[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Boven de 65 jaar


Recommended Posts

  • Reacties 97
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Forumlid

Ah, maar dat is andere koek. Een vriend van me is inmiddels ook met de vut, maar werkt nog steeds bij zijn werkgever. Met een beetje geluk kan hij zelfs zijn 50 dienstjaren bij één en dezelfde werkgever vol maken. Zoals hij zelf altijd zegt, doet hij het wel wat rustiger aan nu. Geen 70 á 80 uur in de week, maar bij zo'n 40 uur vindt hij het welletjes. De reden waarom hij nog steeds werkt zijn het niet thuis willen zitten, maar zeker ook de centjes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Veel "vutters"die nog steeds het maximale bijwerken zijn de nederlandse oostblokkers, ze stelen een jongere (lees werkloze) het brood uit de mond!!Wil je met de vut,oke,maar ga dan niet een ander zijn werkplek innemen,anders had je ook op de gewone manier door kunnen werken.Maar ook de werkgevers zijn er gek op,het zijn net oproepkrachten,als het druk is word er een blik "vutters" open getrokken en als de drukte wat minder word worden ze bedankt.En niet te vergeten dat ze GOEDKOPER zijn voor een werkgever!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
Veel "vutters"die nog steeds het maximale bijwerken zijn de nederlandse oostblokkers, ze stelen een jongere (lees werkloze) het brood uit de mond!!Wil je met de vut,oke,maar ga dan niet een ander zijn werkplek innemen,anders had je ook op de gewone manier door kunnen werken.Maar ook de werkgevers zijn er gek op,het zijn net oproepkrachten,als het druk is word er een blik "vutters" open getrokken en als de drukte wat minder word worden ze bedankt.En niet te vergeten dat ze GOEDKOPER zijn voor een werkgever!

Maar waar ligt de grens?

Wij hebben op het moment 2 gepensioneerden als oproepkracht aan het werk, waarbij eentje gemiddeld wel aan 50-60% job komt.

De ene is 67 en de andere is 72.....

Van de ene kant is dit inderdaad broodroof, maar van de andere kant....wij hebben niemand anders die dit werk kan doen. Vanwege gedeelde diensten (veel "pauzes" tussendoor) moet de chauffeur wel van hier komen, daar hij/zij anders meer woon-werkverkeer doet dan werken....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dus ik mag straks niet af en toe een dagritje doen of een koppelritje.

bij ons hebben ze sowieso een aantal springchauffeurs voor de pieken op te vangen en als het nog piekeriger wordt komen de oudere geroutineerden soms even helpen.

bedrijven vinden het juist fijn als ex chauffeurs met ervaring vwb de goederen en klanten nog eens willen invallen.

ik denk dat de meeste uzb chauffeurs op zoek zijn naar vast werk en als ze ook alleen maar af en toe dagritjes willen doen het niet echt veel zal uitmaken of ik af en toe een ritje doe.

maar het is echt niet zo dat als alle 65 plussers nu niet meer af en toe een ritje doen er veel werk loskomt voor de thuiszitters. ( persoonlijke mening ).

wat men wel zou kunnen vanuit de regering of zo is stellen dat je als gepensioeneerde of 65 plusser niet meer dan 10 uur per week zou mogen maken.

maar ja dan moet de politiek weer aan de bak.

maar huub heeft wel een leuke topic gestart...neem vaker een borrel huub...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Een vriend van me is inmiddels ook met de vut, maar werkt nog steeds bij zijn werkgever.

Dat lijkt me sterk,de laatste VUT trekkers zijn inmiddels al weer een paar jaar met pensioen(65+)

Ik was,in 2008,een der eersten die met Pre-pensioen ging.

Er is een groot verschil tussen een VUTter en een Pre-pensioener,de uitkering van een vutter werd opgebracht door degene die nog werkten en de werkgevers,deze mensen zaten dus thuis met geld dat door ons opgebracht werd.

Een Pre-pensioener heeft een uitkering die ontrokken word uit zijn eigen bij elkaar gespaarde pensioen,tesamen met wat de werkgevers daar uit het pre pensioen fonds daar nog bij leggen.verder zitten daar ook nog fiscale regelingen aan vast.

IK heb er voor gekozen om van deze regeling gebruik te maken en heb daarmee de consequentie aanvaard dat mijn pensioen uitkering wat lager was toen ik de 65 jarige leeftijd bereikte,want uiteindelijk betaal je t zelf,de vut "kreeg "je,pensioen en pre pensioen is je eigen geld.

Om gebruik te kunnen maken van deze regeling moest je wel voor 1 januari 1952 geboren zijn,anders kun je niet meer van deze overgangsregeling gebruik maken

Veel "vutters"die nog steeds het maximale bijwerken zijn de nederlandse oostblokkers, ze stelen een jongere (lees werkloze) het brood uit de mond!!

Lees even bovenstaande posting van mij aan Limboman,denk even over mijn verhaal na voor je n oordeel velt.

En als je een beroep doet op de "solidariteit"van de oudere;kijk even in de spiegel als je toevallig ook overuren maakt bij je baas.

Ik heb dat overuren verhaal al een paar keer hier weggezet;als jij en je collega's geen( of minder) overuren meer maken kan je werkgever daar een jongere voor aannemen,en dat zijn wel structurele arbeids plaatsen i.t.t. een oproepkracht.

En niet te vergeten dat ze GOEDKOPER zijn voor een werkgever!

Net als Duitse en Luxemburgse diesel :D daar heeft de baas ook voordeel van.:ja::D:D ( mag dat eigenlijk wel :eek:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast trucker10

Net zoals wij hier in den Bels waar tig aan gepensioneerde met de schoolbus rijden komt dat bij jullie in NL ook voor , dit was me al eerder bekend ;) omdat ................ :ja: vadertje staat het toelaat en deze mensen in geen zwart gat terecht komen , sommige kunnen de centjes dat ze ermee verdienen wel gebruiken , zekerst omdat de " toelage " heel erg hoog is :stom:

post-15033-1394790290,9025_thumb.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Net zoals wij hier in den Bels waar tig aan gepensioneerde met de schoolbus rijden komt dat bij jullie in NL ook voor , dit was me al eerder bekend ;) omdat ................ :ja: vadertje staat het toelaat en deze mensen in geen zwart gat terecht komen , sommige kunnen de centjes dat ze ermee verdienen wel gebruiken , zekerst omdat de " toelage " heel erg hoog is :stom:

[ATTACH=CONFIG]65089[/ATTACH]

Wat is er op tegen dat het niet mag

Het zal zijn reden wel hebben dat ze nog heel vaak naar oude chauffeurs zoeken

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ook ik ga volgend jaar van mijn zelf opzij gezette geld 1 jaar onbetaald verlof doen en als ik 1 dag in de week een rit zou doen maak ik nu al 200 dagen voor anderen vrij.

mijn inkomen (vrijwillig voor gekozen ) gaat netto ongeveer 1/3 worden van nu ( incl onkosten voor het gemak ).

ook als ik er voor kies om 5 of 6 jaar eerder dan de aow met vroegpensioen te gaan kies ik voor minder inkomen ...ook ongeveer 1/3 van nu.....en geef behoorlijk wat werktijd vrij voor iemand die de weekenden weg wil en gewoon 12 dagen of meer ( indien 45 uur onderweg ) op pad wil zijn.

dus als men af en toe wat doet zal dat geen enkele impact hebben op het uwv bestand of het uzb in de weg lopen.

de mogelijkheden zijn er...je moet ze alleen inpassen in je eigen leefwijze.

en dat is vaak het probleem ivm te ver weg...huisvesting...familie....koophuis..e.d.e.d

wie het bedrijf daar voor kiest is niet mijn politiek.

die keuze's hoef ik niet te maken.

dus de algehele tendens dat de invallers werk weg kapen is grotendeels onterecht. ( mijn mening )

pas over 8 jaar of zo krijg ik de aow en ik kies nu voor vrijheid en minder inkomen.

iedereen moet zijn eigen keuze's maken en zijn eigen situatie inschatten.

ik voel me ook helemaal niet schuldig tov wie dan ook als men mij vraagt om eens een koppelrit te doen of een dagrit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

hallo mebo 07 en andere collega's,ik ben 62 jaar en zou met de vut/prepensieon kunnen maar dan krijg ik ong 4800 euro per jaar bruto,als ik door werk(wat ik financieel wel moet)tot mijn 65 zal ik ruim 8000 bruto per jaar kunnen krijgen exlc. aow,ga ik door tot mijn 67e jaar dan word er zoals het nu gergeld is 100% prepensioen betaald,hoeveel dit bruto zal zijn is niet bekend.ik denk dat er veel van mijn collega's in hetzelfde schuitje zitten.degene die voor 1950 geboren zijn zitten een stuk beter (maar dit word ze van harte gegund hoor)gr jean

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Pierre. Ik wil toch even op in gaan, op wat jij vindt. Ik ben met het Pré-pensioen gegaan, omdat onze regering iedere keer met wat anders op de proppen komt. Want die regering schaft alles af, de VUT en het Pré-pensioen en nu hebben ze weer wat anders. Ik ben op m'n 60ste gestopt, omdat het bij mij in mijn lichaam hier en daar begon te kraken. Ik heb niks meer gedaan tot m'n 61ste, toen was ik weer een beetje opgeknapt.

Wel hield ik contact met mijn werkgever om af en toe eens een bakkie koffie te gaan doen. Ik ontmoete mijn oude collega's en maakte daar af en toe een praatje mee. Omdat het een bedrijf is die uitzonderlijk transporten uitoefende. Kan die door ziekte of een ongeval niet zomaar 'n chauffeur uit de etalage van een uitzendbureau trekken. Elke chauffeur heeft zijn specialisme. De een bevoorraad winkeliers, een ander brengt pakketten rond, weer anderen gaan ergens naar toe, trekken de deuren open of maken de zijkant los, worden geladen of gelost.

Het bedrijf waar ik heb gewerkt heeft chauffeurs in dienst, die met uitzonderlijke vrachten kunnen rijden en met vergunningen werken. Die de wegen kennen waar gereden mag worden, de regels kennen van bepaalde verboden van steden en omgang hebben met politie en of begeleiders van verschillende landen. En geloof maar iedere transporteur komt wel eens voor een probleem te staan, geen chauffeur te hebben die zijn werk kan doen.

Zo gebeurt dan, dat de transporteur terug valt naar de chauffeur die bij hem met de VUT of Pré-pensioen zijn gegaan. Kijk en als je een goede baas hebt gehad, waar je met plezier hebt gewerkt, dan help je hem uit de brand. Zo ook mijn baas, moest aan een van zijn oude werknemers vragen, of hij een rit wil maken of een vracht wil afmaken.

Om een beetje zekerheid te hebben, sluit een baas voor enkele gepensioneerden een 0-uren contract af, voor 'n half of heel jaar, ik had dat ook. En in die zeven jaar dat ik thuis ben heb ik negen keer voor een chauffeur moeten invallen. En natuurlijk wel graag 'n gemakkelijke vracht. Kon dat niet, dan moest ik er wat langer over doen, om je lichaam te behoeden voor letsels. Ik heb nu nog steeds 'n 0-uren contract, maar heb de laatste anderhalf jaar niet meer gereden. Ondertussen is ook mijn chauffeurskaart verlopen, maar ik doe geen moeite voor een nieuwe aan te vragen.

En ik wil zeggen, er zijn weinig baasjes die met jou zwart werken. Ja, 'n keutel-transporteurtje, die jou dan ook nog eens onderbetaald. Bij mij was alles wit. Ik had alleen 'n voordeeltje in mijn belastingen. Wat ik ook nog eens wil zeggen: Er zijn tegenwoordig chauffeurs die geen baan hebben, maar wel kunnen krijgen. Maar als ze met een sollicitatie te horen krijgen, dat er wel eens een weekeind in kan zitten. Dan wimpelen ze het werk af.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast combidriver
da kan niet,als ie nu al 65 is.

Dan kan hij er met 65 jaar + 1 maand mee stoppen.(als ie dat wilt)

DE AOW leeftijd(de leeftijd waarop men in pensioen kan gaan) word stapsgewijs verhoogt en pas in 2021 word de 67 jarige grens bereikt.

Als je een pensioen gat hebt, moet je wel langer door toch???

Verzonden met mijn ie-foon 4S via Tapapraat

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Die zijn er meer dan jij denkt. Het is niet voor niks. Dat er oostblok chauffeurs op zitten

Huub

Die Oost Europeese chauffeurs zitten er toch alleen maar op omdat ze de helft goedkoper zijn.

Je moet eens kijken met zijn hoeveele we tot eind jaren 90 in de ferry zaten te rijden, Ferry masters Norfolk line Bel line en noem maar op.

Denk dat daar tegenwoordig bijna geen Belg of Hollander meer te zien is.

Huub hoeveel Polen zaten er rond 1999 bij Vos op de bulk?

Ik dacht welgeteld 2 en die hadden ook nog een Duits paspoort.

Kan me nog goed herrineren dat er onder de Hollandse bulkchauffeurs ( ik ook ) gezegd werd van > neuje wij hoeven nog nie zoo bang te zijn da ze er Polen op de bulk zetten, want da is wel een bietje specialistich werk op unen bulk. ( ik zeg wa liepen we toch mee onze kop in de wolken van de hoogmoed )

Zal omstreeks 2008 geweest zijn toen ik weer een jaartje Zwitserland en af en toe een ritje Lyon met medicijnen reed.

Ging van Luxenburg ri Lyon, en voor ik in Lyon was deden mijn ogen pijn van al de witte kenteken plaaten met een bulk erachter waar Vos Logistics op stond.

Was op een geven moment de tel kwijt.

En dat is niet gebeurd omdat ze er in Oss geen Hollanders meer voor konden vinden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Als je een pensioen gat hebt, moet je wel langer door toch???

Verzonden met mijn ie-foon 4S via Tapapraat

Nee,dat hoeft niet.

dat "langer door moeten"waar wij t over hebben heeft enkel en alleen betrekking op de AOW waar we recht op hebben.

Dat "pensioengat"komt voor bij het aanvullende pensioen( en dus niet bij de AOW),wat je dus krijgt van het pensioenfonds vervoer,en kan veroorzaakt zijn doordat je in t verleden van werkgever bent veranderd(naar een ander pensioenfonds bent gegaan) of door een echtscheiding( je ex heeft recht op de helft van het door jou opgebouwde pensioen)

Je volledige AOW( buiten je aanvullend pensioen) krijg je,op je 65 ste jaar(+ 1 maand in 2013)als je vanaf je 15 de jaar belastingplichtig was in Nederland.Iemand die dus niet de volle 50 jaar belastingplichtig was(omdat hij in het buitenland werkte b.v.) trekt voor ieder jaar 2 % minder AOW,maar dat is geen pensioengat,hij kan over die buitenland tijd rechten op gebouwd hebben in een ander land.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
want die gepensioneerde mag X aantal uur per maand klussen en daarop zijn de sociaal lasten voor de werkgever ook lager > hebben geen 13de maand , Verlof geld ?? ,.

Dat is in Nederland dan gelukkig beter geregeld ,:D

Iedereen in Nederland mag werken,dat houdt niet op bij een bepaalde leeftijd(van 65 jaar ofzo)

Een ondernemer is ook niet verplicht zijn bedrijf te verkopen als hij 65 jaar word,evenmin is een minister verplicht om er mee op te houden.

Net zo min iemand ,die op zijn 35 de jackpot in de loterij wint verplicht kan worden te stoppen met werken omdat hij de plaats van een minder gelukkig iemand nog inneemt.:D

Zelfs onze koningin,en jullie koning Albert,gingen na hun 65 ste nog heel wat jaren door.

En wat de sociale lasten betreft: als iemand in NLmet pensioen is en nog werkt vervalt het werkgevers aandeel van de pensioenpremie evenals er geen WW premie meer betaald hoeft te worden.

De rest van de sociale lasten betaald niet de werkgever,maar de werknemer zelf: wat een werkgever,uit jouw naam, over moet maken aan de belastingdienst,zoals loonbelasting,en sociale premies is geen geld van de werkgever maar van jou zelf.

Hij(de werkgever) mag t alleen maandelijks storten bij de belastingdienst,De werknemer zelf word er,met een gelijk brutto loon,wel beter van:in de eerste en tweede schijf van de belasting betaalt hij n.l geen AOW premie meer.:D

Verder word het brutto uurloon bij oproep of 0 uur contracten verhoogd met afkoop vakantiegeld en vakantie dagen(als t correct is)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast trucker10
Dat is in Nederland dan gelukkig beter geregeld ,:D

Iedereen in Nederland mag werken,dat houdt niet op bij een bepaalde leeftijd(van 65 jaar ofzo)

Even vlug wat via het WWW opgezocht :ja:

Pensioen: bijverdienen als werknemer of zelfstandige

Een gepensioneerde werknemer of zelfstandige mag tot een bepaald bedrag per jaar bijverdienen, hetzij als werknemer (arbeider, bediende, overheidsdienst, ambt), hetzij als zelfstandige. De maximumbedragen hangen af van zijn/haar leeftijd en de vraag of hij al dan niet kinderen ten laste heeft.

Voor bijverdiensten als werknemer worden de brutobedragen in rekening gebracht. Voor bijverdiensten als zelfstandige gaat het om het netto belastbaar beroepsinkomen. Dat is het bruto belastbaar beroepsinkomen verminderd met de beroepskosten en met eventuele beroepsverliezen en rekening houdend met een mogelijke verliescompensatie tussen echtgenoten en met eventuele vervangingsinkomsten (die worden erbij opgeteld).

Vanaf 2013 ondergaat de regeling enkele ingrijpende wijzigingen (zie verder).

Toegelaten bijverdiensten voor een gepensioneerde werknemer of zelfstandige in 2012.

[TABLE=align: center]

[TD=colspan: 2][/TD]

Bijverdienen als zelfstandige (nettobedragen)

Bijverdienen als werknemer (brutobedragen)

[TR=bgcolor: #CCCCCC]

Jonger dan 65 jaar

Zonder kind ten laste

5 937,26

7 421,57

[/TR]

[TR=bgcolor: #CCCCCC]

Met kind ten laste

8 905,89

11 132,37

[/TR]

[TR=bgcolor: #BDC5DD]

65 jaar of ouder

Zonder kind ten laste

17 149,19

21 436,50

[/TR]

[TR=bgcolor: #BDC5DD]

Met kind ten laste

20 859,98

26 075,00

[/TR]

[/TABLE]

Als je nu naar de bruto bedragen kijkt is dat eigenlijk deeltijds werken .

P.S. Peter voor de out of had je over de ganse lijn gelijk :ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Even vlug wat via het WWW opgezocht :ja:

Een gepensioneerde werknemer of zelfstandige mag tot een bepaald bedrag per jaar bijverdienen,

In Nederland mag je,als gepensioneerde, zoveel verdienen als je kunt,hoe meer hoe liever,als t aan de belastingdienst ligt.:D

Je moet het wel opgeven en er word dus belasting over geheven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dit topic gaat over de mensen boven de 65 jaar. Berichten over de lage-lonen-landen hebben er hier slechts zijdelings mee te maken en horen eigenlijk in een ander onderwerp. De andere berichten die eigenlijk in de pb-sfeer horen ook maar verplaatst. Ga ervan uit dat ieder die het aangaat wel gelezen heeft ;).

Kunnen we weer mooi on-topic verder :ok:.

Hendrik

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
In Nederland mag je,als gepensioneerde, zoveel verdienen als je kunt,hoe meer hoe liever,als t aan de belastingdienst ligt.:D

Je moet het wel opgeven en er word dus belasting over geheven.

Dit is een mooi onderwerp

Ik zal ze niet graag de kost geven Waar het anders is

Heel vaak buiten Nederland op de auto gaan Heeft ook een reden

Vraqag mij wel eens af wat zit er achter

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast trucker10

Heel vaak buiten Nederland op de auto gaan Heeft ook een reden

Vraqag mij wel eens af wat zit er achter

Huub

Als je als Belg 20 jaar in Spanje hebt gewerkt en op je 60tigste doe je jouw aanvraag voor je pensioen , krijg je te horen dat je te weinig weinig jaren hebt gewerkt .

Die 20 jaar in Spanje rekenen ze hier voor 10 dienstjaren .

Er zijn andere die in het land waar ze werken niks afdragen en in het land waar ze vandaan komen en op pensioen willen gaan ook niks aangeven , ook deze krijgen de afrekening als ze de pensioen leeftijd bereiken .

Ergens ten velde , met de hulp van Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Als je als Belg 20 jaar in Spanje hebt gewerkt en op je 60tigste doe je jouw aanvraag voor je pensioen , krijg je te horen dat je te weinig weinig jaren hebt gewerkt .

Die 20 jaar in Spanje rekenen ze hier voor 10 dienstjaren .

Er zijn andere die in het land waar ze werken niks afdragen en in het land waar ze vandaan komen en op pensioen willen gaan ook niks aangeven , ook deze krijgen de afrekening als ze de pensioen leeftijd bereiken .

Ergens ten velde , met de hulp van Tapatalk

Als je ,als Nederlander dus 20 jaar in Spanje hebt gewerkt(dus daar gewoond hebt en belasting betaald hebt) krijg je inj Nederland 20x 2% = 40 % minder AOW.

Je moet dus daar je rechten opbouwen,hoe goed die daar zijn weet ik niet,m,aar als je zoiets in landen als Zwitserland of de Scandinavische landen voorhebt zit je n stuk beter.

Ja,en pensioen is spaargeld,als je niks spaart word er ook nooit iets uitgekeerd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden