[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Trillingen in stuur en stoel Scania g450 next gen.


truckerrob

Recommended Posts

  • Forumlid

Goedendag colllega's

Hierbij wil ik vragen of jullie je kennis en ervaring willen aanspreken voor het volgende probleem;

Ik rij met een 5 asser met een kieper en betonmixer. Toen deze in gebruik genomen werden bleek al snel dat er bij manouvreren de auto niet te sturen was wanneer deze max. geladen is.

Na veel overleg is de fuseestand verandert en plaatjes geplaatst zodat de auto zich voor niet  meer hoeft op te tillen a.h.w.

Nu heb ik sinds een half jaar het volgende leuke bijkomstigheid namelijk,voor ons nieuw;trilling voelbaar in de cabine/stoel.deze komt en gaat bij 60t/m 85( harder gaat hij niet)in die tijd zijn er ook nieuwe (voor)banden gekregen dus werd al snel daar het probleem gelegd,maar helaas!

Het volgende is al gedaan;

Meerdere banden wissels op alle assen,

Meerdere keren geladen met zand uitgelijnd,

2 monteurs 2 dagen getest met bijv.2as geen wielen rijden,

Aandrijfassen gecontroleerd, Scania geweest en motor uitgelezen,

Bij externe uitlijnspecialist geweest die alle 14 banden heeft geoptimaliseerd.

 

Ik lkrijg de indruk dat Scania er gevoelig voor is nou kan je vertellen ik ook!

Wie heeft er nog suggesties,ik hoor ze graag!)

Dr.bibber

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

speling op de Fusees?  Doordat deze stand verandert is ?

 

Heb vroeger wel eens gehad met een oude John Deere. Stuur vernam je niks maar je rammelde van je stoel.  L:ater werd het zo erg dat ook het stuur onhoudbaar werd als die begon te rammelen.  Keer gas los tot dat die weer "stil " was en weer gas tot het volgende bultje waar die op begon te rammelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Van vroeger uit had Scania al een enorme gevoeligheid op de voorassen. Ik lees nergens dat de velgen verwisseld zijn, dat zou nog kunnen gebeuren. Verder, hoe stom dat ook klinkt met een aandraaimoment van iets van 900 Nm, de voorwielen niet met een luchtsleutel vastzetten, maar in iets van 3 stappen met de hand en een momentsleutel (een gewone, niet zo'n gecalibreerde dop voor op de luchtsleutel) vastdraaien. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dank jullie voor de snelle reactie!

Om de informatie compleet te maken de velgen zijn compleet gewisseld,banden zijn vervangen en het gekke is dat we  16 van deze hebben rijden en bij meerdere begint het nu .ze zijn 2-3 jaar oud allemaal over de ton heen volgens mij begon het bij 

de 100.00 km.

De banden worden niet met moment sleutel aangedraaid,het zijn wel Alcoa velgen.

Maar mocht dat een oorzaak kunnen zijn ,waarom dan pas na een ton?

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Als dat probleem nu bij meerdere gemodificeerde wagens voorkomt, is al eens geprobeerd of het helpt de modificatie weer ongedaan te maken? Dus de plaatjes weer verwijderen en het oorspronkelijke caster herstellen? Dan zit je weer met je oorspronkelijke stuurprobleem, maar dan heb je in ieder geval een richting waarin je moet zoeken. En waarom pas na een ton? Daar kun je achter komen door weer nieuwe banden (zelfde merk en type als de oorspronkelijk gemonteerde banden) te monteren. Het stukje extra llopvlak zou, in theorie in ieder geval, die trillingen hebben kunnen compenseren. In het andere geval zou dat kunnen komen door slijtage. Alleen bij jouw wagen is het caster gewijzigd door die plaatjes te plaatsen, die andere wagens waren nog standaard afgesteld toen het trillen begon?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik denk dat nu na een ton de veren iets ingezakt zijn waardoor de assen niet meer zo schuin staan als toen de plaatjes ertussen gelegd werden. Om dit wel weer voor elkaar te krijgen moeten er waarschijnlijk dunnere plaatjes tussen. Ik schat in dat de fusees van de voorassen nu nagenoeg rechtop staan, of zelfs iets voorover. Dit geeft klapperende wielen door gebrek aan naloop. Hoe harder je rijdt, hoe meer je dit voelt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
8 uur geleden zei Da Raymzter:

Ik denk dat nu na een ton de veren iets ingezakt zijn waardoor de assen niet meer zo schuin staan als toen de plaatjes ertussen gelegd werden. Om dit wel weer voor elkaar te krijgen moeten er waarschijnlijk dunnere plaatjes tussen. Ik schat in dat de fusees van de voorassen nu nagenoeg rechtop staan, of zelfs iets voorover. Dit geeft klapperende wielen door gebrek aan naloop. Hoe harder je rijdt, hoe meer je dit voelt.

Die plaatjes mogen hooguit tot iets van 15º extra askanteling geven, elke kant op. Maar je vering moet nogal wat slijten voordat je dat aan je caster gaat merken, omdat zowel voor- als achteraan de vering slijtage voorkomt (als het tenminste bladvering is, maar dat zal wel; met luchtvering gaat die caster nooit wijzigen).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het komt en gaat boven 60 km/h. Klinkt als een resonantietrilling in de hoogste versnelling? Als alles van de wielophangingen al gecontroleerd is, is er dan al eens naar de koppelingsplaat (met name slappe of gebroken torsieveren die de onregelmatigheid in de krukasrotatie kunnen versterken), de drukgroep en het vliegwiel gekeken?

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Goedemorgen mensen,

Fijn dat jullie massaal meedenken!

De auto is nog niet teruggebracht in originele stand om her eventuele verschil te merken.ik heb deze optie ook voorgesteld,maar men probeert nu Scania er meer bij te betrekken omdat zij deze auto aanpassing voor het acceptabel laten sturen hebben bedacht..in het begin ging Scania er na een proefrit vanuit dat het door hoogteslag in de banden zat,maar er zitten nu weer banden op nieuw met nog geen 1% hoogteslag op en het wordt niet minder verders is de motor uit gelezen en vond Scania geen bijzonderheden . jullie ideeën ga ik doorgeven aan mijn werkplaats chef en hou jullie uiteraard op de hoogte!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 5-12-2022 om 15:12 zei Eeweep:

Alleen bij jouw wagen is het caster gewijzigd door die plaatjes te plaatsen, die andere wagens waren nog standaard afgesteld toen het trillen begon?

Als die andere wagens nog standaard waren toen het trillen begon heeft het waarschijnlijk weinig zin om die plaatjes alleen bij jouw wagen weg te halen! Verder, maar dan is het al wel wat vergezocht, de opbouw is ook van Scania, geen ombouw van je vorige wagen of zo? Die opbouw is ook weer gecontroleerd op vastzitten?
En het uitlezen van de motor, is er alleen gezocht op foutmeldingen, of is er realtime data uitgelezen op het moment dat de trillingen zich ook daadwerkelijk voordeden (een rondlooptest op dat moment zou uitsluitsel moeten kunnen geven of het aan de motor ligt).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Goedemorgen,om enkele vragen te beantwoorden van jullie; alle scania's zijn stuurtechnisch aangepast d.m.v plaatjes. Wat mij verbaasd is dat de auto het ook ( soms doet bij optrekken,dan trilt de auto,vol of leeg de ene keer meer dan anders,hangt ook van manier van beladen af,bij 145.000 weer nieuwe voorbanden.

Het is een 5 asser lange versie 

2x stuurassen( aangepast)

2x dubbellucht aandrijving

1x enkel lucht lift as 

Rij je met de betonmixer leeg dus lift as omhoog meer gewicht achterop dan is het probleem het meest en slaat zelfs je stem over.

 

P.s. vandaag dag van de chauffeur!

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
23 minuten geleden zei truckerrob:

Bijna vergeten te melden.de fusees zijn ook vervangen onder garantie zat erg veel speling op van de 2 voorassen 

Dan zou ik toch echt eens proberen wat de wagen doet zonder die plaatjes. Caster is bedoeld om de rechtuitstabiliteit te verbeteren, verklein je je caster, dan stuurt de wagen weer wat makkelijker (o.a. omdat je de wagen niet op hoef te tillen, maar ook vanwege de arm tussen het draaipunt van je wiel en het punt waarop de band het wegdek raakt). Die voorassen hebben fuseepennen, neem ik zomaar aan, geen fuseekogels? Hoe dan ook, als je achterste as de liftas is, zou het zomaar kunnen dat de voorassen nog minder caster krijgen omdat de achterkant zakt. Je voorwielen gaan dan "zoeken¨, en het komt op dat moment eigenlijk alleen op je stuur- en spoorstangen aan om de wagen rechtuit te laten rijden, in plaats van dat de wagen zelf het rechtuitspoor vindt. Dat zou je na verloop van tijd ook moeten merken aan verhoogde slijtage van stuur- en spoorstangkogels en, als je het heel ver doordrijft, het stuurhuis. Dus , nogmaals, probeer het weer eens zonder plaatjes en kijk dan later of het misschien te dikke plaatjes waren en of het niet met iets minder correctie ook goed sturen is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dank je voor het advies,net bij hoofd werkplaats geweest,hij gaat de aanbevelingen van ieder doorlezen en kijken of we de oplossing kunnen waarmaken.

Bij deze wil ik mijn waardering uitspreken voor de (vak)kennis en behulpzaamheid van ieder.

Klasse

 

 

 

we zijn er erg blij mee!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik zou eerder gokken op een koppeling (die tussen motor en versnellingsbak).....

Juist doordat alle scania's het doen en rond dezelfde km-stand.

Het slijtage patroon van assen, fusee's, banden, etc is nooit zo gelijkmatig op alle auto's dat hetzelfde probleem rond dezelfde km-stand begint.

De koppeling echter (ik ga er vanuit dat het een automaat is) schakelt altijd op hetzelfde moment.

 

Groet Ron

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
15 uur geleden zei ayla:

Ik zou eerder gokken op een koppeling (die tussen motor en versnellingsbak).....

Juist doordat alle scania's het doen en rond dezelfde km-stand.

Het slijtage patroon van assen, fusee's, banden, etc is nooit zo gelijkmatig op alle auto's dat hetzelfde probleem rond dezelfde km-stand begint.

De koppeling echter (ik ga er vanuit dat het een automaat is) schakelt altijd op hetzelfde moment.

 

Groet Ron

Maar die schakelt dan ook telkens maar één keer, dat kun je geen trillen noemen. Meestal zitt die dicht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
5 uur geleden zei Eeweep:

Maar die schakelt dan ook telkens maar één keer, dat kun je geen trillen noemen. Meestal zitt die dicht.

Als de krukas 1800 toeren (30 Hz) draait, dan is er per krukasomwenteling 3x een stoot van een arbeidsslag bij een 6-cilinder. Dat geeft een trilling van 90 Hz.

Bijvoorbeeld door een slechte koppelingsplaat, kan er in een ander frequentiebereik een resonantietrilling optreden in die zware mop ijzer (bak, cardanas) die er min of meer in rubber opgehangen achter ligt.

Dat bij een 5-asser met relatief weinig kilometers per jaar en veel manoeuvreren bij lage snelheid, de koppelingsplaat het zwaar heeft, lijkt mij niet onwaarschijnlijk. Zeker niet als al vermeld wordt dat het trillen soms ook bij optrekken optreedt.

Volgens mij heeft die Scania altijd nog een koppelingspedaal; je zou als een grove diagnose eens kunnen kijken op een afdaling van een viaduct (zodat de snelheid constant blijft) de trilling blijft optreden als je de koppeling intrapt en het motortoerental zakt. Als het trillen stopt, dan weet je in ieder geval dat het dan niet in de niet-aangedreven assen/wielen zit.

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
8 uur geleden zei Localton:

Als de krukas 1800 toeren (30 Hz) draait, dan is er per krukasomwenteling 3x een stoot van een arbeidsslag bij een 6-cilinder. Dat geeft een trilling van 90 Hz.

 

 

 

 

Het gaat niet over een FTF maar een Scania, per omwenteling 1,5 arbeidsslag dus.

Ook zit er al een aantal jaar geen koppelingspedaal in een Scania.😉

Een automaat kun je onder het rijden gewoon in z'n vrij zetten, daar heb je geen koppelingspedaal voor nodig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
22 uur geleden zei Localton:

Als de krukas 1800 toeren (30 Hz) draait, dan is er per krukasomwenteling 3x een stoot van een arbeidsslag bij een 6-cilinder. Dat geeft een trilling van 90 Hz.

Bijvoorbeeld door een slechte koppelingsplaat, kan er in een ander frequentiebereik een resonantietrilling optreden in die zware mop ijzer (bak, cardanas) die er min of meer in rubber opgehangen achter ligt.

Dat bij een 5-asser met relatief weinig kilometers per jaar en veel manoeuvreren bij lage snelheid, de koppelingsplaat het zwaar heeft, lijkt mij niet onwaarschijnlijk. Zeker niet als al vermeld wordt dat het trillen soms ook bij optrekken optreedt.

Volgens mij heeft die Scania altijd nog een koppelingspedaal; je zou als een grove diagnose eens kunnen kijken op een afdaling van een viaduct (zodat de snelheid constant blijft) de trilling blijft optreden als je de koppeling intrapt en het motortoerental zakt. Als het trillen stopt, dan weet je in ieder geval dat het dan niet in de niet-aangedreven assen/wielen zit.

@truckerrob gaf aan dat trillingen beladen en onbeladen voorkomen, maar ook dat de plaats van de lading naar zijn gevoel verschil uitmaakt. Dat maakt het minder waarschijnlijk dat de trillingen door de motor worden veroorzaakt, daarvoor maakt de plaats van de lading weinig uit. Maar hij zou eens moeten kijken wat er gebeurd als hij een halve versnelling op/neerschakelt tijdens de momenten dat hij die trilling voelt. En dan ook het motortoerental telkens in de gaten houden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
17 uur geleden zei steenhaas1:

Het gaat niet over een FTF maar een Scania, per omwenteling 1,5 arbeidsslag dus.

?? Hoe kom je aan die 1,5? Bij een viertakt zijn die 6 cilinders in 2 omwentelingen allemaal weleens aan de beurt geweest, in 1 omwenteling dus 3 arbeidsslagen. En bij die FTF 6.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 9-12-2022 om 07:22 zei Eeweep:

Maar die schakelt dan ook telkens maar één keer, dat kun je geen trillen noemen. Meestal zitt die dicht.

Onbalans, kromme onderdelen.

Het hoeft niet perse door het schakelen te komen.

 

Groet Ron

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden