[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Toch weekendrust in de cabine?


hellbengel

Recommended Posts

  • Forumlid

Europeaan die regel is er niet ,maar ik ben toch bang dat die op een of andere wijze er wel gaat komen.

De discussie hier is dat Frankrijk en belgie de regels anders toepassen.

Nu weten we allemaal dat het nergens staat waar je je 45 u moet maken. (dank je voor uitleg van mijn fout eerder daarover).

En deze 2 landen interpreteren het nu net iets anders ,en gaan het dus verbieden.

Verbieden in die zin dat je niet meer mag overnachten in je auto.

Je kunt het dus ook zo uitleggen dat je eens in de 14dagen na huis moet.

Kijk dit alles staat ook nergens geschreven maar het is hoe je het wilt zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Om de een of andere reden bekruipt me bij bovenstaande een beetje het idee van de wens is de vader van de gedachte (ik kan het natuurlijk mis hebben).

Maar goed stel dat het er door komt, ten eerste hoeft het niet thuis te zijn (enkel niet in de cabine) dus je kunt evengoed nog steeds tijden van huis zijn. Je slaapt dan om de week (verkort mag wel in de cabine) in een caravan / tent / goedkoop motel / slaaphok bij een bedrijf noem maar op.

En waarom zou dit een reden moeten zijn voor werkgevers om geen vrachten meer aan te nemen tegen spotprijs zoals je aangeeft? Nog steeds kan die goedkope collega uit het oosten het werk doen en als dit wel door de duurdere westerse collega gedaan wordt, welke de eis heeft om dan toch op zijn minst in een fatsoenlijk hotel met alles op en aan te verblijven, zal binnen de kortste keren de onkostenvergoeding naar beneden gesteld worden dan wel afgeschaft. Koren op de molen van de belastingdienst en de extra kosten voor hotels zijn gecompenseerd voor de werkgever.

.

Wat ik er eigenlijk mee bedoel is dat die horde zogenaamde uitgebuite chauffeurs in een hotel moeten ,zij zitten daar iets langer als ze maanden op een terugvracht moeten wachten,dan iemand die daar in de buurt wel een terugvracht heeft.

die gedachte had ik daarover.

En dan zullen ook deze werkgevers en werknemers rond de tafel gaan zitten van wie o wie gaat dat allemaal betalen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

^^  Je zegt het wel goed nl de zogenaamd uitgebuite chauffeur. Dat ze weken of maanden op terugvracht wachten geloof ik nog niet zo, misschien een paar dagen maar meer ook niet. Vergeet niet dat ook zij steeds meer verschillend transport doen en niet enkel maar blokvrachten, oftewel ze hebben ook eerder een vracht.

 

En ook al zullen ze, in het gunstigste geval, om tafel moeten dan nog zullen ze het goedkoper wegrijden omdat de lasten daar nu eenmaal lager zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat laatste ben ik roerend met je eens albert,dat zij goedkopere lasten hebben.

 

Maar je zal het toch met me eens zijn dat ook zij  de kosten van dat hotel moeten gaan betalen.

 

En dan krijgen we weer de zoveelste discussie dat ze voor een appel en een ei rond rijden .

 

Of we krijgen toestanden van de erbarmelijke leefomstandigheden waar zij dan hun weekends moeten gaan doorbrengen als dat dan niet in een hotel gebeurdt.

 

 

Het feit blijft dat deze gasten dat geld voor een hotel ook moeten gaan voorschieten,en zoals hier word gezegd dat deze maanden weg zijn ,praten we toch over een aardig bedrag.

 

En dan wil ik het nog eens zien of deze dan op het einde wel zo goedkoper zijn als ene van ons.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

 

Het feit blijft dat deze gasten dat geld voor een hotel ook moeten gaan voorschieten,en zoals hier word gezegd dat deze maanden weg zijn ,praten we toch over een aardig bedrag.

 

En dan wil ik het nog eens zien of deze dan op het einde wel zo goedkoper zijn als ene van ons.

 

 

Nee,goedkoper worden ze niet,deze maatregel werkt wel prijs opdrijvend,

Hun zullen iets duurder worden omdat ze dan een hotel o.i.d moeten betalen,maar wij moeten dat dan ook betalen,zodat we ook duurder worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Waarom denkt iedereen dat "de chauffeur" in een hotel gaat?

Zeker de budgetdrivers onder ons zullen alles proberen om EN het geld voor dat hotel te krijgen EN toch goedkoop (of in de cabine zelf) te verblijven.

Hier in het noorden waren 2 chauffeurs (onafhankelijk van elkaar/werk/baas/land) gecrashed en hebben enkele dagen in de kapotte cabine gebivakkeerd.

De wagens (of left-over) stonden "aan de stroom" waardoor de standkachel en de binnenverlichting het wel deden. Plastic rond de gaten en scheuren en de mannen zaten droog en windvrij. De bazen, niet opdrachtgever, nee BAZEN, hebben die chauffeurs geld toegestuurd voor een hotel, maar dat hebben ze dus in de zak gestopt.

Wanneer je lang in de wagen leeft kan ik mij voorstellen dat een weekend er ook nog wel bij kan. Eventueel gebruikmaken van sanitair in een routier of fabriek is een heel ander ding.

Laten ze dan maar meer van dat soort parkings aanleggen. Douches en Wc's. Met schoonmaakdienst erbij.

Maar nee, dat zal wel weer te veel geld gaan kosten....

Laat de chauffeur/transporteur maar een duur hotel opzoeken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Waarom denkt iedereen dat "de chauffeur" in een hotel gaat?

Zeker de budgetdrivers onder ons zullen alles proberen om EN het geld voor dat hotel te krijgen EN toch goedkoop (of in de cabine zelf) te verblijven.

Hier in het noorden waren 2 chauffeurs (onafhankelijk van elkaar/werk/baas/land) gecrashed en hebben enkele dagen in de kapotte cabine gebivakkeerd.

De wagens (of left-over) stonden "aan de stroom" waardoor de standkachel en de binnenverlichting het wel deden. Plastic rond de gaten en scheuren en de mannen zaten droog en windvrij. De bazen, niet opdrachtgever, nee BAZEN, hebben die chauffeurs geld toegestuurd voor een hotel, maar dat hebben ze dus in de zak gestopt.

Wanneer je lang in de wagen leeft kan ik mij voorstellen dat een weekend er ook nog wel bij kan. Eventueel gebruikmaken van sanitair in een routier of fabriek is een heel ander ding.

Laten ze dan maar meer van dat soort parkings aanleggen. Douches en Wc's. Met schoonmaakdienst erbij.

Maar nee, dat zal wel weer te veel geld gaan kosten....

Laat de chauffeur/transporteur maar een duur hotel opzoeken.

 

 

We gaan er hier van uit dat je altijd "lang"onderweg moet zijn om een 45 urige wekelijkse rust in een voertuig door te moeten brengen,maar dat is lang niet altijd t geval.

 Je kunt , eventueel op standplaats, een verkorte rust genoten hebben,je lost aansluitend en je kunt dan voor een opdrachtgever een rondrit krijgen,van Rotterdam naar Milaan en daar laden voor Murcia,ik noem maar een zijstraat.

Je moet na 6 periodes dus weer een wekelijkse rust maken,45 uur ditmaal,want je moet binnen twee aansluitende weken minimaal 1 (onverkorte ) rust maken( EU 561/2006 art 8.6)

 

In plaats dat je die rust ergens langs de Costa Brava,aan t strand, doorbrengt in je auto ,moet je nu in een of ander budget hotel aan de rand van een verlaten industrie terrein gaan staan( want daar staan die budgethotels meestal  :D .)

 

Terwijl je daarna weer richting standplaats gaat.

bewerkt door europeaan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Vanuit "onze" gedachte klopt je berekening Europeaan en ik ben het met je eens. Maar er schijnt hier anderzijds gedacht te worden dat door het invoeren van deze maatregel de chauffeurs die (zogezegd door de omstandigheden in hun eigen land) niet voor hun eigen kunnen opkomen geholpen worden een menswaardig bestaan te hebben. Ikzelf heb mijn bedenkingen of ze wel zo hulpeloos zijn als soms gedacht wordt maar goed.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast DieRooie

Wel een grappig feitje bij het bedrijf in Canada waar ik heb gesolliciteerd willen ze als het erg warm is dat je in een hotel gaat slapen, denk dat ze bang zijn dat je de motor lang stationair laart draaien voor de airco, dit geldt dan enkel bij langere stilstand

ni is het in de usa wel zo dat er vaak vlakbij een truckstop ook wel een hotel is te vinden

bewerkt door DieRooie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wel een grappig feitje bij het bedrijf in Canada waar ik heb gesolliciteerd willen ze als het erg warm is dat je in een hotel gaat slapen, denk dat ze bang zijn dat je de motor lang stationair laart draaien voor de airco, dit geldt dan enkel bij langere stilstand

ni is het in de usa wel zo dat er vaak vlakbij een truckstop ook wel een hotel is te vinden

 Ze hebben dan wel een punt,maar bij "ons"in Europa hebben trucks al lang standairco,s waarvoor de motor niet hoeft te draaien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Vanuit "onze" gedachte klopt je berekening Europeaan en ik ben het met je eens. Maar er schijnt hier anderzijds gedacht te worden dat door het invoeren van deze maatregel de chauffeurs die (zogezegd door de omstandigheden in hun eigen land) niet voor hun eigen kunnen opkomen geholpen worden een menswaardig bestaan te hebben. Ikzelf heb mijn bedenkingen of ze wel zo hulpeloos zijn als soms gedacht wordt maar goed.

 

Ik weet zeker dat,als bij ons de werkeloosheid echt zou toeslaan,en ergens anders kon men t driedubbele verdienen van wat er hier betaald word,dat wij ons zonder problemen een paar jaar" uit laten buiten" daar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast DieRooie

Klopt peter had ik bij H&R ook mijn eerste truck had ik ook een aggregaat van thermo king aan de truck hangen, met een grote omvormer in de cab, standairco trekt nogal wat stroom zoals je wel weet, en in de zuidelijke staten kan het echt serieus warm worden, als je dan een reset moet maken die 36 uur duurt red je het niet met je accu's

motoren stationair laten draaien wordt dan ook nog veel gedaan daar, voor ons iets onbegrijpelijks maar daar nog vrij normaal desondanks het hoge verbruik, sommige staten zoals californië is het echter weer verboden

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

....

Hier in het noorden waren 2 chauffeurs (onafhankelijk van elkaar/werk/baas/land) gecrashed en hebben enkele dagen in de kapotte cabine gebivakkeerd.

De wagens (of left-over) stonden "aan de stroom" waardoor de standkachel en de binnenverlichting het wel deden. Plastic rond de gaten en scheuren en de mannen zaten droog en windvrij. De bazen, niet opdrachtgever, nee BAZEN, hebben die chauffeurs geld toegestuurd voor een hotel, maar dat hebben ze dus in de zak gestopt.

.....

Hier het artikel over 1 van deze chauffeurs...

http://www.klikk.no/tungt/transportmagasinet/article1540912.ece

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

 One way or another,je kunt deze mensen zoveel( of zo weinig ) geven als je wilt"hier"uitgeven doen ze t toch niet.

Ga je ze nu verbieden om in de cabine hun rust te nemen ,zullen ze daar beslist weer wat op vinden,zodat ze nóg meer overhouden om mee naar huis te nemen .

En "wij"zullen daardoor weer wat duurder worden(omdat we t hotel in moeten)

 

Dit is ook zo een voorbeeld;wij vinden dat ze uitgebuit worden,maar ze laten zich uitbuiten en worden daar ook nog voor betaald,en vinden t prima.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

In de ons omringende landen worden er bekeuringen uitgeschreven voor wie de weekendrust, en dan met name de verlengde weekendrust in de cabine door brengt. Dat mag dan misschien naar de letter van de wet zijn, het is niet in de geest van die zelfde wet. Je krijgt namelijk dat chauffeurs vervolgens in- of zelfs onder de trailer gaan slapen om onder bekeuringen uit te komen.

 

 

 

http://truckblog.nl/weekendrust-in-de-cabine/

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Hij ons in het dorp is een pool die hier aal een jaar of 20 een groot gedeelte van het jaar bij een tuinder werkt.

Hij kwam hier heen en is in een oude caravan op de camping gaan wonen tussen veel andere polen.

Zo af en toe ging hij eens naar zijn gezin in Polen en wanneer hij geen werk had zat hij daar een paar maanden.

 

Een jaar of 5 terug kwam hij in aanmerking voor een huurhuis.

Hij blij zijn werkgever tevreden want op de camping is het ook niets voor zo'n jongen.

Dus huis ingericht gezin over laten komen.... voor elkaar.

Af en toe als er veel werk was kwam er familie over om mee te helpen, ruimte zat. 

Zo willen we het zien toch???

 

Maar die jongen heeft het 1.5 jaar vol gehouden. Toen is hij weer op de camping gaan wonen.

Wat moet ik met zo'n groot duur huis, zijn gezin kon hier niet aarden en voor hem alleen was het veel te groot en te duur.

Hij werkte hier niet het hele jaar  dus wat moet hij hier in de winter maanden wanneer hij hier niet is? Het huis staat dan leeg en kost alleen maar geld terwijl hij dan in Polen is. 

 

Nu woont hij samen met nog een hele kudde polen op de camping,

Er is daar een gedeelte met allemaal oude maar redelijke (voor hun doen luxe) stacaravans, met schotel op het dak en leuk aangelegd groente tuintje.

Ze hebben een eigen douche en wc in de caravan en meer hebben ze niet nodig. Ze hoeven die luxe niet en ze willen zeker geen geld daar aan uitgeven.

Het zijn gasten die allemaal werken en geloof me we hebben ze hier in het westen bepaalde tijden heel hard nodig. Maar niet altijd.

 

Wie bepaald wat een Buitenlander nodig heeft als hij aan het werk is? Wie bepaald wat goed is voor een chauffeur als hij aan het werk is?

Ik kan mij zo voorstellen dat een chauffeur geen trek heeft om zijn mooie comfortabele cabine moet inruilen voor een low budget hotelbed. 

En wat moet zijn auto als die in Frankrijk of een ander land stil staat? Daar gaat een ander mee weg?

Gaat er een collega op die zijn rust er net heeft op zitten? Ben je ook van je eigen vaste wagen af.

Het nieuwe werken met flexibel werkplekken? Zelfs de ambtenaren zijn niet tevreden met hun flexibele werkplekken.

 

Vergal het beroep van de Nederlandse internationaal chauffeur niet verder.

De bond hoort voor deze jongens en meiden op te komen, zorg dat er genoeg parkeerplaatsen zijn.

Begin eens met de verdubbeling van parkeerplaatsen bij tankstations in plaats van parkeerplaatsen te sluiten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast DieRooie

Lien je hebt groot gelijk, je bent enkel rlepende in de woestijn zolang bepaalde personen besloten hebben dat zij kost wat het kost deze idiote wet er door gaan drukken

dat zij daarbij enkel de paar Nederlandse chauffeurs ook dwarszitten dat is totaal oninteressant

zij zullen ten kote van alles hun punt gaan maken ondrr het mom van uitbuiting en nog meer van die loze kreten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Lien je hebt groot gelijk, je bent enkel rlepende in de woestijn zolang bepaalde personen besloten hebben dat zij kost wat het kost deze idiote wet er door gaan drukken

dat zij daarbij enkel de paar Nederlandse chauffeurs ook dwarszitten dat is totaal oninteressant

zij zullen ten kote van alles hun punt gaan maken ondrr het mom van uitbuiting en nog meer van die loze kreten

Die wet gaat never nooit doorgedrukt worden.............

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

In de ons omringende landen worden er bekeuringen uitgeschreven voor wie de weekendrust, en dan met name de verlengde weekendrust in de cabine door brengt. Dat mag dan misschien naar de letter van de wet zijn, het is niet in de geest van die zelfde wet.

 

 

 

http://truckblog.nl/weekendrust-in-de-cabine/

 

 

Is dat wel zo?? 

Er is sprake van dat er bekeurd zou worden naar een artikel in een wet;art 8.8. van EU 561/2006:

 

8. Wanneer een bestuurder dit zo verkiest, mogen dagelijkse rusttijden en verkorte wekelijkse rusttijden buiten de standplaats in een voertuig worden doorgebracht indien dit voor iedere bestuurder behoorlijke slaapfaciliteiten biedt en het voertuig stilstaat.

 

Dit artikel is zo summier,dat rechtvaardigt de genoemde zeer hoge bekeuringen niet en iedere advocaat maakt hier binnen no time spaanders van.

Dat de Fransen en Belgen dit in een wet willen gieten gaat een jaartje in t rond,maar heeft iemand een link naar een uitspraak van een staatscourant o.i.d waarin zo een wet gepubliceerd word,want pas na publicatie in zo een soort blad of schrijven word de wet pas geldig,en niet eerder.

Of heeft iemand keiharde bewijzen gezien waarin sprake is dat deze boetes daadwerkelijk zijn opgelegd,dus niet van"horen zeggen".

 

Verder spreekt men hier van :dagelijkse rusttijden en verkorte wekelijkse rusttijden,die in de cabine doorgebracht mogen worden.

Men trekt hieruit de conclusie dat normale wekelijkse rusten niet in de cabine doorgebracht mogen worden,maar hierop voortbordurend moet je je ook afvragen of dat artikel ook zegt dat je verkorte dagelijkse rusten ook niet in de cabine mag doorbrengen( of is dit de volgende stap??? :D  :D )

 

Immers volgens EU 561/2006-8.8 mogen slechts dagelijkse rust en verkorte wekelijkse rust inm de cabine mogen doorgebracht.

 

 

verlengde weekendrust 

verlengde weekend rust bestaat niet,er is wekelijkse rust en verkorte wekelijkse rust.

bewerkt door europeaan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Die wet die het doorbrengen van de wekelijkse rust in de vrachtauto verbiedt is een aparte wet. Men heeft de conclusie getrokken dat volgens de RTW dat de normale wekelijkse rust niet in de vrachtauto doorgebracht mag worden. Letterlijk staat het er niet, en het is dus een interpretatie. Om nu een discussie te vermijden heeft men een aparte wet hiervoor aangenomen.

Dus: die aparte wet staat op zich zelf, en maakt geen deel uit van de RTW. Een onduidelijkheid in die RTW is wel de aanleiding, maar niets meer dan dat.

bewerkt door Limboman
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden