[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Specifieke voor en/of nadelen van daf XF 105??


Gast Dennis

Recommended Posts

Een vraag aan de Daf rijders onder ons,

Ik sta op het punt om eindelijk mijn "geliefde":stom:Iveco's in te ruilen voor 3 Dafjes XF 105 spacecab's.

Ik krijg het volgende aangeboden!! Spacecab 410 PK automaat en 460 PK handgeschakeld!

Persoonlijk zou ik zelf gaan voor de 460 PK handgeschakelde, maar de 410 PK automaat worden ook wel zeer aantrekkelijk aangeboden!?

Zijn hier serieuze forum leden die hier hun ervaringen willen delen? Zowel positief als negatief?

Wel handig om te weten, we rijden voornamelijk op Frankrijk, Spanje, Italie en wat Duitsland en hebben altijd vrachten tussen de 20 ton en 25 ton.

Ik hoop hier wat wijzer te worden.

:ok:

Alvast bedankt,

Dennis

Link naar opmerking
Deel via andere websites

mijn 105 word volgende maand 3 jaar, en nu lag de cardanas er al los onder:eek:

beetje jammer weer, gelukkig was ik er op tijd bij.

Dat is snel inderdaad! Hoe gaat de Daf daarmee om?

De service van de garage is natuurlijk ook wel heel belangrijk.

Verder nog gekke dingen aan de wagen gehad?

Bedankt voor je reactie.

Dennis

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat is snel inderdaad! Hoe gaat de Daf daarmee om?

De service van de garage is natuurlijk ook wel heel belangrijk.

Verder nog gekke dingen aan de wagen gehad?

Bedankt voor je reactie.

Dennis

hij staat in onze eigen garage, en ik heb hem vanmorgen daar achter gelaten, maar je schrikt je wel een hoedje toen ik de onderkant zag, heb dit ook nog nooit van iemand anders gehoord.

verder vind ik de spuiterij van de DAF erg slordig, want heel het chassis is al aan het roesten, de velgen hebben ze gespoten en die verf viel er na een maand al vanaf, of ik heb die pech, maar er zijn meerdere die hier met een 105 rijden, komt goed.

verder is het ad-bleu systeem bij sommige wagens een steeds terug kerend probleem, maar ik zou toch gaan voor een automaat hoor, ken ik bellen, koffie drinken, en nog veeeel meer:D:D

(sorry, opnaaiertje)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Handbak, zonder twijfel en al helemaal als je Zuid Europa rijdt. Zelf kiezen wanneer te schakelen is in de bergen erg fijn. Vrij van storingen zijn de 105's niet, zelf heb ik er eentje rijden en zou niet snel meer voor een Daf kiezen. Service van de dealer is goed maar als je onderweg met de ene telefoon ITS staat te bellen en aan de andere telefoon heb je de klant die z'n lading moet hebben kan de service nog zo goed zijn, je koopt er op dat moment weinig voor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
mijn 105 word volgende maand 3 jaar, en nu lag de cardanas er al los onder:eek:

beetje jammer weer, gelukkig was ik er op tijd bij.

Je bent zeker niet de eerste, beugels zijn niet de besten, ben hem vorig jaar ook al verloren (cf75) 4 collega's ook al (cf85) schijnt regelmatig te gebeuren.

verder vind ik de spuiterij van de DAF erg slordig, want heel het chassis is al aan het roesten, de velgen hebben ze gespoten en die verf viel er na een maand al vanaf, of ik heb die pech, maar er zijn meerdere die hier met een 105 rijden, komt goed.

verder is het ad-bleu systeem bij sommige wagens een steeds terug kerend probleem, maar ik zou toch gaan voor een automaat hoor, ken ik bellen, koffie drinken, en nog veeeel meer:D:D

(sorry, opnaaiertje)

Spuitwerk is bedroevend bumpers waar al binnen een half jaar de blaren opzitten triest gewoon. En dat ad-bleu weten ze in Emmen wel raad mee :ja::ja:

Lijkt mij geen moelijke keus.

Maar wat willen je chauffeurs, denk dat dat het belangrijste is;)

Kun je geen demo krijgen?? voor een week of wat ?? Elke chauffeur die een nieuwe krijgt een weekje 1 mee, kunnen ze gelijk automaat ervaren. Het is even een paar dagen wennen als je er nog nooit mee gereden hebt.

gezien de landen waar je naar toe rijd, zeg ik automaat!

en das niet opnaaien, maar gewoon hoe ik erover denk.

ik heb met meerdere merken schakelauto's gereden, maar na een rit met een automaat vervloek je de schakelbak.

als je veel off road rijd is het wel een ander verhaal, maar een automaat rijd veel relaxter.

net wat peggel zegt, je kunt je op andere dingen concentreren.

+ Met Freddy en Peggel eens, je kunt je concentreren op andere dingen tijdens het rijden,

- Je kunt niet ff een halfje terug als het nodig is, de automaat schakelt te laat terug.

Het grootste pluspunt van de 105 is het bed, slaapt geweldig.

Kunnen ze ze snel leveren ???? Staan een hele partij 105's in Hoogeveen ;) Ze zullen wel weer een partijtje hebben opgekocht doen ze vaker...

Ben zelf ook DAF rijder, en ik zou zelf voor handgeschakeld kiezen, heb het niet zo op automaat. (maarja ik heb niks te kiezen, dat doen ze wel voor mij).

Vraag om een demo, onze 105 zal binnenkort wel teruggaan denk ik, we rijden nu een week of 7 al proef. Na de bouwvak komen er weer een paar nieuwen bij ons. Om te kijken hoe die bevalt in vergelijking met een cf85

Link naar opmerking
Deel via andere websites

nog een voordeel van een automaat vind ik dat wanneer je weer eens in de ankers moet door iemand voor je, dat ik een stuk minder geïrriteerd ben om weer op gang te komen, je word een beetje rustiger, zeker als ze tig keer achter elkaar voor je neus op de rem gaat:ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
nog een voordeel van een automaat vind ik dat wanneer je weer eens in de ankers moet door iemand voor je, dat ik een stuk minder geïrriteerd ben om weer op gang te komen, je word een beetje rustiger, zeker als ze tig keer achter elkaar voor je neus op de rem gaat:ja:

Met veel binnendoor ook wel makkelijk. Vooral met veel rotonde's druk je hem op cruise en de auto zorgt zelf dat ie weer op snelheid komt.:ja::ja: Das dan weer een pluspunt voor de automaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Handbak, zonder twijfel en al helemaal als je Zuid Europa rijdt. Zelf kiezen wanneer te schakelen is in de bergen erg fijn. Vrij van storingen zijn de 105's niet, zelf heb ik er eentje rijden en zou niet snel meer voor een Daf kiezen. Service van de dealer is goed maar als je onderweg met de ene telefoon ITS staat te bellen en aan de andere telefoon heb je de klant die z'n lading moet hebben kan de service nog zo goed zijn, je koopt er op dat moment weinig voor.

Heb nu 2 keer ITS bij de auto gehad en beide keren waren ze er binnen 1 uur en binnen 2 uur reed ik weer. En dit was beide keren rond middernacht. Scheelt ook, als je gelijk doorgeeft wat er precies aan de hand is. Nemen ze de juiste onderdelen gelijk mee.......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Kunnen ze ze snel leveren ???? Staan een hele partij 105's in Hoogeveen ;) Ze zullen wel weer een partijtje hebben opgekocht doen ze vaker...

En blijkbaar niet alleen in Hoogeveen, maar door heel het land.

Veel dealers hebben wel wat gangbare typen op voorraad staan de afgelopen anderhalf jaar. DAF heeft door Europa heen flink marktaandeel "gekocht" gedurende de crisisperiode.

Ik krijg het volgende aangeboden!! Spacecab 410 PK automaat en 460 PK handgeschakeld!

Persoonlijk zou ik zelf gaan voor de 460 PK handgeschakelde, maar de 410 PK automaat worden ook wel zeer aantrekkelijk aangeboden!?

De DAF 410pk Spacecab met automaat is de afgelopen periode een beetje het broodje van de bakker. Ik heb er geen ervaring mee, maar hoor dat ze echt tegen ZEEEER scherpe prijzen worden aangeboden. Heb soms niet al te beste verhalen gehoord over de 410 pk, maar misschien waren dat vooral aanloopproblemen en zijn die nu inmiddels opgelost. Een niet al te klein bedrijf - waar ik de chef werkplaats van sprak - durfde het echter niet meer aan en heeft een flink aantal Volvo's aangeschaft. Het ging dan met name om luchtventielen en wat gerommel in en om de motor. Ik begreep dat de dealer weliswaar de benen onder kont uit liep, maar de back-up vanuit Eindhoven te wensen over liet.

460 pk en 510 (??) pk ken ik hele goede ervaringen. Die "lichte" als automaat (waar bij een volgende aanschaf nog eens heel erg goed over nagedacht gaat worden) en de "zware" als handgeschakeld. Wel alles in een full-dealer/Onderhoudscontract. Avonturen met "meevallers" of juist "tegenvallers" bij onderhoud en reparatie kan ik niemand aanbevelen. Niks beter dan het risico voor onderhoud en reparatie (tegen een aanvaardbaar tarief) bij een goede betrouwbare dealer neer te leggen. De dealer bepaalt dan veel van de eventuele "ongewenste" stilstand en zal uiteindelijk z'n stinkende best doen om dure stilstand in het buitenland te voorkomen dmv preventief onderhoud. In de voorbije jaren eigenlijk amper ongeplande stilstand meegemaakt met DAF's, maar dat ligt naruurlijk voor vrijwel 100% in handen van de dealer indien sprake is van een onderhoudscontract.

Waarom onderhoudscontracten? Omdat de ervaring over enkele decennia mij geleerd heeft dat verschillen in kosten van precies dezelfde wagens, zonder aanwijsbare oorzaken, toch levensgroot kunnen zijn. En dan heb ik het telkens over "setjes" van meerdere wagens in identieke uitvoering, die op hetzelfde moment zijn geleverd en zijn gaan rijden en hetzelfde werk. Zodat een eerlijke vergelijking mogelijk is. Verschillen van 10-duizenden euro's onderling zijn absoluut geen uitzondering. Je zal als kleine transportondernemer, zonder onderhoudscontract, maar net die paar objecten getroffen hebben die gigantisch uit de pas lopen. Dan ben je mooi aan de heidenen overgeleverd, want de dealer is ook uiteindelijk geen filantropische instelling.

Tref je toevallig net het goeie exemplaar wat op 6 of 7 jaar eens een keer € 2.500,- voordeliger uitloopt als bij een vergelijkend onderhoudscontract, dan is dat natuurlijk "winst". En ja, over zulke bedragen heb je het vaak als een auto het "goed" doet. Doet-ie het slecht, dan kan een auto zomaar eens € 20.000,- (of meer) de verkeerde kant op schieten. Beetje Russische Roulette dus, naar mijn bescheiden mening, om het risico voor onderhoud en reparatie (als kleinere vervoerder) in eigen beheer te nemen.

Maar dat is mijn persoonlijke mening.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Heb nu 2 keer ITS bij de auto gehad en beide keren waren ze er binnen 1 uur en binnen 2 uur reed ik weer. En dit was beide keren rond middernacht. Scheelt ook, als je gelijk doorgeeft wat er precies aan de hand is. Nemen ze de juiste onderdelen gelijk mee.......

Nou .., in het buitenland lijken ze het erom te doen hoor!

Ondanks dat (zelfs bij onderhoudscontracten) de thuisdealer er bovenop zit. Eerst 60 km tegen € 0,60 per kilometer + onregelmatigheidstarief per uur komen kijken wat er aan de hand is (als je inmiddels al niet afgesleept bent in opdracht van de wegbeheerder door een "bevriende" berger). Dan 60 kilometer terug om het betreffende onderdeel uit het magazijn te pakken. En de volgende 60 km om weer bij de auto te geraken. Gossie .... , precies het verkeerde ventiel ...

In Nederland gaat dat meestal nog wel, maar buitenland daar wordt je toch vaak nog steeds "geplukt en geschoren" waar je bij staat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Even als aanvulling:

Ieder merk kiest om strategische redenen voor dezelfde appendages (pompverstuivers, luchtventielen, dynamo's etc, etc.) meerdere toeleveranciers. Dat doet niet alleen DAF, maar dat doen alle merken. Ook bij de personenwagens gaat dat zo.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wij hebben dan wel geen XF maar een CF 410 met automaat (zelfde chassis en motor) maar bij ons komt er geen daf meer.Er zijn teveel storingen die het rijden niet echt leuk maken.Daarbij schakelt de automaat niet lekker,te traag.Ik rij gemiddeld ongeveer 1:3,7 met afwisselende gewichten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Even als aanvulling:

Ieder merk kiest om strategische redenen voor dezelfde appendages (pompverstuivers, luchtventielen, dynamo's etc, etc.) meerdere toeleveranciers. Dat doet niet alleen DAF, maar dat doen alle merken. Ook bij de personenwagens gaat dat zo.

Op vallend is wel dat de problemen zich meestal voordoen ik de onderdelen die van toeleveranciers afkomen en in mindere mate van de zelf gefabriceerde onderdelen.

Het blijkt iedere keer weer dat de (financieel) goedkoopste inschrijver de opdracht krijgt en niet de (kwalitatief) beste aanbieder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op vallend is wel dat de problemen zich meestal voordoen ik de onderdelen die van toeleveranciers afkomen en in mindere mate van de zelf gefabriceerde onderdelen.

Helemaal correct. :ja:

BedrijfswagenMERKEN hebben de know-how om een bepaald type voertuig te specificeren, maar de FABRIEK is eigenlijk niet meer als een veredelde assemblage-lijn. Daar komen via een ingenieus logistiek proces allerlei onderdelen, van allerlei verschillende toeleveranciers samen. En daar wordt uit de samengekomen onderdelen om de zoveel minuten een auto bij elkaar geschroeft met een bepaald MERK of logo op de grille.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op vallend is wel dat de problemen zich meestal voordoen in de onderdelen die van toeleveranciers afkomen en in mindere mate van de zelf gefabriceerde onderdelen.

Het blijkt iedere keer weer dat de (financieel) goedkoopste inschrijver de opdracht krijgt en niet de (kwalitatief) beste aanbieder.

Dat de goedkoopste het wordt is meestal wel duidelijk.Daar is de meeste winst te behalen.

Maar het heeft ook met de aansturing van de software te maken.Als dat niet allemaal vlekkeloos samen gaat krijg je ook problemen.En de software is weer merk afhankelijk.Dus iedere vrachtwagenfabrikant maakt zijn eigen software.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Hadden ze daar meteen de peilstok in een potje zwarte verf gestopt en de sensor uitgeschakeld?

Hahaha

Ik weet wel dat de sensor van de koelvloeistof net iets te hoog gemonteerd is waardoor je al vlug de melding krijg dat je niveau te laag is.(Volgens een daf monteur)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
T*ring, hebben ze dat daar in Eindhoven nog steeds niet verholpen:rolleyes:

Mijn auto is inmiddels 3 jaartjes oud dus ik mag hopen van wel.Maar ik hoor van andere daf rijders nog genoeg klachten over jongere auto's.

Volgens mij wordt de topic starter niet echt blij met deze verhalen/feiten :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden