[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Afwijking van CAO


Arthur

Recommended Posts

  • Forumlid

Ik kan via een uitzendbureau aan de slag bij een bedrijf om de aanstaande bietencampagne te gaan rijden op een suiker bulkauto. Tijdens het gesprek met het bedrijf niet zo zeer op de details van verloning ingegaan aangezien dit een zaak van het uitzendbureau is. Het bedrijf wist mij wel te vertellen dat ze geheel volgens CAO werken en de rijtijdenwet gerespecteerd wordt.

 

Nu kreeg ik later van het uitzendbureau te horen dat zij een andere interpretatie er op na houden:

 

Tot 40 uur is 100% en alles daarboven wordt 130% ongeacht tijdstip van de gewerkte uren. Het werk betekend echter ook nacht- en weekendritten.

 

Het uitzendbureau beweerde dat het inlenende bedrijf een bepaald tarief betaald en het uitzendbureau geen winst maakt als ze volgens cao moeten betalen voor nacht en weekendtoeslagen.  :stom:

 

Kan dit zo maar? of zijn dit typische cowboy praktijken. Op deze manier is het niet bepaald aantrekkelijk om zo veel en onregelmatig te gaan werken.

 

Volgens mij zou deze regel alleen mogen als er 3 ploegendienst wordt toegepast?

 

Graag jullie ervaringen  ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

^^

 

Met andere woorden, zijn uitzendbureau`s welke chauffeurs uitzenden, sinds 1 september 2012 verplicht zich te schikken naar het cao beroepsgoederenvervoer over de weg en verhuur van mobiele kranen! 

 

Tsja, en verder is het maar waar een gek het voor doet, en wat een gek geloofd middels visie van een ander :D

bewerkt door Reindert
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

De stukken uit de CAO ken ik wel, heb het boekje meermaals doorgenomen afgelopen jaar  ;)

 

Waarom zou iemand hier akkoord mee gaan? En stel ik ga met deze voorwaarden akkoord, kan ik dan later de gemiste vergoedingen vorderen van het uitzendbureau of kan dat niet als je vrijwillig akkoord bent gegaan met deze zeer ongunstige voorwaarden.

 

Ik bedoel, welke klapjoker gaat er nou 3 tot 4 maanden dag-nacht-weekend werken tegen een gewone verloning van een dag chauffie die elke avond thuis is en echte weekenden heeft  :stom:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Je mag het voor deze prijs doen, anders gaan we naar een ander uzb.

 

 Maar dat houd niet in dat dat uzb niet conform de CAO hoeft te  betalen...

 

 

ik ga toch ook niet naar de supermarkt een pak melk kopen dat te koop staat voor 1,20 dat ik zeg je mag hem voor 1,00 aan mij verkopen anders ga ik naar een andere supermarkt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het wordt hier wel weer eens duidelijk, dat er maar een handvol chauffeurs zijn, welke weten wat hun rechten en plichten zijn. Laat staan kennis hebben, waar uitzendbureau`s (wettelijk) aan dienen te voldoen.

 

Er staat duidelijk omschreven, in het cao beroepsgoederenvervoer over de weg en verhuur van mobiele kranen, wanneer een bedrijf zich dient te schikken, naar voornoemde cao. En om het nog wat ingewikkelder te maken, dient een bedrijf welke een ander cao hanteert, dan het cao BGV, zich toch te schikken, naar de volledige teksten zoals vernoemd en omschreven in het cao BGV.

 

Met andere woorden, een uitzendbureau kan gerust het cao voor het uitzendt wezen hanteren, maar zijn wettelijk verplicht, als men chauffeurs uitzendt naar bedrijven in het transport, zich te schikken naar (alle wetteksten) van het cao BGV!!!

 

En/als een uitzendbureau blijft volharden, niet het cao BGV te hoeven hanteren, dan moet jij daar heel rap wegwezen!!! Of even een telefoontje richting stichting VNB, en/of even bellen met de KIWA, dan raakt men rap hun beschikking kwijt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Of het een transportbedrijf is? Dat durf ik je niet voor de volle 100% te zeggen. Het is wel een bedrijf met alleen maar vrachtwagens. Het werk is wel sterk agrarisch gericht, enkele uitzonderingen daargelaten voor gekoeld vervoer en vervoer met kasten trailers. Dus bijna 100% zeker dat het valt onder de CAO voor vervoer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het bedrijf heeft volgens mij gen eigen vervoer. alleen maar vervoer voor derden. Ik ga morgen maar eens andere bedrijven bellen, en uiteraard aan de bel trekken bij het betreffende bedrijf om navraag te doen/ beklag te doen over de werkwijze van hun uitzendbedrijf. 

 

Iemand hier die ervaring heeft met de bietencampagne? het is geen kleine markt met jaarlijks +/- 500 chauffeurs die het werk doen, dus vast wel collega's die er meer van weten die ook op dit forum zitten lijkt mij  :bey:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het wordt hier wel weer eens duidelijk, dat er maar een handvol chauffeurs zijn, welke weten wat hun rechten en plichten zijn. Laat staan kennis hebben, waar uitzendbureau`s (wettelijk) aan dienen te voldoen.

 

Er staat duidelijk omschreven, in het cao beroepsgoederenvervoer over de weg en verhuur van mobiele kranen, wanneer een bedrijf zich dient te schikken, naar voornoemde cao. En om het nog wat ingewikkelder te maken, dient een bedrijf welke een ander cao hanteert, dan het cao BGV, zich toch te schikken, naar de volledige teksten zoals vernoemd en omschreven in het cao BGV.

 

Met andere woorden, een uitzendbureau kan gerust het cao voor het uitzendt wezen hanteren, maar zijn wettelijk verplicht, als men chauffeurs uitzendt naar bedrijven in het transport, zich te schikken naar (alle wetteksten) van het cao BGV!!!

 

En/als een uitzendbureau blijft volharden, niet het cao BGV te hoeven hanteren, dan moet jij daar heel rap wegwezen!!! Of even een telefoontje richting stichting VNB, en/of even bellen met de KIWA, dan raakt men rap hun beschikking kwijt.

Ik weet wel redelijk goed wat de rechten en plichten zijn. 

 

Er is echter ook een factor wat tegenwoordig mee speelt en dat is: voor jou 10 anderen. Dus vandaar ook een beetje mijn vraagstelling. Ik weet dat wat het uitzendbureau wilt niet mag. Maar vandaar ook een van mijn andere vragen in dit topic; mag je later van het uitzendbureau eisen om over de brug te komen of is jouw aanvaarding bindend en zet je zelf daarmee buiten spel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Niet meer helemaal van toepassing, ik kan zo een paar chauffeurs aan het werk helpen als ze willen.

Vooruitzicht op een vast contract als ze voldoen.

Nu Moet ik lachen Ik probeer het al een jaar Kan 100 Euro per chauffeur aan verdienen Alleen ze moeten een of twee weken van huis af En rijden

ook oost Europa

Jonge chauffeurs komen in D Oude met ervaring komen in E

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ok, misschien is mijn antwoord een beetje kort door de bocht. Ik heb de afgelopen jaren nog geen dag thuis gezeten en vind hier in de buurt wel werk maar daar moet je wel voor werken. (veel stops-weinig kilometers)  Dus als jij zegt dat je mensen aan mooi werk kan helpen dan hier een liefhebber  :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast El Mas Loco

Beloning

De hoofdregel voor de beloning van uitzendkrachten is vastgelegd in de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs (Waadi): uitzendondernemingen zijn aan uitzendkrachten het loon en overige vergoedingen verschuldigd die ook worden toegekend aan vaste werknemers van de inlener. Deze regel wordt ook wel de inlenersbeloning genoemd. Op deze regel zijn twee uitzonderingen. De hoofdregel geldt niet als er een CAO van toepassing is op de arbeidsrelatie tussen uitzendkracht en uitzendonderneming en ook niet als er een CAO van toepassing is op het inlenende bedrijf die bepaling bevat over het loon en overige vergoedingen. In het laatste geval is de inlener verplicht om met ieder uitzendbureau van wie hij uitzendkrachten betrekt afspraken te maken dat uitzendkrachten het loon en overige vergoedingen ontvangen overeenkomst de inleen-CAO. Deze bepaling wordt de vergewisbepaling genoemd.

Uitzendkrachten, die langer in dienst zijn, hebben recht op scholing met een persoonlijk opleidingsbudget(POB). Het voornoemde geldt ook voor buitenlandse uitzendondernemingen.

 

bron : http://www.hr-kiosk.nl/hoofdstuk/arbeidsrecht/uitzendarbeid/rechtspositie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden