[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Luchtdrukverlies en starten.


europeaan

Recommended Posts

  • Forumlid

Iemand vertelde mij laatste dat, wanneer je een Daf CF wegzet , met de versnellings selector nog in de achteruit, en hij verliest lucht, dit kan leiden tot startproblemen.

IK rij zelf ook wel eens met een CF,die ook lucht verliest, maar van startproblemen heb ik nooit iets gemerkt,

Wat is jullie ervaring ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat kan gebeuren, echter de Daf is een automatische bak dus de koppeling staat altijd "vrij" bij stationair draaien.

Ook bij stilzetten metde keuze schakelaar in een versnelling of achteruit start de motor gewoon, maar moet je de keuze schakelaar eerst in neutraal zetten en vervolgens een versnelling kiezen.

Volgens mij (maar wie ben ik) gaat de bak vanzelf in neutraal wanneer je t contact afzet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Geplaatst (bewerkt)

Klopt Hendrik, ik heb zelf met een 95XF gereden met kenteken begon met BN en was geloof ik ergens van 2004 dacht ik.
Jongens van de wasplaats parkeerde s,avonds de auto na het schoonmaken en als ze hem dan niet in neutraal zette kon ik
s,morgens met de compressor en een luchtslang er naartoe om eerst lucht te pompen en dan kon je hem neutraal zetten.
Heb hetzelfde meegemaakt met een Renault primium.
Stonden die dingen nog in de D van drive dan kreeg je hem niet neutraal

bewerkt door kiepenboer
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Scania had er ook last van. Eind 2014 'n verse gehuurde Streamliner zaterdagmiddag in de versnelling weggezet: maandagmorgen hebben ze er ook met 'n andere trekker naast staan klooien om er lucht in te pompen. Ding was niet te starten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

De koets waar ik soms mee rijdt is van bouwjaar 2008 (BT kenteken)

Zodra ik er weer mee weg moet ga ik dit gelijk uitproberen:

versnellingsbak in een versnelling en dan het contact uit( zodat ook de motor stilvalt)

Ik laai n.l. regelmatig zware pallets met dat ding , zodat er luchtverlies is door de luchtvering, ik m oet dan altijd lucht draaien, het lijkt me sterk dat ik dan altijd de selector in neutraal gezet heb.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
13 uur geleden zei kiepenboer:

Klopt Hendrik, ik heb zelf met een 95XF gereden met kenteken begon met BN en was geloof ik ergens van 2004 dacht ik.


Bij ons ook DAF van die leeftijd. Na het lossen niet meer in de versnelling kunnen zetten.

In de N zetten, sleutel er een minuut of 5 uit zodat de wagen  reset en dan weer proberen. Volgens mij startte hij toen weer. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
8 uur geleden zei corydon:

Je parkeert geen 1 voertuig in de versnellings dacht ik. Of doet de handrem 't niet? 

Als je een automaat hebt, althans een europese, zoals Daf, Volvo, of Scania  drijft die de auto n iet meer aan alsde motor stationair loopt.

Zet je dan de motor stil schakelt die bak automatisch naar neutraal (dacht ik)

 

Een automaatbak heeft geen remmende werking zoals een schakelbak , dus moet je m altijd op de handrem zetten, Daf waarschuwt daarvoor door het "tededem "geluid

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
9 uur geleden zei RobNiat:


De pkw zet ik nooit op de handrem. Die staat altijd geparkeerd in de versnelling. 

Als je je auto op een helling omhoog in de eerste versnelling zet en hij zakt zelfs maar een klein stukje achteruit door de compressie, draait de krukas tegen de normale draairichting in.

Hierdoor kan zeker bij auto's met een hydraulische distributieriemspanner op oliedruk, de distributieriem slap komen te staan. Als je daarna je motor start, kan de distributie zomaar een paar tanden verspringen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei Localton:

Als je je auto op een helling omhoog in de eerste versnelling zet en hij zakt zelfs maar een klein stukje achteruit door de compressie, draait de krukas tegen de normale draairichting in.

Hierdoor kan zeker bij auto's met een hydraulische distributieriemspanner op oliedruk, de distributieriem slap komen te staan. Als je daarna je motor start, kan de distributie zomaar een paar tanden verspringen.


Dat is misschien wat vergezocht. Maar feitelijk sta ik nooit op een helling. En mocht dat voorkomen dan gaat absoluut wel de handrem erop. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei RobNiat:

Dat is misschien wat vergezocht.

Bij bandenmaat 205/55 16 is 20 cm vaak al 1,5 krukasomwenteling in de 1e versnelling.

Praktijkgevalletje waarbij iemand zijn auto in een parkeervak had gezet vlak bij een flauwe, diepe regengoot. Auto was heel langzaam door de compressie heen in de regengoot gezakt.

Door het terugdraaien trok de distributieriem aan de verkeerde kant en over de spanner en die was ontregeld.

Had nog nooit iemand van gehoord, maar die man nu wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden