[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Stikstof, boeren en transport.


Gast fleur

Recommended Posts

  • Forumlid
11 uur geleden zei HendrikJansen:

Wormen en maden kweken is ook agrarisch. Enkel ben je daar vele malen minder grond voor nodig als voor koeien.

Gat in de markt! Varkensboeren in Brabant kunnen dan stoppen, in plaats van 100.000 varkens op een hoopje kunnen ze dan vrije-uitloopwormen gaan kweken! Maar wat wil je nu eigenlijk zeggen?

bewerkt door Eeweep
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei HendrikJansen:

Het zou neerkomen op  40.000,00 echtra aan kosten voor een boer met 1100 hectare. Dat is 36,36 euro per hectare. Ik denk dat dat best wel een forse kostenverhoging is in 1 keer 


De verhoudingen liggen bij onze oosterburen misschien iets anders, maar in Nederland is het gemiddelde boerenbedrijf tussen 35 en 40 hectare groot. Dus dan heb je het over een kostenverhoging van ongeveer €1400- per jaar. En dat lijkt mij nog te overzien. 
 

Er zal dus wel meer spelen dan alleen dat. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
51 minuten geleden zei RobNiat:


De verhoudingen liggen bij onze oosterburen misschien iets anders, maar in Nederland is het gemiddelde boerenbedrijf tussen 35 en 40 hectare groot. Dus dan heb je het over een kostenverhoging van ongeveer €1400- per jaar. En dat lijkt mij nog te overzien. 
 

Er zal dus wel meer spelen dan alleen dat. 

Suggs zal dat beter kunnen vertellen, maar met 35 ha ben je in NL tegenwoordig gewoon hobbyboer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
23 minuten geleden zei HendrikJansen:

Suggs zal dat beter kunnen vertellen, maar met 35 ha ben je in NL tegenwoordig gewoon hobbyboer.

In cijfers van 2016 had de gemiddelde akkerbouwer 43 ha. Zelfs bij een verdubbeling van dat areaal zullen de kostren nog steeds te overzien zijn. De boer boert best goed in Nederland:
https://www.nu.nl/economie/6294603/biggenschaarste-en-vogelgriep-leveren-boeren-forse-stijging-van-inkomsten-op.html

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
46 minuten geleden zei Eeweep:

In cijfers van 2016 had de gemiddelde akkerbouwer 43 ha. Zelfs bij een verdubbeling van dat areaal zullen de kostren nog steeds te overzien zijn. De boer boert best goed in Nederland:
https://www.nu.nl/economie/6294603/biggenschaarste-en-vogelgriep-leveren-boeren-forse-stijging-van-inkomsten-op.html

Dat moet je vooral blijven denken ja. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
19 minuten geleden zei HendrikJansen:

Neem hier eens een half uur tijd voor Eweep.

Nou, ik wil natuurlijk ook mijn minstens 8 uur per dag werken, dus ik heb het filmpje maar op dubbele snelheid afgespeeld. Wat ik ervan vind? Ik zit hier niet "hoera, weer een boer weg" te roepen, maar het "overkomt" deze man allemaal wel, volgens hem. De bank wil hem niet zoveel geld geven als hij wil, maar hij gaat toch met die bank in zee. het melkquotum wordt afgeschaft, dus hij moet meer produceren om hetzelfde te verdienen. Zag hij dat nou echt niet aankomen, zinnetje 1 uit de economieles op de kleuterschool, de wet van vraag en aanbod? En drie droge jaren, hij heeft nooit van klimaatverandering gehoord, of, voor de klimaatontkenners, van ondernemersrisico? En verder roept hij heel hard dat hij voor niets werkt, maar hij houdt wel vast aan zijn, ook voor hem zelf, "misschien wel te grote" huis. Als ik te weinig verdien moet ik omkijken naar een goedkoper huis. Verder klaagt hij dat de Nederlandse overheid geen hulp biedt aan boeren, maar een miskleun als de PAS is er onder druk van de boeren zelf gekomen. Dat boerenslimmigheidje (we kunnen de regels verruimen als we zèggen dat we gaan compenseren, maar dat gaan we mooi niet doen) is dan ook terecht gesneuveld bij de rechter. Jarenlang hebben de boerenbelangenbewegingen maatregelen tegen zitten houden die wel nodig zijn om ons land ook voor niet-boeren leefbaar te houden, het is niet zo raar dat verschillende maatregelen nu snel moeten worden doorgezet. Misschien dat Denemarken nu nog een soort Walhalla voor melkveehouders kan zijn, maar als die melkveehouders daar ook er zo'n potje van gaan maken, dan zullen dezelfde regels als hier niet lang op zich laten wachten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
22 minuten geleden zei Eeweep:

Nou, ik wil natuurlijk ook mijn minstens 8 uur per dag werken, dus ik heb het filmpje maar op dubbele snelheid afgespeeld. Wat ik ervan vind? Ik zit hier niet "hoera, weer een boer weg" te roepen, maar het "overkomt" deze man allemaal wel, volgens hem. De bank wil hem niet zoveel geld geven als hij wil, maar hij gaat toch met die bank in zee. het melkquotum wordt afgeschaft, dus hij moet meer produceren om hetzelfde te verdienen. Zag hij dat nou echt niet aankomen, zinnetje 1 uit de economieles op de kleuterschool, de wet van vraag en aanbod? En drie droge jaren, hij heeft nooit van klimaatverandering gehoord, of, voor de klimaatontkenners, van ondernemersrisico? En verder roept hij heel hard dat hij voor niets werkt, maar hij houdt wel vast aan zijn, ook voor hem zelf, "misschien wel te grote" huis. Als ik te weinig verdien moet ik omkijken naar een goedkoper huis. Verder klaagt hij dat de Nederlandse overheid geen hulp biedt aan boeren, maar een miskleun als de PAS is er onder druk van de boeren zelf gekomen. Dat boerenslimmigheidje (we kunnen de regels verruimen als we zèggen dat we gaan compenseren, maar dat gaan we mooi niet doen) is dan ook terecht gesneuveld bij de rechter. Jarenlang hebben de boerenbelangenbewegingen maatregelen tegen zitten houden die wel nodig zijn om ons land ook voor niet-boeren leefbaar te houden, het is niet zo raar dat verschillende maatregelen nu snel moeten worden doorgezet. Misschien dat Denemarken nu nog een soort Walhalla voor melkveehouders kan zijn, maar als die melkveehouders daar ook er zo'n potje van gaan maken, dan zullen dezelfde regels als hier niet lang op zich laten wachten.

Volgens mij kreeg hij eerst geen financiering omdat er wetgeving in de lucht hing die er later niet kwam en toen weer wel.  En daar zijn heel veel melkveehouders in de problemen gekomen, 
 

Deze boer boert nu in Canada. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 minuten geleden zei HendrikJansen:

Volgens mij kreeg hij eerst geen financiering omdat er wetgeving in de lucht hing die er later niet kwam en toen weer wel.

Maar niet zo veel als hij dacht nodig te hebben, met als gevolg dat hij investeringen die hij nodig dacht te hebben niet kon doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
6 minuten geleden zei HendrikJansen:

Daar heeft hij zijn plannen op aan gepast zoals je kan horen.

Noodgedwongen, en hij heeft het dan ook niet kunnen bolwerken. Mij valt vooral op dat hij de schuld voor zijn "minder goede" businesscase overal neerlegt, behalve bij hemzelf.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
20 uur geleden zei tiny:

 

er zijn meer filmpjes in omloop voor zowel tegen als voorstanders.

en er komt nog veel meer bij kijken . 

voor wie dit echt intereseert... gaat eens rondkijken op internet.

 

aangezien ik hier nu tijd voor heb... en mijn tvt uren aan het opmaken ben, en ziekenhuizen en doktoren aan het bezoeken ben.


Ik hoop oprecht dat je niets ernstigs mankeert. En, hoewel ik het niet begrijp, vind ik het zeker te waarderen dat je je baas niet wil opzadelen met jouw problemen. 
 

Maar nu je toch “op onderzoek” bent, bekijk dan nog even dat filmpje van Arjen Lubach over algoritmen. Jij “ontdekt” niets nieuws. Je wordt gevoerd door een computer naar aanleiding van eerder bezochte sites. Niets meer dan dat. Net zoals wanneer je op Facebook een filmpje met katten te lang door laat draaien. Daarna wordt je nog wekenlang lastig gevallen met katten- (en andere beesten) -filmpjes. 
Hoe “dieper je graaft”, hoe

meer onzin je ziet. 
 

Trek gerust je eigen conclusies. Maar vergeet niet hoe dat magische wereldwijde netwerk werkt. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
5 uur geleden zei Eeweep:

maar een miskleun als de PAS is er onder druk van de boeren zelf gekomen. Dat boerenslimmigheidje

Onzin de overheid vertelde de boeren dat ze alleen een melding hoefde te doen , dat hebben ze te goede trouw gedaan , rechter heeft dat later afgeschoten waardoor boeren buiten hun schuld om geen juiste vergunning hebben , de genoemde pasmelders .

Wat is een PAS-melder? - Boerderij 

 

5 uur geleden zei Eeweep:

maar hij houdt wel vast aan zijn, ook voor hem zelf, "misschien wel te grote" huis. Als ik te weinig verdien moet ik omkijken naar een goedkoper huis.

Zo werkt het dus niet , aan mijn te grote huis ,zit gewoon mijn bedrijf aan vast , boerderij is aan locatie gebonden , tuurlijk als ik hem weer moest bouwen zou ik hen niet weer zo bouwen , mijn gebouw stamt uit 1847 , a ik mag hem niet eens afbreken , b nieuwbouw kost ook gauw 1,5 miljoen , dus uw verhaal gaat manco , je kunt een huis niet vergelijken met een boerderij .

 

5 uur geleden zei Eeweep:

Jarenlang hebben de boerenbelangenbewegingen maatregelen tegen zitten houden die wel nodig zijn om ons land ook voor niet-boeren leefbaar te houden, het is niet zo raar dat verschillende maatregelen nu snel moeten worden doorgezet.

Nou vertel ? 

 

5 uur geleden zei Eeweep:

De bank wil hem niet zoveel geld geven als hij wil, maar hij gaat toch met die bank in zee. het melkquotum wordt afgeschaft, dus hij moet meer produceren om hetzelfde te verdienen

Melkprijs is skyhigh momenteel , probleem is dat banken altijd geroepen hebben dat men moest uitbreiden , banken waren erg gretig om leningen uit te geven , door veranderde regelgeving en het doorslaan van duurzaamheid en angst voor regels , trekken banken hun leningen terug of geven geen leningen meer , daardoor kun je nu in de problemen komen omdat banken op de borst willen kloppen met duurzaamheid .

 

5 uur geleden zei Eeweep:

zinnetje 1 uit de economieles op de kleuterschool, de wet van vraag en aanbod? En drie droge jaren, hij heeft nooit van klimaatverandering gehoord, of, voor de klimaatontkenners, van ondernemersrisico?

Nou het is nu niet bepaald droog , tuurlijk is het ondernemingsrisico , geen ramp is de grootste ramp in de landbouw , behalve het moet een ander overkomen , als alle oogsten goed gaan heb je een waardeloze prijs voor je product en is het geld rond pompen en een jaar geleefd , zit je zelf in de ramp , kost het jaren om die gat te dichten , en aangezien banken niet meer bijspringen is een misoogst nu vaker dat de bank de stekker eruit gaat trekken .

Op dit moment is er een el nino, en de zonneactiviteit neemt toe , dit zou Timmermans graag toeschrijven aan het klimaat veranderingen maar zijn gewoon natuurverschijnselen , maar die wel invloed op het weer , de uitbarsting van de vulkaan op Ijsland , moet je maar eens zien wat die uitstoot ,kun je als mens niets aan doen .

bewerkt door suggs73
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Meen dat boeren gemiddeld ongeveer 60 hectare hebben schat ik zo , samen met de bank of pacht , kijk de rode diesel is hier al jaren afgeschaft in de landbouw , kost enkele duizenden gok ik zo voor ons , behalve bij de oosterburen , en net als bij ons , zijn er ambtenaren die steeds kijken waar geld valt op te halen om het geld smijten van de overheid weer te compenseren , Hugo is dik 3 miljard kwijt tijdens de corona , heeft geen idee waar het is gebleven , deze blunders kosten de maatschappij gewoon veel te veel geld , als ik doelloos geld smijt ben ik gewoon failliet , overheid trekt gewoon een nieuw blik belastingen open en gaan op dezelfde voet weer verder .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei Eeweep:

Noodgedwongen, en hij heeft het dan ook niet kunnen bolwerken. Mij valt vooral op dat hij de schuld voor zijn "minder goede" businesscase overal neerlegt, behalve bij hemzelf.

Dat hij het niet heeft kunnen bol werken ligt meer aan de snel veranderende regelgeving dan aan de financiering in mijn ogen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden