[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Electrish


Recommended Posts

  • Forumlid

Bij mijn werkgever de eerste volledig elektrische graafmachine. Met het werk wat hij doet ,kan hij 8 uur makkelijk draaien.  Is wel geen vrachtwagen, maar de mogelijkheden zijn er ook voor een vrachtwagen. Verwisselbare accupakketten die in 3 uur volledig vol geladen zijn.

IMG-20221108-WA0000.jpg

IMG-20221108-WA0001.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
14 minuten geleden zei andremast:

Hoe is dat met aanschaf kosten,neem ik aan ook wel een dingetje 

3 maal zo duur als een normale machine. Maar staat een subsidie regeling tegenover, wat het wat voordeliger maakt. Maar is gunstig op de co2 prestatieladder etc. En het is tegenwoordig zo dat het goedkoopste niet meer telt. Maar het verhaaltje moet kloppen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei Erwin 75:

3 maal zo duur als een normale machine. Maar staat een subsidie regeling tegenover, wat het wat voordeliger maakt. Maar is gunstig op de co2 prestatieladder etc. En het is tegenwoordig zo dat het goedkoopste niet meer telt. Maar het verhaaltje moet kloppen. 

Wat  verbruikt zo'n ding in die 8 uur? Als ik die vuistregel van 70 km voor elk uur toepas zou dat gelijk staan aan  zo'n 560 km, bij 20l/100km zijn dat toch 112 literr diesel. Kosten voor elektrisch liggen op 1/3 van die diesel nu? Het zou zomaar op het eind weleens goedkoper kunnen zijn, zeker omdat het onderhoud veel minder is. Hoe is het geluid?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
23 uur geleden zei Erwin 75:

Bij mijn werkgever de eerste volledig elektrische graafmachine. Met het werk wat hij doet ,kan hij 8 uur makkelijk draaien.  Is wel geen vrachtwagen, maar de mogelijkheden zijn er ook voor een vrachtwagen. Verwisselbare accupakketten die in 3 uur volledig vol geladen zijn.

 

 

Die dingen krijgen we steeds vaker te vervoeren, zowel kraan als kleine shovel. In Duitsland gaan ze ook vaker van de dealer naar klant om daar proef te draaien, kan de klant zien of het wat voor hun is.

 

In Nederland is er nu ook de eerste volledig elektrische heimachine, ding heeft 2 mega-accu's en een ingebouwde oplader. Kan 8 uur draaien zonder laden, einde werkdag standaard bouwstekker eraan en in een nacht is hij volledig opgeladen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei albertvv:

Die dingen krijgen we steeds vaker te vervoeren, zowel kraan als kleine shovel. In Duitsland gaan ze ook vaker van de dealer naar klant om daar proef te draaien, kan de klant zien of het wat voor hun is.

 

In Nederland is er nu ook de eerste volledig elektrische heimachine, ding heeft 2 mega-accu's en een ingebouwde oplader. Kan 8 uur draaien zonder laden, einde werkdag standaard bouwstekker eraan en in een nacht is hij volledig opgeladen. 

Hebben die dingen veel problemen, dat jij weet?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Eeweep:

Hebben die dingen veel problemen, dat jij weet?

Staat allemaal nog in de kinderschoenen om zo maar te zeggen dus daar is vooralsnog niet veel zinnigs over te zeggen. An sich geeft het niet echt problemen maar ze zijn ook zeker nog niet voor elk type werk geschikt zo ik het begrijp. Maar dat geldt ook voor de conventionele machines.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
10 uur geleden zei Erwin 75:

Is dit een vraag ,of wil je een antwoord.?  Vaak software gerelateerd. 

Nee, dit is echt een vraag waar ik ook een antwoord op zou willen. Ik schrijf lesmateriaal voor MBO's, voor personenwagens met benzine- of dieselmotor kun je online heel veel vinden, maar ik schrijf voor vrachtwagens (Heavy vehicles, in goed Nederlands). Daarvoor is veel minder te vinden, en nu langzamerhand elektrificatie van dit materiaal ook wordt doorgevoerd zou ik daar graag ook iets over willen/kunnen schrijven. In de tijd van de vraagbaak van Olyslager (de ouderen onder ons kennen die wel) kon je als auteur een Opel Kadett huren, uit elkaar schroeven en weer in elkaar zetten, er was altijd wel een dealer te vinden waar je het werkplaatshandboek mocht inzien en bv. van Toyota kon je dat als klant gewoon kopen. Tegenwoordig is alle documentatie op chassisnummerniveau en kom je met een universele tester ook niet in alle systemen even diep in. Toen ik nog de TPI's van de VAG-groep (TPI's zijn de meest voorkomende of ernstige problemen, die werden dagelijks geschreven voor de dealerwerkplaatsen) vertaalde, bleek wel hoeveel softwaregerelateerd was. Dan kreeg je vaak zoiets als: "probleem X nog niets aan doen, wacht op softwareoplossing¨. Die bits en bytes van tegenwoordig zijn de stelschroefjes en veertjes van vroeger.

  • Like 2
  • Haha 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wat Erwin75 ook al zegt meestal software gerelateerd, maar ik denk dat dat vooralsnog de kinderziektes zijn. De ontwikkeling bij bouwmachines gaat zo wie zo in een razend tempo. Heb je vandaag een nieuwe machine, half uurtje nodig om te weten hoe een en ander werkt, volgende maand kan dat weer compleet anders zijn door updates.

@Eeweepheb je al geprobeerd om informatie bij de fabrikanten te krijgen? Hyzon in Winschoten bouwt vrachtwagens om naar waterstof. PVE in Oosterhout bouwt in eigen beheer elektrisch aangedreven hijinstallaties 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
10 uur geleden zei albertvv:

Wat Erwin75 ook al zegt meestal software gerelateerd, maar ik denk dat dat vooralsnog de kinderziektes zijn. De ontwikkeling bij bouwmachines gaat zo wie zo in een razend tempo. Heb je vandaag een nieuwe machine, half uurtje nodig om te weten hoe een en ander werkt, volgende maand kan dat weer compleet anders zijn door updates.

@Eeweepheb je al geprobeerd om informatie bij de fabrikanten te krijgen? Hyzon in Winschoten bouwt vrachtwagens om naar waterstof. PVE in Oosterhout bouwt in eigen beheer elektrisch aangedreven hijinstallaties 

Ja, we krijgen wel wat informatie binnen via fabrikanten, die hebben er natuurlijk ook belang bij dat monteurs van school komen die in ieder geval de basiskennis voor elektrische aaandrijvingen hebben. We hebben bijvoorbeeld ook geprepareerde VW e-Up!'s en Toyota Priussen ontwikkeld als lesmateriaal. Het zwaar materieel moeten we ons nog verder in gaan verdiepen, voorlopig ben ik nog bezig met de eerste lesstof voor bedrijfswagenmonteur op MBO-niveau 2 en 3, dat is voor dit jaar, volgend jaar de verdieping naar niveau 4. Personenwagens zijn we al veel verder mee (doen we ook al zo'n twintig jaar), alle lesstof voor bedrijfswagens zijn we pas een paar jaar mee bezig, ik ben daar zelf iets meer dan een jaar geleden voor in dienst genomen. Dus eerst maar eens zorgen dat de "oude" bedrijfswagens voldoende lesstof heeft, dan kan de elektrische aandrijving daarna komen. Maar het verzamelen van informatie over personenwagens gaat wel veel makkelijker dan over bedrijfswagens. Ik zal eens vragen of we contact hebben met Hyzon, bedankt voor de tip!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

@Erwin 75  Ik ben heel nieuwsgierig hoe deze mobiele graafmachine in de praktijk uit gaat pakken. Een jaar of twee terug heeft een collega toendertijd  van mij een elektrische minigraver getest maar die beviel toen van geen kant. 

 

Kan deze kraan ook 8 uur draaien in zwaar werk?  of haalt hij de 8 uur met hand en spandiensten bij stratemakers  en poetswerk in bermen e.d?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei Eeweep:

...... voorlopig ben ik nog bezig met de eerste lesstof voor bedrijfswagenmonteur op MBO-niveau 2 en 3, dat is voor dit jaar, volgend jaar de verdieping naar niveau 4. Personenwagens zijn we al veel verder mee (doen we ook al zo'n twintig jaar), alle lesstof voor bedrijfswagens zijn we pas een paar jaar mee bezig, ik ben daar zelf iets meer dan een jaar geleden voor in dienst genomen. Dus eerst maar eens zorgen dat de "oude" bedrijfswagens voldoende lesstof heeft, dan kan de elektrische aandrijving daarna komen. 

De opleiding bedrijfswagenmonteur bestaat toch allang dan is daar toch ook al de lesstof voor? Of komen jullie "vers" in de markt als aanbieder van die lesstof en willen daar een eigen invalshoek (om het maar even zo te noemen) aan geven?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
4 uur geleden zei albertvv:

De opleiding bedrijfswagenmonteur bestaat toch allang dan is daar toch ook al de lesstof voor? Of komen jullie "vers" in de markt als aanbieder van die lesstof en willen daar een eigen invalshoek (om het maar even zo te noemen) aan geven?

Voor bedrijfswagens komen wij nu vers in de markt, dat gaf ik hierboven al aan. Verder is onze invalshoek op didactisch gebied anders, in plaats van alleen boeken maken we ook HowTo-filmpjes en 3D-animaties. Ook kan de leraar min of meer zelf zijn lessen bij elkaar klikken, op leerlingniveau afgestemd. Dat schijnt wel een heel groot pluspunt te zijn voor leraren (https://www.youtube.com/watch?v=hKOER2zaKNY), en dan hebben we de boeken als naslag en verbreding. De traditionele manier van lesgeven met alleen boeken en opdrachten die de leraren zelf bedachten is ook prima, maar niet elke leerling kan even goed overweg met lesstof uit boeken, dan zijn die filmpjes en opdrachten en simulaties een welkome aanvulling. Zelf vond ik het vroeger een groot nadeel dat de boeken behoorlijk achterliepen op wat er al werd gemonteerd op de wagen, je zat vaak met boeken die in 15 jaar maar 3 drukken hadden gezien. Als je er dan van uitgaat dat je een jaar of twee voor het oorspronkelijke boek bezig bent geweest, dan snap je dat je met alleen die boeken eigenlijk altijd achter loopt als leraar. Nu kunnen leraren vrij gemakkelijk online, vanuit het lesmateriaal, feedback geven die wij dan snel kunnen beoordelen en verwerken, waardoor de boeken het volgende leerjaar al bijgewerkt kunnen zijn, en de onlinelessen eigenlijk zo gauw we vinden dat iets aangepast moet worden.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
6 uur geleden zei HendrikJansen:

@Erwin 75  Ik ben heel nieuwsgierig hoe deze mobiele graafmachine in de praktijk uit gaat pakken. Een jaar of twee terug heeft een collega toendertijd  van mij een elektrische minigraver getest maar die beviel toen van geen kant. 

 

Kan deze kraan ook 8 uur draaien in zwaar werk?  of haalt hij de 8 uur met hand en spandiensten bij stratemakers  en poetswerk in bermen e.d?

8 uur met 2 accupakketten haalt hij ,met het werk wat hij doet. Denk wat een normale mobiele graafmachine op een dag doet. Ben benieuwd want volgend jaar ben ik aan de beurt met een elektrische rupskraan, houd je jullie op de hoogte. 

  • Like 2
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
5 uur geleden zei Eeweep:

Voor bedrijfswagens komen wij nu vers in de markt, dat gaf ik hierboven al aan. Verder is onze invalshoek op didactisch gebied anders, in plaats van alleen boeken maken we ook HowTo-filmpjes en 3D-animaties. Ook kan de leraar min of meer zelf zijn lessen bij elkaar klikken, op leerlingniveau afgestemd. <knip> Zelf vond ik het vroeger een groot nadeel dat de boeken behoorlijk achterliepen op wat er al werd gemonteerd op de wagen, je zat vaak met boeken die in 15 jaar maar 3 drukken hadden gezien. Als je er dan van uitgaat dat je een jaar of twee voor het oorspronkelijke boek bezig bent geweest, dan snap je dat je met alleen die boeken eigenlijk altijd achter loopt als leraar. <knip>

 

Ik heb even de link naar het Youtube filmpje bekeken maar als dat per leerling opgesteld kan worden begrijp ik wel dat er een lerarentekort is. Het lijkt mij, als leek, ontiegelijk veel werk om op die manier een stukje lesstof in elkaar te bouwen.

Wat betreft boeken/lesstof die achterloopt..dat herken ik wel. Heb vroeger, na afronden middelbare school, de stoffeerdersopleiding gevolgd. Was opgedeeld in de opleiding vloeren (tapijt, gordijnen enz.) en meubelstoffering, ik deed het eerste. Zowel de boeken als de lesstof was gericht op methodes die al minstens 40 jaar niet meer werden gehanteerd. Tapijtnaden met de hand naaien, blind festonneren met de hand, gordijnkappen bekleden met en zonder voering enzovoort.

Toen vonden wij het belachelijk dat het niet was toegespitst op de (machinale) technieken die allang gebruikt werden, in mijn latere loopbaan als stoffeerder heb ik net juist profijt gehad van die klassieke opleiding waardoor ik het onderscheid kon maken bij technisch ingewikkelde klussen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
6 minuten geleden zei albertvv:

Ik heb even de link naar het Youtube filmpje bekeken maar als dat per leerling opgesteld kan worden begrijp ik wel dat er een lerarentekort is. Het lijkt mij, als leek, ontiegelijk veel werk om op die manier een stukje lesstof in elkaar te bouwen.

Wat betreft boeken/lesstof die achterloopt..dat herken ik wel. Heb vroeger, na afronden middelbare school, de stoffeerdersopleiding gevolgd. Was opgedeeld in de opleiding vloeren (tapijt, gordijnen enz.) en meubelstoffering, ik deed het eerste. Zowel de boeken als de lesstof was gericht op methodes die al minstens 40 jaar niet meer werden gehanteerd. Tapijtnaden met de hand naaien, blind festonneren met de hand, gordijnkappen bekleden met en zonder voering enzovoort.

Toen vonden wij het belachelijk dat het niet was toegespitst op de (machinale) technieken die allang gebruikt werden, in mijn latere loopbaan als stoffeerder heb ik net juist profijt gehad van die klassieke opleiding waardoor ik het onderscheid kon maken bij technisch ingewikkelde klussen.

Het kàn per leerling opgesteld worden, het hoeft niet. Je koopt een leerjaar, voor sommige leerlingen ga je daarvan afwijklen, de meeste leerlingen volgen gewoon het curriculum zoals wij het als standaard hebben bedacht. Het schijnt echt werk te schelen voor de leraar.

Wat je daar zegt over de oude technieken, ik ben het helemaal met je eens, als je die beheerst is het later alleen maar leren gebruiken van een stuk gereedschap, die doet het werk wel. Maar als dat gereedschap het eens niet doet, weet je waar je het moet zoeken in wàt het nou precies wel zou hebben moeten doen. Alleen op de rofde knop drukken kan iedereen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 27-11-2022 om 09:41 zei Eeweep:

Maar het verzamelen van informatie over personenwagens gaat wel veel makkelijker dan over bedrijfswagens

 

Ik zou, voor wat betreft EV, het ook eens bij de (OV) bussen zoeken. VDL heeft hun EV systeem min of meer gelijk aan wat ook aan DAF geleverd wordt.

Ebusco zou je misschien kunnen benaderen, is toch min of meer NL bedrijf.

 

Feitelijk is jullie e-learning een SaaS model, toch? (Software as a Service).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
8 uur geleden zei Durashift:

Feitelijk is jullie e-learning een SaaS model, toch? (Software as a Service).

Ja, dat denk ik wel. Gelukkig ben ik geen verkoper, die zullen dat soort termen vast wel gebruiken, maar ik kan me lekker op de inhoud van de boeken richten. Ik weet wel dat 'wij" de software ergens op servers laten draaien, dan kunnen ze vanuit de hele wereld erbij. Maar ook de lesmaterialen zoals break-outboxen, patchpanelen en dergelijke komen bij ons vandaan. Dus ja, SaaS, maar volgens mij dan wel weer met gekochte hardware. Maar misschien wordt die ook wel geleased. (ik ben blij dat ik me niet met die kant van het werk bezig hoef te houden!)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 6 months later...
  • Forumlid

Gisteren het genoegen gehad om onze electrishe graafmachine eens aan de tand te voelen. En voor jullie wat cijfers, gemiddeld gebruik 85 kwh per uur. Machine draait zeer goed ,vooral omdat altijd het volledige koppel tot beschikking is. Met de 2 accu's heb ik met veel rijwerk zoon 7,5 uur kunnen maken. We hebben nog een derde accu maar omdat we kort bij huis bezig zijn en het een weekend werk was. Voor gekozen om hem thuis op te laden zonder een accu hoeven te wisselen, wat eigenlijk zo gebeurt is maar je daar wel een externe partij voor nodig hebt zoals een knijperwagen of een andere mobiele graafmachine. Het is mij zeker niet tegengevallen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Alle bovenstaande reacties het is stil. Maar de koeling om de accu's te koelen maakt net zoveel lawaai als een normale dieselmotor. En maar dat is mijn mening, we zullen er aan moeten of mogen geloven. Denk dat dit wel de toekomst wordt in stationair materiaal zoals graafmachines etc.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Erwin 75:

 En maar dat is mijn mening, we zullen er aan moeten of mogen geloven. Denk dat dit wel de toekomst wordt in stationair materiaal zoals graafmachines etc.

Ook rijdend materiaal Erwin, dacht dat er hier in de buurt dit jaar nog 11 blauwe 8 bij 4 kippers komen te lopen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden