[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Terugkeerplicht voertuig mogelijk van tafel


Pierre

Recommended Posts

  • Forumlid

Terugkeerplicht voertuig mogelijk van tafel

De in Europa zwaar bediscussieerde terugkeerplicht van voertuigen naar de standplaats gaat mogelijk van tafel. De conclusie van de advocaat-generaal luidt dat de terugkeerplicht er nooit had mogen komen. Het Hof van Justitie zelf moet nog uitspraak doen, maar in de regel worden aanbevelingen van de advocaat-generaal door de rechters van het Hof opgevolgd. De uitspraak van het Hof wordt in februari 2024 verwacht.

 

Europa_MP_2-1-1000x500-c.jpg.71820f4b0116a2b1c8f2fa80406bdb94.jpg

 

Een fors aantal, vooral Centraal- en Oost-Europese Lidstaten had bezwaar aangetekend tegen deze maatregel, alsmede tegen een aantal andere maatregelen uit het mobility package (onder andere cabotagebeperkingen, wijzigingen rij- en rusttijden en toepassing detacheringsrichtlijn). De advocaat-generaal gaat alleen mee met het schrappen van de terugkeerplicht, alle overige maatregelen uit het mobility package blijven overeind staan.

 

De impact van deze maatregel is enorm groot, terwijl de economische, sociale en ecologische effecten onvoldoende zijn onderzocht. De maatregel treft vervoerders daarom onevenredig en daarom moet de maatregel van tafel, aldus de advocaat-generaal.

 

TLN is blij dat er uiteindelijk duidelijkheid komt in februari, want hoewel de maatregel allang van kracht was, hing nog altijd boven de markt wat het Hof ervan zou vinden. Tot die tijd hielden sommige bedrijven in Europa zich er wel aan, sommige niet of hooguit ten dele. Dat is onaanvaardbaar, maar vrijwel zonder consequenties omdat controles erop in veel lidstaten ontbreken. TLN was geen uitgesproken voorstander van de terugkeerplicht, mede omdat de overige maatregelen uit het mobility package al voldoende bijdragen aan een eerlijker speelveld. Die laat de advocaat- generaal gelukkig ongemoeid. Maar dan moet wel de handhaving op het mobility package in zijn geheel sterk verbeteren in de EU.

 

bron: TLN

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het is simpel, een groot deel van die auto's hadden leeg op en neer moeten rijden. Totale onzin en onnodig, en voor een eerlijker speelveld waar sommige heilig van overtuigd zijn heefthet totaal geen nut. 

 

Er is nog steeds een tekort aan chauffeurs en als de Oostblokkers wegblijven (wat voor sommige een natte droom is)  gaat dat echt niet veranderen. Al stijgen de lonen in het transport met 10% of meer. Er komen echt niet meer chauffeurs.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei shompie:

(...) voor een eerlijker speelveld waar sommige heilig van overtuigd zijn heeft het totaal geen nut. 

 

Dat denk ik eerlijk gezegd van wel.

 

Leg mij uit wat b.v. een Litouws of Roemeens gekentekende auto hier doet als deze verders nooit in het land van registratie komt en enkel hier een beetje in de rondte rijdt?

 

Wat dan die chauffeurs uit die landen betreft: die mogen hier gewoon rijden. Maar dat kunnen ze op Nederlands gekentekende auto's net zo goed, en dan gewoon onder dezelfde voorwaarden als de autochtone Nederlandse chauffeur, Nederlands CAO dus. Alleen daar wil blijkbaar niet iedereen aan.

 

Dat was eigenlijk de opzet van die terugkeerplicht. Van de ene kant is het inderdaad kolder om iedere acht weken tienduizenden vrachtwagens leeg op en neer te sturen, van de andere kant heeft men hier zelf jarenlang om gevraagd omdat z.g. de concurrentie met oost-Europa niet eerlijk zou zijn.

 

De grote transportlanden als o.a. Polen, Hongarije en Roemenië hebben vanaf het begin al geprotesteerd tegen die terugkeerplicht. Die zagen het al gebeuren, iedere acht weken al die auto's leeg op en neer.

 

Dat landen zoals b.v. Duitsland later ook begonnen te steigeren omdat ze hun markt richting Oostblok compleet ten gronde zagen gaan omdat al die lege auto's hun vrachtjes voor nog minder als baggerprijzen mee konden nemen is daar net zo een gevolg van. Maar dat had men ook eerder kunnen voorzien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wat die auto's hier doen?

 

Heel simpel, werken en geld verdienen.  Iets waar Nederland transportband mee groot geworden is. Wij deden vroeger niet anders. 9 van de 10 keer in Spanje terug laden voor een ander land dan Nederland. 

 

En als je dan leeg was in Duitsland en je kon daar weer een vrachtje krijgen voor Spanje deed je dat.

 

Je lost er niets mee op als al die auto's op een Nederlands kenteken zet. Er komt geen Nederlander meer aan het werk

bewerkt door shompie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Pierre:

 

Dat denk ik eerlijk gezegd van wel.

 

 

 

Wat dan die chauffeurs uit die landen betreft: die mogen hier gewoon rijden. Maar dat kunnen ze op Nederlands gekentekende auto's net zo goed, en dan gewoon onder dezelfde voorwaarden als de autochtone Nederlandse chauffeur, Nederlands CAO dus. Alleen daar wil blijkbaar niet iedereen aan.

 

 

Het zijn wél de bedrijven die in die landen gevestigd zijn die hun auto's met chauffeur hierheen sturen.

En die hebben dezelfde rechten als een Nederlands bedrijf ( volgens Europese regelgeving).

Wil je dit rigoreus afschaffen moet je de gehele Europese wetgeving uit elkaar trekken en stellen dat een auto slechts mag vervoeren tussen het land van inschrijving en het land van bestemming/herkomst van de goederen.

En cabotage geheel verbieden.

Daarmee zet je de klok gelijk 55 jaar terug, en daar wil helemaal niemand aan denk ik zo.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
14 uur geleden zei Pierre:

Terugkeerplicht voertuig mogelijk van tafel

De in Europa zwaar bediscussieerde terugkeerplicht van voertuigen naar de standplaats gaat mogelijk van tafel.

 

bron: TLN

Het begin is er.:D

Nu  nog de 45 urige wekelijkse rust ( dan verdwijnt het verbod op het verblijf in het voertuig vanzelf )

En de 90 rijuren op twee weken

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
49 minuten geleden zei Murphy:

 

Ik geloof nooit 

 

Geloven doe je in de kerk.

Er is w.b. de wekelijkse rust al een verruiming(verandering)gekomen in het Mobility package,je mag nu op een buitenlandse rit al 2 verkorte rusten achter elkaar nemen.

Zolang er leven is is er hoop.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei europeaan:

Het zijn wél de bedrijven die in die landen gevestigd zijn die hun auto's met chauffeur hierheen sturen.

En die hebben dezelfde rechten als een Nederlands bedrijf (...)

 

Onzin. Er zijn legio voorbeelden  van Nederlandse bedrijven die omwille van schijnconstructies een bedrijf op hebben gezet in het oostblok om zodoende de buitenlands gekentekende auto's mét chauffeur in te huren van hun dochtermaatschappij. Niks meer dan dat.

 

Vervolgens rijden die hier dag in dag uit, jaar in jaar uit voor minder dan de helft wat een b.v. Nederlandse of Duitse chauffeur kost de handel weg zonder dat die auto ooit terugkomt in het land van registratie op die enkele keer na dat hij gekeurd moet worden. Dat werk kan ook gedaan worden met een Nederlandse auto en een chauffeur erop die gewoon naar Nederlandse maatstaven betaald word. Of dat nou een Pool, Roemeen of een Hollander is doet er in deze niet toe.

 

Het is trouwens ook heel iets anders dan dat voorbeeld van Shompie waar een auto 6-8 weken onderweg is in Europa en uiteindelijk weer op de thuisbasis (land van registratie) uitkomt. Daar is een chauffeur gewoon lang onderweg en zal te maken krijgen met zijn 45 uur wekelijkse rusten onderweg en omvat dan niets anders als waar de huidige terugkeerplicht voor in het leven was geroepen.

 

In mijn voorbeeld is enkel sprake van moordende concurrentie d.m.v. schijnconstructies, opgezet door Nederlandse bedrijven. Precies dat waar de hele transportmarkt aan kapot is gegaan, waar iedereen jarenlang de mond vol van heeft gehad en waar nu het Mobility Package voor in het leven is geroepen. Men heeft dit zelf gewild. Die terugkeerplicht is/was daar ook een onderdeel van, hoe het MP-2 uiteindelijk uit gaat pakken zal de tijd leren.

 

bewerkt door Pierre
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Pierre, ook jij loopt al een poosje met.

 

Ik hoor mijn hele werkzame carrière als dat de prijzen kapot gereden word, door de meest uiteenlopende redenen.in de tijd dat je voor een pak panty's, een pak koffie en een porno boekje je tank nog vol stond te gooien in een of ander Oostblokland ging het transport aan de "grote tafel" al naar de kloten. En kijk, we zijn er nog steeds.

 

Het word vanzelf anders, kijk naar Polen en Slovenië bijvoorbeeld. Goede infra structuur, redelijke economieën en de salarissen die behoorlijk de " westerse "  richting op gaan. Een Pool in de bouw bijvoorbeeld komt echt niet meer voor 15 of  20 euro, eerder voor het dubbele.

 

Zo gaat dat met der tijd met de rest ook. De levensstandaard gaat vanzelf omhoog, met de salarissen. Dat duurt nog even maar ook dat gaat goedkomen.

 

Wat wel gestopt moet worden en dat lijkt me niet heel erg moeilijk zijn Aziaten en zuid Amerikanen en meer van die mensen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Pierre:

 

 Er zijn legio voorbeelden  van Nederlandse bedrijven die omwille van schijnconstructies een bedrijf op hebben gezet in het oostblok om zodoende de buitenlands gekentekende auto's mét chauffeur in te huren van hun dochtermaatschappij.

 

Juist, maar deze bedrijven zijn dan wél gevestigd in dat oostblokland.

En indien een Nederlands bedrijf een auto van zijn ,in een Oost Europees land ingeschreven dochteronderneming in huurt, zal hij daar een Nederlandse vergunning( NIWO) moeten leggen én een chauffeur op moeten zetten die aantoonbaar bij hem in loondienst is, dus volgend de Nederlandse CAO betaald word, + een huurcontract tussen het oost europees dochterbedrijf en de Nederlandse onderneming

De nationaliteit word niet uitgemaakt door het kenteken wat erop zit of door het poppetje wat achter het stuur zit, maar door de vergunning die op het voertuig aanwezig is.

 

EU /2006/1

 

Als daar een oostblokker opzit en er een oost Europese vergunning in ligt word het verhaal heel anders; dan is het gewoon een Europees bedrijf dat in Europa werk verricht

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
5 uur geleden zei Pierre:

 

Onzin. Er zijn legio voorbeelden  van Nederlandse bedrijven die omwille van schijnconstructies een bedrijf op hebben gezet in het oostblok om zodoende de buitenlands gekentekende auto's mét chauffeur in te huren van hun dochtermaatschappij. Niks meer dan dat.

 

 

 

 

Inderdaad. Een voorbeeld:

 

KLG Trucking

Modern fleet at the lowest cost

 

KLG Trucking – Unburden you with own modern fleet and drivers (klgeurope.com)

 

Dit zal wel tegen het zere been zijn maar wilde het toch even kwijt:

 

 

image.png

bewerkt door EJD
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei EJD:

Dit zal wel tegen het zere been zijn maar wilde het toch even kwijt (...)

 

Nee, niet echt.

 

Maar inderdaad; een dergelijke constructie, met dien verstande dat hier geen sprake is van een malafide bedrijfje met een postbusadres ergens in het oostblok, maar alleen in Roemenië al iets van 7 grote logistieke ondernemingen.

 

Nét iets te groot en teveel belangen om een loopje te nemen met wet- en regelgeving. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
5 minuten geleden zei Pierre:

 

Nee, niet echt.

 

Maar inderdaad; een dergelijke constructie, met dien verstande dat hier geen sprake is van een malafide bedrijfje met een postbusadres ergens in het oostblok, maar alleen in Roemenië al iets van 7 grote logistieke ondernemingen.

 

Nét iets te groot en teveel belangen om een loopje te nemen met wet- en regelgeving. ;)

 

 

Dus dit is anders. Dit is gewoon hetzelfde alleen op een andere manier. Voor mij geen probleem hoor, zolang er maar geen Aziaten opzitten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
43 minuten geleden zei Pierre:

 

 

 

Nét iets te groot en teveel belangen 

 

Ik noem dat zelf gewoon goed ondernemerschap. Zonder (een deel van) je wagens en personeel uit te vlaggen red je het niet.

 

Kijk bijvoorbeeld maar eens bij de faillissementen: hoogst zelden dat er een uitvlagger omvalt

 

.

 

 

bewerkt door EJD
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
6 uur geleden zei shompie:

(...) Het word vanzelf anders, kijk naar Polen en Slovenië bijvoorbeeld. Goede infra structuur, redelijke economieën en de salarissen die behoorlijk de " westerse "  richting op gaan. Een Pool in de bouw bijvoorbeeld komt echt niet meer voor 15 of  20 euro, eerder voor het dubbele.

 

Zo gaat dat met der tijd met de rest ook. De levensstandaard gaat vanzelf omhoog, met de salarissen. Dat duurt nog even maar ook dat gaat goedkomen.

 

Wat wel gestopt moet worden en dat lijkt me niet heel erg moeilijk zijn Aziaten en zuid Amerikanen en meer van die mensen.

 

Waarom zou men moeten stoppen met Aziaten, tulbanden, fakirs en zuid-Amerikanen?

 

Die mensen zijn net als eerder die Polen en Slovenen hier ook gewoon aan het werk voor hun toekomst. In eenzelfde soort systeem als voorheen die Polen, Hongaren en Roemenen.

En volgens jou gaat dat allemaal goedkomen, het heeft wat tijd nodig. Ook voor de rest, dus ook voor die mensen.

 

Ik vrees echter dat het moment dat de levensstandaard in de binnenlanden van Kazachstan of Bolivia op gelijk niveau is met die van hier nog lang op zich zal laten wachten. Dat gaan jij en ik niet meer meemaken. Onze kinderen trouwens ook niet.. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Even een vraag voor de kenners onder jullie.

Ik mag als Nederlander bijvoorbeeld niet in Nederland in een auto rijden met Duits kenteken. Hoe zit dat dan in het beroepsgoederenvervoer? Of komt dat niet voor dat een Nederlander in een Duitse LKW in Nederland rijdt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
9 uur geleden zei Ylse:

Even een vraag voor de kenners onder jullie.

Ik mag als Nederlander bijvoorbeeld niet in Nederland in een auto rijden met Duits kenteken. Hoe zit dat dan in het beroepsgoederenvervoer? Of komt dat niet voor dat een Nederlander in een Duitse LKW in Nederland rijdt?

Onder bepaalde voorwaarden mag dat wel, een duitse (of buitenlandse) auto rijden als Nederlander (als eigenaar van een duits bedrijf, werkzaam bij een duits bedrijf of als huurauto (dan max. 90 dagen).

Ongeveer datzelfde geld voor een vrachtwagen.

 

Groet Ron

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
11 uur geleden zei Ylse:

Even een vraag voor de kenners onder jullie.

Ik mag als Nederlander bijvoorbeeld niet in Nederland in een auto rijden met Duits kenteken. Hoe zit dat dan in het beroepsgoederenvervoer? Of komt dat niet voor dat een Nederlander in een Duitse LKW in Nederland rijdt?

Zie de eerder door mij geposte EU richtlijn, 2006/1

Iedere Nederlander kan in Duitsland( of iij  welk EU land dan ook) een LKW huren, daar een NL NIWO vergunning en het huurcontract inleggen.

zo een auto kun je bij Daf,Volvo,Scania of bij welke garage dan ook huren, maar óók bij je eigendochterondernemer ,in welk EU land dan ook.

Hij mag daar zelf mee rijden, rijdt hij daar niet zelf mee mag hij daar iemand mee laten rijden die , aantoonbaar, bij hem in loondienst is( recente loonstrook-verklaring van dienstbetrekking)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei europeaan:

Zie de eerder door mij geposte EU richtlijn, 2006/1

Iedere Nederlander kan in Duitsland( of iij  welk EU land dan ook) een LKW huren, daar een NL NIWO vergunning en het huurcontract inleggen.

zo een auto kun je bij Daf,Volvo,Scania of bij welke garage dan ook huren, maar óók bij je eigendochterondernemer ,in welk EU land dan ook.

Hij mag daar zelf mee rijden, rijdt hij daar niet zelf mee mag hij daar iemand mee laten rijden die , aantoonbaar, bij hem in loondienst is( recente loonstrook-verklaring van dienstbetrekking)

Dankjewel voor je uitgebreide antwoord. Ik had mij niet zo in die regelgeving verdiept en de vraag kwam in mij op.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
9 uur geleden zei 1934:

Zonne fakir das toch d,n dieje die bij de Efteling op da kleedje over twee kabels van links naar rechts zwiert,lijkt mij een  top chauffeurke.

 

D'n beste chauffeur die ge kunt hebben..

 

Altijd lijndienst, iedere dag hetzelfde ritje zonder commentaar en dan ook nog nooit schade gereeje! :p

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden