[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Verschil tussen een lange en korte trekker


Murphy

Recommended Posts

  • Forumlid
5 uur geleden zei Murphy:

Weet niet of dat nog zo is, maar het eerste stukje van de handrem gebruikte ik vroeger als volgwagen rem, toen de aparte handle verdwenen was....

Vergt iets van oefening want als je 'm te hard aantrok.........:stom:

De handrem is tegenwoordig geen mechanisch bediend ventiel meer, maar een elektromagnetisch ventiel bediend met een knopje. Het slechte nieuws is dat alles wat een "normale" chauffeur niet zou mogen doen, geregistreerd wordt door de boordcomputer. Dus als je bij 60 km/h de handrem wil aantrekken (nog afgezien of het commando uitgevoerd wordt), zou het weleens zo kunnen zijn, dat je de verzekering moet uitleggen, waarom je op jouw leeftijd en bij die snelheid probeerde het spul op de handrem achterstevoren te zetten en wanneer het bijbehorende "alles voor de views"-filmpje op Tik Tok verschijnt... 😁

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
26 minuten geleden zei Localton:

De handrem is tegenwoordig geen mechanisch bediend ventiel meer, maar een elektromagnetisch ventiel bediend met een knopje.

De handrem is nog steeds een pneumatisch ventiel, met elektronische sensoren. Dat moet vanwege de redundantie. Valt de elektronica uit, dan werken alle pneumatische systemen zoals we van vroeger kennen, de elektronica zorgt er alleen voor dat alle drukken en vooral drukwijzigingen sneller bij de relaisventielen bij de remmen komen. Dat knopje ken ik alleen van personenwagens (en dan is het ook echt een geen rem/rem vol erop-knopje)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
20 minuten geleden zei Eeweep:

De handrem is nog steeds een pneumatisch ventiel, met elektronische sensoren. Dat moet vanwege de redundantie. Valt de elektronica uit, dan werken alle pneumatische systemen zoals we van vroeger kennen, de elektronica zorgt er alleen voor dat alle drukken en vooral drukwijzigingen sneller bij de relaisventielen bij de remmen komen. Dat knopje ken ik alleen van personenwagens (en dan is het ook echt een geen rem/rem vol erop-knopje)

 

Zit geen luchtleiding aan, volledig elektrisch: https://ferikas.lt/en/switches/1471-volvo-fh4-parking-brake-switch-14030744.html

Lossen van de handrem gaat in de versnelling door gasgeven.

volvo-fh4-parking-brake-switch-14030744.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
9 uur geleden zei Murphy:

Weet niet of dat nog zo is, maar het eerste stukje van de handrem gebruikte ik vroeger als volgwagen rem, toen de aparte handle verdwenen was....

Vergt iets van oefening want als je 'm te hard aantrok.........:stom:

Dat heb ik ook zo geleerd tijdens mijn rijlessen op een Scania. De Actros waar ik nu op rijd heb ik het mee geprobeerd maar daar werkt het niet meer op de handrem, maar als je de voetrem bedient wordt eerst de ahw geremd en dan de motorwagen. Met andere woorden bij licht aanremmen kun je min of meer enkel de ahw remmen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
4 uur geleden zei Localton:

Zit geen luchtleiding aan, volledig elektrisch: https://ferikas.lt/en/switches/1471-volvo-fh4-parking-brake-switch-14030744.html

Lossen van de handrem gaat in de versnelling door gasgeven.

 

Uit de bestuurdershandleiding: 

195538.jpg

De parkeerrem van de truck en de bedrijfsrem van een eventueel aangesloten trailer kunnen tijdens het rijden geleidelijk afgeremd worden door voorzichtig aan de hendel te trekken. Gebruik deze functie alleen als de servicerem van de truck niet goed werkt.

Bij snelheden boven 7 km/u blijft de rem niet ingedrukt als de hendel wordt losgelaten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden