[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Het is zover: Nieuw vlaggenschip van DAF


KEVINvB

Recommended Posts

  • Reacties 276
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • Forumlid
de prijs van een ssc en een 85 met een hoge hoed lagen niet heel ver uit elkaar, alleen als je een 85 na 1 miljoen km wil verkopen krijg je er veel minder voor dan een ssc....

Die redenering kan ik goed volgen.

Een "grote" ligt toch altijd net wat gemakkelijker in de (gebruikte) handel of bij inruil.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
De 75 wel ja. Die draait ook idioot veel toeren. Maar de 85 die ik bij mijn laatste werkgever had draaide maar 1150 toeren bij 83 km/h. Die was gewoon stil.

Ik had een 12,9. Ik bedoel met name het windgeruis, de boxen in de deur die rammelden en het irritante geloei van de motor. Als het warm was ging de koelvin ook nog eens meedraaien!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dat van die herrie van de 9,2 kan ik onderschrijven. Man wat maakt dat ding een kabaal!

Let er maar eens op als je er een inhaalt. Goed hoorbaar.

-

360pk ? ik passeerde gisteren 2 gloednieuwe CF van Veurinck met beiden enorm kabaal. Heb er nog speciaal voor op het typeplaatje gelet.

Niet normaal hoeveel geluid zo'n ding produceert. Je zal er maar inzitten :confused:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
360pk ? ik passeerde gisteren 2 gloednieuwe CF van Veurinck met beiden enorm kabaal. Heb er nog speciaal voor op het typeplaatje gelet.

Niet normaal hoeveel geluid zo'n ding produceert. Je zal er maar inzitten :confused:

Was een 310, maar dat maakt geen verschil.

Je hebt gelijk: dingen zijn enorm lawaaiig. Met passeren hoor je het duidelijk, zeker als de uitlaatmond aan de linkerkant zit.

Ik heb erin mogen zitten ne je hoort het van binnen ook duidelijk. Tis geen stille jongen.

Hopelijk hebben ze dit probleem bij DAF een beetje weten op te lossen.

-

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

DAF heeft onder grote internationale belangstelling op de IAA in Hannover de nieuwe XF geïntroduceerd.

Ook al hebben de andere truckmerken ook veel nieuws, je kunt de nieuwe XF gerust het grootste nieuws van de gehele IAA noemen. De nieuwe truck beschikt onder andere over een nieuw chassis, een zuinige Euro 6 Paccar MX motor, een strak en gestroomlijnd cabine-ontwerp en een vernieuwd interieur.

XF105 is nu: XF

Om bij de naam te beginnen, de nieuwe XF heet nu simpelweg XF. Het '105'-deel is komen te vervallen. Het front van de cabine, en dan met name de grill- en bumperpartij zijn volledig vernieuwd, evenals de koplampen.

Een reden daarvoor is de Euro 6-motor, die meer koeling behoeft dan Euro 5-motoren. Die motorserie is een doorontwikkeld MX-blok: de 12,9 liter 'Euro 6 PACCAR MX-13'.

DAF mikt met de nieuwe truck op hoge efficiency tegen zo laag mogelijke operationele kosten. Dat uit zich onder andere in Euro 6-motoren met een levensduur ('Design Life') van 1,6 miljoen kilometer, ofwel een miljoen mijl, met onderhoudsintervallen van 150.000 kilometer. DAF borduurt hierbij voort op de 12,9 Paccar MX motor, die zijn sporen al ruim verdiend heeft. De nieuwe motor wordt aangeboden met vermogens van 300kW/410 pk, 340 kw/460 pk en 375 kW/510 pk, met koppels van 2000 tot 2500 Nm.

Voor de ontwikkeling van de motor heeft DAF samen met PACCAR-broers Peterbilt en Kenworth vooral in Noord-Amerika veel ervaring opgedaan, aangezien ze daar met de EPA 10-uitlaatgasnorm al iets verder zijn dan wij hier met Euro 5. Maar ook in Europa is er flink getest met Euro 6-motoren, in totaal zo'n 10 miljoen kilometer, vooral om te zien hoe het verbruik uitkomt. Dat ligt volgens DAF op Euro 5 ATe-niveau.

Andere noviteiten in het interieur zijn nieuwe stoelen voor een beter zitcomfort, het bed dat in lengte toeneemt naar maar liefst 220 centimeter en een aantal stevige bekerhouders die totnogtoe ontbraken in de huidige DAF.

Verhoogde veiligheid

Ook op het gebied van veiligheid gaat de DAF vooruit. Beter zicht, onder andere door het verdwijnen van het kenmerkende 'spijltje' wordt aangevuld door technisch vernuft zoals Vehicle Stability Control (VSC), Advanced Emergency Braking System en verbeterde kreukelzones. Verder neemt DAF ook afscheid van het aloude 'staande' rempedaal en gaat nu voor een hangende versie. Daarnaast is de cabine ophanging vernieuwd. Die maakt de truck comfortabeler en veiliger.

Het oude stijltje in het portierraam gaf het portier de nodige stijfheid maar zat de meeste chauffeurs toch in de weg. DAF moest het portier enigszins herontworpen, maar het resultaat is een veel rustiger, en beter zicht.

Exterieur

We wisten dat DAF doorging met de bestaande cabine. Toch is daar een verrassende, verfrissende, nieuwe look aan gegeven. Grill, onderpartij en sideskirts zijn compleet gemoderniseerd en dat geeft de truck een eigentijds uiterlijk. Noviteiten zijn onder andere nieuwe LED-koplampunits met ingebouwde 'Day time Running Lights' dagrijverlichting. Nieuw zijn bovendien de zogeheten 'Cornering Lights', die tijdens het manouvreren en afslaan in de rijrichting schijnen.

De productie van de nieuwe XF start in het voorjaar van 2013. Meer nieuws over de nieuwe XF volgt.

De kans is overigens groot dat komend voorjaar de vernieuwde CF- en LF-series gepresenteerd worden, wellicht tijdens de Commercial Vehicle Show in Birmingham. Ook die modellen moeten natuurlijk straks aan de Euro 6-norm gaan voldoen.

Gewicht: nieuw chassis

De Euro 6-norm betekende niet alleen een nieuwe uitdaging wat betreft het verbruik. Met meer componenten zou de truck ook zwaarder worden. Vergeleken met de XF105 is de nieuwe XF echter slechts tussen de vijftig en negentig kilo zwaarder. DAF introduceert namelijk een compleet nieuw, en lichter chassis. Dat heeft een Y-frame aan de voorzijde met het oog op een maximale koeling van de motor. Ander uitgangspunt was om zoveel mogelijk ruimte aan het chassis te creeëren en een maximale stijfheid voor de rij-eigenschappen.

'Beste truck voor de chauffeur'

In onze 'Truck van het jaar' verkiezing ging DAF er met de 'oude' XF nog met de eerste prijs vandoor. De XF werd toen omschreven als 'de grootste vriend van de chauffeur'. Volgens DAF is de nieuwe truck nóg meer ingericht op een zo optimaal mogelijk verblijf voor de chauffeur. Dat uit zich onnder andere in een nieuw stuurwiel en een nieuw dashboard met vernieuwde schakelaars een een nieuw 5 inch kleuren-display dat beter afleesbaar is dan zijn voorganger. De contouren van dat dashboard zijn overigens wel hetzelfde gebleven. Interessant is tevens de bij veel chauffeurs geliefde hout-look afwerking. Ook die is gewoon verkrijgbaar en dit geeft het dashboard bijna een Amerikaans tintje.

Truckstar

post-15338-1394787210,1586_thumb.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden