Spring naar bijdragen

Chauffeurstekort, is het er dan toch? (afsplitsing)


Gast Valkje

Recommended Posts

  • Forumlid

 al kan vraag ik mij af hoe je het begrip 'standplaats' definieert / toepast. 

 Dat staat in art 2.6( definities) van de KNV CAO 2014-2016:

 

6. Standplaats
het terrein waarop de werknemer gewoonlijk zijn arbeid uitoefent of het terrein waarop de garage
der onderneming is gelegen, dan wel waar deze zijn vervoermiddelen stalt of behoort te stallen.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast transploft

21 Reacties op één dag in hetzelfde topic, da's inderdaad niet niks.

 

Dat krijg je als het op een nette manier gaat zonder mekaar af te maken Pierre, lekker weer ouderwets forummen met een topic die veel andere meningen heeft. Dit is echt zoals het bedoelt is, toch???? Toch leuk dat je het even terug geteld hebt, maar ik ga gewoon door hoor, dus wel blijven tellen hé :kiss:

  • Like 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast transploft

Cor, ik zie niet zo'n heel groot probleem met collega's uit het Oostblok en hun betaling.

 

We moeten ze vooral niet te veel gaan betalen voordat er straks nog meer deze kant op komen. Ik maak ij drukker om het feit dat er straks geen knappe chauffeur meer te krijgen is. Dat is een veel groter probleem dan die Oostblokker die hier de vrachten wegrijd naar verwegistan....

Ron, ik zie de Oost Europeanen die de vrachten naar verwegistan wegrijden ook niet als het probleem, al zullen enkele Hollanders daar best jaloers op zijn. Ik maak me juist zorgen om de goedkope collega's die hier langere tijd, en regionaal werk wegrijden tegen prijzen, waar wij niet meer voor in aanmerking komen. DAT is onze grootste zorg lijkt mij. zolang dat niet veranderd zullen de vracht prijzen nooit naar een aanvaardbaar niveau stijgen, en zullen puur Nederlandse vervoerders moeilijk rendabel werk erbij krijgen om hun bedrijf weer nieuw leven in te blazen, voor een gezonde toekomst

bewerkt door transploft
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Ron, ik zie de Oost Europeanen die de vrachten naar verwegistan wegrijden ook niet als het probleem, al zullen enkele Hollanders daar best jaloers op zijn. Ik maak me juist zorgen om de goedkope collega's die hier langere tijd, en regionaal werk wegrijden tegen prijzen, waar wij niet meer voor in aanmerking komen. DAT is onze grootste zorg lijkt mij. zolang dat niet veranderd zullen de vracht prijzen nooit naar een aanvaardbaar niveau stijgen, en zullen puur Nederlandse vervoerders moeilijk rendabel werk erbij krijgen om hun bedrijf weer nieuw leven in te blazen, voor een gezonde toekomst

Zolang de vervoerder in het westen hun kortingen die zij eventueel verkrijgen direct in de vrachtprijs verrekenen, de CAO niet of maar ten dele naleven, elkaar het verlies nog niet gunnen, ben ik eerder bang dat wij de oost europeesche bedrijven niet nodig hebben om onze eigen markt kapot te maken......

  • Like 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast transploft

Maar is dat dan niet het vervolg van de eerder genoemde problemen Eddy??? In mijn opinie komt al die ellende juist, omdat er vervoerders kwamen die steeds goedkoper onder de prijzen doken. Dit ging dus niet meer met Hollanders, dus kwamen de illegale (oke, mazen in de wet misschien) in het zicht, en ging men op zoek naar goedkopere alternatieven om alsnog DAT werk tegen die te lage prijs te mogen wegrijden. De 1 ging met Oost Europeanen rijden, de ander begon met strepen in uren van de Nederlandse chauffeurs.

Het probleem is dus ontstaan doordat vervoerders niet in staat geweest zijn om hun poot stijf te houden, en als groep een vuist tegen te lage prijzen te maken. Hadden ze dit toen wel gedaan, dan zouden de verladers vanzelf met de prijs omhoog gegaan omdat het werk toch weg moest.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Nee, dat is van later. De NL vervoerders onderling, MET NL piloten op de bok zijn elkaars grootste gevaar!

Je schrijft zelf dat ze steeds goedkoper probeerden te zijn....

Waarom niet als een blok de opdrachtgevers vertellen dat ze voor deze prijs en niet anders gaan rijden?

bewerkt door Murphy
  • Like 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het probleem is dus ontstaan doordat vervoerders niet in staat geweest zijn om hun poot stijf te houden, en als groep een vuist tegen te lage prijzen te maken. Hadden ze dit toen wel gedaan, dan zouden de verladers vanzelf met de prijs omhoog gegaan omdat het werk toch weg moest.

Ik denk dat jij daarbij ook de macht van de verladers een beetje onderschat.

bewerkt door lientje
  • Like 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast transploft

Van 05.20 tot 21.09 maar liefst 21 reacties (in één topic) tijdens een rit Utrecht - Zuid-Limburg v.v. Het viel me op.

Kun jij rijdend forummen of stop je écht zo vaak langs de kant? Dat vroeg ik me gewoon af.... :D:p

daar kan ik een mooi antwoord op geven Pierre, ik was zaterdag bijrijder, dus had alle tijd :LOL:

Maar ik was "maar" vanaf 4 uur in de truck online tot 15.00 uur, de rest thuis

bewerkt door transploft
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast transploft

Ik denk dat jij daarbij ook de macht van de verladers een beetje onderschat.

zou je denken Lientje?

Ook de verladers gaan hem knijpen hoor als de vracht op tijd geleverd moet worden, en je nog geen vervoerder gevonden heb die het weg rijden wil. Maar dat kan alleen als ALLE vervoerders als 1 blok achter elkaar staan. En dat zal niet snel gebeuren.

bewerkt door transploft
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast transploft

Dat neemt inderdaad ook niet weg dat ik onderweg niet af en toe op mijn phone kijk hoor. Ik ben echt niet meer dan mijn collega's hier op het forum. Niets menselijkheid is mij vreemd

bewerkt door transploft
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

zou je denken Lientje?

Ook de verladers gaan hem knijpen hoor als de vracht op tijd geleverd moet worden, en je nog geen vervoerder gevonden heb die het weg rijden wil. Maar dat kan alleen als ALLE vervoerders als 1 blok achter elkaar staan. En dat zal niet snel gebeuren.

 

Nee, want dat lijkt mij dan kartel vorming.. en dat mag niet..

 

Uiteindelijk, zijn de bedrijven / sectoren die de afgelopen 20 jaar in een kartel hebben meegedaan.. er nu echt beter uit gekomen?

Uiteindelijk is er wel een klokkenluider die het 'eigen' nest bevuild.

 

Ik denk dat de 'nieuwe' maakindustrie die nu in o.a. Nederland (weer) ontstaat een voorbeeld voor de transportsector kan zijn.. Binnen de maakindustrie komen bedrijven ook terug van productie in lage lonen landen.. want uiteindelijk is het , qua totale 'keten' kosten niet altijd voordeliger om goedkoop te produceren... Het is op afstand, niet altijd flexibel in te passen, communicatie is moeizaam, ondoorzichtigheid van processen / beslissingen..

Je moet alleen de juiste mensen hebben die dit inzien.. en keuzes maken om te veranderen.. Daar zijn er, volgens mij, nog weinig van..

 

http://www.logistiek.nl/home/blog/2014/8/next-shoring-de-maakindustrie-komt-terug-101128973

----------------------

 

Ik zie het bij mijn buren.. een klein bedrijf dat medicinale zalven maakt.. Kopen ergens grondstof in dat door 'Pjotr' gebracht wordt, met z'n Ducato 'hoogslaper'..

Tja, die heeft geen laadklep en de klant heeft geen heftruck... Probleem.. Druk heen en weer bellen.. wie nu gaat lossen.. en na een goed 3 kwartier begint Pjotr af te stapelen..

Intussen zijn er bij de klant 2 mensen druk mee.. en Pjotr loopt ook uit zijn schema.. (denk ik.. )..

Is nu al voor de 2e keer gebeurd.. 

 

Maar ja, zolang die extra tijd kennelijk nog niet zoveel kost als dat het transportvoordeel van zo'n 'maut ontwijker' zal het niet gauw veranderen... denk ik..

Totdat de baas van Pjotr een rekening voor extra wachttijd stuurt.. maar dat zal niet snel gebeuren denk ik..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Nee, want dat lijkt mij dan kartel vorming.. en dat mag niet..

 

Uiteindelijk, zijn de bedrijven / sectoren die de afgelopen 20 jaar in een kartel hebben meegedaan.. er nu echt beter uit gekomen?

Uiteindelijk is er wel een klokkenluider die het 'eigen' nest bevuild.

 

Ik denk dat de 'nieuwe' maakindustrie die nu in o.a. Nederland (weer) ontstaat een voorbeeld voor de transportsector kan zijn.. Binnen de maakindustrie komen bedrijven ook terug van productie in lage lonen landen.. want uiteindelijk is het , qua totale 'keten' kosten niet altijd voordeliger om goedkoop te produceren... Het is op afstand, niet altijd flexibel in te passen, communicatie is moeizaam, ondoorzichtigheid van processen / beslissingen..

Je moet alleen de juiste mensen hebben die dit inzien.. en keuzes maken om te veranderen.. Daar zijn er, volgens mij, nog weinig van..

 

http://www.logistiek.nl/home/blog/2014/8/next-shoring-de-maakindustrie-komt-terug-101128973

----------------------

 

Ik zie het bij mijn buren.. een klein bedrijf dat medicinale zalven maakt.. Kopen ergens grondstof in dat door 'Pjotr' gebracht wordt, met z'n Ducato 'hoogslaper'..

Tja, die heeft geen laadklep en de klant heeft geen heftruck... Probleem.. Druk heen en weer bellen.. wie nu gaat lossen.. en na een goed 3 kwartier begint Pjotr af te stapelen..

Intussen zijn er bij de klant 2 mensen druk mee.. en Pjotr loopt ook uit zijn schema.. (denk ik.. )..

Is nu al voor de 2e keer gebeurd.. 

 

Maar ja, zolang die extra tijd kennelijk nog niet zoveel kost als dat het transportvoordeel van zo'n 'maut ontwijker' zal het niet gauw veranderen... denk ik..

Totdat de baas van Pjotr een rekening voor extra wachttijd stuurt.. maar dat zal niet snel gebeuren denk ik..

 

 

Je gaat aan één ding voorbij: Transport is geen maakindustrie,transport is een dienst verlenende sector,trendvolgers z.g.z.

Waar veel "gemaakt" word vind veel transport plaats,waar minder "gemaakt "word vind wat minder transport plaats.

 

En t voorbeeld wat je noemt over "Pjiotr"met zijn hoogslaper vind ik weliswaar een "schoolvoorbeeld "van hoe t zou kunnen zijn ,maar in de praktijk heel anders is.

 

"Pjotr "neemt dat vrachhie aan,en weet dat ie geen laadklep heeft,dus stapeklt hij tbgewoon af bij de klant,alternatief heeft hij niet.

 

Ik heb zelf jaren, bij een toonaangevend Nederlands bedrijf,stukgoed gereden naar en van Italië,deze auto,s moesten vol zitten,dan werd er geld verdient.

Dus over de pallets met plastic korrels ging nog en hele vracht"vogelkooien" of "schemerlampen" maar denk je nu werkelijk dat ik ,als chauffeur kon bellen dat die klant zijn "schemerlampen"niet over die plastic korrels  wilde stapelen??

 

Dat deed je als chauffeur zelf,ook het  lossen in NL of It.

Zei je tegen de baas dat ie de boom in kon,,,,kon je gelijk vertrekken. :bey:  :bey:

 

En dat doet Pjotr ook,en de klant ,die tevoor al aan de vrachtprijs ziet dat Pjotr komt weet dat ook.

Wenst hij niet mee te werken aan t overstapelen kan hij eisen dat er daadwerkelijk een auto met laadklep en pompwagen komt,maar daar hangt dan wel n prijskaart aan,en kiest hij a;l vlug voor" Pjotr"

bewerkt door europeaan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
(..)

 

En t voorbeeld wat je noemt over "Pjiotr"met zijn hoogslaper vind ik weliswaar een "schoolvoorbeeld "van hoe t zou kunnen zijn ,maar in de praktijk heel anders is.

 

"Pjotr "neemt dat vrachhie aan,en weet dat ie geen laadklep heeft,dus stapeklt hij tbgewoon af bij de klant,alternatief heeft hij niet.

 

(..)

 

Sorry hoor.. ik heb het tafereel zelf aanschouwt.. Als 'Pjotr' vooraf wist dat ie moest af-stapelen.. had hij toch niet hoeven bellen... en de ontvangende klant ook niet.. en na drie kwartier dan toch maar een pallet voor de zijkant op straat en daar gingen de emmers één voor één van zijn auto af..

 

Alternatief heeft hij niet, dat klopt..

 

Overigens.. kennelijk hebben die 'bakwagens' ruimte te over.. want ik zag het reservewiel op een pallet achterin de wagen afgebonden liggen.. :(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jouw Pjotr is ook niet gek. Die wacht eerst af hoe e.e.a. zich ontwikkelt, zelf afstapelen kan altijd nog.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

daar kan ik een mooi antwoord op geven Pierre, ik was zaterdag bijrijder, dus had alle tijd :LOL:

Maar ik was "maar" vanaf 4 uur in de truck online tot 15.00 uur, de rest thuis

Het gaat zeker goed in de worsten? Op zaterdag mee als bijrijder, en dan ook nog op zo'n pik-ritje naar Limburg...

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast transploft

Blijkbaar hebben ze bij ons nog steeds Uitzendkrachten nodig (omdat er regelmatig weer mensen afhaken, omdat er ook bij ons geen vastigheid gegeven wordt). Bij ons wordt 6 dagen per week gereden dus ook op zaterdag, juist dan werken er veel uitzendkrachten. En van die "pik" ritjes hebben wij best veel hoor. Gelukkig is het niet altijd zo'n week als de afgelopen week

bewerkt door transploft
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast transploft

Vandaag ben ik roostervrij, en aan het oppassen op mijn kleinzoon in Heemskerk, maar vanochtend ging de telefoon al weer of ik werken kon? Geef ze een vinger, en ze nemen je hele hand. Shompie heeft gelijk, er is werk zat...... :LOL:

  • Like 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

En zo kan je ook zeggen dat er veel werk is.

Puur door het verloop, en het ontbreken van vastigheid.

Oh oh, wat een glorie en halleluja in de sector.

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

  • Like 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast transploft

Er zijn dit jaar 3 collega's met pensioen gegaan, en er is niets vast voor terug gekomen (helaas). Het aantal uitzendkrachten wordt dus steeds groter. Het werk aanbod veranderd dus alleen naar. Van vast naar los.

2 gepensioneerden rijden nu ook nog af en toe mee. Ik concludeer ook steeds weer dat zodra de uitzendkrachten ergens anders wel vastigheid vinden ze daar toch voor kiezen (en terecht in mijn ogen)

bewerkt door transploft
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast transploft

Voor een deel ben ik het inderdaad wel met je eens Pierre. Maar ik vindt persoonlijk dat wij toch best wel veel goede losse krachten hebben die weinig schade rijden, en goed werk leveren. Maar de leeftijd speelt deze mensen dan weer parten. De "jeugd" zeg maar van 25 tot 40 is bij ons zwaar ondervertegenwoordigd. Blijkbaar vinden deze mensen de supermarkt distributie niets

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Niet om rot te doen Cor, maar misschien is er ook de mogelijkheid dat de hele transporttak uitbesteed wordt? Hema is Handel, geen wielen.... Rij eens bij Snel in Woerden het terrein over en het ziet letterlijk zwart van de V en D auto's. De reden is anders, maar om dat te voorkomen of zo? Je weet nooit.

  • Like 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat zie je goed Routier :ja:

Ook de vastigheid aan werk die werkgevers hebben.

Mee eens. Maar moet deze verantwoording volledig op onze rug gelegd worden?

Dan mag het sociale stelsel ook wel op de schop, want stel je toch eens voor dat NL failliet gaat.

Wij moeten ons maar flexibel opstellen, maar de werkgevers niet.

Edit: ook bij slechte bedrijfsresultaten kunnen mensen met vast dienstverband ontslagen worden, zij het met behulp van het uvw.

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

  • Like 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden