[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

vergoeding accu


jemason

Vraag

  • Forumlid

was vanmiddag bij een oud collega op bezoek .

hij moest nieuwe accu/s hebben voordat de winter aan komt .

nou had zijn baas voor gesteld dat hij maar 10 euro in de maand moest mee betalen .

voor de accu/s en de diesel als hij hem moet laten lopen tijdens het aan hebben van verschillende apparaten ,dit ging van zijn onkosten vergoeding af (niet van het salaris)

omdat ze nog niet zo oud zijn en toch wel erg snel vernieuwd moesten worden .

op mijn vraag wat die allemaal wel niet bij zich had wat stroom gebruikt .

magnetron ,tv met dvd ,waterkoker ,koffiezet apparaat,laptop,opladers ,koelkast,binnenverlichting (extra)

omvormer erg zwaar .dit word door de werkgever ook voorgesteld aan zijn collega/s .

let wel ,dit word dus in overweging genomen door zijn baas .

wat denken jullie hier van .

gr piet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 110
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Posted Images

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Even de technische kant van het verhaal:

Natte accu's zijn te verdelen in twee groepen, nl start en semi-tractie.

Het verschil zit in de ontladingscapaciteit. Dit wordt bereikt door het toepassen van verschillende platen-pakketten en/ of technieken.

Start accu's kan men beschouwen als sprinters en semi-tractie accu's als een marathon loper.

Beide discipline's stellen andere eisen aan de accu.

Een natte startaccu heeft dunnere platen. Hiermee is een korte felle stroomstoot te geven.

Semi-tractie accu's hebben dikkere platen, waarmee een langere tijd lagere stromen afgegeven kunnen worden.

Een ander verschil is de ontladingscapaciteit; een goede natte semi-tractie accu ( geen calcium) heeft een 40/50 % rendement.

Een startaccu heeft een netto rendement van 30 %.

==============================

In Dummietaal :rolleyes::

Startaccu's zijn niet gemaakt om er allerlei reutemeteut aan te hangen die langdurig stroom afnemen.

De magnetron alléén is in dit geval niet eens de grootste boosdoener. Deze doet nou juist datgene waar een startaccu voor is gemaakt: In korte tijd heel veel stroom afnemen.

Het grote probleem voor een startaccu zijn de vele kleine stroomverbruikers die langdurig aanstaan.

Nou zul je zeggen: "Maar een laptopje gebruikt toch niet zo veel?"

Klopt. En dat koelkastje ook niet, en die TV ook niet, die standkachel ook niet, en och, die paar kleine ladertjes & lampjes ook niet, de waterkoker of koffiezetapparaat ook niet, en die paar minuten magnetron óók niet.

Totdat je gaat optellen wat dat spul gezamelijk tijdens de de rusturen gebruikt.

Dan zit je al heel snel boven de 30% waarmee je een startaccu "veilig" kunt ontladen, én je doet dat ook nog eens op een manier waar ze absoluut niet tegen kunnen.

Wat kun je nou eigenlijk uit zo'n (nieuwe) startaccu halen voordat hij die gevaarlijke 30% bereikt?

Standaard staat in een vrachtwagen meestal 240Ah bij 24 Volt.

2 Bakbeesten van accu's die niet leeg te branden zijn. Zou je zeggen. Maar dat valt smerig tegen.

Want 30% van 240Ah/24Volt is maar 1725 Watt.

Daar zit je tijdens 11 uur rust zo maar overheen, en helemaal als je ergens een weekend overstaat.

Moet je het negatieve rendement van de omvormer ook niet vergeten te tellen, want die vreet ook zo maar 10% van het verbruikte Wattage.

De startaccu wordt tijdens de rust dus al vrij snel ontladen met 30%.

Wordt hij nog dieper ontladen dan die 30%, loopt hij schade op welke de levensduur ernstig bekorten.

En dan....

Dan moet het orgel s'morgens ook nog starten.

Krijgt de startaccu na al die verkeerde ellende een tik in zijn nek van de startmotor die vanuit stilstand even een stoot van minstens 700 Ampere vraagt en daarna nog altijd ca 150 Amp.

Vindt je het dan erg gek dat hij het na een jaar al begeeft?

Komt nog bij dat een koude accu behoorlijk minder capaciteit heeft dan een warme.

En wanneer zit je het meest in je cabine te camperen en moeten stroomvreters zoals standkachel & startmotor het langste draaien? Yep, je snapt um..:ja:

Een vrachtwagencabine begint qua uitrusting zo langzamerhand op een camper te lijken.

Niets fout mee, maar vrachtwagenfabrikanten en eigenaren/werkgevers zouden daar eens rekening mee moeten houden.

Daarvoor hoeven ze niet opnieuw het wiel uit te vinden, maar slechts te kijken hoe de stroomvoorziening van een moderne camper in elkaar steekt.

Deze heeft dus altijd startaccu's die uitsluitend het voertuig bedienen, én een set aparte accu's voor het woongedeelte.

Natuurlijk zijn deze laatste semi-tractie accu's, want dit soort accu's kan wél tegen "huishoudelijk" gebruik én ze kunnen veilig met 40 á 50% ontladen worden.

Daarmee sla je 2 vliegen in 1 klap: De startaccu wordt weer nét zo oud als vroeger, en de chauffeur kan jarenlang zorgeloos stroom gebruiken.

Ik hoop dat ik hiermee de andere kant van deze accu-perikelen een pietsie inzichtelijker heb gemaakt,

Mvg, Leo.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Kijk das duidelijke taal Leo.

Ik weet nog van jaren geleden toen ik met een motorwagen met aanhanger

rond tufte, toen zat er op de motorwagen en op de aanhanger een laadklep

Op de aanhanger zaten speciale accu,s waardoor je de aanhanger kon laden

en zonder stroom van de motorwagen.

En die laadklep van de aanhanger die kon je lang gebruiken zonder dat die bijgeladen werd.

Die werd normaal natuurlijk altijd wanneer je ging rijden aangesloten op de motorwagen

zodar deze weer opgeladen werd.

Mvg

bewerkt door Kiepenboer
Quote verwijderd
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Hoi Maarten.

Een grotere dynamo is niet nodig.

Ik kan zo vlug geen moderne vrachtwagen meer opnoemen waar nog een klein dynamootje onder hangt.

100 Ampére (2400Watt) is tegenwoordig meer regel dan uitzondering, terwijl 50 Amp eigenlijk al ruim voldoende zou zijn.

Wbt laden van méér accu's:

Je moet het zo zien: Op Maandag begin je met volle dieseltanks.

Vrijdags moet je 1500 liter tanken om ze weer vol te krijgen.

Dan maakt het niets uit hoeveel tanks jij onder die vrachtauto hebt hangen, want er gaat gewoon niet meer dan 1500 liter bij.

Zo is het dus met accu's ook.

Je hoeft niet meer te laden je hebt verbruikt. En dan maakt het geen flaus aus of er nou twee of vier accu's staan.

@ Ouwe & Karel65: Graag gedaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Hei Leo, jij weet nogal wat van accu's he.

Ik ben van mening dat je accu's moet laten werken.

"Leeg' trekken, opladen enzo.

Ik slaap met de standkachel aan, s'avond mss een lampje etc.

En s'morgens eerst koffie zetten, en daarna start ik, en ga aan het werk.

Nu zie ik vele collega's nadat ze s'avond al even stil staan, bv 3uurtjes, met de standkachel aan en zo, nog even de motor starten voor het slapen gaan. s'morgens eerst starten, en dan de kofiiezetter aanzetten.

Nou heb ik eigelijk nooit met lege accu's gestaan, behalve de keren dat ik het eigelijk wel kon verwachten.

Nou ben ik van mening dat de jongens die der accu's "verwennen" (lees zo vol mogelijk proberen tehouden) s'winters eerder met problemen staan, als ik, die ze accu's "leeg" trekt.

Klopt het een beetje wat ik denk?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
was vanmiddag bij een oud collega op bezoek .

hij moest nieuwe accu/s hebben voordat de winter aan komt .

nou had zijn baas voor gesteld dat hij maar 10 euro in de maand moest mee betalen .

voor de accu/s en de diesel als hij hem moet laten lopen tijdens het aan hebben van verschillende apparaten ,dit ging van zijn onkosten vergoeding af (niet van het salaris)

omdat ze nog niet zo oud zijn en toch wel erg snel vernieuwd moesten worden .

op mijn vraag wat die allemaal wel niet bij zich had wat stroom gebruikt .

magnetron ,tv met dvd ,waterkoker ,koffiezet apparaat,laptop,opladers ,koelkast,binnenverlichting (extra)

omvormer erg zwaar .dit word door de werkgever ook voorgesteld aan zijn collega/s .

let wel ,dit word dus in overweging genomen door zijn baas .

wat denken jullie hier van .

gr piet

Ik zou er als ik hem was in ieder geval niet voor gaan lopen en een andere baas zoeken. Ik dacht na het lezen iig eerst ook `wat maakt die baas nu`, maar na het lezen van alle redenen waarom ie dat tientje wel zou kunnen vragen vindt ik het idd niet zo een heel stom idee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Volgens mij snijd het mes gewoon aan 2 kanten zowel voor de werkgever als de werknemer.

Het is gewoon een werkpaard, je moet er je werk mee doen klaar. Chauffeurs die internationaal rijden hebben niet altijd de mogelijkheid (of hier ook in NL) om te eten of wat dan ook..Dan is zo`n ping ping magnetron een uitvinding (overigens heb ik altijd begrepen dat het fijnst is om de auto even te laten lopen, wat ik ook altijd doe met de magnetron).

Er is natuurlijk ook een hoop veranderd qua uitrusting, moderne tijden iedereen heeft wel een laptop, telefoon en weet ik allemaal. Als je een week (of langer) van huis bent moet het grij wel opgeladen kunnen worden.

Ik vind het 10`tje gewoon een grof schandaal. Maar dit gebeurd ook elders, niet alleen bij de transport. Daar worden dan weer op andere manieren bezuinigd over de rug van de werknemer. Is gewoon de tijden van de crisis. Alles moet maar goedkoper en goedkoper, en alles gaat over de rug van de werknemer onderhand. De term vroeger was alles beter, wil ik niet benadrukken maar bepaalde dingen met name de bouw kwaliteit van alles was vroeger gewoon goed.

Ik ga toch niet betalen voor die accu`s omdat ik anders niet fatsoenlijk m`n werk niet kan doen? S`nachts het koud moeten hebben omdat de standkachel niet aan heb vanwege de accu`s? Thuis zet je toch ook niet de verwarming uit want het slijt?

@ Leo, zal wel met het eigen gewicht te maken hebben, verwacht niet dat binnen paar jaar de Lipo cellen dermate veilig zijn om grootschalig te gebruiken. Als ze al bol gaan staan door verkeerde oplading zegt al genoeg..Maar dat zul jij ook wel weten. Door gaans hebben ze wel een gescheiden laad systeem dacht ik, wat ik zo weet van die campers. Maar dat is natuurlijk andere koek.

@ RobNiat, Als je zon accu te ver leeg trekt kan het zijn dat je een plaat krom trekt omdat ie teveel energie moet leveren wat ie niet kan. Dan krijg je interne sluiting en kun je hem weg gooien. Wat in de winter goed helpt om de startcapaciteit te verhogen (door de kou heb je sowieso al minder start capaciteit) is om even de binnen verlichting te laten branden, zodat het chemische proces op gang komt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Hei Leo, jij weet nogal wat van accu's he.

Ik ben van mening dat je accu's moet laten werken.

"Leeg' trekken, opladen enzo.

Ik slaap met de standkachel aan, s'avond mss een lampje etc.

En s'morgens eerst koffie zetten, en daarna start ik, en ga aan het werk.

Nu zie ik vele collega's nadat ze s'avond al even stil staan, bv 3uurtjes, met de standkachel aan en zo, nog even de motor starten voor het slapen gaan. s'morgens eerst starten, en dan de kofiiezetter aanzetten.

Nou heb ik eigelijk nooit met lege accu's gestaan, behalve de keren dat ik het eigelijk wel kon verwachten.

Nou ben ik van mening dat de jongens die der accu's "verwennen" (lees zo vol mogelijk proberen tehouden) s'winters eerder met problemen staan, als ik, die ze accu's "leeg" trekt.

Klopt het een beetje wat ik denk?

Zo zie ik het ook:p

Heb nog nooit accu problemen gehad, wordt er wel altijd op geattendeerd da m`n lampe nog branne:rolleyes:.....

Maar moet er wel bij zeggen dat ik niet voor elk wissewasje de auto stil leg en dus ook vrij weinig per dag de auto start.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
kijken of de wet van de zwaartekracht nog werkt en dat ding achter op je laadbak zetten en hem een stukje te ver laten gaan

Ja... zo kreeg dat kreng vierkante wielen..:D:D

Maar het komt hier op neer, als het materiaal niet in orde is, zoals een oudere huifoplegger of combi, waar alles op slechts 1 manier past, daar word niks extra voor betaald, eerder het tegen overgestelde. Een baasje dat slecht betaald heeft vaak ouwe slecht onderhouden rotzooi.

Heb het nu goed, maar ook het tegenover gestelde mee gemaakt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Ja... zo kreeg dat kreng vierkante wielen..:D:D

Maar het komt hier op neer, als het materiaal niet in orde is, zoals een oudere huifoplegger of combi, waar alles op slechts 1 manier past, daar word niks extra voor betaald, eerder het tegen overgestelde. Een baasje dat slecht betaald heeft vaak ouwe slecht onderhouden rotzooi.

Heb het nu goed, maar ook het tegenover gestelde mee gemaakt.

Dan stond de luchtvering niet hoog genoeg:angel:

Maar ik weet wat je bedoeld alles moet in die wagen maar, dat je 4 uur aan het klooien bent om die zooi weer in die auto te krijgen nemen ze weer niet in dank af.

Ik heb ook stukgoed gereden altijd maar tot het dak stapelen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik heb met zo'n Groeneveld boordcomputer gewerkt, na 3 minuten stilstand zonder opgaaf van reden was het onbekende tijd, dus rust!

Als een planner, monteur of loodsmedewerker 5 minuten niets doet, of Patrick Kluivert verzuipt is het bekende tijd en dus werktijd, dus betaalde tijd!

Als een planner een rit aanneemt die achteraf niet uit kan, een oplegger weg laat brengen naar een klant vanaf de vestiging terwijl een andere truck onderweg is naar die klant om een oplegger op te halen vanaf diezelfde vestiging, gaat dat ook van z'n salaris af??

Ik heb er nog nooit van gehoord, ergens zit iets erg scheef!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Als een planner een rit aanneemt die achteraf niet uit kan, een oplegger weg laat brengen naar een klant vanaf de vestiging terwijl een andere truck onderweg is naar die klant om een oplegger op te halen vanaf diezelfde vestiging, gaat dat ook van z'n salaris af??

Nee, die krijgt de zak als-ie daar een gewoonte van maakt ......................

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Nee, die krijgt de zak als-ie daar een gewoonte van maakt ......................

Oh, en als het alleen de chauffeurs opvalt? Dan ook?

Ik praat uit ervaring, melding van gemaakt en het antwoord was dat we het verhaal erachter niet wisten.....

Iets van domme chauffeurs en geleerde planners....

EJD, kom er maar in! :confused:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Die zullen dan wellicht het verhaal erachter niet kennen .......... :p

Nee, die zijn dom.

Maar de vraag was of de planner het verschil ook bijpast, of tenminste een tientje betaalt. Dat moet best kunnen.

Die jongens en meisjes zitten ook maar de hele dag bij de verwarming/airco die de zaak voor z'n rekening neemt.

Dit jaar een tientje, met de huidige inflatie volgend jaar en de jaren erop?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Nee, die zijn dom.

Oké ..., dat wist ik dus niet. Ik ken de chauffeurs niet doe u bedoelde.

Maar de vraag was of de planner het verschil ook bijpast, of tenminste een tientje betaalt. Dat moet best kunnen.

Dat tientje voor die accu's is hier niet van toepassing.

Die jongens en meisjes zitten ook maar de hele dag bij de verwarming/airco die de zaak voor z'n rekening neemt.

Zodra die jongens en meisjes 24 uur aan één stuk op kantoor zitten en soms ook gehele weekenden niet naar huis gaan, kunnen we er zeker over denken om die mensen ook een tientje per maand te laten meebetalen voor de accu's.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Dat tientje voor die accu's is hier niet van toepassing.

Nee, oké, maar wel met je werk bezig zijn, en ook verantwoording nemen voor je daden?

Zodra die jongens en meisjes 24 uur aan één stuk op kantoor zitten en soms ook gehele weekenden niet naar huis gaan, kunnen we er zeker over denken om die mensen ook een tientje per maand te laten meebetalen voor de accu's.

Dus een halve dag aanwezig is 5 euro redelijk denk je voor stookkosten?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Dus een halve dag aanwezig is 5 euro redelijk denk je voor stookkosten?

Nee.

Maar alle gekheid op een stokje, die discussie speelt natuurlijk helemaal niet op kantoor. Het gaat om een eventuele tegemoetkoming (zoals Jemason het hier beschreef) die dan verrekend zou kunnen worden met de onkosten-/verblijfsvergoeding.

Zoals u weet, komt iemand op de standplaats (kantoor) al heel niet in aanmerking voor deze vergoeding volgens CAO.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden