heeft daf toch wel de slechtste automaat....

ik had me verdiept in dit probleem...

omdat ik geen andere auto kreeg...

het zou liggen aan de software, en dat daf die niet goed kreeg...

er is me zelfs vertelt dat daf en m.a.n dezelfde versnellingsbak hebben,

en dat m.a.n zelf software had voor de versnellings bak...

in mijn ogen werkte dat beter...

maar omdat die m.a.n 400 pk had...en de daf 320 pk...

kun je dat eigelijk niet vergelijken...

ik had de ontwerper en de monteur van daf al erbij gehad...

maar ook daarmee kwam er geen oplossing

mijn werkgever kreeg dus ruzie met mij...omdat het probleem niet verholpen kon worden:D

als gevolg daarvan ( je raad het al) de kutritjes, niet gezellig meer, alles om mij dwars gaan te zitten.

en toen ik om de oudste wagen vroeg....daf schakelbak....was het hek van de dam...

dus ik denk kapitein....en ik heb hier veel moeite en tijd ingestoken

dat hethem niet gaat worden....met die auto

ermee leren leven...of dezelfde fout maken als ik...(of niet ):D

ik ben niet blij dat ik daar niet meer werk...

ben wel blij ...dat ik niet meer weg hoef met die autoLOL

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Da weet ik ook wel Tiny:p.

Maar in de volksmond wordt wel zo genoemd. Er wordt bij bloemenrijders niet voor niks gesproken oven een `buscardan`. Dat stamt nog een beetje uit de tijd van voor de begrenzer. Die gasten reden wel eens wat harder dan de rest en konden dat af met een laag toerental omdat ze weinig gewicht bij hadden.

Dit is reactie op #34.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
ik heb al veel automaten gehad...

als ik het mag zeggen....

heeft daf toch wel de slechtste automaat....

ik had me verdiept in dit probleem...

omdat ik geen andere auto kreeg...

het zou liggen aan de software, en dat daf die niet goed kreeg...

er is me zelfs vertelt dat daf en m.a.n dezelfde versnellingsbak hebben,

en dat m.a.n zelf software had voor de versnellings bak...

in mijn ogen werkte dat beter...

maar omdat die m.a.n 400 pk had...en de daf 320 pk...

kun je dat eigelijk niet vergelijken...

ik had de ontwerper en de monteur van daf al erbij gehad...

maar ook daarmee kwam er geen oplossing

mijn werkgever kreeg dus ruzie met mij...omdat het probleem niet verholpen kon worden:D

als gevolg daarvan ( je raad het al) de kutritjes, niet gezellig meer, alles om mij dwars gaan te zitten.

en toen ik om de oudste wagen vroeg....daf schakelbak....was het hek van de dam...

dus ik denk kapitein....en ik heb hier veel moeite en tijd ingestoken

dat hethem niet gaat worden....met die auto

ermee leren leven...of dezelfde fout maken als ik...(of niet ):D

ik ben niet blij dat ik daar niet meer werk...

ben wel blij ...dat ik niet meer weg hoef met die autoLOL

Het was zowiezo al een flinke discussie toen er een nieuwe auto moest komen. Ik wou een Volvo, de baas niet. Nou ja als je per sè een Daf wil kopen absoluut geen automaat en niet zo`n marginale 360.

Nou, ik heb m`n zin gekregen: handbak en 410. Heb ook inspraak gehad over de chassislengte en het haaksysteem dat er op moest. Dus ik leer er wel mee leven hoor, geen punt. Maar de achterasoverbrenging ga ik toch ter sprake brengen bij TB. Daar hebben ze gewoon niet goed over nagedacht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden