[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Nieuwe Tachograaf VDO 4.1


Windhoos

Recommended Posts

  • Forumlid

Hallo ik rij sinds een week met een nieuwe tachograaf een VDO 4.1,

 

Nu krijg ik bij het beginnen dit scherm, brand trouwens ook het gele lampje in de klok, en moet ik eerst ok drukken voor ik kan beginnen, is dit normaal. zie foto 1.

 

Ook kreeg ik een ITS fout schijnbaar was er op dat moment geen bleutoothverbinding, ging weer weg en niet meer gehad zie foto 2, trouwens ik heb bluetooth op telefoon nog niet ingesteld maar mogelijk staat het wel geactiveerd.

 

Kan er nergens info over vinden.

 

Bedankt voor de evt. info, Johan

Beginscherm.jpg

ITS fout.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Windhoos:

Hallo ik rij sinds een week met een nieuwe tachograaf een VDO 4.1,

 

Nu krijg ik bij het beginnen dit scherm, brand trouwens ook het gele lampje in de klok, en moet ik eerst ok drukken voor ik kan beginnen, is dit normaal. zie foto 1.

 

Ook kreeg ik een ITS fout schijnbaar was er op dat moment geen bleutoothverbinding, ging weer weg en niet meer gehad zie foto 2, trouwens ik heb bluetooth op telefoon nog niet ingesteld maar mogelijk staat het wel geactiveerd.

 

Kan er nergens info over vinden.

 

Bedankt voor de evt. info, Johan

Beginscherm.jpg

ITS fout.jpg

98 heeft iets met land te maken Johan.

ba_dtco_40_nl_internet (1)

Hier vind je info over tacho

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

is wel beter, inmiddels wel een handleiding gevonden en gedownload.

 

Maar het is een tacho 4.1 de nieuwste, dus kan afwijken, de eerste geeft hij schijnbaar aan hoeveel diensturen je hebt bij aanvang dienst.

Vond het alleen raar dat ik eerst moest bevestigen voor ik verder kon in menu.

 

De 2e is een fout maar staat niet in de (ernstige) fouten lijst, kan ik dus niks aan doen als bluetooth onderbroken wordt, schijnbaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • Forumlid
Op 25-2-2024 om 17:22 zei Windhoos:

de eerste geeft hij schijnbaar aan hoeveel diensturen je hebt bij aanvang dienst.

 

"diensturen" bestaan niet in 561/2006 ( de wet die door de tachograaf gecontroleerd word) dus zal hij dit waarschijnlijk ook niet aangeven.

Je kunt misschien met andere gegevens die hij wél aangeeft zelf uitrekenen na hoeveel uren je een nieuwe dagelijkse rust moet nemen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
5 uur geleden zei europeaan:

"diensturen" bestaan niet in 561/2006 ( de wet die door de tachograaf gecontroleerd word) dus zal hij dit waarschijnlijk ook niet aangeven.

Je kunt misschien met andere gegevens die hij wél aangeeft zelf uitrekenen na hoeveel uren je een nieuwe dagelijkse rust moet nemen.

Hij geeft geen diensturen aan. Hij geeft aan over maximaal 15 uur is het tijd voor een dagelijkse rust. Ook de tachograaf gaat langzaam een beetje met de tijd mee. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei europeaan:

Dat kan ook over 13 uur zijn dus.


Wanneer je al twee verkorte dagelijkse rusttijden hebt dan weet de tachograaf dit ook. Dan zal hij je inderdaad zeggen dat je over dertien uur zal moeten stoppen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Geplaatst (bewerkt)
12 uur geleden zei RobNiat:


Wanneer je al twee verkorte dagelijkse rusttijden hebt dan weet de tachograaf dit ook. Dan zal hij je inderdaad zeggen dat je over dertien uur zal moeten stoppen. 

Klopt, maar als je tot 10 kunt tellen weet je dit zelf ook, toch ?:D

bewerkt door europeaan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 1-4-2024 om 21:07 zei europeaan:

"diensturen" bestaan niet in 561/2006 ( de wet die door de tachograaf gecontroleerd word) dus zal hij dit waarschijnlijk ook niet aangeven.

Je kunt misschien met andere gegevens die hij wél aangeeft zelf uitrekenen na hoeveel uren je een nieuwe dagelijkse rust moet nemen.


Jij begint toch te zeveren hier? Of ik?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
18 uur geleden zei europeaan:

Klopt, maar als je tot 10 kunt tellen weet je dit zelf ook, toch

agge mar tot 10 kunt telle dan zalt nie meevalle om de 13 en 15 diensturen uit te rekene:D🤣

  • Like 1
  • Haha 3
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
8 uur geleden zei jean3:

agge mar tot 10 kunt telle dan zalt nie meevalle om de 13 en 15 diensturen uit te rekene:D🤣


Kijk nou uit… “Diensturen” bestaan niet meer. Dertien of vijftien uur werken mag je geen diensturen meer noemen, maar je moet zeggen dat je elf of negen uur rust moet maken in elke periode van 24 uur. 
 

Niemand heeft mij ooit het verschil uit kunnen leggen, maar het is een vast discussiepunt hier. Zoals je een paar postings eerder kan zien. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei RobNiat:


Kijk nou uit… “Diensturen” bestaan niet meer (...) het is een vast discussiepunt hier. Zoals je een paar postings eerder kan zien. 

 

Ach ja Rob, een beetje op alle slakken zout leggen zeg maar. Iedereen weet goed wat er bedoelt word maar men schijnt het toch steeds weer aan te willen halen. Tsja..

 

Nu ben ik redelijk op de hoogte van het rijtijdenbesluit, de digitale tachograaf en de bediening daarvan, toch heb ik nu ook 'een dingetje' waar ik mijn vraagtekens bij zet.

 

De Arbeidstijdenwet zegt dat men niet meer als 10 uur arbeid mag verrichten indien vóór 05.00 's ochtends de dienst is aangevangen, ofwel 'de rijperiode' -voor de mierenneukers. Dienst kent men namelijk niet in het rijtijdenbesluit...

En ja; in collectief overleg zelfs 12 uur, ook dat behoeft hier verders geen toelichting.

 

Ongeacht welk tijdstip ik begin op de dag begint mijn tachograaf te knipperen bij 9.45 arbeidstijd. Bij 10.00 uur blijft die melding in het display staan en ook op het dashboard begint er dan een rood lampje te branden als een soort waarschuwing, welke met een bevestiging op OK weer verdwijnt.

 

De melding ziet er hetzelfde uit als een waarschuwing voor overschrijding van de rijtijd. Eerst knipperen, pas bij het bereiken -of overschrijding blijft de melding staan.

Nu zou dit logisch zijn als ik vóór 05.00 begonnen zou zijn, maar als ik b.v. om 08.00 begin doet hij het ook.

 

Overschrijding rijtijd is me duidelijk, overschrijding werktijd bij max. 10 uur nog nooit van gehoord. Heb ook de handleiding nog eens uitgeplozen maar meer dan de uitleg over "Waarschuwing rijtijd" staat er niet in beschreven.

 

Ik vraag me af wat dit betekend of waar dit vandaan komt?

 

20240403_163602.jpg.942b49d27e0731edc1ab72cb83bbffde.jpg

 

20240403_184615.jpg.2ffebd2ebfea52e2ec6d70889a8725a0.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Geplaatst (bewerkt)

Bij 5:45 doet ie dat ook. 

Al paar keer aangehaald. Dealer weet geen oplossing. 

 

Ik begin normaal om 6 uur ongeveer dus 11:45 ongeveer komt de melding. En dan rond 16:45 de 9:45 melding. 

 

Rij nog met de oude tacho van 2021.

bewerkt door Schots en Scheef
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
14 uur geleden zei Schots en Scheef:

Bij 5:45 doet ie dat ook. 

Al paar keer aangehaald. Dealer weet geen oplossing. 

 

Ik begin normaal om 6 uur ongeveer dus 11:45 ongeveer komt de melding. En dan rond 16:45 de 9:45 melding. 

 

Rij nog met de oude tacho van 2021.

Heeft niks met de rijtijdenwet te maken maar alles met de arbeidstijdenwet. Want die schrijft ook  verplichte pauzes voor. En dit is daar een reminder voor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden