[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Inspectie constateert 39 overtredingen tijdens Europese controleweek op cabotage


Pierre

Recommended Posts

  • Forumlid

Inspectie constateert 39 overtredingen tijdens Europese controleweek op cabotage

 

Cabotage-Controleweek-ILT-1068x801.jpg.bb2d71e2f12bf5493221147a243ab5e3.jpg

 

DEN HAAG – In de week van 2 tot en met 5 april nam de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) deel aan de Europese controleweek op cabotage. Cabotage is het vervoer van goederen over de weg binnen een land voor rekening van buitenlandse vervoerders.

De ILT controleerde in Bodegraven, Geldrop, Moerdijk, Venlo, Zwolle en op de Maasvlakte. In totaal zijn 120 controles verricht en 39 overtredingen geconstateerd. De meeste overtredingen werden vastgesteld in Bodegraven, Geldrop en op de Maasvlakte.

 

Eerlijke transportmarkt

Naast cabotage controleerde de ILT ook op onder andere rij- en rusttijden, ketenaansprakelijkheid en code 95. Op sommige locaties was de Nederlandse Arbeidsinspectie aanwezig om meer inzicht te krijgen in de naleving van de detacheringsrichtlijn, waarvoor de Arbeidsinspectie toezichthouder is. De regels voor cabotage, rij- en rusttijden, ketenaansprakelijkheid, code 95 en detachering zijn gericht op een eerlijke transportmarkt, het verbeteren van de concurrentieverhoudingen en de verkeersveiligheid en de sociale bescherming van de chauffeur.

 

Overtredingen
In de controleweek heeft de ILT de volgende maatregelen opgelegd:

  • tien processen-verbaal voor illegale cabotage;
  • tien boeterapporten voor het houden van de normale wekelijkse rust in de cabine. Dit is niet toegestaan; de werkgever moet zorgen voor accommodatie of dat een chauffeur kan terugkeren naar zijn standplaats;
  • twee processen-verbaal vanwege het ontbreken van een bestuurdersattest. Dit attest bewijst dat een niet-EU chauffeur in dienst is bij een Nederlandse transportonderneming en dat de Nederlandse arbeidsvoorwaarden worden gehanteerd;
  • vijf boeterapporten voor verkeerde bediening van de tachograaf, waardoor de rij- en rusttijden onjuist werden geregistreerd;
  • één proces-verbaal vanwege het ontbreken van de code 95. Deze code op het rijbewijs toont de vakbekwaamheid van een chauffeur aan;
  •  één proces-verbaal vanwege het ontbreken van de vereiste stootbalk. Bij een afzetcontainer is een stootbalk verplicht als de container meer dan 60 cm van de achterzijde en meer dan 55 centimeter boven het wegdek uitsteekt. Dit is om te voorkomen dat een auto bij een aanrijding onder de container terechtkomt;
  • één proces-verbaal omdat de bestuurder niet in loondienst was;
  •  één waarschuwing voor het niet kunnen tonen van de vervoersvergunning. Deze is alsnog ter plaatse gebracht en aan de ILT getoond;
  • acht waarschuwingen voor kleine overtredingen met betrekking tot de rij en-rusttijden en de bediening van de tachograaf. Zoals bijvoorbeeld het niet vastleggen van begin- en eindland en grenspassages.

 

Toezicht ILT

De ILT zet zich in voor veilig, eerlijk en duurzaam beroepsgoederenvervoer. Ongelukken in het wegtransport kunnen ontstaan door oververmoeidheid en gebrekkige opleiding van chauffeurs, technische gebreken aan voertuigen of verkeerde belading.

Het niet naleven van de regels voor de rij- en rusttijden, belading, vergunningseis of cabotage leidt tot onveiligheid en oneerlijke concurrentieverhoudingen tussen transporteurs. Bovendien kan het niet-naleven van de regels de luchtkwaliteit verminderen en schade aan het wegennet veroorzaken.

 

Handhavers in Europa werken samen

De Europese controleweek op cabotage was georganiseerd door de Euro Controle Route (ECR). Binnen de ECR werken de handhavende instanties van EU-lidstaten samen aan een veilige, eerlijke, sociale en duurzame wegtransportsector. Dat doen zij onder andere door harmonisering van de handhaving, kennisdeling, informatie-uitwisseling, training en opleiding en diverse gezamenlijke controles.

 

bron: Transport Online

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

10 processen verbaal voor het niet naleven van de cabotage regels.

Zijn er ook cijfers over hoeveel vervoerders zich met cabotage bezighouden en hoe die 10 in verhouding tot het totaal staan.

 

Zijn er ook cijfers bekent over de resultaten in de andere EU landen?

 

En 10 P.V.' s over het verblijf in de cabine valt ook wel mee, toch ?

Mijn mening over deze regel is algemeen bekent hier en zal ik even niet herhalen.:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
37 minuten geleden zei nog steeds Ger:

Gelukkig telt jou mening niet, en je valt dus in herhaling wat je mening betreft, ja we weten het dus je hoeft het niet meer te herhalen ;)

In een gezonde democratie telt IEDEREEN'S mening Ger.:D :ja: :ja:

  • Like 7
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
4 minuten geleden zei nog steeds Ger:

Klopt als je de mening ergens inbrengt waar hij nut heeft, alleen zeuren op het CF helpt niet en dus telt ook niet.

Je hebt dus geen mening die telt PUNT UIT, ja ook ik kan schreeuwen :bey:

IK schaar me dus, in tegenstelling tot jou, niet als een blind paard achter iedere wetgeving die men in Brussel bedenkt.

Hoewel ik me wel aan die wetgeving houdt, ik zal wel moeten.

Maar dat ik me daarover kritisch uitlaat is aan mij, ik zal daar  gelegenheid gebruik van maken wanneer het mij goeddunkt.

Als het je niet aanstaat scroll je toch gewoon door, ik heb toevallig evenveel recht als jij om hier voor mijn mening uit te komen.

En als ik zo de reacties onderweg een peil zijn er opvallend veel mensen die het wél met mijn eens zijn in deze.( en in nog wat dingetjes in deze wet die te belachelijk voor woorden zijn):bey:

  • Like 2
  • Thanks 7
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
16 minuten geleden zei nog steeds Ger:

Klopt als je de mening ergens inbrengt waar hij nut heeft, alleen zeuren op het CF helpt niet en dus telt ook niet.

Je hebt dus geen mening die telt PUNT UIT, ja ook ik kan schreeuwen :bey:

Sorry daarvoor: ik had beter kunnen schrijven" dat iedereens mening telt".:stom: :kiss:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei europeaan:

In een gezonde democratie telt IEDEREEN'S mening Ger.:D :ja: :ja:

 

 

Voor deze wet en regelgeving hebben wat oude mannen die aan het eind van hun carrière waren gelobyd.

 

Na het werk met hun broodtrommel onder de snelbinders snel naar moeders voor een warme hap om daarna hun taak bij de vakbond weer te vervullen.

 

Geen enkele afspiegeling van de gemiddelde internationa chauffeur.

  • Like 7
  • Sneu 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei shompie:

 

 

Voor deze wet en regelgeving hebben wat oude mannen die aan het eind van hun carrière waren gelobyd.

 

Na het werk met hun broodtrommel onder de snelbinders snel naar moeders voor een warme hap om daarna hun taak bij de vakbond weer te vervullen.

 

Geen enkele afspiegeling van de gemiddelde internationa chauffeur.

Sommige dingen zijn we het best toch wel eens.

 

uitgebluste mannen zoals Ger onder andere hebben hun best gedaan om voor de jonge generatie  dingen uit gesloten te krijgen die ze zelf altijd wel gedaan hebben. 
 

Ik vraag me dan altijd af waarom je dat zou willen , gun je een ander dan echt niks? Of was je zelf niet in staat om “nee” te zeggen als je werk moest doen dat je eigenlijk liever niet wou doen.

  • Like 6
  • Sneu 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 minuten geleden zei HendrikJansen:

Sommige dingen zijn we het best toch wel eens.

 

uitgebluste mannen zoals Ger onder andere hebben hun best gedaan om voor de jonge generatie  dingen uit gesloten te krijgen die ze zelf altijd wel gedaan hebben. 
 

Ik vraag me dan altijd af waarom je dat zou willen , gun je een ander dan echt niks? Of was je zelf niet in staat om “nee” te zeggen als je werk moest doen dat je eigenlijk liever niet wou doen.

 

 

Ger was dus wel in staat nee te zeggen. En als hij zijn zin niet kreeg begon hij een rechtzaak tegen zijn werkgever.

 

Het jammere van dit soort mensen is dat ze denken dat ze alle chauffeurs vertegenwoordigen iets wat helaas voor die mensen niet waar is. Verre van dat.

 

Het antwoord van Ger met zijn companen daarop is altijd, moet je maar lid worden van de bond en de bijeenkomsten bijwonen. Daar kom je dus veelal van die oudere vaak uitgebluste (ex) chauffeurs tegen waarmee niet te praten valt. Er is er maar eentje die weet wat goed voor de chauffeur is, en dat ben jij niet 🤣

  • Like 5
  • Sneu 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
8 minuten geleden zei Marotrans:

Discussie is prima, maar niet op de man a.u.b.

 

Wat ik hier zeg heeft Ger zelf geschreven hier als ik daarmee op de man speel is dat zeker niet de bedoeling. Ger is altijd heel duidelijk geweest over wat zijn ideale wereld was. Ook is het al jaren duidelijk dat hij daar niet veel medestanders in vond.

 

Dus ik vind zeker niet dat ik op de man speel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Marotrans:

Discussie is prima, maar niet op de man a.u.b.

Dus, omdat je een naam noemt die hier zelf flink gepromoot heeft om alles wat een ander leuk vind wil te  laten verbieden speel je op de man?

 

komop Maarten, geniet Grr hier boven natuurlijke bescherming ofzo? 

  • Like 1
  • Verward 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei shompie:

 

 

Ger was dus wel in staat nee te zeggen. En als hij zijn zin niet kreeg begon hij een rechtzaak tegen zijn werkgever.

 

Het jammere van dit soort mensen is dat ze denken dat ze alle chauffeurs vertegenwoordigen iets wat helaas voor die mensen niet waar is. Verre van dat.

 

Het antwoord van Ger met zijn companen daarop is altijd, moet je maar lid worden van de bond en de bijeenkomsten bijwonen. Daar kom je dus veelal van die oudere vaak uitgebluste (ex) chauffeurs tegen waarmee niet te praten valt. Er is er maar eentje die weet wat goed voor de chauffeur is, en dat ben jij niet 🤣

Ger was dus duidelijk niet in staat om “nee” te zeggen. Getuige de rechtszaken die hij tegen zijn werkgever gevoerd heeft

  • Like 1
  • Verward 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
7 minuten geleden zei Marotrans:

De manier waarop speelt ook mee, en nee: niemand heeft speciale bescherming. 

De manier waarop hij zelf ook wel eens wat doet en reageert bedoel je?

 

maar ik zal hem vanaf nu Grr noemen. Dan staat er geen naam en speel ik niet op de man en weten we zeker dat hij zich niet aan gesproken kan voelen. Toch?

  • Like 3
  • Sneu 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
45 minuten geleden zei andremast:

Tsja als er helemaal geen bond is word het er niet beter op,maar dat weten jullie wel.

 

Niet iedereen is in staat om voor zichzelf op te komen. 

 

Maar onder druk van de bonden is er heel veel regelgeving gekomen die ons vak er niet leuker op gemaakt hebben. Alles word kapot geregeld en je heb er zowat een dagtaak aan om het bij te houden.

 

En als je het niet weet te volgen mag je je knip trekken. En Oals ik eerder zij. Degene die dit geregeld hebben stappen smiddags om 17.00 uur met hun broodtrommel onder de snelbinders op de fiets naar huis. (Bij wijze van spreken)

 

Die hele discussie over die 45 uur.

 

 

Weet je dat "ons" vakbondslid er voor gepleit heeft, en niet een keer om dit op te trekken naar 66 uur?  En niet een keer maar meerdere keren. En niemand steunde hem.daarin maar hij geloofde daar in.

 

Maar doordat hij wel actief was in die bond krijgt hij dat soort dingen er wel doorheen. Niet meer van deze tijd die gedachte gang

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
6 uur geleden zei andremast:

Tsja als er helemaal geen bond is word het er niet beter op,maar dat weten jullie wel.

 

Dat klopt helemaal.

 

Maar onder druk van de bonden is er heel veel regelgeving gekomen die ons vak er niet leuker op gemaakt hebben. Alles word kapot geregeld en je heb er zowat een dagtaak aan om het bij te houden.

 

Dat klopt ook helemaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Maar onder de afwezigheid van bonden ook......

In ieder geval het niet duidelijk hun stem laten horen wanneer er weer eens een dwaas regeltje werd door gevoerd.

Of was dat omdat "de leden" niet of voldoende van zich hebben laten horen?

Of was het omdat de bonden (en dan kunnen zowel arbeidsgevers- als nemers bonden zijn) gewoonweg hebben slapen, danwel totaal geen idee hadden wat er werkelijk speelt in onze beroepsgroep?

Hoe je het ook bekijkt, een europeaan of een nog steeds ger zijn hieraan persoonlijk niet schuld.

Dus laten wij ons in deze discussie vooral houden aan het onderwerp zelf!

Of om met de woorden van loesje te sluiten: DOE EENS LIEF!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
46 minuten geleden zei Murphy:

 

Of was dat omdat "de leden" niet of voldoende van zich hebben laten horen?

Of was het omdat de bonden (en dan kunnen zowel arbeidsgevers- als nemers bonden zijn) gewoonweg hebben slapen, danwel totaal geen idee hadden wat er werkelijk speelt in onze beroepsgroep?

 

Deze regel( EU561/2006 art8.8) bestaat al langer natuurlijk, echter enige jaren geleden deelde de vakbond (CNV) flyers uit op alle denkbare plaatsen waar chauffeurs plachten te verblijven; in chauffeursrestaurants, bij tankstations, bij portiers van grote containerrederijen, kortom overal waar chauffeurs verbleven.

In de flyer werd gewag gemaakt van een grote voorkeur van dit artikel, het verblijf in de cabine tijdens de normale wekelijkse rust van 45 uur.

Dezelfde tijd verscheen hier op dit forum ook de schrijver van dit artikel in de flyer; de heer Tjitze.van.Rijssel ,in een life sessie waarop men vragen kon stellen .

Omdat ik, als (oud) internationaal chauffeur het nut niet begreep van zo een maatregel, vroeg ik hem hier netjes wat zijn motivatie dan wel mocht zijn om deze maatregel cout que cout erdoor te drukken.

De enige reactie van hem was op dat moment "dat hij het fijn vond dat ik zijn flyer ook gelezen had"

DE meningen hier op het forum van de leden was verdeeld; sommigen waren, evenals ik , rigoreus tegen en zagen het nut er niet van in; anderen namen het voor kennisgeving aan, in de wetenschap dat het op, hun geen betrekking had.

Een enkeling zoals Ger was er ,om onduidelijk reden, wél een voorstander van.

 

Dus dat de vakbond er niet van het standpunt van de chauffeurs op de hoogte was is zeker niet zo.

In een zeldzaam, kriegelig, mailtje van TvR antwoordde hij mij wel dat ik niet wist wat het standpunt van zijn leden was.

 

W.B de werkgeversbonden: ik heb in die tijd wat P.B.contact gehad met ons oud lid Karel 65 ( R.I.P.) ( Kees de Hoop) dat was een werkgever, en daar speelde het verhaal wél, die hadden ook zo hun twijfels aan het effect van deze regel.

 

Daarom reageer ik ook iedere keer weer als dit standpunt ter sprake komt, de heer v Rijssel heeft mijn Emailadres en mijn telefoonnummer ( dat staat in het mailtje dat ik hem gestuurd heb.

Hij mag altijd reageren als hij duidelijkheid wil verschaffen over zijn standpunt en mij vertellen waarom hij vind dat deze maatregel de verkeersveiligheid en het sociale welzijn van de chauffeur verhoogd( hoewel ik bang ben dat hij dit niet kan)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Geplaatst (bewerkt)
1 uur geleden zei nog steeds Ger:

Ons vakbondslid (al 3 jaar niet meer) heeft er nooit voor gepleit dus breng geen onwaarheden in, dit is alleen geroepen op CF om een discussie op gang te brengen en te houden, tsja we trappen in alle onzin die er geroepen wordt :p
Trouwens zijn nu we allemaal zo dom of lijkt dat maar, we doen net alsof alles vanuit Nederland geregeld wordt en de rest van de EU totaal geen inbreng heeft.

 

En om nog maar eens iets op te werpen, iedereen die niet zijn stem laat horen op de daarvoor bestemde plaats is wel degelijk mede schuldig aan (onzin) regeltjes die er wel of niet komen, oftewel wie niet naar de stembus komt heeft geen recht van spreken. En ja ik heb voor de 45 uur gestemd en ik zat bij de meerderheid, ik ben het er wel mee eens dat er iets moet gebeuren aan het misbruik maken van sommige mensen, maar dat had misschien ook op een andere manier gekund. Maar er was helaas niemand die een andere oplossing wist/inbracht , en dan is het helaas "de goede moeten onder de kwade lijden"

 

 

Een ding Ger, niet liegen.

 

Ik heb geen zin om jaren cf te gaan door spitten (misschien zijn anderen daar beter in) maar dit heb jij meerdere keren naar voren gebracht.

 

bewerkt door shompie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Geplaatst (bewerkt)
1 uur geleden zei nog steeds Ger:

Ons vakbondslid (al 3 jaar niet meer) heeft er nooit voor gepleit dus breng geen onwaarheden in, dit is alleen geroepen op CF om een discussie op gang te brengen en te houden, tsja we trappen in alle onzin die er geroepen wordt :p(....)

 

Tuurlijk...en zo lullen we ons overal onderuit als het te heet wordt onder de voetjes.

 

Gewoon even een "Gerritje" doen...net zo makkelijk. ;)

 

 

 

bewerkt door Pierre
  • Like 3
  • Sneu 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
8 uur geleden zei nog steeds Ger:

 

En onduidelijk kan het misschien wel voor jou zijn, maar er zijn meer mensen op deze aarde, zo als ik al zei de meerderheid was er voor.

 

 

 

Welke meerderheid Ger, waar en wanneer dan ?

In jouw beleving misschien, maar ik heb onderweg nog nooit iemand gesproken die er een voorstander van was, en ik heb in mijn arbeidzame leven toch heel wat weekenden onderweg geweest ( zelden een 45 urige rust onderweg moeten staan, anders was ik er waarschijnlijk mee gestopt)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
8 uur geleden zei nog steeds Ger:

 

 

En dit blijf je ook al tot in den treure herhalen, er zijn meer mensen die geen antwoord hebben gehad, er was gewoon geen tijd voor denk ik. 

Je blijft maar zuigen en zeuren, erg kinderlijk en dat voor een volwassen vent.

 

Typisch jij ; als je geen duidelijk uitleg kunt geven begin je altijd mensen te kleineren en te  betittelen met de naam van het mannelijke geslachtsdeel.( een "Gerritje"zoals Pierre terecht opmerkt)

Ik destijds in de discussie op een heel nette manie aan Tjitse van Rijssel de vraag gesteld waarom hij dit tot zijn speerpunt maakt, hij heeft me daarop nooit een bevredigend antwoord gegeven daarom stel ik nu nogmaals de vraag aan jou : wat denk je dat deze maatregel bijdraagt aan het sociale welzijn van de chauffeur en wat het bijdraagt aan de verkeersveiligheid?

( van de Belgische en Deense overheid weet ik het al : het brengt n.l. veel geld op voor de staatskas)

 

En kom nu niet af dat jij vind dat "ze" uitgebuit" worden, want dat sommigen als paupers leefden( ja, want dat deden ze) kan men ook Met andere regels voorkomen.

 

Ik vrees echter dat er buiten het volgende "Gerritje "aan mijn adres wel nooit een bevredigende uitleg van jou zal komen.

Kom Ger, laat me wat weten, maar wél netjes blijven hé, laat zien dat je ook een opvoeding gehad hebt( doe ik ook altijd).:kiss: :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Geplaatst (bewerkt)
15 uur geleden zei europeaan:

Typisch jij ; als je geen duidelijk uitleg kunt geven begin je altijd mensen te kleineren en te  betittelen met de naam van het mannelijke geslachtsdeel.( een "Gerritje"zoals Pierre terecht opmerkt) (...)

 

Ho even, mag ik hier een kleine nuance aanbrengen in jou uitleg m.b.t. "Een Gerritje doen"?

 

Ik kan de link met de naam van het mannelijk geslachtsdeel namelijk niet maken of ergens terugvinden.

Even zoeken op het internet levert een andere definitie zoals deze van de "Stichting Nederlandsche Letterkunde". Die luidt als volgt; 

 

Gerritje; zelfstandig naamw., mannelijk

 

Afgeleid van; "een Gerritje doen"

-uitspraak; Ge[rrit]jə

-afbreekpatroon; Ger-rit-tje

-verbuigingen; Gerritjes (meervoud)

-synoniemen; huichelen, liegen, bedriegen

 

Definitie; 'het doen van beweringen en uitspraken en deze later weerspreken, zich van de domme houden, zich in onschuld verhullen of op slinkse en achterbakse wijze ontkennen wanneer het tegendeel bewezen word, de beweringen of uitspraken op feitelijke onwaarheid berusten of op felle kritiek stuiten'. 

 

Gezegden (synoniem NL alg.);

-"zijn keutel intrekken"

-"mijn naam is Haas"

-"ich habe es nicht gewußt" (D)

 

 

bewerkt door Pierre
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden