[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

De problemen lossen zichzelf op als het zo door gaat.


Gast shompie

Recommended Posts

Nieuwsoverzicht | Persbericht insturen | Zoeken

 

Negen Litouwse chauffeurs van Girteka gestrand op parkeerplaatsen in Overijssel

 

Litouwers.jpg

KAMPEN - Er zijn negen Litouwse vrachtwagenchauffeurs anderhalve week geleden gestrand op parkeerplaatsen in Overijssel. Zeven konden niet verder langs de N50 bij Kampen en twee bleven er staan bij de benzinepomp langs de A50 bij Hattem..

Het zijn chauffeurs van het omvangrijke transportbedrijf Girteka uit Litouwen. Juist op het moment van stranden in ons land deed de Litouwse financiële recherche FCIS een inval bij het bedrijf vanwege het sjoemelen met brandstofrekeningen. Er zou over zo'n 240 ton diesel geen belasting zijn betaald. Een significante hoeveelheid computers en de boekhouding is in beslag genomen. Daarnaast zijn tien verdachten aangehouden.

Supermarktconcern Coop Noorwegen heeft vandaag, donderdag 22 januari 2015, laten weten dat ze het contract met Girteka, dat komend najaar afloopt, niet zal verlengen.

Ze kregen signalen over het transportbedrijf en vonden de berichtgeving in eerste instantie misleidend en oneerlijk. Na gedegen onderzoek vindt Coop echter dat verschillende beschuldigingen wel degelijk op waarheid berusten, aldus Kristin Paus, woordvoerder van Coop Norge.

 
Girteka deed voor Coop het vervoer in Noorwegen.

 

Er zijn inmiddels ook berichten dat het transportbedrijf failliet is, maar dat is nog niet bevestigd.

Dit transportbedrijf heeft meer dan 7.000 medewerkers, veelal chauffeurs. Het is één van de grootste transportbedrijven in Oost-Europa.

Girteka.jpg

Voedselbank

Bij de Stichting Voedselbank Kampen kennen ze de situatie. "Via de gemeente Kampen zijn wij benaderd dat de chauffeurs eten en drinken nodig hebben", zegt medewerkster Helga. "Wij hebben afgelopen vrijdag een compleet voedselpakket met onder andere brood, melk en soep aan de mannen geleverd", vervolgt ze.

Nog geen 24 uur geleden was de situatie onveranderd. De zeven wagens bij Kampen stonden netjes twee aan twee geparkeerd, terwijl de zevende vrachtwagen in het gras was gezet.

Later meer…

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind hier eigenlijk wel een taak weggelegd voor de mensen die het onmenselijk en uitbuiting vinden dat deze mensen zo lang in hun auto moeten verblijven om een hulpactie op touw te zetten.

 

Ze zijn volgens eigen zeggen zeer sociaal.

 

Deze mensen staan al een poosje op een parkeerplaats en kunnen geen kant op....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoezo geen kant op?

Zie je een hekwerk er om heen staan?

En hoezo uitgebuit?

Ze werken voor een Litouws bedrijf, tegen Litouwse arbeidsvoorwaarden.

Niet voor een Nederlandse "De Waard of Schotpoort", waarbij loondumping de trent is.

Maar vind ik het lullig?

Ja, dat wel. Maar doe ik er wat mee?

Nee, ik heb ook wel eens een paar dagen ergens gebivakeerd?

En werkelijk geen één oostblokker heeft mij brood en melk gebracht.

Hoe komt de voedselbank er trouwens bij om eten te brengen?

Creperen ze van de honger?

Niets meer te knagen in de kist, of geld om eten te kopen op de bankrekening?

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Nee, ik heb ook wel eens een paar dagen ergens gebivakeerd?

En werkelijk geen één oostblokker heeft mij brood en melk gebracht

 

 

Heb jij wel eens een weekendje in het Oostblok stil gestaan Routier. Die mensen daar zijn een stuk gastvrijer dan wij hoor dus jou verhaal klopt niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb jij wel eens een weekendje in het Oostblok stil gestaan Routier. Die mensen daar zijn een stuk gastvrijer dan wij hoor dus jou verhaal klopt niet.

Enfin, de voedselbank is langs geweest.

Dus wat is nu eigenlijk je punt?

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Overigens, onderschat de publieke opinie niet. Of de kracht van de media om iets onder het klootjesvolk te brengen.

De noorse COOP (supermarktketen) had Girteka als huisvervoerder....

Na een x aantal actie's op onder ander Facebook waarin werd opgeroepen de COOP te boycotten heeft deze organisatie besloten de contracten met Girteka op te zeggen/ niet meer te verlengen. Dus er komt weer een pakket vracht vrij na de zomer...

Zou het zonnetje er nu inspringen?

http://www.klikk.no/tungt/transportmagasinet/article1505584.ece

bewerkt door Murphy
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Enfin, de voedselbank is langs geweest.

Dus wat is nu eigenlijk je punt?

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

Omdat jij weer eens iets zegt wat niet helemaal klopt. Heb jij wel eens een paar dagen stil gestaan in Slowakije of tsjechie of zoiets?

Ik wel en die mensen daar zijn gastvrij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Maar de toon is gezet, en de eerste schade is al aangericht.

 

Net zoals bij de Noorse COOP, zullen klanten iets voorzichtiger worden voor ze klakkeloos contracten afsluiten met de goedkoopste waarvan je bij voorbaat als weet dat er eigenlijk niet gereden kan worden voor die prijzen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Als ze ooit nog eens leren om voor zichzelf op te staan, dan hadden ze gezamelijk een auto gehuurd en naar huis gereden, maar de wereld moet hun altijd maar helpen en het handje vast houden... Niet echte "alpha" modellen.... :D

En jij denkt dat een autoverhuurder een wagen verhuurd aan een stelletje platk :zegtniets: , uh, badsl :zegtniets: ,nee, uh... moelander ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

En waar waren de heren van de vakbonden nu? Ach, tuurlijk....Litouwse werkgever is ook Litouws loon. Dan is het ook geen uitbuiting meer, en kun je het ook geen slavendrijverij noemen. Nee, dan heet het gewoon werk. Geen eer aan te behalen hè Edwin?

Op de site van rtv Oost zag ik een filmpje van de heer Atema voor de wagens van Girteka. Prijsvechter, zwarte lijst, enz.

http://www.rtvoost.mobi/nieuws/nieuwsItem.aspx?nid=208958

Helemaal naar beneden scrollen. Onder het kopje video en audio.

bewerkt door Marotrans
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden