[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Spatbord te kort?


aaron500

Vraag

8 antwoorden op deze vraag

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

http://intertruck.nl/nl/content/april-2011-wijziging-wetgeving-opspatafscherming

 

Hier kan je het hele verhaal lezen en zelf oordelen wat op jouw oplegger van toepassing is. Vooral de laatste alinea is belangrijk in jouw geval.

 

Voor welke voertuigcategorieën geldt de wijziging?

N2: Motorvoertuigen voor het vervoer van goederen met een maximummassa van meer dan 7½ ton

N3: Motorvoertuigen voor het vervoer van goederen met een maximummassa van meer dan 12 ton

O3: Aanhangwagens en opleggers met een maximummassa tussen de 3½ en 10 ton

O4: Aanhangwagens en opleggers met een maximummassa van meer dan 10 ton

 

Per wanneer is de wijziging van kracht?

De wijziging is van kracht per 9 april 2011 en heeft betrekking op onderstaande uitvoeringsdata van 91/226/EEG.

 

Categorie Uitvoeringsdatum
  Nieuwe voertuigen Bestaande voertuigen
Incomplete en complete voertuigen 29 oktober 2010 29 oktober 2012
Voertuigen voor special doeleinden 29 oktober 2010 29 oktober 2012
Voltooide voertuigen N2, N3 29 oktober 2012 29 oktober 2014
Voltooide voertuigen O3, O4 29 oktober 2011 29 oktober 2013

 

Wat verandert in de nieuwe wetgeving?

  • Het type goedkeuringsmerk dient, ook na montage, duidelijk leesbaar en onuitwisbaar te zijn aangebracht op de opspatafscherming.
  • De afstand (c) tussen buitenzijde band en binnenrand zijafscherming mag niet meer dan 100 mm bedragen.
  • Het spatbord moet een minimale breedte (q) hebben van de band (b) of, bij dubbel lucht, de gehele breedte (t) van twee banden bedekken.
  • De breedte van de spatlap moet gelijk zijn aan afmeting (q) behalve indien de spatlap zich binnen het spatbord bevindt. Dan moet de spatlap ten minste even breed zijn als het loopvlak van de band of banden. Voor het gedeelte aan de binnenzijde van het spatbord geldt een tolerante van 10 mm.
  • De afstand tussen het hoogste en het laagste punt van het opspatafschermingssysteem moet op alle punten achter een verticale lijn door het midden van het wiel minimaal 45 mm bedragen. Daarvóór mag deze afstand geleidelijk afnemen.
  • Bij enkele of meervoudige assen moet de voorrand zich in voorwaartse richting uitstrekken tot de lijn O-Z die ten opzichte van het horizontale vlak een hoek van ten hoogste 45° mag bedragen. De achterrand mag niet meer dan 100 mm boven een horizontale lijn door het middelpunt van het wiel eindigen.
  • Bij meervoudige assen geldt het voorschrift voor de hoek van lijn O-Z alleen voor de voorste as en het voorschrift voor de achterzijde alleen voor de achterste as.
  • Bij enkele assen mag de afstand vanuit het hart van de as tot aan de onderrand van het spatbord niet meer zijn dan onderstaande afstanden en stralen:
     
  • Luchtvering
    • Gestuurde of volgwielen, vanaf de voorrand tot aan de achterrand (C-A): Rv ≤ 1,5 R
    • Niet gestuurde wielen, vanaf de voorrand tot aan de achterrand (C-A): Rv ≤ 1,25 R
  • Mechanische ophanging
    • Algemene regel: Rv ≤ 1,8 R
    • Voertuigen > 7½ ton: Rv ≤ 1,5 R

Bovenstaande geldt niet voor meervoudige assen. Hier mag de zijafscherming van het hart van voorste wiel naar het hart van het achterste wiel horizontaal doorlopen.

De maximumhoogte van de onderrand van de spatlap tot aan het wegdek mag niet meer dan 200 mm bedragen. Voor de achterste as mag dit maximaal 300 mm zijn als dit gezien de technische kenmerken van de ophanging toelaatbaar wordt geacht (roll on/off ferries).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
55 minuten geleden zei ouwe:

met asfalt ziet rijden, dan zul je zien dat die nog veeeel korter zijn

Dat wil niet zeggen dat die auto aan de rdw eisen voldoet.

 

Maar meestal staat zo'n wagen ook als asfaltkipper geregistreerd, waardoor er o.a. ook geen stootbumper achter hoeft te hangen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

@Teddybeer Merci! dan zal ik het eerdaags even opmeten. max. 30cm afstand vanaf de grond tot uiteinde spatbord toch? 

 

@steenhaas1 Juist.

 

Naar mijn idee zijn ze lang zat, maar voorkom met alle liefde een boete :D

Heeft iemand trouwens ervaring met één brede spatlap (zie foto) ?  lijkt mij een mooie toevoeging, maar hoorde ook verhalen dat het snel loslaat.

 

Dank voor de snelle reacties!

 

 

spatlap_zwart_1_geheel.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
2 uur geleden zei aaron500:

 max. 30cm afstand vanaf de grond tot uiteinde spatbord toch? 

 


 

Dat is voor de spatlap, voor het spatbord zelf staat er :   
 

Citaat

 De achterrand mag niet meer dan 100 mm boven een horizontale lijn door het middelpunt van het wiel eindigen.

 

Met kleine wieltjes dus laag bij de grond, bij grote wielen is dat een stuk hoger.

bewerkt door steenhaas1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Dit is de afstand van grond tot spatbord.

 

Als ik steenhaas1 goed lees, moet jij nu de afstand van (denkbeeldige) hartlijn (horizontaal) van het wiel tot aan onderzijde spatbord meten. Dat mag niet meer dan 10 cm verschil zijn (dat spatbord korter is).

 

Als ik zo naar je foto kijk, lijkt mij dat het spatbord wel zo ongeveer eindigt op de hartlijn van het wiel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden