[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Transportsector zoekt nieuwe vrachtwagenchauffeurs


Knoalster

Recommended Posts

  • Forumlid

Het enige onderdeel waar ik wat aan gehad heb is bhv. En dan niet omdat ik daar wat veleerd heb maar omdat je het nu officieel in praktijk mag brengen. Eigenlijk geld voor de hef ennreach truck hetzelfde.

Maar als ik daardoor een betere chauffeur geworden ben?

Cursussen BHV, EHBO, daar zat ik ook aan te denken. Er zijn ook nog wel wat nuttige cursussen om bepaalde voertuigen te mogen besturen of een autolaadkraan.

 

Overigens wordt je van de meeste gevallen een nuttiger vrachtrijder. Beter zal wel meevallen, onze rijopleidingen zijn al top.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het enige waar ik wat aan heb gehad, is mijn adr cursus basis+tank en klasse1+7.

Telt tot op heden ook mee voor code 95.

De rest is inderdaad de grootst mogelijke flauwekul.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je weet in elk geval waar je mee bezig bent, en dat is waar het om draait, weten waar je mee bezig bent en daar schort het bij velen nog aan.

Ik ga maandag en dinsdag voor de 20.000e keer op OR cursus, en het is nog steeds geen flauwe kul, je wordt steeds beter door training en opleiding  ;)

Maar ja daar moet je dan wel weer slim genoeg voor zijn om dat in te zien  :p

Je kan het ook anders zien Ger.

Ze moeten jou 20.000 keer hetzelfde vertellen, tsja..... Ik weet het na een keer en onthoud het ook LOL

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tsja mijn eigen schuld, een inkoppertje  :D

Maar ik leer er nog steeds van, er komen elk jaar nieuwe regels en wetten, net als in de transportwereld, en het is leerzaam om er eens met de groep over te debatteren

Ik probeer ook op de hoogte te blijven. Maar dat kan ik zelf beter regelen als dat een leraar mij dat gaat vertellen.

Ik blijf eigenwijs maar daardoor weet ik wel veel LOL

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Maar ben jij veiliger gaan rijden van die cursussen? Ben je een veiliger vrachtrijder als je weet hoe je digitale tachograaf werkt? Of als je BHV-er ben? Of EHBO heb? Of zuiniger rijdt? Of op een heftruck mag zitten?

Daar gaat het ff niet om, of die 35u uur nut hebben.

Waar het om gaat is dat die timmerman (in ons voorbeeld) ook die cursus (dus de kosten) voor lief moet nemen, net als de beroepschauffeur.

 

Dat je er geen ruk aan hebt is een heel ander probleem......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Ik probeer ook op de hoogte te blijven. Maar dat kan ik zelf beter regelen als dat een leraar mij dat gaat vertellen.

...

Tsja, die 35u van mij werd door een rijschool houder gegeven.

Toen hij aangekomen was bij het hoofdstuk EHBO werd ik gewoon bijna bang hoe hij "ons" dit wilde bijbrengen.

Ik bedoel, als reddingsman bij het Rode Kruis ben ik ook EHBO instructeur en sommige dingen waren ronduit fout zoals hij dat vertelde....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

 Ben je een veiliger vrachtrijder als je weet hoe je digitale tachograaf werkt? Of als je BHV-er ben? Of EHBO heb? Of zuiniger rijdt? Of op een heftruck mag zitten?

Maar ben jij veiliger gaan rijden van die cursussen? Dat geld voor sommigen zeker!

 

 

Ben je een veiliger vrachtrijder als je weet hoe je digitale tachograaf werkt?   Nee maar als je de tachograaf goed bediend kan je daarmee oponthoud en evt bekeuringen (ook voor de werkgever) voorkomen.

 

Of als je BHV-er ben? Of EHBO heb? Daar ga je niet beter van rijden maar als je daardoor bij een ongeval eerste hulp kan verlenen kan dat zelfs levensreddend zijn.

 

Of zuiniger rijdt? Ja, als je bewuster met het rijden bezig bent spaar je brandstof maar door je aangepaste rijstijl ben je ook veiliger in het verkeer.......

 

Of op een heftruck mag zitten? Nee maar als je ergens zelf mag/moet lossen met heftruck is dat veiliger als je het op een verantwoorde wijze doet. Geen ziekteverzuim/schade.

 

Dit soort cursussen heb ik geen moeite mee (Behalve heftruck, daar kan ik niets mee..... :D )

bewerkt door roadtrain
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

De code95 is in het leven geroepen om de verkeersveiligheid te bevorderen. En op de praktijk cursussen na zijn er maar twee die dan nog enigszins te maken hebben met de verkeersveiligheid. 

De cursus ladingzekeren en digitale tachograaf, de laatste is discutabel maar wordt uitgelegd dat wanneer men niet hoeft na te denken of hij/zij de tacho goed gebruikt hij/zij het verstand beter bij de weg houdt. 

 

Maakt het heftruck rijden de verkeersveiligheid groter? Nee, want met verkeersveiligheid wordt de situatie op de openbare weg bedoeld.

EHBO, BHV? Nee, als je die nodig hebt ben je al een stap te ver. Dit zijn cursussen voor gevolg en niet gericht op voorkomen. 

Cursus OR ??? Wist niet eens dat die er ook voor kon worden gebruikt, maar ook hiervan zie ik de toevoeging voor het veiligere wegbeeld niet. 

 

En eigenlijk is die hele heisa alleen maar koren op het molenwiel van de opleiders, de enigen die er beter van worden. En natuurlijk het SOOB, die hebben nu een reden om hun bestaansrecht af te dwingen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Maar als je nu altijd al bezig bent met de punten die jij nwt aangeeft. Wat word je er dan wijzer van ?

 

Bovengenoemde punten hebben wij afgelopen 5 jaar gedaan en daar ben ik op een aantal onderwerpen wel wijzer mee geworden. (Ehbo met name. Ben daar geen betere chauffeur van geworden maar zeg maar zo: beter mee verlegen dan om verlegen)

 

Nu begint er dus weer een nieuwe cyclus en ja ons eerste onderwerp komend week toevallig is: lifestyle :stom: .

Heb dat eens bekeken en daar worden onderwerpen behandelt die gewoon prive zijn dus dat wordt een strijdpunt. Of ik gezond op mijn werk verschijn is natuurlijk wel belangrijk maar hoe ik dat doe gaat weer niemand iets aan.

Ga (moet) er wel heen en gelukkig is aanwezig zijn genoeg om de 7 uren te scoren maar wat ik er voor de rest van moet denken.......(wordt vervolgd)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

De code95 is in het leven geroepen om de verkeersveiligheid te bevorderen. En op de praktijk cursussen na zijn er maar twee die dan nog enigszins te maken hebben met de verkeersveiligheid. 

De cursus ladingzekeren en digitale tachograaf, de laatste is discutabel maar wordt uitgelegd dat wanneer men niet hoeft na te denken of hij/zij de tacho goed gebruikt hij/zij het verstand beter bij de weg houdt. 

 

Maakt het heftruck rijden de verkeersveiligheid groter? Nee, want met verkeersveiligheid wordt de situatie op de openbare weg bedoeld.

EHBO, BHV? Nee, als je die nodig hebt ben je al een stap te ver. Dit zijn cursussen voor gevolg en niet gericht op voorkomen. 

Cursus OR ??? Wist niet eens dat die er ook voor kon worden gebruikt, maar ook hiervan zie ik de toevoeging voor het veiligere wegbeeld niet. 

 

En eigenlijk is die hele heisa alleen maar koren op het molenwiel van de opleiders, de enigen die er beter van worden. En natuurlijk het SOOB, die hebben nu een reden om hun bestaansrecht af te dwingen.

En dan gaan er al jaren de geruchten dat het ADR-certificaat niet meer mee gaat tellen voor de C95. Dat zijn zeker teveel uren in één keer dus teveel piekvorming voor de opleiders  ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Is er ook controle op de kwaliteit vd cursussen,bij ons was de cursus ladingzekering niet zo'n succes heb ik begrepen.

Dat was bij ons ook zo

Heel verhaal over het knap afbinden van een blok vracht, lieten we hm buiten even zien wat wij meestal laden, moest ie even zijn les aanpassen :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bovengenoemde punten hebben wij afgelopen 5 jaar gedaan en daar ben ik op een aantal onderwerpen wel wijzer mee geworden. (Ehbo met name. Ben daar geen betere chauffeur van geworden maar zeg maar zo: beter mee verlegen dan om verlegen)

 

Nu begint er dus weer een nieuwe cyclus en ja ons eerste onderwerp komend week toevallig is: lifestyle :stom: .

Heb dat eens bekeken en daar worden onderwerpen behandelt die gewoon prive zijn dus dat wordt een strijdpunt. Of ik gezond op mijn werk verschijn is natuurlijk wel belangrijk maar hoe ik dat doe gaat weer niemand iets aan.

Ga (moet) er wel heen en gelukkig is aanwezig zijn genoeg om de 7 uren te scoren maar wat ik er voor de rest van moet denken.......(wordt vervolgd)

 

 

Ik ben eigenlijk altijd bezig om mezelf te verbeteren wat ik vrij normaal vind. Ik probeer de nieuwste techniek bij te houden en zover mogelijk op de hoogte te blijven van voor mij relevante wet en regelgeving. Ik ben niet zo'n chauffeur die op vrijdag zijn deur dicht gooit en het daarna allemaal goed vind.

 

EHBO was ben ik in geïnteresseerd maar dat was ik al en heb ik de code 95 niet voor nodig. Ik had de dichi tacho willen doen maar dat kwam er niet van. ik heb vandaag het nieuwe rijden gedaan. Ik reed met een nieuwe 106, enkele trekker. Poeh, echt wat geleerd. De tweede keer reed ik zelfs0,1 duurder. Wat ik hier mee wil zeggen, het nieuwe rijden is niet nieuw. Maar je moet het wel toepassen.

 

Mijn persoonlijke mening is dat de hele code 95 een grote farce is

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

 

Mijn persoonlijke mening is dat de hele code 95 een grote farce is

 

Ben ik helemaal met je eens. op de hoogte blijven van nieuwe verkeersregels/borden is niet zo moeilijk.

En het (nieuwe) rijden met de huidige vrachtwagens gaat bijna vanzelf. Zeker bij ons: trekkers gaan niet harder dan 82/83 boven 50km/u  kan je niet meer zelf op/terugschakelen, kickdown is uitgeschakeld. Evengoed kan ik er mijn werk prima mee doen.

 

Ehbo en digitach was mooi meegenomen. Voor de rest.... leuke dagen gehad, gezellig geklets. gratis lunch. Maar nu staat de teller wel weer op 0 :mad:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Daar gaat het ff niet om, of die 35u uur nut hebben.

Waar het om gaat is dat die timmerman (in ons voorbeeld) ook die cursus (dus de kosten) voor lief moet nemen, net als de beroepschauffeur.

 

Dat je er geen ruk aan hebt is een heel ander probleem......

Een timmerman heeft ook zijn cursussen die, net als bij de meeste vrachtrijders, gewoon vergoed worden door de werkgever. Ik kan het mis hebben, maar ik dacht dat het voor de meeste beroepen min of meer verplicht is geworden om bij tijd en wijle een cursus te doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Maar ben jij veiliger gaan rijden van die cursussen? Dat geld voor sommigen zeker!

 

 

Ben je een veiliger vrachtrijder als je weet hoe je digitale tachograaf werkt?   Nee maar als je de tachograaf goed bediend kan je daarmee oponthoud en evt bekeuringen (ook voor de werkgever) voorkomen.

 

Of als je BHV-er ben? Of EHBO heb? Daar ga je niet beter van rijden maar als je daardoor bij een ongeval eerste hulp kan verlenen kan dat zelfs levensreddend zijn.

 

Of zuiniger rijdt? Ja, als je bewuster met het rijden bezig bent spaar je brandstof maar door je aangepaste rijstijl ben je ook veiliger in het verkeer.......

 

Of op een heftruck mag zitten? Nee maar als je ergens zelf mag/moet lossen met heftruck is dat veiliger als je het op een verantwoorde wijze doet. Geen ziekteverzuim/schade.

 

Dit soort cursussen heb ik geen moeite mee (Behalve heftruck, daar kan ik niets mee..... :D )

Ik heb ook geen moeite met al die cursussen, maar het beroep zelf is er niet bij gebaat. Het zijn toch voornamelijk zaken die handig zijn als mens.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Nu begint er dus weer een nieuwe cyclus en ja ons eerste onderwerp komend week toevallig is: lifestyle :stom: .

Heb dat eens bekeken en daar worden onderwerpen behandelt die gewoon prive zijn dus dat wordt een strijdpunt. Of ik gezond op mijn werk verschijn is natuurlijk wel belangrijk maar hoe ik dat doe gaat weer niemand iets aan.

Flauwekul cursus.

 

Het is toch wel vrij algemeen bekend dat het voor je gezondheid het beste is om met de kippen op stok te gaan en met de kippen te ontwaken. Maar geen enkele werkgever die daar ook maar enigszins rekening mee wenst te houden, zeker in de transport sector niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Flauwekul cursus.

 

Het is toch wel vrij algemeen bekend dat het voor je gezondheid het beste is om met de kippen op stok te gaan en met de kippen te ontwaken. Maar geen enkele werkgever die daar ook maar enigszins rekening mee wenst te houden, zeker in de transport sector niet.

 

 

Lifestyle houd iets meer in.

 

Eet en drink gedrag. Een gezonde combinatie van bewegen en voeding. Niet roken en proberen overgewicht tegen te gaan.

 

De werkgever mag namelijk ook zijn knip trekken als jij ziek word omdat je niet goed voor jezelf zorgt :angel:

 

Hij zal je dus proberen aan te leren gezonder te gaan leven. En terecht

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Lifestyle houd iets meer in.

 

Eet en drink gedrag. Een gezonde combinatie van bewegen en voeding. Niet roken en proberen overgewicht tegen te gaan.

 

De werkgever mag namelijk ook zijn knip trekken als jij ziek word omdat je niet goed voor jezelf zorgt :angel:

 

Hij zal je dus proberen aan te leren gezonder te gaan leven. En terecht

 

Het klopt dat levensstijl veel meer inhoud, maar dat is zo breed dat het nooit in een cursus gepropt kan worden.

 

Los daarvan, je kan je mensen wel zeggen hoe ze gezonder kunnen leven, maar dan moet de bedrijfscultuur daar ook op aansluiten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het klopt dat levensstijl veel meer inhoud, maar dat is zo breed dat het nooit in een cursus gepropt kan worden.

 

Los daarvan, je kan je mensen wel zeggen hoe ze gezonder kunnen leven, maar dan moet de bedrijfscultuur daar ook op aansluiten.

Het ligt er aan wat je daar mee bedoelt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het ligt er aan wat je daar mee bedoelt?

 

Mensen laten stoppen met roken en dan wegsturen met 33 adressen die binnen een uur gelost moeten worden ofzo, gok ik.

 

Ik denk dat het wel een goed idee is zo'n cursus ... en het is goed voor jou én de werkgever ...win/win toch.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Lifestyle houd iets meer in.

 

Eet en drink gedrag. Een gezonde combinatie van bewegen en voeding. Niet roken en proberen overgewicht tegen te gaan.

 

De werkgever mag namelijk ook zijn knip trekken als jij ziek word omdat je niet goed voor jezelf zorgt :angel:

 

Hij zal je dus proberen aan te leren gezonder te gaan leven. En terecht

 

 

Ik maak zelf wel uit hoe ik leef.... zolang mijn werk daar niet onder lijdt. En mijn ziekteverzuim is te verwaarlozen zo laag :D

 

Bovendien: Ik hoef niet te weten hoe de ''conditie'' is van mijn collega's en het gaat ze niets aan in wat voor conditie ik ben...En hoe ik mijn vrije tijd doorbreng en of ik rook of drink. Er bestaat ook nog zoiets als privacy..............

bewerkt door roadtrain
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden