[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Compenseren verkorte wekelijkse rust


Pierre

Recommended Posts

  • Forumlid

Ik vraag me af hoe het zit met het compenseren van een verkorte weekendrust.

Ook over dit onderwerp hoor ik weer verschillende verhalen als ik het links en rechts op het woord gooi.

Moeten alleen de uren die tekort zijn gecompenseerd worden, of moet het gehele blok van 24 uur binnen de 3e daaropvolgende week gecompenseerd worden?

Een voorbeeld:

Ik werk op zaterdag tot 17.35, ik reken dus 18.00.

Op maandagochtend begin ik om 05.00. De tussenliggende tijd aan wekelijkse rust bedraagt 35 uur.

Een tekort van 10 uur dus.

Mijn volgende wekelijkse rust is van vrijdag 20.00 tot maandag 04.00. Totaal 56 uur.

De normale wekelijkse rust moet minimaal 45 uur bedragen.

Zoals ik het zelf zie heb ik hier dus mijn tekort van de eerder week al gecompenseerd, n.l. 45 +10 compensatie = 55, de werkelijk genoten wekelijkse rust was 56 uur.

Is dit correct :confused:?

Het tekort aan wekelijkse rust moet 'en bloc' gecompenseerd worden.

Is het toegestaan om dit te compenseren met een lange nachtrust, b.v 10 uur tekort = 2 X 16 uur, of moet het tekort gecompenseerd worden met een volgende wekelijkse rust?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Net op cursus geweest bij het baasje. Ook de digitale tacho was daar een onderdeel van. Wat wist ik een hoop niet.....................................Je mag zelfs 5 keer per week verkorten naar 9 uur mits je de dag daarvoor maar 3 uur compensatie hebt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

1,5 uur rijden 15 min pauze 1,5 rijden 30 min pauze 4,5 uur rijden 30 min pauze

Dit mag wel. Maar deze weer niet..

2.0 uur rijden 15 min pauze 2.5 uur rijden 30 min pauze 4.5 uur rijden.

En dat is toch een foutje die velen maken denk ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Uit de bijlage van Scania 1001 geknipt en geplakt:

Een chauffeur begint weer met een schone lei wanneer hij 45 min pauze (al dan niet opgesplitst)

neemt aan het begin of aan het einde van zijn periode van rijden. Dit betekend dat de volgende

wanneer een 45 min pauze is afgerond er vanaf dat moment weer een nieuwe periode van 4,5 uur

mag worden gereden. Er wordt dan niet meer gekeken hoe lang er daarvoor is gereden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb weer iets nieuws ( heerlijk dat uniforme Europa :stom:)

Voorheen was 5 uur werken de max, en moest je 15 min. en dan 30 min. of, 45 min. pauze maken.

Kreeg afgelopen week een kaartje ( B. controle ) onder ogen dat er na 5 uur ( alleen werken ) ook 3x 15 min. pauze geschreven mag worden.

Zal wel een ouwe zak zijn dat ik het niet meer snap ( Ibo, freddie, shompie enz. enz. SHUT UP LOL)

Oh, Eddy ook :ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Heb weer iets nieuws ( heerlijk dat uniforme Europa :stom:)

Voorheen was 5 uur werken de max, en moest je 15 min. en dan 30 min. of, 45 min. pauze maken.

Kreeg afgelopen week een kaartje ( B. controle ) onder ogen dat er na 5 uur ( alleen werken ) ook 3x 15 min. pauze geschreven mag worden.

Zal wel een ouwe zak zijn dat ik het niet meer snap ( Ibo, freddie, shompie enz. enz. SHUT UP LOL)

Oh, Eddy ook :ja:

Naast het rijtijdenbesluit heb je ook rekening te houden met de arbeidstijdenwet..... En die zegt dat ja een bepaalde periode pauze moet pakken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Naast het rijtijdenbesluit heb je ook rekening te houden met de arbeidstijdenwet..... En die zegt dat je een bepaalde periode pauze moet pakken.

Weet je Cornè, nog niet zo heel lang geleden waren deze twee wetten apart.

Arbeidstijdenbesluit ! had niets van doen met de rijtijdenwet !

Inmiddels ...#$%^&*&^&* is iedereen de weg kwijt omdat de M/V ambtenaar hun baan wil houden, en e.e.a. maar koppelt ?

En wij blijven dit maar accepteren omdat we `er toch niets aan kunnen doen` ??

Heb de wijsheid ook niet in pacht, maar waarom laten we ons/anderen niet in hun waarden, inplaats van tegen dit soort onzin op te treden ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...
  • Forumlid
1,5 uur rijden 15 min pauze 1,5 rijden 30 min pauze 4,5 uur rijden 30 min pauze

Dit mag wel. Maar deze weer niet..

2.0 uur rijden 15 min pauze 2.5 uur rijden 30 min pauze 4.5 uur rijden.

En dat is toch een foutje die velen maken denk ik.

Omdat je binnen 5 uur en een kwartier rijtijd 45 min pauze genoten moet hebben. Klopt ook niet want dan zou dat eerste voorbeeld ook niet mogen. deze ga ik even mailen naar de instantie die de cursus gegeven heeft.
Het voorbeeld wat ik geschreven heb heb ik ook die man voorgelegd. Hij zei dat dat absoluut niet mocht. Ik mag aan nemen dat hij er toch enigzins verstand van dient te hebben.Maar nogmaals de mail is de deur uit.

Al antwoord gehad Corné ????:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Toch was ik maar wat blij dat die ILTers me door lieten rijden vorige week.

Ze keken net iets te onderzoekend en haalden ook niet echt in.

Ben zelf eens gaan kijken bij de volgende parking maar zag niets raars

dus wat voor spoken die twee figuren zagen :confused:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...
  • Forumlid

Beste forumleden / gebruikers.

Nou heb ik toch echt een serieuze vraag omtrent de verplichte WEKELIJKSE RUST.

De wekelijkse rust = 45 uur ononderbroken.

Deze mag je verkorten naar 24 uur ononderbroken.

Mag je dit dan 1 of 2 weken achter elkaar doen ???

De rusturen die je verkort hebt ( 45 - 24 = 21 uur ) --- ( 21 uur is voor 1 x verkorte wekelijkse rust ) moet je die dan binnen 3 weken plakken aan je normale wekelijkse rust.

Dus 45 uur + 21 uur = 66 uur aan een gesloten.

Deze regel omtrent de wekelijkse rust is de enige waar ik niet echt goed mee bekend ben.

Wie kan het me eens helder en duidelijk hierzo uitleggen.

Alvast hartelijk bedankt beste leden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Per periode van twee opvolgende weken moet je minstens twee wekelijkse rusten hebben,of een wekelijkse en een verkorte.(EU 561/2006 art 8,lid6)

Er moet in deze twee weken altijd minimaal één normale wekelijkse rust( 45 uur) zitten.

Als je altijd tussen de W.R. in 5 of 6 periodes van 24 uur maakt,kun je niet anders dan een W.R en een verkorte W.R maken,

Als je een verkorte wekelijkse rust neemt hoef je overigens alleen de uren die je verkort te compenseren,al je rust dus 35 uur geweest is hoef je dus maar 10 uur te compenseren.

als je die aan een normale wekelijkse rust aanplakt is dat 45 + 10 = 55 uur,en geen 45 + 21= 66.

Een verkorte wekelijkse rust moet minimaal 24 uur zijn maar mag ook meer zijn ,ergens tussen 24 en 45 uur.

Deze compensatie mag aan iedere rust van minimaal 9 uur worden geplakt,maar wel "en bloc"d.w.z. 9 uur rust + 10 uur compensatie maakt 19 uur rust.

Vandaag 5 uur compenseren en morgen ook nog eens 5 uur werkt dus niet.:D

Gr Peter.

bewerkt door Marotrans
Quote verwijderd
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden