Spring naar bijdragen
Forum gesloten ×

Een ritje met een bus in Noorwegen....


Murphy

Recommended Posts

  • Forumlid
3 minuten geleden zei albertvv:

Hoezo? Water heb je al dus even naar de lokale Boels een diamantboor ophalen en dat gaatje is in een 1/2 uur gemaakt 😁

Tsja, die "lokale Boels" zit een 2 uur rijden van hier.....

Ik woon in "distrikten Norge" en dat betekent dat je gewoon in de rimboe woont, qua voorzieningen.

De lokale arbeiders van de stroomboer hadden een boor eventueel te leen, maar die zit deze maand diep in de berg, een 1u hier vandaan. Die komt dus niet deze kant uit...

Heb zelf een boor van 12 mm en zo'n 30 cm lang, wordt een hoop boren en kappen waarschijnlijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ja, ben ik met je eens.

Maar die "lokale Boels" gaat vrijdag's op tijd dicht en opent 's maandag weer... En, ik weet, klinkt stom, maar er zijn mensen die gewoon werken hier.... 🙂

Ik heb al een gat of twee, nog een stuk of 4 en dan hakken... Een beetje prutsen hoort erbij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
6 minuten geleden zei Murphy:

Tsja, die "lokale Boels" zit een 2 uur rijden van hier.....

Ik weet niet hoeveel inwoners er in een bepaald gebied wonen maar hier zie ik toch wel een gaatje in de markt. Als je tweedehands wat goed spul in kunt kopen wat met enige regelmaat nodig is kun je een leuk centje (bij)verdienen.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Netwerken, Edje.... Netwerken....

Doorgaans is het geen probleem om aan bepaalde apparaten te komen.Tot en met shovel en mini graver.

Maar als die dan net in gebruik zijn of "diep in de berg steken, houdt het op. Bevolkingsgraad praten we maar niet over. Hordaland provincie (heet nu anders en is groter) maar goed, het oude Hordaland is ongeveer de helft zo groot als Nederland (volgens wiki) en had in 2019 zo'n 525.000 duizend inwoners ....

  • Like 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 months later...
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • Forumlid

Ik ben zaterdag avond na mijn werk in de camper gestapt en gaan rijden. Bij de shell Ljunskile de gordijnen maar heb dichtgedaan. Op de Hemsedal (fv52) het toch nog knap fris was. Zondag via Zweden en Deneland door duisterland tot net na Winschoten gekomen. Nagenoeg geen NL'rs gezien heb. Enkel de uittoxht op zondagavond. Waren wel veel badslippers en trainingsbroeken aan boord. Nu op Zuidwolde (drenthe). Morgen een uitje naar het oorlog en verzets museum in Overloon. Blijf rechts rijden en probeer die man in de razende camper niet dwars te zitten 🤭

Donderdag t/m maandag sta ik op een camping bij Assen in de buurt. Maandag middag kan ik mevr Murphy op sjithol ophalen. Als de koninklijke tenminste nix annuleerd. Nog wat familie in z Limbabwe aan doen en dan maar weer ri Zuidwolde. De sigaren opladen en we hopen vrijdagavond te vertrekken en in de loop van zat nacht weer thuis te komen. Al met al weer een enerverend tripje. Maar ik mag constateren het doorzitten nog niet verleerd te hebben. Nu nog een vette 8 pijper en dan is het compleet LOL

  • Like 11
  • Haha 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...
  • Forumlid

484744190_BringStokke.jpg.ccdcd18a5e397b883b4b963ce6542dbc.jpg

Wel, uh, ahum....

Tis dus wel een 8 pijper geworden.

Op 1 augustus ben ik van werkkleren verwisseld. Ik rij nu op deze gele kanarie met voorlopig die witte oplegger erachter. Voorlopig want ik ga ook regelmatig met een open oplegger rijden, maar die was nog niet goedgekeurd (APK).

Hoewel ik geen scania fan ben, moet ik zeggen dat het mij niet tegen gevallen is. Na 14,5 jaar, 8u met een losse trekker rijden was nog wel ff een dingetje, maar zodra er de oplegger achter zat kwam alles weer boven. Aandokken ging nog wat roestig, maar ik kreeg 'm eraan.

Tis geen nieuw spul, deze baas koopt enkel maar gebruikt spul. Maar, zolang het geld er op tijd is en in voldoende mate EN het spul werkt, hoor je mij niet klagen.

Deze kanarie is een 2016 model, S730 en is van alle gemakken voorzien: Koelkast, ping, koffiezetter, standairco en een hele mooie stereoset met navi. Daarnaast heb ik een samsung tablet met simkaart van de baas waarop ik TV en films kan kijken. De eerste rit was dus met losse trekker van Bergen naar Larvik. Daar heb ik die witte oplegger aangeknoopt en vervolgens in Stokke en Drammen geladen voor Bergen. Een half uur van Drammen pats boem en zoek het maar uit. Een klein boutje was los gelopen in een onderdeel van de aansturing van de versnellingsbak. Was een bekend probleem voor de scania, want nadat ik de monteur verteld had wat en hoe, is hij doelgericht meteen dat ene onderdeel gaan demonteren en vond de fout dus ook direct. Helaas heb ik een nogal volgebouwd chassis (heb ook hydrauliek) en was het een gevloek en gescheld om overal bij te komen. De monteur was er eentje uit Letland maar met poolse roots, want de Kurwa's waren er ook....Kleinigheid hou je.....

Vrijdagmorgen 04.15 was het gemaakt en kon ik alsnog mijn kunstje vertonen.

297532378_10222316262400174_3744281171830161724_n.jpg.1ae10e398bc0a891ca5630680cd7f65f.jpg

En ondanks een 9u vertraging waren ze toch blij op de terminal in Bergen.

Dus al met al een enerverend weekje achter de rug.

 

 

 

  • Like 13
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

De reden dat ik terug ben op vracht......

Aanbestedings politiek in het OV.

Diegene met de laagste prijs krijgt het pakket.

Dat betekend de goedkoopste troep die de bus fabrikanten kunen maken en geen/weinig onderhoud aan het materiaal.

De lonen liggen hier middels een bindende CAO vast, dus de bedrijven kunnen daar niet mee klooien.

Gevolg is dat je als klein bedrijf (wij hadden "maar" 15 bussen) niet tegen de inkoopkorting op kan van de grote jongens (1000+ voertuigen). De werkplaats niet de middelen heeft om de zaak op orde te houden.....

 

Voor wat betreft 2e hands: ben ik het helemaal mee eens Rob. Maar, deze heeft "pas" 480.000 gelopen en ik verwacht dat dit gewoon een dingetje was....

 

Tis geen nieuwe uitdaging, maar een opwaardering van het oude. Ben vanaf 1985 beroepschauffeur en bijna mijn gehele loopbaan trekker/oplegger piloot.

 

Ik ga voornamelijk "oost/west" rijden, wat hier zoveel inhoudt dat ik Bergen-Oslo ga rijden met alles ertussen. En dat is wel een uitdaging want reed ik eerder (in mijn vorig leven als chauffeur) vooral NL-FIN-Noord Noorwegen, nu rijdt ik dus voornamelijk Vestland-Oostland en dus geregeld op de Hemsedal/filefjell en Hardangervidda te zien zal zijn...

  • Like 11
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
7 minuten geleden zei Murphy:

 

 

 

Ik ga voornamelijk "oost/west" rijden, wat hier zoveel inhoudt dat ik Bergen-Oslo ga rijden met alles ertussen. En dat is wel een uitdaging want reed ik eerder (in mijn vorig leven als chauffeur) vooral NL-FIN-Noord Noorwegen, nu rijdt ik dus voornamelijk Vestland-Oostland en dus geregeld op de Hemsedal/filefjell en Hardangervidda te zien zal zijn...

Succes💪👍

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Net even het kaartje bekeken en dat is maar 460 km in het gunstigste geval met ongeveer 22 km aan snelweg waar je schijnbaar toch een ruime 7 uur over doet, en dan is het nog geen winter met al die sneeuw.

Veel plezier met je nieuwe job en de uitleg is meer dan duidelijk. Tegen de grote jongens kun je dan inderdaad niet op. Jammer dat kwantiteit al lang voor gaat voor kwaliteit.

Maar moeten we je nu de Noorse Ibo gaan noemen met je gele kanarie?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
28 minuten geleden zei Murphy:

 

 

Ik ga voornamelijk "oost/west" rijden, wat hier zoveel inhoudt dat ik Bergen-Oslo ga rijden met alles ertussen. En dat is wel een uitdaging want reed ik eerder (in mijn vorig leven als chauffeur) vooral NL-FIN-Noord Noorwegen, nu rijdt ik dus voornamelijk Vestland-Oostland en dus geregeld op de Hemsedal/filefjell en Hardangervidda te zien zal zijn...

Succes Murphy👌

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
24 minuten geleden zei RobNiat:


😂😂😂

 

 Heel misschien tref ik ooit een fijne en probleemloze DAF. Ze schijnen te bestaan. 

Rij er nu rond met een DAF van 7 1/2 jaar oud en kon een nieuwe Scania krijgen maar vriendelijk bedankt.

  • Like 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
53 minuten geleden zei RobNiat:


😂😂😂

 

Het verschil is dat ik mijn oordeel over DAF vel op (negatieve) ervaringen met het merk. Terwijl Murphy’s oordeel is gevormd door jaloezie, terwijl hij zelf in de laatste twintig jaar niets anders reed dan MAN en Iveco. 
 

Maar je mag het gebruiken hoor. Heel misschien tref ik ooit een fijne en probleemloze DAF. Ze schijnen te bestaan. 

Ik zal maar niet hierop reageren Rob. Jij kent mij niet en je hebt geen flauw benul wat ik in mijn chauffeurs leven aan zweedse ellende heb meegemaakt.

  • Like 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei edje:

Net even het kaartje bekeken en dat is maar 460 km in het gunstigste geval met ongeveer 22 km aan snelweg waar je schijnbaar toch een ruime 7 uur over doet, en dan is het nog geen winter met al die sneeuw....

In Noorwegen mag je blij zijn als je 60-70 km aflegt in een rij uur. Behalve rond de grote steden is nagenoeg alles 2 baans....

  • Like 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden