[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Zwaar sturen DAF CF65.250


Jeroen van Mierlo

Recommended Posts

  • Reacties 58
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Forumlid
Klopt wat je zegt over die bladveren. Werd me door een monteur ook eens verteld dat het daaraan kon liggen. Maar ik mocht dan weer niet zeggen dat hij dat tegen me gezegd had.

Maar hoeveel ik ook heb geprobeerd uit te leggen dat het aan het inveren lag, ze kunnen er niks aan veranderen door bijvoorbeeld het oude type bladveer weer te monteren. Dat is niet toegestaan vanwege de toelatingseisen voor dit type truck. En daar horen dus deze bladveren bij.

Ik heb al eens tegen de DAF-verkoper gezegd dat iets wat goed genoeg is niet nog beter gemaakt hoeft te worden omdat dat zonodig moet...

Morgen mag ik met een DAF CF75 trekker/oplegger op pad net zoals vrijdag. Deze zit tussen het naar rechts lopen en naar rechts trekken in. Maar het stuur staat in ieder geval scheef. Ik heb er nu al weer zin in... Niet dus en ik snap niet dat mijn collega er elke dag gewoon mee kan rijden terwijl ik na een halve dag toch weer iets van de lichamelijke klachten merk die ik nu met mijn eigen zo goed als niet meer heb.

Niet dat mijn wagen nu goed is zoals ik gewend was van mijn vorige maar het is goed genoeg te doen en daar ben ik al blij genoeg mee. Nu hopen dat ze bij DAF wakker worden en dat een eventuele nieuwe DAF voor mij geen probleem hoeft te zijn. Maar ja, de nieuwere bladveren monteren ze ondertussen alweer zo'n 3-3,5jaar?

gr Jeroen

ps: iedereen die dit probleem heeft zal natuurlijk wel terug zijn gegaan naar de DAF om verhaal te halen maar hoeveel mensen rijden er mee zonder het te melden? Zoals bijvoorbeeld mijn collega. Maar als iedereen zijn beklag doet is dit misschien wel duidelijk voor DAF??

Hmmm, als ik het goed begrijp staat die as standaard af fabriek een beetje gekanteld met die nieuwe veren. Dus een kwestie van een paar wiggen tussen de as en het verenpakket. Dan zou dat bij de 105 hetzelfde geval zijn, stuurt ook zwaarder als de 95 is mij toen opgevallen een paar jaar geleden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 months later...
  • Forumlid

Meet ook eens je cabine positie op. Stuur recht, bandenspanning aan beide zijden gelijk op een vlakke vloer. Pak een rolmaat of meetlint en neem aan beide zijden van de cabine eenzelfde punt. Je deurslot of iets. Als de cabine t.o.v. het chassis scheef staat (1-2 mm is geen probleem, een cm wel!) zal de stuurstang ook extra wrijving hebben. De oplossing? Cabine in takels hangen en de steunen aan voorzijde loshalen. De cabine zal zich zetten en een betere positie aannemen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik ben bang dat er niks meer aan de wagen gedaan zal worden. En ik kan er nu ook wel enigszins mee leven. Hij is niet prettig te rijden maar de lichamelijke klachten zijn zo goed als weg. Behalve bij bepaalde manieren van laden, of het nu iets te veel op de vooras is of juist alles op de achteras, krijg ik 'dat gevoel' in mijn armen weer terug. Maar omdat ik maar korte stukjes rijd is dat wel te hebben.

Bij aflevering stond de cabine aan de bijrijderskant zeker 3,5cm hoger dan aan de bestuurderskant. Gemeten vanaf de grond tot aan de deurgrepen en nog eens tot aan de wielkasten. Maar ook de bumperpartij staat in diezelfde lijn scheef dus niet alleen de cabine. Nu is er links een plaatje tussen veerpakket en vooras geplaatst en nu staat ie bijna recht.

Maar dat scheefstaan zit hem in de veerpakketten denk ik bijna zeker te weten. Links is soepeler dan rechts geveerd. Dat merk je tijdens het rijden over een hobbelweg.

Ik zie het in gedachten voor me dat de verdeling tussen links en rechts niet 1/2 - 1/2 ( gelijke invering dus ) is maar meer 2/3 - 1/3 en daarmee bedoel ik te zeggen dat dáár het punt zit waarover de vrachtwagen veert. Rechts blijft als het ware hoog staan terwijl links dan goed inveert.

Maar zoals gezegd, er zal niks meer aan gedaan worden. Ga het ook niet meer aanhalen omdat ze daar dan denk ik op zijn minst gezegd niet blij mee zullen zijn...

Heb begrepen dat ze bij DAF waarschijnlijk aan een aanpassing van de vooras werken, dus wie weet zijn er wel meerdere klachten binnengekomen en wordt er iets mee gedaan.

gr Jeroen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ze (de fabrikanten) doen altijd voorkomen of jij de enige ben met dat probleem, of het nu een auto is of wat anders.

Haha ..., ik mocht één van de eerste series Commanders meteen nieuw rijden.

Die binnenwerkjes van die elektrisch verstelbare spiegels, wat een drama. Eén flinke windvlaag bij een beetje snelheid (of je deur een keer hard dichtgooien bijvoorbeeld) en dan braken die pootjes binnenin. En dan hing die hoofd-spiegel weer te zwabberen aan de steun.

Ik was ook de enige. Kwam nooit voor. Volgens m'n baas: "want dat hadden "ze bij de MAN" gezegd". Tot het me een keer overkwam en ik zó godvergeten giftig ben geworden en helemaal niemand heb gebeld, doch in één streep naar de MAN-dealer ben gereden. En naar de onderdelenbalie vloog om zo'n binnenwerk meteen dan maar zelf op te halen.

Had-ie niet .., moest die gozer achter de balie bestellen ..., ze hadden het niet op voorraad, omdat het eigenlijk nooit voorkwam.

Computers waren nog niet zo ingeburgerd, dus die gozer had op de balie zo'n dik, langwerpig "boek" liggen, een soort agenda, waar hij van alles inschreef. Hij slaat dat boek open om mijn binnenwerkje wat nooit voorkwam op te schrijven en ik kijk zo toevallig "op z'n kop" met 'm mee in dat boek waar hij dat opschrijft met Datum, m'n Kenteken en de naam van m'n baas:

"Backorder aandrijving spiegel COMMANDER" (precies weet ik niet meer wat dat boven stond)

  • ....
  • ....
  • ...
  • ...
  • ...
  • ...
  • ..

En dan dus een rijtje waar hij mij onderschreef met m'n kenteken en de naam van het bedrijf waar ik zo, op z'n kop, even snel een stuk of 8 kentekens van minimaal 5 verschillende collegavervoerders zag staan. Alleen dus bij deze enkele MAN-dealer.

Allemaal stonden ze op de lijst in afwachting van zo'n fantastisch degelijk kunststof binnenwerkje voor de spiegelverstelling, bij de eerste onderdelenlevering en wat dus nooit bij iemand kapot ging.

Ja .., oké ... alleen bij mij dan. :p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden