[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Aslast verhogen trekas.


ElBadmuts

Recommended Posts

  • Forumlid

Goedenavond

Ik heb weer eens een vraag. Ik rij NextGen R540 6*2 (voorloopas). Nu gaat telkens bij een gewicht van 10,9T op de trekas de voorloopas naar beneden en ja ik weet dat dat wettelijk moet.

Nou kan je tot 30km?h de voorloopas ontluchten tot max 14T ongeveer.

Maar is er een mogelijkheid dat ik onbeperkt kan liften en/of voorloopas kan ontluchten ook boven de 30 km/h. 

Of eventueel bedrijf want dealer doet het niet.

Gr Dick

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Waarschijnlijk gaat dit niet lukken.

De dealer kan/wil/mag dit niet doen.

Het zit in de computersoftware. 

Toen ik in 2005 een MAN kreeg, met boggie as, zou dat ook moeten kunnen.

Niet dus, ze hebben de computer moeten foppen, en de achteras manueel liftbaar gemaakt.

Antwoord van de MAN importeur was toen: zet 'm op scandinavisch kenteken, dan mogen/kunnen/doen we het wel.

 

Op mijn scania 2016 model kan dat dus wel. Maar krijg de wielen niet van de grond, maar wel een asdruk van 17-18 ton....

Maar deze staat dus niet op NL kenteken.......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Moet mogelijk zijn, want bij een vorige werkgever had men diverse combi,s met tandemas en die kon vol beladen
ook omhoog om het manoeuvreren op het boerenerf makkelijker te maken.
Waren allemaal Daf,s, en had zelf een Scania waarvan de tandemas mee stuurde en deze ging vol niet 
van de grond, ontlasten was wel mogelijk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei lientje:

^^ Ook boven de 30 km per uur? 

Het lijkt mij verzekeringstechnisch wel een dingetje wanneer je een veiligheidssysteem uit schakelt.

Als de auto in Scandinavie gekocht was  dan had het er wel opgezeten. Is europese regelgeving. Technisch kan het gewoon

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei ElBadmuts:

Als de auto in Scandinavie gekocht was  dan had het er wel opgezeten. Is europese regelgeving. Technisch kan het gewoon

nu nog iemand vinden die het wil en kan.

maar ik ben bang dat in nederland niet gaat lukken.

maar waarom zou u dat er op willen hebben daar ben ik wel benieuwd naar.

die liftas zit er op zodat de aslasten niet worden overstreden toch ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
18 uur geleden zei ElBadmuts:

Maar is er een mogelijkheid dat ik onbeperkt kan liften en/of voorloopas kan ontluchten ook boven de 30 km/h. 


Dit was de vraag van de ts.

Dus wel een goede vraag waarom zou je dit willen als je boven de 30 km per uur rijdt. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei henri:

nu nog iemand vinden die het wil en kan.

maar ik ben bang dat in nederland niet gaat lukken.

maar waarom zou u dat er op willen hebben daar ben ik wel benieuwd naar.

die liftas zit er op zodat de aslasten niet worden overstreden toch ?

Dat zal in NL ook wel lukken, kijk maar eens naar de NL Scandinavie rijders. Of het dan officieel door een dealer gebeurd is weer een ander verhaal. 
 

Maar er is geen software die niet te omzeilen is als je de juiste mannetjes weet te vinden

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Europese wetgeving staat liften tot 30km/h en 30% overbelading (tot 14,95T bij 11,5T trekaslast) toe. De auto is geprogrammeerd op deze waarden en dat kan een dealer ook niet zomaar veranderen, omdat dit de typegoedkeuring en daarmee de toelating van de auto ongeldig maakt. 

 

Noorwegen heeft eigen wetgeving waar de toegestane trekas last hoger mag zijn. Auto's voor Noorwegen hebben dan ook geen europese typegoedkeuring.

 

Technisch ga je het niet zomaar voor elkaar krijgen, omdat het veersysteem van de auto meerdere druksensoren bevat die allemaal overbrugd zouden moeten worden om de as bij hoger gewicht nog te kunnen tillen. De snelheid kun je al helemaal vergeten te veranderen, want het snelheidssignaal van de tachograaf wordt hiervoor gebruikt. Dan zou je op de tachograaf moeten 'inbreken'. Dit geeft dusdanig veel fouten in de auto dat deze dan waarschijnlijk sowieso niet meer rijdt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
32 minuten geleden zei Da Raymzter:

...

Noorwegen heeft eigen wetgeving waar de toegestane trekas last hoger mag zijn. Auto's voor Noorwegen hebben dan ook geen europese typegoedkeuring.

...

Dat is een veel gehoorde misopvatting.

In Noorwegen geldt op de meeste doorgaande wegen een max aslast van 10T, uitzondering is de aandrijfas, die 11.5T mag zijn.

Op veelal binnendoor wegen (niet zijnde de "grotere" binnendoorwegen, is zelfs een lagere aslast als maximun. De zogenaamde BK6 en BK8 wegen. (maar daar ga ik jullie verder niet mee lastig vallen).

De (en hier komt het) dwaze regel dat de liftas automatisch omlaag komt bij +30KM/h of dat je niet alles gewoon op kan liften, ongeacht de snelheid/gewicht is wel niet van toepassing hier. Ze hebben het, ik dacht 2 jaar geleden geprobeerd dit gelijk te stellen aan de EU regels, maar voorzover ik weet is het niet doorgegaan.

Wel kan je een hoge boete krijgen indien je bij controlle "vergeten" bent de assen naar beneden te doen. Het mag namelijk nog steeds niet dat je te zwaar op de assen bent! Maar er zal geen moeilijkheden komen indien je ff de lift hoog zet om een bultje ofzo op te komen.

 

30 km/u, is zo'n waarde waar we gewoon niet mee kunnnen leven, daar er genoeg 5-10% hellingen zijn die je, ook in de winter, met een hogere snelheid kan nemen, mits je asdruk voldoende grip verzorgd.

 

lees hier de wettekst

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
36 minuten geleden zei Da Raymzter:

Europese wetgeving staat liften tot 30km/h en 30% overbelading (tot 14,95T bij 11,5T trekaslast) toe. De auto is geprogrammeerd op deze waarden en dat kan een dealer ook niet zomaar veranderen, omdat dit de typegoedkeuring en daarmee de toelating van de auto ongeldig 

 

Technisch ga je het niet zomaar voor elkaar krijgen, omdat het veersysteem van de auto meerdere druksensoren bevat die allemaal overbrugd zouden moeten worden om de as bij hoger gewicht nog te kunnen tillen. De snelheid kun je al helemaal vergeten te veranderen, want het snelheidssignaal van de tachograaf wordt hiervoor gebruikt. Dan zou je op de tachograaf moeten 'inbreken'. Dit geeft dusdanig veel fouten in de auto dat deze dan waarschijnlijk sowieso niet meer rijdt.

Als het waar is wat jij zegt. Dan kan de Nederlandse 10x8 of 10x4 nooit een typegoedkeuring krijgen. En trekkers met een kipper erachter ook niet. Weet er genoeg die gewoon met een druk op een knopje zorgen dat die as omhoog blijft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 7-1-2024 om 19:45 zei Erwin 75:

  Weet er genoeg die gewoon met een druk op een knopje zorgen dat die as omhoog blijft.

dat kan zolang je leeg ben.

maar geladen gaat die boven de 30 km ook gewoon naar beneden.

bewerkt door henri
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
23 minuten geleden zei henri:

dat kan zolang je leeg ben.

maar geladen gaat die boven de 30 km ook gewoon naar beneden.

Bij de trekkers bij ons niet net zomin als bij de 10x8 en. Blijft omhoog zolang jezelf niet op het knopje drukt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 minuten geleden zei Erwin 75:

Bij de trekkers bij ons niet net zomin als bij de 10x8 en. Blijft omhoog zolang jezelf niet op het knopje drukt.

Klopt Erwin, heb voorheen ook met een Volvo 5 asser gereden en met 42 ton zand erop bleef die as omhoog staan😂

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

dan zullen erbij jullie  waarschijnlijk geen weeg sensoner op de assen zitten.

en dan kan die gewoon omhoog blijven want dan reageren de  andere assen niet op over belading.

bewerkt door henri
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het is alweer een poosje terug maar ik had een daf met een voorlopig.

 

Ook om de tractie te vergroten wilde ik dat de as altijd omhoog kon. Dit hebben ze toen gedaan met een weerstand op de druksensor van de trekauto.

 

Bij de daf

bewerkt door shompie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

De Mercedes combi die ik reed bij mijn vorige werkgever kon ik de naloopas ook blijvend ontlasten, evenals de luchtvering iets hoger afstellen bij zware last (was wel makkelijk bij visuele gewichtscontroles :rolleyes:). Officieel was die, net als de andere 9 auto's uit die serie, zo afgesteld dat de as zou zakken bij 35 km/h en de luchtvering bij rijden automatisch in de gestelde rijstand ging maar om een of andere reden was de mijne anders ingeregeld.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
8 uur geleden zei albertvv:

De Mercedes combi die ik reed bij mijn vorige werkgever kon ik de naloopas ook blijvend ontlasten, evenals de luchtvering iets hoger afstellen bij zware last (was wel makkelijk bij visuele gewichtscontroles :rolleyes:). 

Banden een hogere spanning wilde ook wel helpen als de wangen niet zo ingedrukt waren😁

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 7-1-2024 om 19:45 zei Erwin 75:

Als het waar is wat jij zegt. Dan kan de Nederlandse 10x8 of 10x4 nooit een typegoedkeuring krijgen. En trekkers met een kipper erachter ook niet. Weet er genoeg die gewoon met een druk op een knopje zorgen dat die as omhoog blijft.

Dat klopt Erwin.  De nederlandse 5-assers hebben ook geen typegoedkeuring. Dit zijn 4-assers af fabriek (eventueel met een typegoedkeuring) waar door een ombouwer een 5e as aan toegevoegd wordt. Deze worden vervolgens individueel toegelaten. 

 

Hoe deze 5e as aan de vering van het voertuig gekoppeld is, bepaald of deze wel of niet te liften is bij meer als 30% overbelading.

 

Het voertuig waar TS het over heeft is een typegekeurd voertuig met 3 assen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Da Raymzter:

Dat klopt Erwin.  De nederlandse 5-assers hebben ook geen typegoedkeuring. Dit zijn 4-assers af fabriek (eventueel met een typegoedkeuring) waar door een ombouwer een 5e as aan toegevoegd wordt. Deze worden vervolgens individueel toegelaten. 

 

Hoe deze 5e as aan de vering van het voertuig gekoppeld is, bepaald of deze wel of niet te liften is bij meer als 30% overbelading.

 

Het voertuig waar TS het over heeft is een typegekeurd voertuig met 3 

 

Volgens mij leveren volvo en scania 5 assers af fabriek

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 9-1-2024 om 18:25 zei kiepenboer:

Klopt Erwin, heb voorheen ook met een Volvo 5 asser gereden en met 42 ton zand erop bleef die as omhoog staan😂

Dat zou 'legaal' toch ook gewoon kunnen?

Een set zware aandrijfassen en verzwaarde voorassen, dan moet het technisch toch kunnen, qua sensoren.

Of het wettelijk toegestaan is.....

 

Groet Ron

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden