[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Nederlandse chauffeur 'sterft' uit


KEVINvB

Recommended Posts

  • Forumlid

Voor de Nederlandse lonesome cowboy van de internationale snelwegen lijkt geen toekomst weggelegd. Voorheen trok het idyllische beeld van lang van huis in je eigen tientonner nog een constante stroom jongeren aan. Nu lijkt de Nederlandse jeugd niet meer voor het vak te porren. De dreiging tot 'uitsterven' geldt niet alleen voor de transportsector, maar ook voor andere beroepsgroepen. Dit kan geconcludeerd worden uit 'Visie op Sectoren' van ABN AMRO dat morgen uitgebracht wordt.

Het chauffeursvak is niet meer wat het geweest is. Wat trok was het beeld van een man met een missie, verantwoordelijkheid voor zijn vracht en een gevoel van vrijheid. De branche wordt tegenwoordig echter geregeerd door efficiency en een focus op verlaging van kosten. De chauffeurs worden volledig geregisseerd door het logistieke brein van het transportbedrijf, waardoor de autonomie van de chauffeur anno 2011 beperkt wordt.

Efficiency versus romantiek

Sector banker Transport & Logistiek van ABN AMRO, Bart Banning, licht toe: "We zien dat de populariteit van het vak daalt en het vroeger geromantiseerde 'chauffeursleger' snel vergrijst. Daarnaast nemen de (goedkopere) chauffeurs uit Oost-Europa de plaats van de Nederlandse chauffeur steeds vaker in. De natuurlijke uitstroom wordt niet voldoende aangevuld met jonge aanwas. Een zorgelijke situatie als je bedenkt dat het wegtransport naar verwachting grote vervoersvolumes te verwerken krijgt. Het is bovendien ook jammer, want met het gebruik van IT en de toepassing van steeds weer nieuwe (duurzame) technieken in de truck-combinatie verdient dit vak een veel positiever imago dan wat het nu heeft."

Tekorten in meer sectoren

Uit 'Visie op Sectoren' van ABN AMRO blijkt dat er in meer sectoren nijpende tekorten aan personeel zijn. Vergrijzing heeft als effect een groeiende zorgvraag, en resulteert voor de zorgsector in een groeiend tekort aan arbeidspotentieel. Zo is meer dan de helft (53,6%) van de medewerkers in de ouderenzorg 46 jaar of ouder, 15,5% is zelfs 56 jaar of ouder. Ook in de agrarische sector kampen veel bedrijven met het gebrek aan een opvolger. De liefde voor het boerenleven krijgen de kinderen bijvoorbeeld wel mee, maar deze kiezen meer en meer voor aanverwante beroepen die in het verlengde van het vakgebied zitten. Bijvoorbeeld in de food, wetenschap, overheid of het onderwijs. Minder vaak kiezen ze ervoor om de boerderij van hun ouders over te nemen. Ook is er schaarste aan IT specialisten, door de uitstroom van gepensioneerden, en een tekort aan nieuwe aanwas. De sector lost dit op door het aantrekken van buitenlandse specialisten.

Bron:http://www.transport-online.nl/site/transportnieuws/index.php?news=8396

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 77
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Forumlid

Mijn idee is dat Nederland langzamerhand zich zelf kapot maakt aan regels/wetten en bergen papierwerk.

Ik ben zelf van boeren afkomst en heb indertijd het bedrijf van mijn ouders kunnen overnemen maar ongeveer 30 jaar terug moest je gewoon zeg maar verdubbelen in je melkvee (dus fiks investeren) vrij gouw hier na kwamen ze met het melkkwotum /mestbeleid was toen blij dat ik tegen mijn vader gezegd had om eerst de kat uit de boom te kijken, want ik had toen al snel door dat er na een werkdag van 12 uur er ook al gauw 2 uurtjes administratie werk bij kwam later is dat door de automatisering dit wel makkelijker geworden maar dat is dus weer investeren, dit betekend dat je puur voor de bank aan het werk bent.

Dus met andere woorden het was mij onaantrekkelijk gemaakt om met dit bedrijf verder te gaan.

En wat ik nu zie is dat dit in andere beroepen min of meer gebeurd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
Voor de Nederlandse lonesome cowboy van de internationale snelwegen lijkt geen toekomst weggelegd. Voorheen trok het idyllische beeld van lang van huis in je eigen tientonner nog een constante stroom jongeren aan. Nu lijkt de Nederlandse jeugd niet meer voor het vak te porren. De dreiging tot 'uitsterven' geldt niet alleen voor de transportsector, maar ook voor andere beroepsgroepen. Dit kan geconcludeerd worden uit 'Visie op Sectoren' van ABN AMRO dat morgen uitgebracht wordt.

Bron:http://www.transport-online.nl/site/transportnieuws/index.php?news=8396

wat een beeldvorming......:zegtniets:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Niet alleen een 10 tonner, maar in je eigen tientonner...:D:D

Ach ja, de socialisten willen de westerse beschaving om zeep helpen, en het is bijna zover......

In Spanje ging het jaren goed, totdat links het voor t zeggen kreeg. In no time lag dat land op zijn achterste, had dat toen op dit forum voorspeld:ja::ja:.

Nu gaan ze weer terug naar meer conservatief....

Je kunt geen land gezond houden door alles maar weg te geven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Voor de Nederlandse lonesome cowboy van de internationale snelwegen lijkt geen toekomst weggelegd. Voorheen trok het idyllische beeld van lang van huis in je eigen tientonner nog een constante stroom jongeren aan. Nu lijkt de Nederlandse jeugd niet meer voor het vak te porren.

Het beeld wat jij hier beschrijft bestaat pas sinds 1978,met de komst van de film "Convoy"en de oprichting van de Holland Duck Club.

Voor die tijd heette het gewoon chauffeur,en lang van huis was het gevolg van je werk en geen idyllisch beeld.

Dat de Nederlandse chauffeur altijd zijn werk heeft kunnen doen en toch wel eens bij zijn gezin kon zijn is enkel het resultaat van inzet en flexibiliteit van de chauffeur.

Het flexibel omgaan met b.v de wet( o.a.rijtijdenwet),de inzet voor het bedrijf en,het allerbelangrijkste, de steun van het thuisfront resulteerde in een bovengemiddeld inkomen.

Door allerlei maatregelen ,zoals de komst van de digitach,de 48 urige werkweek,de afbouw van allerlei sociale zekerheden(als je b.v. na 6 dienstdagen op 150 km van huis staat moet je daar wekelijkse rust maken,vroeger reed je naar huis) komt het inkomen onder druk te staan en word het animo om chauffeur te worden steeds minder.

En daar,beste Kevin,wringt de schoen,want het draait maar om een ding:harde knaken,en als je dan ook nog plezier in je werk hebt is dat helemaal meegenomen,en dat komt allemaal onder druk te staan.

En ik kan de hedendaagse jeugd geen ongelijk geven,want als ik nu weer 16 jaar zou zijn en een keuze moest maken zou ik zeker geen baan als chauffeur ambiëren.

Ik ben nu 63 en heb t vanaf m'n 16 de gedaan en vind het nog steeds de mooiste baan ter wereld,maar het word door allerlei politieke beslissingen steeds meer afgebroken.

Jammer maar helaas.

Groeten Peter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Het beeld wat jij hier beschrijft bestaat pas sinds 1978,met de komst van de film "Convoy"en de oprichting van de Holland Duck Club.

Voor die tijd heette het gewoon chauffeur,en lang van huis was het gevolg van je werk en geen idyllisch beeld.

Dat de Nederlandse chauffeur altijd zijn werk heeft kunnen doen en toch wel eens bij zijn gezin kon zijn is enkel het resultaat van inzet en flexibiliteit van de chauffeur.

Het flexibel omgaan met b.v de wet( o.a.rijtijdenwet),de inzet voor het bedrijf en,het allerbelangrijkste, de steun van het thuisfront resulteerde in een bovengemiddeld inkomen.

Door allerlei maatregelen ,zoals de komst van de digitach,de 48 urige werkweek,de afbouw van allerlei sociale zekerheden(als je b.v. na 6 dienstdagen op 150 km van huis staat moet je daar wekelijkse rust maken,vroeger reed je naar huis) komt het inkomen onder druk te staan en word het animo om chauffeur te worden steeds minder.

En daar,beste Kevin,wringt de schoen,want het draait maar om een ding:harde knaken,en als je dan ook nog plezier in je werk hebt is dat helemaal meegenomen,en dat komt allemaal onder druk te staan.

En ik kan de hedendaagse jeugd geen ongelijk geven,want als ik nu weer 16 jaar zou zijn en een keuze moest maken zou ik zeker geen baan als chauffeur ambiëren.

Ik ben nu 63 en heb t vanaf m'n 16 de gedaan en vind het nog steeds de mooiste baan ter wereld,maar het word door allerlei politieke beslissingen steeds meer afgebroken.

Jammer maar helaas.

Groeten Peter.

Jij vergeet nog iets Wat doet de wergever allemaal Hier wat weg en daar weer wat

Dat komt ook allemaal niet ten goede De werkgevers moeten is meer zich zelf kijken

En dat ze nu in de problemen komen Wat ze allemaal gedaan hebben met de chauffeur om hem weg te krijgen Ze lossen het zelf maar op Het is hun probleem

de jonge mensen denken wel anders Ze gaan een paar jaar naar school En hebben er na een beter leven.En dat er notmen en regels of richtlijnen zien is normaal

Er gebeuren on gelukken genoeg wat niet nodig is

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Jij vergeet nog iets Wat doet de wergever allemaal Hier wat weg en daar weer wat

Dat komt ook allemaal niet ten goede De werkgevers moeten is meer zich zelf kijken

En dat ze nu in de problemen komen Wat ze allemaal gedaan hebben met de chauffeur om hem weg te krijgen Ze lossen het zelf maar op Het is hun probleem

de jonge mensen denken wel anders Ze gaan een paar jaar naar school En hebben er na een beter leven.En dat er notmen en regels of richtlijnen zien is normaal

Er gebeuren on gelukken genoeg wat niet nodig is

Huub

Nou wil ik alles wat negatief is niet op het bordje van de werkgever leggen Huub,ok in het pre-convoy tijdperk waren er ook slechte en goede(of minder goede :D:D,zoals je wilt)werkgevers.

Deze kunnen ook niet anders als zich aan de regels houden,en zo zo zijn er een hele hoop regels die ons beroep minder interessant maken maar waar de werkgever geen invloed op heeft.

Greetz Peter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

niet alleen in nederland hoor, ook hier in Canada willen veel jongeren niet meer dag en nacht voor de baas op pad zijn voor n karig loontje.vooral omdat je hier dus per mijl wordt betaald en ook hier de wachttijden voor t laden/lossen en t vinden van een retourvracht toenemen . de Canadeze chauffeur mag in de USA alleen een lading oppikken die terug naar Canada gaat. en ook hier staat de tacho er aan te komen wat ook niet gunstig is voor ons werk.en dan zitten de yankees nog vol met nieuwe stomme ideeen wat ons werk nog meer zal beperken.

groetjes uit Canada.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
niet alleen in nederland hoor, ook hier in Canada willen veel jongeren niet meer dag en nacht voor de baas op pad zijn voor n karig loontje.vooral omdat je hier dus per mijl wordt betaald en ook hier de wachttijden voor t laden/lossen en t vinden van een retourvracht toenemen . de Canadeze chauffeur mag in de USA alleen een lading oppikken die terug naar Canada gaat. en ook hier staat de tacho er aan te komen wat ook niet gunstig is voor ons werk.en dan zitten de yankees nog vol met nieuwe stomme ideeen wat ons werk nog meer zal beperken.

groetjes uit Canada.

Het is begonnen in de zeevaart Daar zijn ook haast geen hollanders meer te krijgen

En wie wil er nog van huis af de jonge mensen De meeste hebben door geleerd.

En zoeken een baan wat beter betaald wordt.Ik zou het ook doen als ik jong was

En daar bij komt nog dat in europa de mensen vrij zijn Wat ze willen.

Het zelfde met de Handel

huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Voor de Nederlandse lonesome cowboy

Doet me meteen denken aan Lonsome George, die krijgt op zijn oude dag nog een compleet harem, misschien ook een oplossing voor de lonsome chauffeur.

In ieder geval deze bedreigde soort meteen opnemen in het C.I.T.E.S..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Het beeld wat jij hier beschrijft bestaat pas sinds 1978,met de komst van de film "Convoy"en de oprichting van de Holland Duck Club.

Voor die tijd heette het gewoon chauffeur,en lang van huis was het gevolg van je werk en geen idyllisch beeld.

Dat de Nederlandse chauffeur altijd zijn werk heeft kunnen doen en toch wel eens bij zijn gezin kon zijn is enkel het resultaat van inzet en flexibiliteit van de chauffeur.

Het flexibel omgaan met b.v de wet( o.a.rijtijdenwet),de inzet voor het bedrijf en,het allerbelangrijkste, de steun van het thuisfront resulteerde in een bovengemiddeld inkomen.

Door allerlei maatregelen ,zoals de komst van de digitach,de 48 urige werkweek,de afbouw van allerlei sociale zekerheden(als je b.v. na 6 dienstdagen op 150 km van huis staat moet je daar wekelijkse rust maken,vroeger reed je naar huis) komt het inkomen onder druk te staan en word het animo om chauffeur te worden steeds minder.

En daar,beste Kevin,wringt de schoen,want het draait maar om een ding:harde knaken,en als je dan ook nog plezier in je werk hebt is dat helemaal meegenomen,en dat komt allemaal onder druk te staan.

En ik kan de hedendaagse jeugd geen ongelijk geven,want als ik nu weer 16 jaar zou zijn en een keuze moest maken zou ik zeker geen baan als chauffeur ambiëren.

Ik ben nu 63 en heb t vanaf m'n 16 de gedaan en vind het nog steeds de mooiste baan ter wereld,maar het word door allerlei politieke beslissingen steeds meer afgebroken.

Jammer maar helaas.

Groeten Peter.

hier zeg je een waar word peter .

hetALLERBELANGRIJKSTE is het thuisfront want als die er niet achter staat dan FORGET het maar.welke vrouw wil nog weken allen zijn of een week en ook weekenden .

vooral op koeller en meer transporten waar ook weekenden in zitten .heb ze veel gezien veel bombarie van maak mij niet uit en een half jaar later gaan ze weer .

vrouw kon er toch niet tegen .en de jeugd van nu hebben toch ook veel meer mogenlijkheden .maar en zijn toch chaffeurs door hun werkgever de laan uitgestuurd voor goedkoper personeel .zijn wat anders gaan doen .elke avond thuis weekend thuis .

die krijg je niet meer op de auto als het thuisfront ziet dat het dan weer altijd weg zijn is.mijn dochters hebben altijd gezegd ik wil geen chauffeur als man .is ook niet gebeurd .

gr piet

.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De Nederlandse chauffeur sterft niet uit, maar word stelselmatig vermoord!

is dat zo?

ik zal het niet over me eigen hebben. ;)

maar vraag het eens aan de andere nederlandse chauffeurs die der heil in een ander land van de eu hebben gezocht.

en je hoef helemaal niet zover tegaan hoor. ga maar net de grens over. naar belgie of duitsland. het grensgebied. en vraag het ze daar eens. zou je E6 willen hebben, en in NL willen wonen? of zou je D5 willen hebben, en net over de grens tewonen?

ik weet het antwoord wel.

vele oostblokkers weten het ook.

heb jij al gesoliciteert in denemarken of noorwegen? waarschijnlijk niet.

de EU bied goede en mindere dingen. maar voor sommige is de fles half leeg, terwijl die voor andere half vol is.

vroeger, zoals het in het verhaal zo mooi verteld word..... toen was je weken/weekenden van huis. stel de gemiddelde nederlandse chauffeur de vraag of die weken/weekenden weg wil, en iedereen weet het antwoord al.

wat anders. als de belasting 1% omhoog gaat/moet, dan hoor je zeggen, laten ze dat bij de veel verdieners, directeuren, manengers, etc gaan halen.

nou welkom in de EU, want dat doen ze precies. "halen" bij de "rijke"

het probleem is alleen dat de nederlander niet ziet hoe rijk die is.

of weet je een rijker land/inwoner van de EU?

nee het is meer, meer, en meer.

en vooral ikke, ikke en ikke.

succes met uitsterven. :bey:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

ze waren weer lekker zeker? :rolleyes: (heb ik niks mee te maken natuurlijk)

Ook in belgie wil er niemand meer gaan rijden, en het klopt wel wat je zegt dat we hier in het westen rijk zijn maar de grote merenheid ziet dat niet omdat ze er mee opgegroeid zijn.Wie wil er nu nog gaan rijden als je hele dagen in de file staat, uren moet wachten op een vracht ergens in een haven, wanneer het wat gesneeuwd heeft aan de kant gezet al ben je maar 50 km meer van huis en heb je geen slaapcabine, ach er zijn excuses genoeg. Niet voor niks zijn de meeste 50 jarigen opgebrand, en het zijn zij die de jeugd vertellen dat ze het ergens in een ander beroep moeten gaan zoeken. Vaste contracten krijg je niet meer dus bij een bank hoef je ook al biet meer aan te kloppen voor een lening. Je moet een aardig potje opzij hebben willen ze nog over de brug komen.

Trouwen, neen dank je. Bouwen, neen dank je. Verantwoordelijkheid, neen dank je en ik kan ze geeneens ongelijk geven. Kiezen tussen leven als god in frankrijk zonder verantwoordelijkheid of zich altijd maar zorgen moeten maken of je de volgende maand wel toekomt met hetgeen je verdiend, ik wist het wel en het overgrote deel van de jongeren ook.:ok:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
De Nederlandse chauffeur sterft niet uit, maar word stelselmatig vermoord!

Juist en in mijn mening ook in dit artikel.

Ik zie nog veel rijscholen en die hebben allemaal kennelijk voldoende werk met het opleiden van nieuwe chauffeurs.

In de krant lezen wij echter al jaren dat bepaalde beroepen niet meer interessant genoeg zouden zijn voor de Nederlandse (witte man). Maw deze bedrijven zeggen onvoldoende personeel te kunnen krijgen en daarvoor wel te moeten uitwijken naar andere landen of mensen uit deze landen in dienst te nemen omdat den Hollander deze banen niet meer wil doen.

Hetgeen m.i. in ZEER VEEL GEVALLEN niet de waarheid is!!!

Door stelselmatig te zeggen dat de Nederlander bepaald werk niet meer wil doen kan men dus werknemers uit andere landen halen. Gossie ... wat handig en voordelig nu die mensen ook nog eens goedkoper blijken te zijn ... :zegtniets:

Hier in de USA ook op een banenbeurs geweest voor chauffeurs.

Ze schreeuwen zogenaamd dat ze chauffeurs nodig hebben en niet discrimineren.

Helaas blijkt dat dus niet waar te zijn (uit haar verhaal). Andere vrouwelijke Amerikaanse chauffeur getroffen ... de mensen achter de tafeltjes (recruiters) deden wel erg oppervlakkig tegen haar en tegen mij. Oke, ik heb dan mijn Amerikaanse papieren niet ... dan begrijp ik wel dat ze niet staan te springen.

Maar claimen dat er zoveel nieuwe chaufeurs nodig zijn ... ik denk dat dit zelfs in de USA dus niet op gaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

In de krant lezen wij echter al jaren dat bepaalde beroepen niet meer interessant genoeg zouden zijn voor de Nederlandse (witte man). Maw deze bedrijven zeggen onvoldoende personeel te kunnen krijgen en daarvoor wel te moeten uitwijken naar andere landen of mensen uit deze landen in dienst te nemen omdat den Hollander deze banen niet meer wil doen.

Hetgeen m.i. in ZEER VEEL GEVALLEN niet de waarheid is!!!

Ik kan zo een stuk of 20 bedrijven opnoemen waar een chauffeur zo aan de slag kan en goed betaald wordt. Echter, chauffeurs zijn moeilijk te vinden in tegenstelling tot koekenbakkers, daarvan zijn er genoeg.

Ik denk dat iedereen wel begrijpt wat ik bedoel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast routier

Ook ik vraag mij af, wat de nieuwswaarde hiervan is.

Ten eerste is het geen wonder, als jonge mensen niet meer op de wagen willen.

De sector heeft zich op de banenmarkt totaal uit de markt geprezen.

Waar tegenwoordig deeltijd werk, een auto of tel. van zaak gemeengoed is (en nog zoveel meer), kan er in het transport bijna niets vanaf.

Je mag al blij zijn als je salaris klopt!

Ten tweede is dit waarschijlijk ook de bedoeling van veel werkgevers.

Die zitten helemaal niet op geschoolde, ietwat bijdehante jongeren te wachten.

Die zien liever een ''nix verstehen'' loonslaaf komen, en rollen daar met alle liefde de rode loper voor uit.

Dus waarom zou het een probleem zijn, als de Nederlandse chauffeur uitsterft?:confused:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast routier
Ik kan zo een stuk of 20 bedrijven opnoemen waar een chauffeur zo aan de slag kan en goed betaald wordt.

Ach, schei toch uit! Noem ze dan eens....;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Juist en in mijn mening ook in dit artikel.

Ik zie nog veel rijscholen en die hebben allemaal kennelijk voldoende werk met het opleiden van nieuwe chauffeurs.

Zijn die (meeste) rijscholen nog wel bezig met het opleiden van nieuwe chauffeurs. Zijn die niet gewoon bezig met leerlingen om hun code 95 in stand te houden?

Bij de rijschool waar wij bezig zijn hebben ze al gezegd dat de code 95 voor vele rijscholen een geschenk uit de hemel is anders hadden vele rijscholen hun lesvrachtauto's de deur uit moeten doen ivm te weinig animo.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast jan putter
Ik kan zo een stuk of 20 bedrijven opnoemen waar een chauffeur zo aan de slag kan en goed betaald wordt. Echter, chauffeurs zijn moeilijk te vinden in tegenstelling tot koekenbakkers, daarvan zijn er genoeg.

Ik denk dat iedereen wel begrijpt wat ik bedoel.

Als u niks zinnigs te posten heeft :confused:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik ben het met EJD eens.

de verweg bedrijven willen, en kunnen best betalen, echter DIE chauffuers zijn er niet meer. :ja:

ik kan mijn werkgever ook aan die lijst toevoegen.

noem de chauffeurs nog maar die weken van huis willen zijn.

en als je dan wil denken dat er niet betaald wil worden. dan lach ik jullie in NL uit, want ik wil voor het nederlandse salaris niet eens me nest uit komen.

maar in NL is men hoog opgeleid, en weten ze het toch allemaal zo goed.

vast blijven houden die houding. :stom:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
ik ben het met EJD eens.

de verweg bedrijven willen, en kunnen best betalen, echter DIE chauffuers zijn er niet meer. :ja:

Wij werden eruit gebonjoerd door de vorige werkgever, ons werk ging een Pool doen. Letterlijk verteld!!!

Wij (een paar collega's en ik) konden korter werk gaan doen, toen we ontslag indienden was het geen enkel probleem.

Dus: lul niet!

Ps, je denkt toch niet niet dat ik voor de LOL in een klein hokje ben ga wonen??

Dus, ik ben het volledig met Matthieu eens dat de Nederlandse chauffeur stelselmatig wordt uitgeroeid!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden