[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

110% overbeladen


the duke

Recommended Posts

Afgelopen week had iemand bij ons een akkefietje met de politie. Bij weging bleek hij 110 procent te zwaar te zijn met een BE-combinatie.

Ben eigenlijk nieuwsgierig hoeveel zo'n geintje ongeveer gaat kosten

vr gr

kan niet helpen....

maar ehh hoe zwaar was het dan?

Mijn personen autotje woog laatst 8234kg (met een klein aanhangertje):banaan:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Heb ooit wel eens horen roepen dat het € 50 per procent is.

Bij mijn weten gaat dat per categorie als het ware.. dus tot 10% is geloof ik waarschuwing, 10% tot 15% is 250 euro en zo gaat dat verder.

Maar 110% overbeladen?? of was ie 10% over z'n gewicht heen? want als hij 110% te zwaar was, lijkt het mij dat ie op z'n minst niet verder heeft mogen rijden...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Bij mijn weten gaat dat per categorie als het ware.. dus tot 10% is geloof ik waarschuwing, 10% tot 15% is 250 euro en zo gaat dat verder.

Maar 110% overbeladen?? of was ie 10% over z'n gewicht heen? want als hij 110% te zwaar was, lijkt het mij dat ie op z'n minst niet verder heeft mogen rijden...

Je leest het goed Domino 110% te zwaar, en nee, t hele span mocht niet verder. Heb s'avonds met de dieplader de kraan wezen halen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Bij niet-beroepsvervoer is boven 75% overbeladen een boete van € 300 de straf.

Bij beroepgoederenvervoer werkt het met strafpunten. € 50 per punt. Ik weet die puntenscore niet precies maar het gaat als volgt. 5-10% is bv 10 punten. 10-20% is bv 20 punten. En dat gaat met staffels omhoog. Dit kan uiteindelijk behoorlijk oplopen als ze daadwerkelijk alles gaan optellen. En bij herhaling binnen een jaar wordt het nog weer duurder.

Ik ben 2 jaar terug aan gehouden met 14% teveel en dat koste € 380 euro.

Ook moet je boven 10% totaal teveel of 20% per as afladen tot je op kenteken gewicht zit.

Hier staat het een en ander er over: http://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/overtredingen/overbelading/

bewerkt door Teddybeer
Linkje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

BE combinatie mag toch maar 7.5 ton wegen, dan woog hij dus 14.750 kilo:eek:. En dat met alleen BE onverantwoord:stom:

Heb het toch al nooit op die dingen, wij moeten vanaf 3.5 ton rijbewijs C hebben en vanaf 12 ton een chauffeursdiploma en dat crost met dik 100 en dik overbeladen rond. En dat met alleen BE

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
BE combinatie mag toch maar 7.5 ton wegen, dan woog hij dus 14.750 kilo:eek:. En dat met alleen BE onverantwoord:stom:

Nee, dat zie je verkeerd.....de trailer mag 9 ton op kenteken hebben, maar het trekkend voertuig was te licht...

Maar je mag meer wegen als 7,5 ton, maar dan heb je wel een chauffeursdiploma nodig......

Maar die jongen had dat hele ding niet moeten laden punt uit. En als hij dat tegen de verantwoordelijke had gezegd, dan had hij het helemaal niet hoeven doen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Nee, dat zie je verkeerd.....de trailer mag 9 ton op kenteken hebben, maar het trekkend voertuig was te licht...

Maar je mag meer wegen als 7,5 ton, maar dan heb je wel een chauffeursdiploma nodig......

Maar die jongen had dat hele ding niet moeten laden punt uit. En als hij dat tegen de verantwoordelijke had gezegd, dan had hij het helemaal niet hoeven doen!

Voor BE heb je geen chauffeurs diploma. Anders kan het nooit een BE combinatie zijn. Vanaf rijbewijs C krijg je pas een chauffeursdiploma.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Voor zover mij bekend mag de grootste BE-combi max 17.500 kg wegen.

Het chauffeursdiploma moet inderdaad boven de 7.500 kg. Onafhankelijk van het rijbewijs.

Het laadvermogen wordt natuurlijk door de kentekens bepaald. Denk daarbij met name aan het te trekken gewicht. Een aanhanger kan wellicht het gewicht aan lading mogen dragen. Maar als de auto minder mag trekken......

Ide

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

110% procent te zwaar dat doet ie netjes. Ik heb hier zelf ook een B.E. Combi en ik mag 6980 kilo laden en dat kan ie ook vlot aan mijn trekker mag zelfs nog meer trekken maar de trailer mag niet meer laden, Af en toe laden wij ook wel een midikraan van 8,5 ton dat gaat prima hoor en de politie laat ons tot nu toe ook wel rijden minder word het als je met dat gewicht een ongeluk zou krijgen.Wij rijden ook met zo´n zelfde iveco alleen dan in bus uitvoering en daar mag niet meer achter dan 3500 kg maar die krijgt ook geregeld inclusief aanhanger 6 ton achter zijn kiezen geeft ie ook niks om, alleen hetzelfde verhaal he, en vooral je remweg in de gaten houden. En geen broekies van net 18 mee op pad sturen want die denken altijd dat ze eerder thuis moeten zijn dan de vrachtwagen . M

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Volgens mij is overbeladen altijd een economisch delict.

Immers mag je met je huidige combinatie datgene niet vervoeren, je had er een transportbedrijf voor moeten (kunnen) bellen.

Dus zit je altijd fout, was laatst nog op wegmisbruikers, kostte zeker 1000 euro....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

heel dit topic niet gelezen.

maar het gaat over overgewicht.

in lavik(noorwegen) hangt een krantenartikel. een pool gepakt met 29ton overgewicht. overladen in 1 auto was niet genoeg.

pool, pool,pool, ik hoor de verhalen alweer.

maar het krantenbericht melden nog meer. de opdrachtgever was een nederlander.

zulen we wedden, dat het verhaal pool blijft hangen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
heel dit topic niet gelezen.

maar het gaat over overgewicht.

in lavik(noorwegen) hangt een krantenartikel. een pool gepakt met 29ton overgewicht. overladen in 1 auto was niet genoeg.

pool, pool,pool, ik hoor de verhalen alweer.

maar het krantenbericht melden nog meer. de opdrachtgever was een nederlander.

zulen we wedden, dat het verhaal pool blijft hangen?

Die Nederlander zal wel Poolse voorouders hebben....:o.

Ben ooit eens met ong 74 ton totaal gewicht uit Spanje naar NL gereden.:D:D, en maar bijladen.

4 heftrucks voorin, lading rollen staal erachter plat op de vloer, palletten met wijn er bovenop.

Met 5 km per uur bergaf:rolleyes::D:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

de naam piet zegt jou niks?:rolleyes:

jij, ik, een ander doet het ook. deze pool was een extreem. maar wat blijft er hangen?

juist pool.......

dat de opdrachtgever een nederlander was, dan wil men niet weten.

dat een pool voor 2 knaken rijden weten we, dat een nederlandse opdrachtgever dat betaald wil men niet weten, die pool he.......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
zelf rij ik ook met zo`n b-e combinatie maar ik ga niet hader dan rond de 90km

ik wil niet weten wat er gebeurd als je een aanrijding krijgt qua boete`s enz

maar volgens de papieren is de combinatie b-e met het ledig gewicht iets van 3700kg dus volgens de papieren is het een c

dus telt ook het inhaal verbod op snelwegen.

of heb ik dit helemaal mis?

bij ons zijn er die ook maar gas geven op de snelweg.

toevallig vrijdag sprak ik ze er op aan doen ze net of ze niks weten met het inhaal verbod.

zal ook wel komen omdat ze geen chauffeurs opleiding hebben gehad en alleen b-e rijbewijs hebben

Als het ledig gewicht van het trekkende voertuig meer dan 3500 kg is moet je je C-rijbewijs hebben. Dat je plus aanhanger 3700 kg weegt maakt niet uit het blijft een BE comb.

Ben al een tijdje uit NL weg dus van de nieuwe regel dat caravans 90km mogen weet ik niet zoveel. Maar ik neemaan dat dat voor alle B voertuigen met aanhanger/trailer geldt. En mag je dus met je BE-comb. 90km rijden

En over het inhaal verbod, als die alleen geldt voor vrachtauto's mag je met je BE-comb. wel inhalen. Als het inhaal verbod geldt voor boven de 3,5 ton of voor aanhangers dan mag je niet inhalen.

Marcel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

En over het inhaal verbod, als die alleen geldt voor vrachtauto's mag je met je BE-comb. wel inhalen. Als het inhaal verbod geldt voor boven de 3,5 ton of voor aanhangers dan mag je niet inhalen.

Marcel

Het inhaalverbod geld voor vrachtauto's en samenstellen van voertuigen langer als 7 meter !!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Het inhaalverbod geld voor vrachtauto's en samenstellen van voertuigen langer als 7 meter !!

Als er een rond bord en rode rand staan met een rode vrachtauto en en zwarte personen. Dan geldt dit bord alleen voor vrachtauto's (inhaal verbod voor vrachtauto's). En samenstellen van voertuigen langer als 7 meter mogen alleen de 2 meest rechts gelegen rijstroken gebruiken (dit heeft niets met inhalen te maken). Als je wildt voorsorteren mag je wel anders dan de 2 meest rechtse gebruiken.

Marcel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

als de sanctiepunten € 50 per stuk kosten ben je minimaal €3600,= kwijt

zie

1. Art. 5.18.17 Voertuigreglement:

1.1 Overschrijding van de toegestane maximum last van enige as of asstel van een motorrijtuig en/of aanhangwagen

proces-verbaal opmaken vanaf 10% overschrijding; maatregel van overladen vanaf 20% 2 tariefmotivering: schade aan wegdek [/size]

1e: 10% t/m 14%:

10 punten

2e: 15% t/m 19%:

15 punten

3e: 20% t/m 24%:

22 punten

4e: 25% t/m 29%:

33 punten

5e: 30% t/m 34%:

48 punten

6e: 35% en hoger:

(tenminste) 72 punten

RECIDIVEREGELING

De recidivetermijn bedraagt vijf jaar. De onderstaande recidivebepaling is uitsluitend van toepassing op de laatste drie categorieën van de benoemde tariefsoorten die - zoals hiervoor aangegeven worden afgehandeld via de zgn. OM-lijn.

1e maal: verhoging met 50%

2e maal: verhoging met 100%

3e maal en volgende: dagvaarden

Heb je wel een Tacho, ook verplicht boven de 3500kg, de Duitsers controleren daar wel op:ja:

En Veldhuizen heeft een 13 tons oplegger achter een 3,5ton fiat dus 15,2ton met B-E (van die 13 ton is 11,7t aslast)

Henk

bewerkt door steenhaas1
bb code kwam mee, aanvulling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden