[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

West-Vlaanderen kondigt provinciaal rampenplan af voor gestrande vrachtwagens Zeebrugge


HendrikJansen

Recommended Posts

  • Forumlid

@HendrikJansen Ik weet dat jij de boeren een warm hart toedraagt en begrijp dat indirect ook nog wel. Maar hoe sta jij tegenover het gedrag wat de boeren deze week in Nederland hebben vertoond, brandstichting belagen van brandweer mensen ongelukken die mogelijk ontstaan zijn door de rook van deze branden, hulpverleners bewust blootstellen aan de gevaren van asbest dior dit te verbranden? Ik geloof niet dat er veel mensen begrip voor hebben en kan je zeggen dat het niet prettig is om als brandweerman/vrouw bekogeld te worden met vuurwerk, heb helaas zelf dit gedrag in de millenium nacht mee mogen maken en pluk er nu nog soms de vruchten van fluit in oren en oorsuizen. Ik hoop dat je begrijpt dat ik de mensen die dit doen/gedaan hebben een lange straf toe wens met een hoop tijd in dienst van de openbare orde en het liefts met een groot bord om hun nek.

bewerkt door Wijnand 1974
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
28 minuten geleden zei Wijnand 1974:

@HendrikJansen Ik weet dat jij de boeren een warm hart toedraagt en begrijp dat indirect ook nog wel. Maar hoe sta jij tegenover het gedrag wat de boeren deze week in Nederland hebben vertoond, brandstichting belagen van brandweer mensen ongelukken die mogelijk ontstaan zijn door de rook van deze branden, hulpverleners bewust blootstellen aan de gevaren van asbest dior dit te verbranden? Ik geloof niet dat er veel mensen begrip voor hebben en kan je zeggen dat het niet prettig is om als brandweerman/vrouw bekogeld te worden met vuurwerk, heb helaas zelf dit gedrag in de millenium nacht mee mogen maken en pluk er nu nog soms de vruchten van fluit in oren en oorsuizen. Ik hoop dat je begrijpt dat ik de mensen die dit doen/gedaan hebben een lange straf toe wens met een hoop tijd in dienst van de openbare orde en het liefts met een groot bord om hun nek.

Tja. Asbest verbranden e.d is natuurlijk not done. Persoonlijk zou ik het niet eens durven. Hier en daar een vracht landbouwplastic op een oprit kiepen zodat die geblokkeerd is moet kunnen vind ik.  Net als een brandje stoken in een middenberm of in de kom van een knooppunt. 
 

Andere kant zijn die boeren furieus natuurlijk, want zoals het nu lijkt moet binnen 2 jaar de helft van de koeien weg.   Ben benieuwd of we dat hier zouden slikken als bekend werd dat binnen  2 jaar de helft van de vrachtwagens uit Nederland verdwijnt en dus de helft werkloos word of maar wat anders moet gaan doen.
 

Ben trouwens wel benieuwd wat jij in DK opvangt van de plannen van de EU ? Hoe is de stemming daar onder de boeren?

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
4 minuten geleden zei HendrikJansen:


 

   Ben benieuwd of we dat hier zouden slikken als bekend werd dat binnen  2 jaar de helft van de vrachtwagens uit Nederland verdwijnt 

 

 

dan is in ieder geval het tekort aan chauffeurs  op gelost denk ik ?  😇

bewerkt door henri
  • Like 2
  • Thanks 1
  • Haha 3
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei HendrikJansen:

Tja. Asbest verbranden e.d is natuurlijk not done. Persoonlijk zou ik het niet eens durven. Hier en daar een vracht landbouwplastic op een oprit kiepen zodat die geblokkeerd is moet kunnen vind ik.  Net als een brandje stoken in een middenberm of in de kom van een knooppunt. 
 

Andere kant zijn die boeren furieus natuurlijk, want zoals het nu lijkt moet binnen 2 jaar de helft van de koeien weg.   Ben benieuwd of we dat hier zouden slikken als bekend werd dat binnen  2 jaar de helft van de vrachtwagens uit Nederland verdwijnt en dus de helft werkloos word of maar wat anders moet gaan doen.
 

Ben trouwens wel benieuwd wat jij in DK opvangt van de plannen van de EU ? Hoe is de stemming daar onder de boeren?

 

 

 

 

Ik heb in Denemarken nog geen boeren hun afval zien storten of laat staan in de brand steken of met vuurwerk zien gooien naar de brandweer.

 

Demonstreren is prima. Wat ze nu doen is simpel en primitief gedrag waar ze hier in Nederland gelukkig voor aangepakt worden.

 

Echt prima 👍

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

@HendrikJansen Ik heb geen moeite met blokkeren van wegen maar vernieling en brandstichten met het gevolg zware rookontwikkeling in bermen langs wegen met 100km of meer vindt ik gelijk staan aan mensen proberen de dood in te jagen. Heb je ooit geprobeerd met een blinddoek op midden in de nacht vanuit je bed je huis uit gaan trap af enz. enz. Probeer het een keer uit en je zult ontdekken wat een goede rookontwikkeling inhoud. Ik heb hier nog weinig gehoord over  boeren die gaan protesteren en klooien maar ik denk dat de Deense politie er korte metten mee maakt en als,je pech heb ben je je rijbewijs kwijt en als je pech hebt laten ze alles blokkeren inclusief je cpr dat ga je niet leuk vinden, je kunt niks meer bij de bank. Ander voorbeeld collega van mijn heeft zijn rijbewijs opnieuw moeten halen theorie en praktijk omdat hij in een moment van onoplettendheid minder dan 0,4 sec afstand hield. Dus denk dat boerne zich wel beraden op dit soort acties. Verleden jaar zouden diverse transportbedrijven de grote wegen blokkeren ivm een nieuwe km heffing is niks van gekomen politie heeft ze bijvoorbaat gewaarschuwd dat ze de vrachtauto's in beslag gingen nemen en rijbewijzen gingen invorderen.

Het grootste probleem hier zijn de Nederlandse vissers welke de kustvissers bijna om ver varen omdat ze onder de 12 zeemijl vissen.

bewerkt door Wijnand 1974
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
8 uur geleden zei Wijnand 1974:

@HendrikJansen Ik heb geen moeite met blokkeren van wegen maar vernieling en brandstichten met het gevolg zware rookontwikkeling in bermen langs wegen met 100km of meer vindt ik gelijk staan aan mensen proberen de dood in te jagen. Heb je ooit geprobeerd met een blinddoek op midden in de nacht vanuit je bed je huis uit gaan trap af enz. enz. Probeer het een keer uit en je zult ontdekken wat een goede rookontwikkeling inhoud. Ik heb hier nog weinig gehoord over  boeren die gaan protesteren en klooien maar ik denk dat de Deense politie er korte metten mee maakt en als,je pech heb ben je je rijbewijs kwijt en als je pech hebt laten ze alles blokkeren inclusief je cpr dat ga je niet leuk vinden, je kunt niks meer bij de bank. Ander voorbeeld collega van mijn heeft zijn rijbewijs opnieuw moeten halen theorie en praktijk omdat hij in een moment van onoplettendheid minder dan 0,4 sec afstand hield. Dus denk dat boerne zich wel beraden op dit soort acties. Verleden jaar zouden diverse transportbedrijven de grote wegen blokkeren ivm een nieuwe km heffing is niks van gekomen politie heeft ze bijvoorbaat gewaarschuwd dat ze de vrachtauto's in beslag gingen nemen en rijbewijzen gingen invorderen.

Het grootste probleem hier zijn de Nederlandse vissers welke de kustvissers bijna om ver varen omdat ze onder de 12 zeemijl vissen.

Of ze in DK van plan zijn om te gaan demonstreren weet ik niet, geen idee. Wat ik wel weet is dat de agrariërs en aanverwante bedrijven ook niet heel erg goed te spreken zijn over de regels van de EU. 
 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
11 uur geleden zei HendrikJansen:

Andere kant zijn die boeren furieus natuurlijk, want zoals het nu lijkt moet binnen 2 jaar de helft van de koeien weg.   Ben benieuwd of we dat hier zouden slikken als bekend werd dat binnen  2 jaar de helft van de vrachtwagens uit Nederland verdwijnt en dus de helft werkloos word of maar wat anders moet gaan doen.

Die vergelijking gaat niet op. Het is eerder iets als: er zitten nu 4 chauffeurs op 1 vrachtwagen, dat is niet te betalen, voor die kosten kun je de wagen niet laten rijden. Niet het boerenland moet weg, maar het aantal boeren moet omlaag.
Dat gezegd hebbende, dat is alleen maar zo als we als klein Nederland nog steeds de hele wereld willen voeden. Economisch en qua landgebruik zou het beter zijn veel boerenbedrijven naar ruimere buitenlanden te verhuizen, en grotere delen van het boerenland weer als natuur te beschouwen. Daar kunnen dan ook veel boeren toch nog aan natuurbeheer kunnen blijven doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

^^ het spijt me, maar dit is dus gewoon weer een populaire uitspraak van een linkse rakker.....

Klok en klepel verhaal.

 

Als we eens kijken naar de geproduceerde opbrengsten vanuit ons land, zien we dat akkerbouw en veeteelt dus absoluut NIET de hele wereld kunnen voeden, dit probeert de nederlandse boer (ik pak voor gemak landbouw en veeteelt ff samen) ook helemaal niet.
De nederlandse boer probeert zoveel mogelijk rendement te halen uit z'n investering (zo ook gedwongen door de (rabo)bank). En ja, daar wordt door de fabrieken (melk en kaasfabriek, suikerfabriek, etc....) een deel van geexporteerd.

Daar we hier in NL produceren van de koude grond, is die berekening redelijk eenvoudig.....grofweg 1 oogst per jaar, per gewas.

Enige uitzondering is in de kassenbouw, daar zijn meerdere opbrengsten/oogsten per jaar mogelijk.

 

Het populaire 'nederland is export land #1' komt voort uit iets wat vele populisten maar ff achterwege laten (bewust, of onbewust), dat is het feit dat nederlandse bedrijven ook zeer veel importeren. Het is niet voor niets dat zo'n klein land een groot export land kan worden, het is niets voor niets dat de haven in Rotterdam 1 der grootsten is.....

 

Groet Ron

  • Like 2
  • Thanks 6
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei HendrikJansen:

Of ze in DK van plan zijn om te gaan demonstreren weet ik niet, geen idee. Wat ik wel weet is dat de agrariërs en aanverwante bedrijven ook niet heel erg goed te spreken zijn over de regels van de EU. 
 

 

Geen idee of ze wat van plam zijn ja er is onrust onder boeren maaar ze zijn ook bereid om dingen te veranderen denk aan biogas, er zijn zat boeren die gezamelijk een biogas centrale opbouwen en besturen.  Verder produceren eveel boerne hun eigen voer ipv te kopen bij fabrieken. Verder is de Deense overheid best wel bezig met verduurzamen van dingen zoals warmte van Datacenters welke wordt gelevered aan de fjernvarme(stadsverwarming). 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei ayla:

^^ het spijt me, maar dit is dus gewoon weer een populaire uitspraak van een linkse rakker.....

Klok en klepel verhaal.

 

Als we eens kijken naar de geproduceerde opbrengsten vanuit ons land, zien we dat akkerbouw en veeteelt dus absoluut NIET de hele wereld kunnen voeden, dit probeert de nederlandse boer (ik pak voor gemak landbouw en veeteelt ff samen) ook helemaal niet.
De nederlandse boer probeert zoveel mogelijk rendement te halen uit z'n investering (zo ook gedwongen door de (rabo)bank). En ja, daar wordt door de fabrieken (melk en kaasfabriek, suikerfabriek, etc....) een deel van geexporteerd.

Daar we hier in NL produceren van de koude grond, is die berekening redelijk eenvoudig.....grofweg 1 oogst per jaar, per gewas.

Enige uitzondering is in de kassenbouw, daar zijn meerdere opbrengsten/oogsten per jaar mogelijk.

 

Het populaire 'nederland is export land #1' komt voort uit iets wat vele populisten maar ff achterwege laten (bewust, of onbewust), dat is het feit dat nederlandse bedrijven ook zeer veel importeren. Het is niet voor niets dat zo'n klein land een groot export land kan worden, het is niets voor niets dat de haven in Rotterdam 1 der grootsten is.....

 

Groet Ron

Laten we vooral even niet elkaar in hokjes gaan duwen, om te beginnen. Soms heb ik links gedachtegoed, soms rechts. Ik ben in ieder geval geen zwart-witdenker.

En ik weet ook wel dat wij als Nederland niet de hele wereld gaan voeden, sterker nog, met al die koeien en varkens in Nederland maken we de opbrengsten van meer landbouwareaal in de wereld op dan dat we aan voedsel weer exporteren. We hebben met ons huidige voedselpatroon inderdaad niet eens voldoende landbouwareaal om onszelf te voeden. ¨De hele wereld voeden" is dan ook een hyperbool, die had ik in deze groep misschien niet zo moeten gebruiken. Dus tot hier ben ik het helemaal met jou eens.

Waar ik op heb gereageerd was de vergelijking tussen het wegdoen van vrachtwagens en boeren. Boeren kunnen wel efficiënt willen werken, maar minder boeren (en meer loonwerkers, afministrateurs en boerondersteunend personeel) is simpel gezegd efficiënter dan elke boer zijn eigen terreintje, tractor, aardappelrooier, administratie enz.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei ayla:

 

 


De nederlandse boer probeert zoveel mogelijk rendement te halen uit z'n investering (zo ook gedwongen door de (rabo)bank). En ja, daar wordt door de fabrieken (melk en kaasfabriek, suikerfabriek, etc....) een deel van geexporteerd.

Dat "gedwongen "moet je anders zien; in het verleden werd de gehele opbrengst van melkveebedrijven "opgekocht" door "Europa"( die het op zijn beurt weer doorverkocht naar landen buiten de E.E.G.

DE boeren hoefden daar dus niet mee te leuren, hun melk een vlees werd door de eeg gekocht, afzet gegarandeerd voor de boeren.

Zo zijn in het verleden enorme "boter en vlees bergen" ontstaan.

 

Ik heb het nooit gezien dat vervoerders gepushed werden om méér vrachtwagens te kopen en dat de overheid de exploitatie kosten op zich nam.

2 uur geleden zei ayla:

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
5 uur geleden zei europeaan:

Dat "gedwongen "moet je anders zien; in het verleden werd de gehele opbrengst van melkveebedrijven "opgekocht" door "Europa"( die het op zijn beurt weer doorverkocht naar landen buiten de E.E.G.

DE boeren hoefden daar dus niet mee te leuren, hun melk een vlees werd door de eeg gekocht, afzet gegarandeerd voor de boeren.

Zo zijn in het verleden enorme "boter en vlees bergen" ontstaan.

 

Ik heb het nooit gezien dat vervoerders gepushed werden om méér vrachtwagens te kopen en dat de overheid de exploitatie kosten op zich nam.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
9 uur geleden zei Wijnand 1974:

Geen idee of ze wat van plam zijn ja er is onrust onder boeren maaar ze zijn ook bereid om dingen te veranderen denk aan biogas, er zijn zat boeren die gezamelijk een biogas centrale opbouwen en besturen.  Verder produceren eveel boerne hun eigen voer ipv te kopen bij fabrieken. Verder is de Deense overheid best wel bezig met verduurzamen van dingen zoals warmte van Datacenters welke wordt gelevered aan de fjernvarme(stadsverwarming). 

 En die biogasinstallatie s hebben we in NL niet?  Ook hier zijn boeren die hun eigen krachtvoer verbouwen.  Stadsverwarming hebben we hier ook evenals datacenters helaas.  Dat zijn allemaal dingen die diverse landen hebben/ doen.  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
9 uur geleden zei Eeweep:

Laten we vooral even niet elkaar in hokjes gaan duwen, om te beginnen. Soms heb ik links gedachtegoed, soms rechts. Ik ben in ieder geval 

Waar ik op heb gereageerd was de vergelijking tussen het wegdoen van vrachtwagens en boeren. Boeren kunnen wel efficiënt willen werken, maar minder boeren (en meer loonwerkers, afministrateurs en boerondersteunend personeel) is simpel gezegd efficiënter dan elke boer zijn eigen terreintje, tractor, aardappelrooier, administratie enz.

 

Ik had het over koeien Eweep en niet over boeren.  
 

en wat koeien zijn voor boeren zijn vrachtwagens voor transportbedrijven. 
 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
8 uur geleden zei europeaan:

in het verleden werd de gehele opbrengst van melkveebedrijven "opgekocht" door "Europa"( die het op zijn beurt weer doorverkocht naar landen buiten de E.E.G.

DE boeren hoefden daar dus niet mee te leuren, hun melk een vlees werd door de eeg gekocht, afzet gegarandeerd voor de boeren.

Nou niet helemaal , de melkproducten , wijn en tarwe , hadden inderdaad een vaste prijs voor de boer waar prima voor geboert kon worden , maar de opbrengsten van de boeren werden opgekocht door de handel en verwerkende industrie , niet door Europa , Europa kwam pas in beeld als de handel en industrie met een restant bleef zitten , die werd dan idd met exportsubsidie afgezet buiten de EEG tegen lage prijzen als de wereldprijs laag was , was de wereldprijs hoog , dan ging de EEG minder de boot in , maar de boer kreeg niet meer dan .

Het ging scheef lopen toen de ontwikkeling in de landbouw kwam , later werd de quotum ingevoerd , daarmee werd het probleem getackeld van overproductie en de granen werden eerst bij overproductie gekort op de prijs , later werd de bescherming eraf gegooid en moest men voor wereldprijs telen , weet nog dat we nog 385 euro kregen per ton , het jaar dat we voor de wereldmarkt gingen was het 115 euro per ton , oa brood is nooit goedkoper geworden na deze prijsval , dus de consument heeft niet ervan geprofiteerd die betaalde nog steeds dezelfde prijs ,

Boeren gingen alternatieven  zoeken , wat weer resulteerde dat van andere gewassen ook meer geteeld werd en daar de prijs ook van zakte , gold ook voor varkens en kippen , men ging ook intensiever telen en minder graan wat resulteerde in bodemziektes ,oa  aardappelmoeheid is een groot probleem nu , graan gold als een spilgewas en hield de grond en bodem gezond , maar loont niet , wat wel zou moeten .

We hadden ook een bietenquotum , zodat aanbod en vraag en evenwicht was , wat resulteerde in renderende teelt , ook dat mocht niet meer , de politiek had de vrijhandelsgeest op wereld niveau , we kregen op het laatst 60 euro per ton en dat ging naar 17 euro , toen de politiek akkoord ging met het verbieden van het quotum , schoot het aandeel van coca cola omhoog , maar ook hierbij , de prijsverlaging is nooit door berekent aan de consument , die heeft er niets aan gehad , de aandeelhouders van cocacola wel , ondertussen na jaren tussen de 22 en 27 euro gezeten te hebben , zit onze bieten prijs verleden jaar op 70 euro en men verwacht dit jaar 80 euro , dus we zitten weer in de oude prijzen van 20 jaar terug , maar vrees dat dit wel doorberekent gaat worden .

Ja die klote subsidie , nou dat werd door de overheid erin gegooid om ons deels te compenseren vanwege de lage prijzen , dat was namelijk vele malen goedkoper dan de oude EEG regeling .

 

Ja en de veeboeren nu , ook daar is het quotum eraf gegooid die het aanbod van melk  en hoeveelheid koeien regelde , men hoopte denk ik , ik zou het niet anders weten , dat door de vrijheid van productie de melkprijs in elkaar zou klappen en dat daardoor boeren zouden stoppen en voor de industrie zou een lage melkprijs zeer welkom  zijn geweest , nou dat is niet gebeurd , sterker nog de melkprijs is super goed op dit moment , dus boeren stoppen niet tenzij ze geen opvolger hebben , wat nu wel speelt zoals in andere sectoren , vergrijzing .

 

Maar wat u mu bedoeld met dat de overheid de exploitatie kosten op zich neemt is mij niet duidelijk , vermoedelijk doelt u op het verhaal hierboven , maar ooit is er gezegd door de overheden vanwege de oorlog , NOOIT MEER HONGER , nou dat is even te goed gelukt in het westen , maar er is nog steeds honger in de wereld , maar blijkbaar is dat ook weer niet erg.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
40 minuten geleden zei HendrikJansen:

 En die biogasinstallatie s hebben we in NL niet?  Ook hier zijn boeren die hun eigen krachtvoer verbouwen.  Stadsverwarming hebben we hier ook evenals datacenters helaas.  Dat zijn allemaal dingen die diverse landen hebben/ doen.  

Als die datacenters er niet waren had jij nu geen gsm, geen internet misschien wel goed kun je ook niet op vage sites lezen🤪.  Ik weet dat er een hoop europese landen hier komen kijken hoe wij stadsverwarming aanleggen en gebruiken, wij moeten regelmatig naar andere landen om te helpen met opbouwen van biogas installaties masr ook voor hydrogeen installaties enz enz.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 8-2-2024 om 20:55 zei Wijnand 1974:

Ik weet dat jij de boeren een warm hart toedraagt en begrijp dat indirect ook nog wel. Maar hoe sta jij tegenover het gedrag wat de boeren deze weekhttps://www.nporadio1.nl/fragmenten/spraakmakers/e53ba9b9-b96a-40d7-a011-ae43f72eb17c/2024-02-06-het-mediaforum-met-sjirk-kuijper-en-henrike-van-gelder in Nederland hebben vertoond

 

Zijn het nog wel boeren die protesteren?

 

Het Fries dagblad ging eens op onderzoek uit bij het protest  afgelopen week bij het provinciehuis van Friesland.

 

https://archive.ph/y5bZN

 

Onderstaand kerel verwoord het ook goed, vind ik.

 

https://www.nporadio1.nl/fragmenten/spraakmakers/e53ba9b9-b96a-40d7-a011-ae43f72eb17c/2024-02-06-het-mediaforum-met-sjirk-kuijper-en-henrike-van-gelder

 

Vanaf minuut 6 tot ongeveer 10.

 

Het wordt tijd dat het land opdroogt en de loonwerkers weer wat moeten doen. Hebben ze geen tijd meer voor deze ongein.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
35 minuten geleden zei Wijnand 1974:

Als die datacenters er niet waren had jij nu geen gsm, geen internet misschien wel goed kun je ook niet op vage sites lezen🤪.  Ik weet dat er een hoop europese landen hier komen kijken hoe wij stadsverwarming aanleggen en gebruiken, wij moeten regelmatig naar andere landen om te helpen met opbouwen van biogas installaties masr ook voor hydrogeen installaties enz enz.

Dom gelul natuurlijk. “ vage sites”  Wat ik vaag vind vind jij niet vaag en andersom.   
 

hoevaak denk je dat ze vanuit NL naar andere landen moeten om dingen op te bouwen?

 

Dan nog die medicijn / vaccinatie fabrieken die ze aan het uitbreiden in DK, al die  binnenafwerking word vanuit NL aangevoerd  en door Polen opgebouwd onder NL vlag. En op die bouwplaatsen zijn de uitvoerders vaak NL ers die vloeiend Deens spreken. Dus doe nou nu niet net of DK overal in voorop loopt. In 1 ding loopt DK wel voorop. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
10 uur geleden zei HendrikJansen:

Dom gelul natuurlijk. “ vage sites”  Wat ik vaag vind vind jij niet vaag en andersom.   
 

hoevaak denk je dat ze vanuit NL naar andere landen moeten om dingen op te bouwen?

 

Dan nog die medicijn / vaccinatie fabrieken die ze aan het uitbreiden in DK, al die  binnenafwerking word vanuit NL aangevoerd  en door Polen opgebouwd onder NL vlag. En op die bouwplaatsen zijn de uitvoerders vaak NL ers die vloeiend Deens spreken. Dus doe nou nu niet net of DK overal in voorop loopt. In 1 ding loopt DK wel voorop. 

Ik zeg niet dat we voorop lopen en wat jij vaag vindt en ik niet laat ik in het midden. Ik weet ook wel waarom Nederlanders worden ingehuurd. Ik weet ook dat er zat Nederlandse boeren hier over de kop zijn gegaan om dat ze het wel ff op de Nederlandse mannier zouden doen. Dus alles kopen geen eigen of gezamelijke machine veel door een machinstation/loonwerker laten doen. Maar ik hoop oprecht dat ik je een keer tegenkom in Stilling als je Kubota machines moet lossen ben bijna full time in het pand van Global Connect daar en waarschijnlijk rijdt je erlangs als je van de E45 komt. Misschien dat ik je s'avonds dan een goede wok maaltijd of burger bij rasses i Skanderborg kan aanbieden.

 

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
59 minuten geleden zei Wijnand 1974:

Ik zeg niet dat we voorop lopen en wat jij vaag vindt en ik niet laat ik in het midden. Ik weet ook wel waarom Nederlanders worden ingehuurd. Ik weet ook dat er zat Nederlandse boeren hier over de kop zijn gegaan om dat ze het wel ff op de Nederlandse mannier zouden doen. Dus alles kopen geen eigen of gezamelijke machine veel door een machinstation/loonwerker laten doen. Maar ik hoop oprecht dat ik je een keer tegenkom in Stilling als je Kubota machines moet lossen ben bijna full time in het pand van Global Connect daar en waarschijnlijk rijdt je erlangs als je van de E45 komt. Misschien dat ik je s'avonds dan een goede wok maaltijd of burger bij rasses i Skanderborg kan aanbieden.

 

 

Die uitnodiging neem ik graag aan natuurlijk mocht dat eens zo uitkomen. 
 

Dat er boeren zijn die zich verslikken in een emigratie  doordat ze met totaal andere omstandigheden te maken krijgen weet ik ook idd.  
 

Maar dat soort zaken kom je in het hele bedrijfsleven tegen natuurlijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
16 uur geleden zei suggs73:

Nou niet helemaal , de melkproducten , wijn en tarwe , hadden inderdaad een vaste prijs voor de boer waar prima voor geboert kon worden , maar de opbrengsten van de boeren werden opgekocht door de handel en verwerkende industrie , niet door Europa ,

 

Natuurlijk wel door Europa( de EEG destijds) die creeërde de wetten waaraan de handel zich moest houden.

IN feite is het heel gemakkelijk te begrijpen; de EEG boord een bodemprijs aan voor iedere liter melk die geproduceerd werd, produceerde de boer veel verdiende hij meer dan anderen die minder produceerden.

De boer hoefde zich alleen maar bezig te houden met produceren, de rest werd buiten hem om geregeld, of de wereldprijs nu hoog of laag waas maakte niet uit: de boer had een gegarandeerde minimumprijs per liter.

Natuurlijk zaten hier bedrijven tussen die daar ook wat aan verdienden, en de boer "ontzorgden".

"Europa"zat daar vanaf het begin tussen, en niet pas als er een onverkocht overschot was, want die waren er niet.

 

Ik heb een kleine 20tal jaren op een koelwagen gereden en heb veel met dit soort constructies te maken gehad:

 

Wij laaiden b.v. Franse boter, die werd ge exporteerd naar Nederland, aan de grens eenT2 doc en aan de NL grens gewoon vrijmaken zodat er BTW op geheven werd.

Die boter ging in een Nederlands koelhuis en werd daar opgeslagen.

Na enige weken of maanden laadden wij deze "Nederlands boter"weer op een brachten die naar een Franse haven, waar een( meestal ) Russisch schip deze boter meenam.

Zodra het T2 document in de Franse haven was aangezuiverd en het Connossement ( de zeevrachtbrief) van die Rus ondertekend was , was de boter op dat moment"ge exporteerd"

 

Vanaf dat moment werd door de EEG de subsidie uitgekeerd( en de ,aande gerens betaalde BTW bij de "import"ook weer verrekend.) aan de Nederlandse overheid,dat duurde ongever 3 a  4 weken.

Een maal dat bedrag in Nederland was duurde het nog een week of 2 voordat de handelaar (die de partij gekocht en dus ge exporteerd had zijn geld op zijn bankrekening had staan.

DE boer had intussen, via de cooperatie waar aan hij leverde, zijn centen al lang binnen.

 

Waarom deze constructie? via Nederland had de importeur/exporteur met een maand of 1,5 zijn centen op de bank, de Franse overheid in de wel zo snel mogelijk van "Brussel" maar met het uitkeren van de subsidie naar de exporteur kon daar wel een jaar overheen gaan.

 

hoe hoog dien subsidie was weet ik niet, maar ga er vanuit dat dit met miljoenen kilo's per jaar ging.

Iedereen verdiende daar aan; wij als vervoerders ook natuurlijk, dat halen en brengen vanuit Frankrijk naar NL en vervolgens weer terug naar een (meestal) Franse haven ging zonder uitzondering altijd per vrachtwagen.

 

De boer,die aan de basis van de berg stond had altijd een gegarandeerde prijs voor zijn melk, misschien n iet altijd de hoofdprijs maar altijd wél de garantie dat zijn melk afgenomen werd.

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
17 uur geleden zei suggs73:

 

 

Maar wat u mu bedoeld met dat de overheid de exploitatie kosten op zich neemt is mij niet duidelijk , 

 

Heel gemakkelijk: de boer had een gegarandeerde afzetmarkt, misschien niet tegen topprijzen, maar wel gegarandeerd.

Een vervoerder heeft dat niet, die kan alleen zoveel auto's kopen als dat hij zelf exploitabel kan maken, heeft hij er teveel : jammer dan, er is niemand die het exploitatie tekort bij legt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden