[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Dalessi, zoals verwacht


SJW

Recommended Posts

  • Reacties 174
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • Forumlid

@freddie: ergens heb je gelijk, als die poolse chauffeur volledig aangestuurd wordt vanuit nederland.

Maar als nederland die opdracht op email zet naar polen en die poolse kantoormedewerker geeft dat dan weer door aan de poolse chauffeur die ergens in/tussen/door nl/brd uk rijdt, dan is er niks aan de hand (volgens mijn bescheiden mening, maar ik ben geen expert ).

Poolse vestiging, poolse betaling van de chauffeur, poolse verrekening van werkzaamheden door de nederlandse vestiging.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De NL bv neemt het aan.

En de PL bv neemt het aan.

Dalessi Polen, is een Pools bedrijf.

Met een echt kantoor, en personeel op kantoor. (Staat in de berichtgeving.)

Als ze in zuid Duitsland laden, en gaan via Belgie naar GB komen ze niet eens op Nederlands grondgebied.

Jamaar zeg jij, die opdracht komt uit NL.

Al zou Dalessi alleen maar werk hebben uit eerste hand, is daar nog wat van tezeggen. (Alle klanten bellen rechtstreeks met Dalessi NL.)

Maar Dalessi zal ook vrachten/deel ladingen van een Bevrachtingssite halen.

Voorbeeld: DHL Duitsland bied aan, een vracht van Duitsland naar GB.

In GB laad men via Eddy Storbert voor NL.

In NL laad die via VOS Deventer voor Duitsland.

Zijn klanten zijn dan, DHL Duitsland, Eddy Storbert in GB, en VOS in NL.

Dan zou je in het klantenbestand van Dalessi moeten kijken, om tezien waar de opdrachten werkelijk vandaan komen.

En Dalessi laat echt niemand zijn klantenbestand napluisen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Bij Gerrit Postma cq. Dalessi te IJhorst, reden al tijden géén Nederlanders meer.

In de voor kapitalen verbouwde Boerderij met grote schuur en dito Camper ernaast kon je met goed fatsoen NIET komen met 16 mtr. (in ieder geval géén P-plaats ervoor anders als doorgaande weg)

Alleen de planning werd vanaf deze locatie gevoerd door Dalessi ( vracht ), en Postma met Trekkers.

Wat er de laatste jaren gebeurde weet ik niet exact, maar voorheen stuurde je je ritdocumenten en schijven van de afgelopen tijd, gewoon per post naar ze op !

Ik heb in mijn kennissenkring véél Chauffeurs die ooit voor Gerrit gereden hebben, nooit voor lang, want er was altijd weer wat waardoor (goede) chauffeurs onslag namen/kregen, hiervoor kwamen de PL chauffeurs in de plaats die goedkoper werkten en nooit (durfden) klagen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ben jij jurist willem?

Uhhh, nee.

bij anderen werd ook de complete boekhouding in beslag genomen, dat kan bij hun ook gebeuren.

Door Justitie, Belastingdienst etc ja. Maar wat hebben die hiermee temaken?

Word die verdacht van fraude? Dacht het niet.

en nu de juristen !

Zitten die hier op het forum?

Wettelijk doet die niks verkeerd.

Hij heeft geen postbusconstuctie. Dalessi Polen is een echt Pools bedrijf.

Als jij van je vrouw gaat scheiden, kan je nadat de scheiding is uitgesproken, nog heellang blijven roepen dat het jou vrouw is, maar wettelijk is ze dat niet meer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Neem Heisterkamp.

HKP Oldenzaal. (Dalessi NL.)

HKP heeft een vestiging in Gent Belgie. (Dalessi Polen.)

Bij HKP Belgie werken Belgen. (Dalessi Polen werken Polen.)

Belgen van HKP Belgie rijden tussen GB, Belgie, En Duitsland. (De Polen van Dalessi Polen rijden tussen GB, NL, en Duitsland. (En Misschien Polen))

Over dat de Belgen bij HKP Belgie volgens Nederlandse CAO betaald moeten worden hoor je niemand. Hoofdkantoor staat toch in NL.

Maar de Polen van Dalessi Polen, moeten wel volgens Nederlandse CAO betaald worden, want daar staat het hoofdkantoor?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Niemand gaat hem tegenhouden.

We leven nou eenmaal in een 'vrij' Europa. Hij blijft binnen de E.U. met dito werknemers die werk uitvoeren voor Europese opdrachtgevers.

Met elkaar hebben we gekozen voor de open grenzen en dit niet toestaan zou een beperking van die vrijheid betekenen.

Dat gaat echt niet gebeuren dus mijnheer Dalessi kan rustig zijn gang gaan.

Net als de Nederlandse boer die ook een boerderij in Polen bezit (ik ken toevallig iemand ;) ) of die Friese kachelbouwer die ze bij z'n bedrijf in Polen laat lassen en gewoon hier verkoopt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat me opviel in het derde filmpje.

Altema zegt dat er de laatste tijd geen Nederlandse chauffeurs meer werken bij Dalessi. (Hebben er dus wel gewerkt.)

Er er nu wel Nederlandse charters rijden voor Dalessi. (Reden er eerst dus niet.)

En hij was blij om tehoren dat er nu toch Nederlandse charters rijden.

Maar waar is die dan eigelijk blij om?

Ik noem maar wat, Dalessi doet 10 Nederlandse chauffeurs weg, en neemt daarvoor 10 Nederlandse charters.

Dan is er feitelijk toch geen ruk verandert?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Wat me opviel in het derde filmpje.

Altema zegt dat er de laatste tijd geen Nederlandse chauffeurs meer werken bij Dalessi. (Hebben er dus wel gewerkt.)

Er er nu wel Nederlandse charters rijden voor Dalessi. (Reden er eerst dus niet.)

En hij was blij om tehoren dat er nu toch Nederlandse charters rijden.

Maar waar is die dan eigelijk blij om?

Ik noem maar wat, Dalessi doet 10 Nederlandse chauffeurs weg, en neemt daarvoor 10 Nederlandse charters.

Dan is er feitelijk toch geen ruk verandert?

Viel mij ook op. Weet ook niet goed wat ik daarvan moet denken.

Het liep niet over hoor, met de NL charters. Was altijd maar erg spaarzaam. Handjevol, misschien vijf op het totaal. Wellicht zelfs minder. Zag ze in ieder geval sporadisch.

Denk toch dat het meeste werk werd gedaan door de eigen auto's.

Maar nu kun je er dus charteren op km basis. Weet niet of je dat wel moet doen. Tenminste, niet zonder minimum dagvergoeding. Als je een halve dag bij een fabriek staat - niet ondenkbaar - kom je niet aan je meters. Nu ja, niet binnen de wet. Dus dat moet je ondervangen.

Vermoedelijk gaat het vooral om NL werk, dus dan kun je km. maken wel vergeten.

Als ik daarbij in een eerdere posting hier lees dat goede NL chauffeurs in het verleden het er nooit lang volhielden, zou ik met charteren heel voorzichtig zijn....

-

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Viel mij ook op. Weet ook niet goed wat ik daarvan moet denken.

Karel maakte er al wat van in #34.

Ook al zal FNV verwoede pogingen doen om het vertrek van Dalessi als een parel op haar kroon te zien
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
En toen werden we even stil ;)

Dat had u goed in de smiezen.

Met de Nederlandse Belastingdienst had ik voor drie jaar een convenant. Ik mocht de gebruikte constructie voeren zolang ik geen winst maakte in Polen. Anders moest er in Nederland afdracht worden gedaan."

Bron ( << klik !! < )

Nu heeft dit bedrijf in ieder geval de handen weer vrij om met wat winst tussen Nederland en Polen heen en weer te schuiven. :ok:

Het was/is toch zo'n goed bedrijf wat aan zoveel Nederlanders werk bied, toch :confused:

Waar heeft u dat gelezen? Van Atema zeker?

Niet geloven. :nee:

Die liegt harder dan een paard kan lopen ......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
klopt willem, maar wie neemt dat werk aan?

is dat de NL bv of de PL bv.

U begint vanaf 1 oktober vanachter de keukentafel een beetje ritjes aan te nemen en weer weg te geven aan vervoerder: FFE BVio, of te wel, Fred Forwarding Emmen BVio.

Ongeacht van wie u ritjes aanneemt, om vervolgens weer weg te geven aan de goedkoopste vervoerder op dat moment (want dat verschil tussen aannemen en weggeven is uw brood, daar moet u van leven), wie zou u iets verbieden?

Wie zou voor u gaan bepalen aan wie u, welk ritje zou mogen weggeven? Aan welke regels zou u zich moeten houden? En waarom zou dat moeten volgens u? Of waarom misschien wel helemaal niet?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik heb twee wagens zowat vol continue onderweg voor een Duitse klant. Dus, de chauffeurs die die ritten rijden zou ik dan ook volgens de Duitse Cao moeten betalen. Dat dat in Dld. slecht (of eigenlijk niet) geregeld is is dan dikke pech voor desbetreffende chauffeurs. Of moet ik hun dan de NL Cao betalen? Freddie volgend zou ik zeggen van niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
karel voor jou geld hetzelfde als voor willem, dit is voer voor doorgewinterde juristen en niet voor amateurs zoals wij !

Toch denk ik dat Willem en Karel gelijk hebben Freddie,jij mag ook in Polen 3 cabotage ritten doen met een Nederlandse auto(als je geladen t land binnenkomt) en dan laden voor Frankrijk of Spanje,zonder dat de Poolse belastingdienst of wat dan ook er aan te pas komt.

Helaas,,,,,,t is hard maar zo liggen de feiten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
je hebt gelijk karel, maar wat als al het aangeboden werk naar de eigen dochteronderneming gaat ?

Dat maakt helemaal niets uit.

Over heel de wereld wordt het principe gehandhaafd van autonome "rechtspersonen". Ieder heeft een eigen identiteit (in Nederland: eigen KvK nummer). De ene rechtspersoon BV kan een schildersbedrijf zijn, een "zusje" kan te boek staan als glazenwassersbedrijf, een half-broertje kan een schoonmaakbedrijf zijn, en weer een andere "dochter" een ICT-bedrijf. Dat zijn allemaal autonome bedrijven, ook al kunnen die via "navelstrengetjes" verbonden zijn aan eenzelfde "moeder".

Of ze nu in hetzelfde pand zitten, desnoods de één in de voorkamer en de ander in de achterkamer op hetzelfde adres, of 100 kilometer of 1000 kilometer uit elkaar. Dat maakt allemaal niets uit. Al deze rechtspersonen zijn autonoom en te herkennen aan een eigen KvK-nummer en, nog belangrijker, een eigen (apart) BTW-nummer.

echt krachtvoer voor echte juristen karel :ja:

Ik zou niet werkelijk niet weten waarom.

De autonomie van rechtspersonen is juridisch volledig uitgekristalliseerd. De ene BV kan failliet gaan, terwijl de andere geen centje pijn lijdt. Ongeacht of verschillende BV's betreft die een "concernverband" vormen of dat ze volledig los van elkaar staan en geen enkele band met elkaar hebben.

Ze worden allemaal benaderd als individuele, autonome rechtspersonen. Het is zelfs zo dat verschillende BV's onder eenzelfde "moeder", vanwege verschillende activiteiten, allemaal onder verschillende cao's vallen. Of sommige zelfs helemaal niet, terwijl een "broertje" of "zusje" wel onder verschillende cao's vallen. Om maar eens iets te noemen.

Dus daar hoeft echt geen jurist aan te pas te komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
ik heb het niet over cabotage, ik verwijs naar de afspraken in de nog niet algemeen verbindend verklaarde cao en dan met name het gelijk werk gelijk gedeelte.

Wat heeft u achter die keukentafel met een cao te maken?

Ik kan het u wel verklappen, helemaal niets! Al zou u in een mum van tijd de achterpui moeten uitbreken, wegens doorslaand succes van FFE, om er op die manier 3 extra bureau's kwijt te kunnen en 2 man en 1 meisje voor de administratie bij te zetten. Natuurlijk netjes op de loonlijst, vanzelfsprekend.

Maar u valt niet onder de transport-cao. Dus met alles wat er in die cao staat, heeft u helemaal niets te maken. Een timmerman of een schoolmeester heeft ook niets met de transport-cao te maken. Dus dat cao-onderhandelingsresultaat waarnaar u eerder linkte, is misschien leuk om eens door te lezen, maar u heeft daar helemaal niets mee van doen. Die cao is op uw bedrijf "Forwarding" helemaal niet van toepassing.

Wel als u zelf een auto koopt en laat rijden met een eigen chauffeur en eigen vergunning. Maar zo dom zult u niet zijn, om die in dat "bevrachtings Bv-tje" te zetten. Want dan moet u die 2 planners en dat meisje voor de papieren ook opeens volgens de transport-cao gaan betalen. Dus u zult wel wijzer zijn en die auto met chauffeur en die vergunning in een apart, nieuw BV-tje te stoppen. dan valt allen die chauffeur onder de cao. Zonder dat die andere werknemers er verder last van hebben.

En als u een beetje clever bent, u kunt bijna over de Duitse grens heen piesen vanuit de achtertuin, dan maakt u er een tranport-GmbH-tje van. Net over de grens, in Duitsland. Veel meer mogelijkheden en vrijheid, veel minder regels en veel minder gezeur.

Zo simpel is het.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
ik heb ook die dalessi gehoord op tv oost, hij spreekt over een europeese cao, ken jij die cao europeaan?

europeese arbeidsvoorwaarden werd ook genoemd, ik dacht dat elk land zijn eigen voorwaarden mocht opstellen.

Ik ken die term ook niet.

Ik verwacht dat het een term is die bij die afspraak met de Nederlandse belastingdienst vandaan komt, eventueel in samenspraak met arbeidsinspectie. Er is namelijk sprake van een convenant, zo begreep ik. Dus het komt erop neer dat de Nederlandse overheid met Dalessi een afspraak heeft hoeveel hij z'n Polen mocht betalen.

Die conclusie trek ik uit de boodschap dat er uitgerekend en vastgesteld is, hoeveel geld er telkens "naar Polen" mocht gaan. Het bedrijf daar mocht van de belastingdienst immers geen winst maken, omdat er dan belasting over die winst in Polen betaald zou moeten worden. De Nederlandse belastingdienst heeft dus bepaald "hoeveel geld" er telkens in Nederland moest blijven, opdat de winst in Nederland" moest vallen. Waardoor er geen belastinggeld zou weglekken naar Polen.

Een dergelijk soort afspraken ken ik wel.

De belastingdienst kan natuurlijk niet zomaar een salaris voor die Polen roepen. Daar zullen ze best wel standaards of genormeerde bedragen voor hebben. Dus was dat gewoon part of the deal. Dat de Nederlandse belastingdienst die standaards heeft toegepast hoeveel zo'n Pool nu ongeveer zou moeten verdienen. Dat zullen ze wellicht "Europees" genoemd hebben, of iets van die strekking. Tenminste, dat vermoed ik. De belastingdienst doet nooit 'zomaar' iets en verzint er wel een naam voor, als die nog niet bestaat.

in de nabije toekomst zullen we weten wie er gelijk heeft !

We gaan het zien.

Ik verwacht geen rare dingen. Ik zou niet weten hoe. Om eerlijk te zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Nou het zijn meer 'jullie' eigen woorden.

''De Bulgaar is nog goedkoper als een Pool''.

Als een Pool de helft kost van een Nederlander.

En een Bulgaar kost de helft van een Pool.

Dan is het verschil, NL ->Pool, toch net zo groot als het verschil, Pool -> Bulgaar?

Een Bulgaar is voor 600 Euro de hele maand all in onderweg. Dus we gaan ook maar een stukje minder verdienen om de Bulgaar voor te blijven en het transport in Nederland te houden. Hoe dan ook. (Bron: Bulgaar zelf)

Het risico is dan wel dat je erg laag uitkomt met je ww uitkering of als je inmiddels niet verhongert bent je pensioen.

Trouwens, we praten nu over een paar Nederlandse chauffeurs/charters, wat was de rol van de Bonden bij het verdwijnen van 25 Nederlandse arbeidsplaatsen bij bijvoorbeeld Roek?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden