[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Aslast verhogen trekas.


ElBadmuts

Recommended Posts

  • Forumlid
1 uur geleden zei ayla:

Dat zou 'legaal' toch ook gewoon kunnen?

Een set zware aandrijfassen en verzwaarde voorassen, dan moet het technisch toch kunnen, qua sensoren.

Of het wettelijk toegestaan is.....

 

Groet Ron

 

 

Ik vraag me af hoeveel ton de assen technisch kunnen hebben. Ik denk niet dat je snel naar andere assen moet. Er zijn landen waar je als dan niet met ontheffing 13 ton per as mag wezen. Waaronder Engeland. In Zweden mag je sowieso 13 ton per trekas wegen met ontheffing

bewerkt door shompie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
51 minuten geleden zei shompie:

 

 

Ik vraag me af hoeveel ton de assen technisch kunnen hebben. Ik denk niet dat je snel naar andere assen moet. Er zijn landen waar je als dan niet met ontheffing 13 ton per as mag wezen. Waaronder Engeland. In Zweden mag je sowieso 13 ton per trekas wegen met ontheffing

Zie wel eens op youtoep dat ze op 4 assen 90 of 100 ton aan tikken op de weegbrug

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
9 minuten geleden zei kiepenboer:

Zie wel eens op youtoep dat ze op 4 assen 90 of 100 ton aan tikken op de weegbrug

 

We hadden hier een forumlid die wist er heel veel van. 

 

Jan, is ook admin geweest hier.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei shompie:

 

We hadden hier een forumlid die wist er heel veel van. 

 

Jan, is ook admin geweest hier.

 

 

Jan is weg gepest hier door een aantal personen die over een bepaald onderwerp blind onze regering volgden en te pas en te onpas het woord “Wappie”  typten.  
 

Dus helaas, Je zal het zonder zijn kennis moeten doen in dit topic

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 6-1-2024 om 21:18 zei ElBadmuts:

Goedenavond

Ik heb weer eens een vraag. Ik rij NextGen R540 6*2 (voorloopas). Nu gaat telkens bij een gewicht van 10,9T op de trekas de voorloopas naar beneden en ja ik weet dat dat wettelijk moet.

Nou kan je tot 30km?h de voorloopas ontluchten tot max 14T ongeveer.

Maar is er een mogelijkheid dat ik onbeperkt kan liften en/of voorloopas kan ontluchten ook boven de 30 km/h. 

Of eventueel bedrijf want dealer doet het niet.

Gr Dick

Weet niet of er een onderhoudscontract op jou auto zit,kan mij voorstellen dat ze bij de scania niet vrolijk worden als je zelf wat veranderd(ivm garantie)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 7-1-2024 om 16:10 zei lientje:


Dit was de vraag van de ts.

Dus wel een goede vraag waarom zou je dit willen als je boven de 30 km per uur rijdt. 

Heel simpel.. Als je zwaar geladen bent en je rijdt bv in het Sauerland of Ardennen met bv sneeuw?gladheid dan kan je dmv de voorloopas ontluchten/liften gewoon makkelijker boven komen. Zeker als je binnendoor aan het hobbyen bent. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 11-1-2024 om 22:33 zei andremast:

Weet niet of er een onderhoudscontract op jou auto zit,kan mij voorstellen dat ze bij de scania niet vrolijk worden als je zelf wat veranderd(ivm garantie)

Auto's zijn allemaal gekocht en onderhoud doen ze bij ons zelf

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 11-1-2024 om 16:29 zei shompie:

 

 

Ik vraag me af hoeveel ton de assen technisch kunnen hebben. Ik denk niet dat je snel naar andere assen moet. Er zijn landen waar je als dan niet met ontheffing 13 ton per as mag wezen. Waaronder Engeland. In Zweden mag je sowieso 13 ton per trekas wegen met ontheffing

Trekas is 100 procent overbelastbaar. Is wettelijk bepaalt en zijn er op gekeurd. Heb zelf ook op een Volvo FH4 18T op de trekas gehad

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...
  • Forumlid
Op 6-1-2024 om 21:18 zei ElBadmuts:

Goedenavond

Ik heb weer eens een vraag. Ik rij NextGen R540 6*2 (voorloopas). Nu gaat telkens bij een gewicht van 10,9T op de trekas de voorloopas naar beneden en ja ik weet dat dat wettelijk moet.

Nou kan je tot 30km?h de voorloopas ontluchten tot max 14T ongeveer.

Maar is er een mogelijkheid dat ik onbeperkt kan liften en/of voorloopas kan ontluchten ook boven de 30 km/h. 

Of eventueel bedrijf want dealer doet het niet.

Gr Dick

 

 

Ik zat vrijdag bij de Scania om de offerte van een nieuwe 6x4 trekker door te nemen. Zelf heb ik een dus een 6x4 geopteerd met hefbare, liftbare trekas zoals Scania en Volvo die aanbieden. Omdat ik sommige gevallen in mijn werk moet manoeuvreren op de laatste centimeter en het dan handig is om de as te liften zodat je je draaipunt verlegd naar voren. Ik vroeg daarom om deze ´optie´ en dat blijkt dus onmogelijk te zijn.  Tenminste, als dit een auto betreft die niet in Noorwegen op kenteken gezet wordt. Daar kan het dus wel. De vertegenwoordiger had een tweedehandse geleverd die in Noorwegen gekentekend was en de nieuwe, Nederlandse eigenaar wilde wat dingen aangepast hebben waardoor er vanuit de fabriek wat dingen softwarematig moesten worden aangepast. Dat is gedaan maar doordat de auto nu geen Noorse registratie meer heeft deed de altijd liftbare hefas het niet meer. 

 

Doordat het softwarematig is zal je het ongetwijfeld kunnen hacken maar het kwam op mij over dat je heel wat op je hals haalt als je dit perse zou willen. Scania brand er zijn handen niet aan in ieder geval. Bij Volvo daarentegen kan ik wel ervoor zorgen dat de boogielift altijd werkt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 13-1-2024 om 11:56 zei ElBadmuts:

Heel simpel.. Als je zwaar geladen bent en je rijdt bv in het Sauerland of Ardennen met bv sneeuw?gladheid dan kan je dmv de voorloopas ontluchten/liften gewoon makkelijker boven komen. Zeker als je binnendoor aan het hobbyen bent. 

Als jede sleepas alleen maar kunt ontluchten is dat voldoende bij gladde weg.

Mijn laatste Volvo FH 12 had ook electronisch geregelde luchtvering, en bij glad weer zette ik de schakelaar gewoon op "ontluchte" dus niet liften.

zodra het nodig was werd alle gewicht overgebracht naar de trekas, en kwam ik boven de 30 km /h ( wat al behoorlijk snel is op gladde wegen) werd de sleepas weer gewoon belast.

Ook bij manouvreren op krappe ruimtes werkte dit uitstekend

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden