[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

langer dan 15 uur werken


Marnix

Recommended Posts

  • Forumlid

Wat ik me geregeld afvraag, hoe zwaar is nou de overtreding als je langer dan 15 uur werkt?

Stel je werkt 16 uur. Voldoende pauzes, minder dan 10 rijuren, de volgende dag vrij. Welke regel overtreed je dan?

Omdat je eigenlijk na 15 uur nachtrust moest gaan nemen (binnen 24 uur moet je 9 uur nachtrust hebben) kun je beredeneren dat de nachtrust 1 uur te kort was, maar ook dat de nachtrust ineens 9 uur te kort was.

In boete een verschil tussen 110 Euro en 990 Euro!! Heeft iemand hier ervaring mee??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

15u werken is sowieso al teveel. Je mag maximaal een diensttijd hebben van 15u. Da's niet hetzelfde. Binnen die 15 vallen nl. ook de pauze's e.d.

Binnen die 15u kun je dus maximaal maar 13,5u werken. Ik denk dat je duur uit bent als je 16uur of meer gewerkt hebt. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast tjilitjap

Ach als je dubbelbemand rijdt, heb je ook max 21 diensturen. Kromme vergelijking, ik weet het haha. Maar wel weet ik dat mijn baas liever heeft dat ik 17 diensturen heb, dan dat ik 10uur10min rijtijd heb. Die diensturen, daar schijnen ze niet zo streng op te controleren, MITS je rij en rusttijden goed zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
meer als 15 uur werken en minder dan 9 uur rust is een zogenaamde dubbele norm overtreding, en das een economisch delict.

word extra zwaar belast!

Heb je ook voorbeelden van de bekeuringen hiervoor?

Het leek me wel handig om te weten, want iedereen loopt wel eens een keertje uit boven die 15 uur.

Je hoeft maar met pech te staan, of lang te moeten wachten bij de ECT ofzo;).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
In duitsland en la france wordt je ervoor beboet, weet niet de prijzen.

Maar neem aan dat het geen aanbieding is.

In frankrijk betaalde ik vorige week nog 135 euro voor een 16 urige werkdag.

Dan kun je officieel nog maar 8 uur rust maken en de digitale tachograaf geeft deze overtreding keurig aan.

Afgelopen week weer dezelfde overtreding gemaakt dus misschien kan ik binnenkort vermelden wat dat in een ander land kost.;)

Groet, Leonard.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
dus 8 uur rust ipv 9 kost je dus ook 135 euro ? Of zie ik dat verkeerd

Ja accordracer dat zie je verkeerd.

Ik had wel 9 uur rust gemaakt maar niet binnen de 24 uur, 16 uur + 9 uur = 25 uur.

Ik overtreed veel regels maar aan de nachtrust probeer ik me wel te houden, dus hoe die fransen daarmee omgaan dat weet ik niet.

Ik heb het hier wel eens geschreven:

Ook in frankrijk een keer 135 euro moeten betalen omdat ik om 6.00 uur begon en om 19.15 uur stopte, daarna 12 uur stilgestaan en toch die boete omdat ik in deze situatie geen 11 uur binnen de 24 uur had gemaakt.

Natuurlijk een fout van mij maar voor het digitale tijdperk zou je hiervoor nooit bekeurd worden.:nee:

Gr. Leonard.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ja accordracer dat zie je verkeerd.

Ik had wel 9 uur rust gemaakt maar niet binnen de 24 uur, 16 uur + 9 uur = 25 uur.

Ik overtreed veel regels maar aan de nachtrust probeer ik me wel te houden, dus hoe die fransen daarmee omgaan dat weet ik niet.

Ik heb het hier wel eens geschreven:

Ook in frankrijk een keer 135 euro moeten betalen omdat ik om 6.00 uur begon en om 19.15 uur stopte, daarna 12 uur stilgestaan en toch die boete omdat ik in deze situatie geen 11 uur binnen de 24 uur had gemaakt.

Natuurlijk een fout van mij maar voor het digitale tijdperk zou je hiervoor nooit bekeurd worden.:nee:

Gr. Leonard.

Nou, t zal wel Leonard. Maar zo'n onzinverhaal heb ik nog nooit gehoord. Mits ik je verkeerd begrijp natuurlijk he:confused:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Leonard bedoelde tot 9:15 of eigenlijk 21:15 en hij had die week al verkorte nachtrusten gehad.

Henk

Nee ik heb het echt niet fout!:nee:

Als je 11 uur nachtrust moet maken dan mag je werkdag maar maximaal 13 uur duren ipv 15 uur.

Dit is de 24 uurs regel en de digitale tachograaf geeft deze overtreding keurig aan, daarom zij ik ook met een analoge schijf zijn er maar weinig of zelfs niemand voor bekeurd zover als ik weet.

Groet, Leonard.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumlid

Er wordt hier een regeltje vergeten: de maximale arbeidstijd per 24 uur is 12 uur. Dat er soms 15 uur beschikbaar(24-9(verkorte rust)) is is een ander verhaal. Dan is er nog de wekelijkse maximale arbeidstijd van 60 uur. En de 48 uur gemiddeld per 16 weken( in overleg 26 weken). Daarbij mag nog gerekend worden dat de 24-uursperiode begint bij aanvang dienst. ARBEID: dus rijden en andere bezigheden in dienstbetrekking.

Ide

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • Forumlid

Als je 16 uur hebt gewerkt heb je dus een maximale (wettelijke) rusttijd van 8 uur (16 + 8 = 24 uur).

De 'zwaarte' van deze overtreding is dus 8 uur en de boete hierop is in NL € 220,=.

Het maakt niet uit of je nu na die 16 uur 9 of meer uur gerust hebt, het gaat om de rust binnen 24 uur na aanvang werkzaamheden.

Bij een wegcontrole krijg je (lees: je werkgever) alleen een boete bij ontdekking op heterdaad (als je de volgende dag weer een goede rust hebt genoten is de overtreding buiten heterdaad). Is de overtreding gepleegd in de lopende week, dan krijg je alleen een waarschuwing.

Bij een bedrijfscontrole worden alle overtredingen meegenomen welke zijn gepleegd in een periode van 3 opeenvolgende weken.

PS. De boetes worden hoger/lager op het hele uur: Een rust van 5:59 uur kost € 660,00 en een rust van 6:01 uur kost € 440,00

Link naar opmerking
Deel via andere websites

15u werken is sowieso al teveel. Je mag maximaal een diensttijd hebben van 15u. Da's niet hetzelfde. Binnen die 15 vallen nl. ook de pauze's e.d.

Binnen die 15u kun je dus maximaal maar 13,5u werken. Ik denk dat je duur uit bent als je 16uur of meer gewerkt hebt. ;)

ja, en je mag ook maar max 80km/u in NL.

maar na een paar uur rijden, en dan 45min losen/laden, daarna weer rijden, en weer 45min laden/lossen. of s'avonds al tegen een ramp gaan staan, en s'morgens eerst een uurtje winnen mag allemaal niet. maar het gebeurt wel.

ik vind de digi makelijker als de anologe.

met de magneet, en dubbele passen, en geen vaste auto kan je nog weken van honderd uur draaien, en dat alles digitaal klopent.

de concuresie slaapt niet. maar als je het volgens de regels wil doen, 1 verdien je niks, en 2 verlies je.

en dat is niet alleen van deze tijd.

ik weet niet wat bekeuringen kosten. ja van horen zeggen. maar ik rij al jaren bekeuring vrij. en neem van mij maar aan, dat ik me de regels op mijn manier leest.

prive zijn sommige leden op de hoogte van mij, en mijn manier van doen.

zolang je alles netjes volgens de regels wil doen, dan zal je blijven wensen dat je salaris omhoog gaat. geloof me dat gaat die niet. want dan neem een ander het werk over.

want zoals ik zei, de concuretie slaapt niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ja accordracer dat zie je verkeerd.

Ik had wel 9 uur rust gemaakt maar niet binnen de 24 uur, 16 uur + 9 uur = 25 uur.

Ik overtreed veel regels maar aan de nachtrust probeer ik me wel te houden, dus hoe die fransen daarmee omgaan dat weet ik niet.

Ik heb het hier wel eens geschreven:

Ook in frankrijk een keer 135 euro moeten betalen omdat ik om 6.00 uur begon en om 19.15 uur stopte, daarna 12 uur stilgestaan en toch die boete omdat ik in deze situatie geen 11 uur binnen de 24 uur had gemaakt.

Natuurlijk een fout van mij maar voor het digitale tijdperk zou je hiervoor nooit bekeurd worden.:nee:

Gr. Leonard.

Inderdaad kun je hier in Frankrijk voor worden beboet vanwege een franse interpretatie. Ze gaan dan van het begin werktijd uit en dan zou je na 14 uur werken nooit meer elf uur kunnen rusten, al sta je een jaar stil! De IVW echter wordt hier een beetje stil van, want je zou ook uit kunnen gaan van de 11 uur rust en dan terugrekenen, zodat het eerste werkuur in de vorige 24 uur valt. Ergo: Interpretaie van regelgeving tussen Nederland en Frankrijk. En aangezien nagenoeg iedereen klakkeloos betaald en e.e.a., vanwege de lange duur, niet laar voorkomen, komen we hier nooit uit.

Maar terug naar het onderwerp. NERGENS in de wetgeving staat de duur van de arbeid vermeld, dus die 15 uur vindt je gewoon niet. Het volgt uit e.e.a., namelijk volgt dit vanuit de nachtrust bekeken en aangezien die dan minimaal elf uur is, is de werktijd DAN maximaal 18 uur. ik weet het, nu gaat de IVW ook zo rekenen als de Fransman. M.a.w.: De Fransen interpreteren de regelgeving wat konsekwenter dan de IVW.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast sindaco
Inderdaad kun je hier in Frankrijk voor worden beboet vanwege een franse interpretatie. Ze gaan dan van het begin werktijd uit en dan zou je na 14 uur werken nooit meer elf uur kunnen rusten, al sta je een jaar stil! De IVW echter wordt hier een beetje stil van, want je zou ook uit kunnen gaan van de 11 uur rust en dan terugrekenen, zodat het eerste werkuur in de vorige 24 uur valt. Ergo: Interpretaie van regelgeving tussen Nederland en Frankrijk. En aangezien nagenoeg iedereen klakkeloos betaald en e.e.a., vanwege de lange duur, niet laar voorkomen, komen we hier nooit uit.

Maar terug naar het onderwerp. NERGENS in de wetgeving staat de duur van de arbeid vermeld, dus die 15 uur vindt je gewoon niet. Het volgt uit e.e.a., namelijk volgt dit vanuit de nachtrust bekeken en aangezien die dan minimaal elf uur is, is de werktijd DAN maximaal 18 uur. ik weet het, nu gaat de IVW ook zo rekenen als de Fransman. M.a.w.: De Fransen interpreteren de regelgeving wat konsekwenter dan de IVW.

technisch gezien kun je het 24 uurs blok niet op 2 manieren interpreteren!

na een reguliere nachtrust of reguliere wekelijkse rust begint je nieuwe 24 uur's blok.

en uren van een blok kun je niet verschuiven naar een ander gedeelte , omdat dan dat gedeelte niet meer klopt.

als je zoals jij zegt een uur in de vorige blok stopt dan is daar gewoon 1 uur iets te kort gedaan.

de digi kijkt puur naar de werkelijkheid en registreerd alles perfect.

helaas , maar leuker kunnen ze het niet maken.

de 15 en 13 beschikbare diensttijduren zijn inherent aan de 9 of 11 uur dagelijkse rust die je neemt BINNEN je 24 uurs blok.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast sindaco
de digi kijkt puur naar de werkelijkheid en registreerd alles perfect.

helaas , maar leuker kunnen ze het niet maken.

Nog niet helemaal 5 seconde auto verplaatsen is 1 minuut rijtijd :mad:

dat klopt en is ook niet leuk, maar bij kpn betaal ik ook nog niet per seconde:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
de digi kijkt puur naar de werkelijkheid en registreerd alles perfect.

helaas , maar leuker kunnen ze het niet maken.

Nog niet helemaal 5 seconde auto verplaatsen is 1 minuut rijtijd :mad:

Yep, en op deze manier krijgen wij, in het kipper en container transport, zelden de mogelijkheid om laad of lostijd op de schijf/pas te krijgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 9 months later...
  • Forumlid

Heb ooit een gehoord - ik weet het niet, daarom de vraag - dat wanneer je voor 05:00 begint je maximaal 10 uur mag werken. Beter: 10 uur dienststijd beschikbaar hebt. Dus alles inclusief.

Hoorde het eens van een chauffeur die om die reden nooit voor vijfen begon, omdat ie er niks aan had. Kwam ie de rest van de dag tijd tekort.

Hoe zit dat?

-

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Heb ooit een gehoord - ik weet het niet, daarom de vraag - dat wanneer je voor 05:00 begint je maximaal 10 uur mag werken. Beter: 10 uur dienststijd beschikbaar hebt. Dus alles inclusief.

Hoorde het eens van een chauffeur die om die reden nooit voor vijfen begon, omdat ie er niks aan had. Kwam ie de rest van de dag tijd tekort.

Hoe zit dat?

-

Dat is iets wat we alleen in Nederland hebben, dat hebben ze het arbeidstijdenbesluit genoemd. Totaal niet werkbaar met het rijtijdenbesluit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden