Klassement
Populaire bijdragen
Showing content with the highest reputation on 23-12-23 in all areas
-
Toen jij nog een snotneus was had je maar te luisteren naar je moeder. Die ging niet in discussie met je wanneer je vroeg “waarom”, maar die zei je gewoon “omdat IK dat wil”. En daar had je het mee te doen. En op school sprak je de meester aan met mijnheer. Of meester. Maar niet met Nico of Jaap. En je had ontzag voor mensen in uniform. Toen je zelf in uniform werd gehesen om het vaderland te dienen leerden ze je ook wel wat discipline is. Voor zover je dat al niet wist. De huidige generatie moet je echter met fluwelen handschoentjes aanpakken. Gewend om niets te hoeven en alles te mogen moet je ze heel voorzichtig vragen of ze heel misschien zin hebben of… Als je dat niet doet dan krijg je geheid een grote bek. Of ze raken overspannen. Nu lopen ze in het oosten altijd nog dertig jaar achter op ons. En dat feit zet ons op een achterstand. Niet eens zozeer de loonkosten, maar een andere mentaliteit. En dan is er nog het dingetje dat er geen ruimte meer is voor fouten. Vroeger leerde je door fouten te maken, maar daarop wordt je nu keihard afgerekend. Hetzij doordat je volop herkenbaar alle sociale media haalt. Hetzij doordat anderen voor jou de meest vreselijke ongelukken hebben veroorzaakt zodat nu alles zo is beschermd dat jij diezelfde fouten niet meer kan maken. Het werk wordt nu zo dom gemaakt dat het niet meer fout kan. Dan kun je dus ook niet meer zomaar iemand op goed geluk wegsturen. “Bel maar als je leeg bent”. Een goede planner “vraagt” trouwens altijd wel of jij dit af dat kan doen. Maar eigenlijk is daar maar één antwoord op mogelijk.12 points
-
Dat is dus onzin in mijn ogen. De reden waarom ze niet meer op de bok willen is dezelfde als waarom ze geen metselaar/loodgieter/elektriciën enzovoort meer willen worden. Ze willen met zo min mogelijk werk en zoveel mogelijk qualitytime hun geld verdienen, en dat zondermeer wel zonder fysieke belasting of smerige handen want dat hoeft niet, dat is ze met de paplepel ingegoten. De uitzonderingen uiteraard daar gelaten6 points
-
4 points
-
3 points
-
3 points
-
Ik ben benieuwd of jij ook door zo’n geitenwollensokkenclubje gewekt wordt en verrast met een kerstpakket omdat je zo’n “arme ziel bent die Kerst zonder zijn gezin in een koude vrachtwagen moet doorbrengen”. Altijd heel sympathiek bedoeld natuurlijk, maar vaak zo misplaatst. 🎄🤶3 points
-
Ik houd van lekker eten, zeker als ik onderweg ben met de vrachtwagen. Het gebeurd niet heel veel maar als het gebeurd neem ik het ervan. Het begon donderdag met een snel koppelritje Kolding, om 17.15 wegrijden uit Oudkarspel in de wetenschap dat er iemand op jou trailer wacht. Dus gas erop en tijdens je 3 kwartier een broodje bij de pomp. Op de terugweg bij Hollenstedt wat gegeten, niet denderend maar was redelijk. Nu sta ik vlak voor de Deense grens bij scandinaviepark. En hier kun je heel goed eten 😇 Salde van de salade bar. En een rinderfilet met pepersaus en kroketten. En een heerlijk erbij. Ik denk niet dat het bij die ene blijft, ik maak hier 24 uur dus kan het. Maandag los ik in Vejle en ik wilde er 24 uur ophebben zodat ik niet halverwege de week stil kom te staan. Mijn planning tot vrijdag is bekend, ben niet te gast maar dat is niet erg, doe nog een klein ritje Duitsland na deze rit en laad woensdag in Holland weer voor Zweden. Oud en nieuw ben ik ook weg dus er moet nog ergens 24 uur tussen, ook dat gaat lukken.2 points
-
Een heleboel regels zijn er om ons te beschermen tegen extremen, het is echter niet zo dat alle regels ons "beschermen" Als je al niet verder kijkt dan in het RTB, en je schrapt daar alle regels die niet bijdragen aan verkeersveiligheid of sociale zekerheden , blijven er maarde helft over. Dan doel ik m.n. over de 90 rijuren/2 weken, de 45 urige wekelijkse rust, het verblijfsverbod in het voertuig, de controle periode van 56 dagen Dit zijn stuk voor stuk wetsartikelen die niets, maar dan ook niets bijdragen aan ons sociale welzijn en zeker niets aan de verkeersveiligheid, gewoon bedacht door mensen die totaal geen voeling met de beroepsgroep hebben en geen voeling met de werkelijkheid. Hoewel ik het RTB en groot goed vind, zoals de minimale dagelijkse rust van 9/11 uur en de maximale dagelijkse rij tijd van 9/10 uur(hoewel dat in sommige gevallen best wat meer mag zijn) In een grijs verleden heb ik eens een kritische vraag gesteld (op dit forum) aan een vooraanstaand vakbonds bestuurder van een vooraanstaande vakbond, over de vraag waarom hij zich , in een flyer, zo lyrisch uitliet over een verblijfsverbod in het voertuig tijdens de 45 urige rust. Na wat aandringen kreeg ik het nietszeggende antwoord , wat neerkwam op de volgende stelling:: Niet zelf denken chauffeur, dat doen wij wel voor jou.2 points
-
Caravans hebben ook geen APK keuring, maar als dat aan de "opleidings instituten maffia "ligt word dat zo snel mogelijk ingevoerd.2 points
-
2 points
-
Nee die achterstand heb je niet zozeer door het marginale verschil in loonkosten maar meer omdat jij op maandag pas om 5 uur wil vertrekken, op vrijdag om uiterlijk 18.00 uur terug en als het even kan om de week op woensdag pappadag wil en zeker elk weekend thuis, en eisen over de bestemming (Jantje wil niet naar Engeland, Pietje niet naar Frankrijk, Gerritje niet naar Duitsland) Terwijl die buitenlandse collega iets heeft van ik zie wel waar ik heen moet en ik zie wel wanneer ik terug ben.2 points
-
Hoezo maak je geen 45 werkweken? En voorjaar, zomer en herfst werd er 6 dagen gewerkt. 5 was voor mietjes om het maar zo te zeggen.1 point
-
Ik heb op school leren rekenen. 266 en een beetje, ik weet niet waarvandaan jij heel moest komen maar dat is toch echt te veel van het goede. 120000 km rijden de meeste chauffeurs hier niet op jaar basis met hun vrachtwagen. Een bouwvakker gaat dat zeker met zijn bus niet redden, wat je er ook van probeerd te maken.1 point
-
Wat dan dus 215 km enkele reis is en dan gaan ze niet in de kost. Zoals ik al zei ik heb 23 jaar in de grote bouw gewerkt en wij deden niet anders dan dagelijks op en neer (en met ons nog velen)1 point
-
Voor zeecontainers die bestemd zijn voor scheepvaart gelden andere specifieke regels, volgens de IMDG ( International Maritime Dangerous Goods). Eén van de afwijkende regels is dat zeecontainers altijd aan alle vier de zijden voorzien moeten zijn met de gevaarsetiketten van de inhoud van die container. Het dragende voertuig moet dan zowel voor als achter het oranje bord dragen, dus op de trekker en het chassis Bijkomend verschil met het gewone ADR is dat bij een bruto-gewicht van meer dan 4000 kg. van een betreffende gevaarlijke stof, hiervan ook het UN-nummer verplicht aan alle vier de zijden aangebracht moet worden1 point
-
Zo lang er geen sprake is van een samenladingsverbod volgens de ADR-tabel 7.5.2.1. mogen de verschillende gevaarlijke stoffen gewoon bij welkaar in een voertuig of container. https://www.gevaarlijke-stoffen.be/samenlading.htm1 point
-
Dat zeer zeker, als ik vind dat een planner zijn werk slecht doet spreek ik hem daar zeker op aan.1 point
-
Of hun mogen zich gelukkig prijzen dat jij er niet werkt Scheelt vast wat relletjes aan de balie1 point
-
Als ik het goed heb mag ik me gelukkig prijzen dat ik niet bij jouw voormalige werkgever werk dan.1 point
-
Klanten willen een vertegenwoordiger zien, visueel dus. DE telefoon is slecht een middel in geval van nood. Als je je als vertegenwoordiger nooit laat zien bij de klant gaan ze "elders"1 point
-
In het zwart dan mijn opmerkingen. Ik gaf antwoord op de vraag "En wie beschermt de chauffeur dan tegen het overige verkeer" (overigens weer zo'n vraag in het genre "en Pietje dan?¨) Dat mijn antwoord behalve op die specifieke groep ook op andere groepen weggebruikers van toepassing zou kunnen zijn is mijn schuld niet. Brommers en motorfietsen hebben (nog? zolang ik weet is de discussie over het invoeren van een apk voor motorfietsen al aan de gang) geen apk, sinds kort landbouwvoertuigen wel. Ik vraag me trouwens wel af of dat apk 3 wordt genoemd, moet ik eens opzoeken. En natuurlijk is het allemaal niet zwart-wit, ik snap ook wel dat het soms ronduit achterlijk is dat je niet nog tien minuten mag doorrijden om aan het eind van de week thuis te komen zonder nog een rustpauze te moeten nemen. Maar ik snap ook dat er een regeling is die moet voorkomen dat chauffeurs (en hun opdrachtgevers) legaal door kunnen rijden tot hun wagensystemen emmers water over de chauffeur moeten gooien om hem/haar wakker te houden. Dat je vroeger lekker kon sjoemelen met tachoschijven is geen recht, en dat je nu makkelijker gecontroleerd kunt worden, tot een maand na je overtreding, geeft alleen maar een gelijk speelveld voor alle ondernemingen. Nu nog zorgen dat Europawijd er ook op toegezien wordt dat er niet gesjoemeld wordt, niet dat een paar landen het wel makkelijk en voordelig vinden dat hun chauffeurs overal kunnen komen. Maar dat is een andere discussie.1 point
-
Met dit soort uitspraken geef je blijk dat je de klokt hebt horen luiden, maar in de verste verte niet weet waar de klepel hangt. Je lijkt wel een, niet nader bij naam te noemen, vakbondsbestuurder. Vroegâhh ,toen er nauwelijks controle was reden er wel een vrachtwagens zich op een hoop, Nu, met zeer strenge controles gebeurt dat nog steeds, so what's the difference ?1 point
-
1 point
-
Sorry. Dit vind ik een onzin verhaal. Jij schetst het veel te zwart wit.1 point
-
Dat komt natuurlijk ook voor, maar dit is niet de hele tendens bij "de gemiddeld Nederlandse chauffeur" Als ik voor mezelf mag spreken heb ik altijd alle werk gedaan wat me opgedragen werd. Als het werk ,of de bestemmingen mij niet aanstonden veranderde ik van werkgever en maakte plaats voor iemand die bepaalde ritten wél graag deed. Pappadag deden wij niet aan: mijn dochter ging in de schoolvakanties altijd met mij mee naar Frankrijk,Duitsland of Italie, dat was voor haar genoeg "pappadag1 point
-
Nee, dat klopt. Maar ik heb nooit aan de bond of wetgever gevraagd paal en perk te stellen aan wat we mogen. Ik reed veel, zei bijna nooit nee tegen een weekend. Maar alles min of meer omdat ik het werk leuk vond. Als ik rijk had willen worden had ik nooit chauffeur geworden. En daar wringt nu de schoen, we mogen niets meer. Vrijheid blijheid is gewoon over, mede door die krankzinnege reden dat je 28 dagen terug bekeurd kan worden, dat je je arbeid op de minuut moet verantwoorden.1 point
-
Ja, dit is wel de prettigste manier van je tijd doorbrengen, maar dan niet mekkeren dat er een heel groot deel van je OKV doorheen gaat. Ik heb dat "schoppen tegen de bar" overigens altijd nog kunnen betalen zonder aan mijn salaris te hoeven komen. IK hield dan weinig geld over om te beleggen of aandelen te kunnen kopen, dat dan weer wel.1 point
-
Nuh, lekker in het hok blijven zitten.... De wetgeving wil juist dat we een sociaal leven hebben.... dus die bar was daar gewoon, wettelijk opgedragen, debet aan 🙂1 point
-
Ik kom uit de schijventijd. Maar als ik onderweg was op een rit, was ik dat om geld te verdienen.... Stilstaan kostte (vooral in Italië) geld......1 point
-
Precies waar ik op doel. Velgen poetsen en afgeven op buitenlandse collega’s. Dat kunnen “we” goed. Het hoogste woord voeren aan de chauffeurstafel ook. En ja, uiteraard zijn er zat Nederlandse vakmensen waar ik mijn petje voor afneem en waarbij ik nog niet in de schaduw mag staan. Maar daarvan zijn er onder de buitenlandse collega’s ook. Capice @europeaan?1 point
-
Ik kom uit die tijd. En heb die " barre" dingen gedaan waar jij het over heb. Maar als je mij een op een spreekt zul je mij niet horen zeggen dat het nu beter is dan toen of omgekeerd. Ik gaf van de week nog een voorbeeld, toen vond ik 3 keer in de week Helsingborg mooi werk, nu moet ik er niet meet aan denken. Vroeger een schitterende tijd gehad maar die heb ik nu nog steeds. Alleen heel anders,ik sta nu pauze te maken bij grunbergsee, niet omdat ik moe ben maar omdat de auto vind dat ik pauze moet maken. Vroeger maakte je pauze als jij het nodig vond. Het is gewoon anders1 point
-
Ik denk dat door de steeds beknellender regelziekte en handhaving daarop, voor velen gewoon de lol eraf is. Na 6 diensten MOET je stoppen. Maar wanneer je een "mooie" lange rit doet zit je daar niet op te wachten, zeker als je veel rijdagen in het verschiet hebt EN in beschaafde landen rijdt waar je gewoon op zon en feestdagen mag rijden. En als je dan na 2 of 3 weken weer eens bij de keet komt gewoon een "leuk" weekend maken. Nx compenseren of ander dom gezeik. Net als die 56uur rijden en dan die 2e week iets van 35... Wie verzint zoiets? In de 2 weken 90u.....1 point
-
Exact dat, al moet je niet iedereen over en en dezelfde kam scheren want er zitten toch ook zeker nog wel werkers tussen. Maar het leeuwendeel van de Nederlandse "toppers" is of bezig hoe hun truck en zijzelf mooi op de foto staan of druk met hobby/privé (onder werktijd)1 point