[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

zelfs de mensen die onze CAO hebben opgesteld weten het niet.


corne64

Vraag

  • Forumlid

Hallo heren, en een enkele dame.

Zoals sommige van jullie weten ben ik voorzitter van de OR binnen ons bedrijf Versteijnen logistics.

laatst werd ons de vraag gesteld waarom Vt de zaterdag uren die je maakt omdat je examen moet doen voor je ADR certificaat niet meer betaalde. Voor 2009 hebben ze die uren namelijk wel altijd vergoed.Naar aanleiding van deze vraag en het lezen van onze CAO kwamen wij tot de conclusie dat die uren die men op zaterdag maakt wel vergoed dienden te worden.

Artikel 44

A) Vergoeding ADR-certificaat

Voor het behalen en periodiek in stand houden van het ADR-certificaat in opdracht van de

werkgever, zal de werkgever de cursuskosten, het examengeld en de reiskosten (volgens de in dat

jaar geldende fiscale maximum netto kilometervergoeding) vergoeden. Voorts zal de werkgever de

terzake bestede cursustijd met een maximum van 40 loonuren (à 100%) vergoeden. Deze uren

tellen niet mee bij de bepaling van het aantal overuren

In tegenstelling tot de uren die je maakt om je code 95 te behalen artikel 43 word er in dit artikel niet specifiek gesproken over doordeweekse uren maar over alle cursus uren. Een examen maakt deel uit van die cursus lijkt ons.

Artikel 43

Scholing algemeen

Ingeval scholing anders dan bedoeld in artikel 44 wordt gevolgd in opdracht van de werkgever

en/of op grond van een aan de functie verbonden wettelijke verplichting, dienen aan de werknemer

de cursuskosten, het examengeld en de reiskosten (volgens de in dat jaar geldende fiscale

maximum netto kilometervergoeding) te worden vergoed. Voorts zal de werkgever de cursustijd,

die overdag wordt gevolgd op de doordeweekse dagen, vergoeden. Deze uren tellen niet mee bij

de bepaling van het aantal overuren.

Vandaar wij de conclusie getrokken hebben dat een werkgever dus ook die zaterdag uren van het examen dient te vergoeden.

in overleg met onze werkgever heeft die vervolgens een brief opgesteld met daarin een duidelijk rekenvoorbeeld om er zeker van te zijn dat de vraag duidelijk begrepen werd.

Die brief is vervolgens naar de bonden en naar TLN gestuurd.

voorbeeld brief die verstuurd is.

geachte mijnheer/mevrouw

Na aanleiding van vragen van onze chauffeurs over het feit dat VT sinds 2009 geen Zaterdag uren meer vergoedt, het volgende.

Wij hebben afgelopen OV aan onze directie gevraagd of dit wel conform onze CAO is. Naar onze mening staat het een beetje onduidelijk in het CAO boekje.

Wij denken dat deze uren wel degelijk betaald dienen te worden,Onze directie is het daar niet mee eens.

Graag vernemen wij het standpunt van de FNV over deze kwestie. Ik zal het volgende voorbeeld hoe het bij ons gedaan word hierna beschrijven.

Binnen onze organisatie komen er vragen over de ADR vergoeding. Ik zal verduidelijken wat ik bedoel: Een chauffeur doet het volgende in een week:

· Maandag 8 uur gewerkt

· Dinsdag 8 uur gewerkt

· Woensdag 8 uur gewerkt

· Donderdag 8 uur ADR training

· Vrijdag 8 uur ADR training

· Zaterdag 3 uur examen

De vraag nu is of de 3 uur op zaterdag betaald moeten worden aan de chauffeur? Zo ja hoeveel % met er betaald worden, zo nee waarom hoeft er niet betaald te worden.

Ik hoor graag wat de uitkomst is.

Alvast bedankt.

Groeten Corne de Wit

Voorzitter ondernemingsraad Versteijnen logistics.

het antwoord van meindert gorter van de FNV was deze.

Hallo Corne,

Het antwoord is 3 uur a 100% ongeacht het aantal uren. Indien er op de werkdag 9 werkuren zouden staan is het 40 uur normaal loon. 3 uren a 130% en 3 uren a 100%.

In het voorbeeld wat je geeft zijn het dus 40 normale uren + 3 (over)uren a100%

Hopende je hiermee voldoend te hebben geïnformeerd,

Met vriendelijke groeten,

Meindert Gorter

Duidelijk standpunt van een van de bonden dus.

helaas maar niet geheel onverwacht kreeg onze werkgever een antwoord van TLN wat haaks op die van de bonden stond.

een patstelling dus.

Omdat er dus geen eenduidig antwoord was hebben we in overleg besloten om dit voorbeeld voor te leggen aan de geschillencommissie CAO partijen.Die commissie blijkt onmiddels niet meer te bestaan overigens.

Naar aanleiding van de brief die we gestuurd hadden naar die commissie kregen we volgend antwoord terug.

Beste OR,

Nar aanleiding van het ADR vraagstuk mbt het wel/niet uitbetalen van de examen uren op zaterdag heb ik de volgende terugkoppeling gehad

·Commissie van Bindend Advies zal uit de CAO worden geschrapt, die weg is vanaf nu al afgesloten

·Een alternatief zou kunnen zijn om de vraag officieel voor te leggen bij de gezamenlijke CAO-partijen via het secretariaat van CAO-partijen (dat is het postadres van TLN). Vraag is echter of CAO-partijen ook daar niet tot een verdeeld advies zullen komen.

·studieregeling en alles er om heen is een belangrijk onderwerp van gesprek bij de CAO-onderhandelingen. Enige verandering van de bestaande regels is niet uit te sluiten.

Advies vanuit TLN is om even te wachten tot de nieuwe CAO rond is en daarna te bekijken of dit punt duidelijk is geworden in de nieuwe CAO of dat er alsnog actie ondernomen moet worden om dit duidelijk te krijgen.

Laten wij dit in het volgende OV verder bespreken. Hopelijk is er dan meer duidelijkheid vanuit de CAO

Omdat er net een nieuwe CAO is afgesloten en er in de CAO niets veranderd is in de artikelen over scholing hebben we na overleg met de directie besloten om het hele gebeuren dus maar voor te leggen aan het secretariaat van de CAO partijen. dit omdat we geen zin hadden om nog eens anderhalf jaar niet weten hoe het nou eigenlijk zit.

het antwoord wat we daarop kregen heeft mijn vermoeden alleen maar verergerd over het feit dat zelfs de geleerden die zelf iets op papier gezet hebben niet kunnen uit leggen wat er nou staat. het antwoord van het secretariaat van CAO partijen liet wat lang op zich wachten. Daarom hebben we nog een mail gestuurd of onze vorige mail wel gelezen/aangekomen was.

het volgende antwoord kwam daarop binnen.

Goedemorgen

De brief is inderdaad in goede orde ontvangen en door mij als secretaris van CAO-partijen verzonden naar alle CAO-partijen. Ik heb inmiddels ook al wat meningen (per email) terug van de vakbonden en die blijven bij hun standpunt. Van werkgeverszijde zal dat neem ik aan niet anders zijn en dan betekent dat dus dat dezelfde patstelling blijft bestaan. Bij gelegenheid zal er waarschijnlijk dan informeel nog wel hierover worden gesproken maar ook daar verwacht ik geen wijziging van standpunten. Dat zal gaan betekenen dat mogelijk pas bij de eerstvolgende CAO (vanaf 1 januari 2014) dit punt nader besproken (onderhandeld) gaat worden tijdens de CAO-onderhandelingen voor de dan komende CAO.

Met het vorenstaande loop ik echter wat op de muziek vooruit. Zodra er meer bekend is, verneem je nader.

met vriendelijke groet,

XXXXXXXXXXXX

afdeling sociale zaken/ tevens secretaris van CAO-partijen bgv

Transport en Logistiek Nederland

Zoetermeer

Een mooier voorbeeld van een geval van we zetten wat op papier maar als er dan ooit een vraag over komt weten we niet wat we op papier gezet hebben.

Erg vaag en zeer onduidelijk allemaal.

LET WEL

Ik persoonlijk ben van mening dat je over 3 uurtjes in 5 jaar niet moet gaan lopen zeiken. Maar dat is mijn mening en bij onze firma werken mensen die het anders zien. Vandaar ook dat we dit punt opgepakt hebben als OR.

Ook een werkgever weet zo niet hoe hij de CAO moet naleven. Door onze werkgever is ons duidelijk verteld dat wanneer zou blijken dat die zaterdag uren wel vergoed dienden te worden ze dat ook meteen zouden gaan doen.

Dit heeft dus naar mijn mening niets te maken met CAO ontduiking van mijn werkgever. Naar zijn beste weten hebben ze dat in 2009 veranderd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 214
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Posted Images

Recommended Posts

  • 0
Dat zeg jij dan weer.

Maar mij komt dat dan weer helemaal niet mooi uit want ik rij iedere zaterdag.

Dus theoretisch gezien kost mij die cursus dan een hoop extra geld.....

Dan in overleg met je planner een weekdag inlassen ;) , je planner zal je waarschijnlijk dan ook niet op zaterdag op scholing sturen anders verliest hij ook deze inkomsten .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Hoe dan ook, ik vind het maar krom geregeld.

Bij mijn andere werkgever krijg ik netjes alle uren vergoed. Cursus of werkoverleg of whatever.

En hier helemaal niks...

Welkom in de zieke wereld die transport heet! :(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Hoeveel chauffeur doen dagdagelijks of meerdere malen de week geen half uurtje op en half uurtje af van en naar het werk en worden er ook niet voor betaald .

Dat is niet alleen bij chauffeurs hoor,ik denk(weet ik wel zeker) dat,als je bij een fabriek staat dat de mensen die daar werken pas betaald worden vanaf het moment dat de fluit gaat,vanaf dat men de kaart dus in de klok steekt.

De tijd die men bezig is om op het werk te komen word niet betaald,hooguit een reiskosten vergoeding,de afgelegde kilometers.

Wat anders is het voor mensen die hun werkzaamheden niet verrichten daar waar de firma gevestigd is,die verder moeten reizen als waar hun bedrijf is.

dan is t normaal dat t bedrijf betaald,maar dat is bij ons ook hoor,als ik,vanaf de zaak,met een collega meerijdt om ergens een auto op te pakken worden alle uren die ik er naast zit gewoon betaald

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Hoe bedoel je dat,vrije maandag? en 45 uur weekend rust,nog nooit van gehoord,wel van 45 uur wekelijkse rust.:p

En als je wekelijkse rust op zaterdagochtend begint kan t zijn dat je maandag gewoon kunt werken.:ja:

Dit is een quote uit een post van Freddie ;) die ik had overgenomen .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Bijna, ik heb de CAO niet gemaakt en digitale tacho heeft daar ook niets mee te maken, dat heeft met de rijtijdenwet of arbeidstijdenwet te maken :p

Europa heeft de 48 uur per week ook in gevoert Wie houd er zich aan Ja De werkgevers met de bonden doen alles om het te omzeilen

Gewoon 48 uur in de week betalen En de rest vrije dagen Dan komt de chauffeur die thuis zit ook weer aan het werk

Maar de meeste willen anders

huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

en daarom zou er in de cao moeten staan zwart op wit dat cursussen verplicht door de werkgever op doordeweekse dagen gegeven moeten worden en niet op zater en zondagen.

als dat er in zou staan dan ben je van het hele gezeik af.

Misschien is het wel met opzet wat 'onduidelijk' in de CAO gezet. Dan kunnen werkgevers die dat willen nog wat kosten op de chauffeur afwentelen;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

Maar nou eens wat anders...

Het volgen van beroepsgerelateerde cursussen, zeker indien betaald door de baas, valt dat niet onder het begrip arbeidstijd.....?

Dan zou je dus lelijk in de knoei komen met je weekend rust....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Maar nou eens wat anders...

Het volgen van beroepsgerelateerde cursussen, zeker indien betaald door de baas, valt dat niet onder het begrip arbeidstijd.....?

Dan zou je dus lelijk in de knoei komen met je weekend rust....

Weekend rust kennen we niet Eddy,wel wekelijkse rust.

Ga je toch na de cursus op zaterdag,pas weer op maandag middag weer aan de slag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
zo zou het wel moeten zijn ;) máár ik heb er een verkorte weekelijkse rust van gemaakt en zit nu thuis te compenseren omdat ik vandaag toch naar de tandarts moet, opgelost.

IK ging wel eens in de baas z'n tijd naar de kapper en toen hij me daar op aansprak zei ik dat t ook in zijn tijd gegroeid was.:angel:

Maar toch niet al je haar is in mijn tijd gegroeid?bitste hij me toe.:mad:

Nee,zei ik,daarom heb ik er ook niet alles af laten halen.:D:D:p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Beter in de baas zijn tijd doen word mij wel eens verteld.

Zowiezo toch weer een paar betaalde verlofuren Ger....of toch weer niet?

Ook weer een goede discussie waard ;)

"voor het consulteren van een huisarts, tandarts, specialist of

andere geneeskundigen en het laten verrichten van medische

controles en onderzoeken, de daarvoor benodigde tijd; daarbij

dient de werknemer zich ervoor in te spannen, dat

vorenbedoelde afspraken op zodanige tijdstippen vallen, dat

de uitoefening van de functie daardoor zo weinig mogelijk wordt

belemmerd".

Toevallig hebben wij over dat onderwerp dezelfde wegen bewandeld als met de zaterdaguren ADR. Maar daaruit is gekomen dat omdat wij in het transport een 40 uren garantie hebben, de werkgever die tijd niet hoeft te vergoeden.Precies zoals Ger het zegt dus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
is wel een discussie waard Pierre, ik heb het in het verleden ooit nagevraagd bij FNV, deze verteld mij dat ik geen poot heb om op te staan als ik de 40 uur heb gehaald die week is het dokter bezoek eigen tijd. Ik heb het verder nooit meer uitgezocht omdat dat een eindeloze discussie wordt met mijn werkgever, als ik zeg dat ik maandag om 8:30 bij de dokter moet zijn dan zegd hij dat komt goed uit je hoeft maandag pas om 11:00 uur te beginnen :D

Een chauffeur gaat toch niet naar een doktor toe

Dat je niet ziek mag worden staat nog net niet in de cao

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Een chauffeur gaat toch niet naar een doktor toe

Dat je niet ziek mag worden staat nog net niet in de cao

Huub

Ik zie meerdere chauffeurs die bij een file of druk verkeer hun stuur opeten en wsl valt dat zwaar op de maag , anderen krijgen de racekak en voor al deze kwaaltjes ga ze mijn inziens toch even langs de dokter n houden ze de wegen vrij voor de beroepschauffeur die stresless kan rijden en zich neerlegt bij het drukke verkeer .

Staat er daarover niks in de CAO dat je als een gentleman moet rijden voor eigen en andermans veiligheid ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Artikel 44

A) Vergoeding ADR-certificaat

Voor het behalen en periodiek in stand houden van het ADR-certificaat in opdracht van de werkgever en

het periodiek in stand houden van het ADR-certificaat op verzoek van de werknemer, zal de werkgever de

cursuskosten, het examengeld en de reiskosten (volgens de in dat jaar geldende forfaitaire reiskostenvergoeding)

vergoeden. Voorts zal de werkgever de terzake bestede cursustijd met een maximum van 40 loonuren (à 100%)

vergoeden. Deze uren tellen niet mee bij de bepaling van het aantal overuren.

De uitleg van dit CAO artikel lijkt mij niet moeilijk.

De cursus moet in OPDRACHT of op VERZOEK van de werkgever gevolg worden, als aan deze voorwaarde is voldaan is de laatste zin van dit artikel van toepassing.

Voorts zal de werkgever de terzake bestede cursustijd met een maximum van 40 loonuren (à 100%)

vergoeden. Deze uren tellen niet mee bij de bepaling van het aantal overuren

De werkgever moet dus de cursus-tijd tot een maximum van 40 cursus-uren vergoeden tegen 100% van het uurloon, ongeacht op welke dag de cursus is gevolgd,

strikt genomen lijkt mij dat zelfs de uren die je thuis aan de cursus moet besteden hier onder vallen, al zal de werkgever dan helemaal van zijn stoel afvallen.

Overigens is de zaterdag op grond van artikel 3 onder 11 van de CAO een normale werkdag, en zijn de bepalingen van artikel 43 CAO NIET op artikel 44 van toepassing.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Mijn tekst kwam inderdaad uit de vorige CAO, sorry hoor, maar dit maakt mijn verhaal niet anders.

Als je ADR transporten vervoert ben je verplicht een ADR certificaat te hebben, als dit dreigt te verlopen zal je werkgever je opdragen dit te gaan halen/verlengen, de opdracht is dus gegeven, dus cursus-uren betalen.

Hij kan natuurlijk proberen jou te ontslaan en een pool met een nep certificaat in dienst te nemen, maar waarschijnlijk zal hij je gewoon opdragen het certificaat te halen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Dit artikel komt uit de vorige CAO:

Voor het behalen en periodiek in stand houden van het ADR-certificaat in opdracht van de werkgever en

het periodiek in stand houden van het ADR-certificaat op verzoek van de werknemer, zal de werkgever (....)

In de huidige CAO staat het iets anders omschreven:

Artikel 44

A) Vergoeding ADR-certificaat

Voor het behalen en periodiek in stand houden van het ADR-certificaat in opdracht van de

werkgever, zal de werkgever de cursuskosten, het examengeld en de reiskosten (volgens de in dat

jaar geldende fiscale maximum netto kilometervergoeding) vergoeden(...)

In de huidige CAO word dus nergens meer gesproken over vergoeding van allerlei kosten wanneer een werknemer verzoekt om zijn ADR te mogen verlengen. Voorheen was dit dus wel zo.

De werkgever is dus niet verplicht om jou een ADR cursus te vergoeden mocht je daar zelf om vragen.

Overigens word voor herhalingscursus ADR geen subsidie meer verstrekt door het SOOB.

Nog een reden te meer voor werkgevers om jou niet op herhaling te laten gaan indien het niet strikt noodzakelijk is, het mag allemaal niks kosten tegenwoordig.

Mijn volledige ADR (klasse 1 t/m 7 basis + tank) is afgelopen week verlopen na 15 jaar, in eerste instantie vanwege de reden dat wij geen ADR vervoeren en het daarom zogenaamd geen toegevoegde waarde heeft.

Ook de 14 punten die ik kon halen voor mijn Code95 telden niet zwaar genoeg om mij alsnog op herhaling te sturen.

Geen ADR, wel een hele zaterdag lang volslagen flauwekul aan moeten horen over Arbo, communicatie en met het loopvlak tegen een oranje pilonnetje aan moeten rijden, goed voor 7 punten maar liefst.

Maar ja.....die zaterdag is voor eigen rekening, die 2 dagen herhaling moeten ze betalen...;)

ik vind het een beetje kortzichtig om adr cert. te laten verlopen .ivm huidige werk kun jij in de toekomst kijken misschien hebben ze over 2 jaar wel werk waar je adr voor nodig hebt en dan heb je niks meer.toen ik bij mijn baas kwam had ik adr+tank en wou dat maar houden heb het niet voor niks gehaald jaren geleden;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Oeps ik heb een foutje gemaakt

Alleen de scholingskosten die noodzakelijk zijn voor het beroep zijn aftrekbaar, kosten voor het behouden van het NOODZAKELIJKE adr certificaat zijn dus aftrekbaar.

Zie de tekst van de belastingdienst

logo.png

home.gifPrivé Inkomstenbelasting Nieuw in 2013 Veranderingen 2013 Studiekosten

[h=1]Studiekosten[/h]Lees voor

Op het gebied van studiekosten zijn de volgende veranderingen doorgevoerd:

  • De aftrek van scholingsuitgaven (studiekosten) wordt beperkt tot de verplichte en noodzakelijke kosten van de opleiding.
  • De berekening van aftrekbare studiekosten voor studenten met studiefinanciering wordt eenvoudiger.
  • De drempel studiekosten wordt verlaagd van € 500 naar € 250.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Ik heb nog overwogen om het dan op eigen kosten te gaan doen, maar navraag bij het opleidingsinstituut waar ik vorige keer mijn herhaling heb gedaan leerde mij dat ik al te laat was om nog een aanvraag voor het examen te kunnen doen.

Pierre,je bent niet aan dit instituut gebonden hoor,je mag overal een herhalingscursus doen,ook in t buitenland,alhoewel dat weer niet volledig meetelt voor de code 95 uren geloof ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden