[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Tachograaf verplicht als ik wel alle rijbewijzen heb, maar niet chauffeur ben?


Eeweep

Vraag

  • Forumlid

Ik heb alle rijbewijzen, maar ben al jaren weg uit de garage. Tegenwoordig heeft elke chauffeur een persoonlijke tachograafkaart, ik ben geen chauffeur en heb die dus niet. Hoe zit dat dan als ik bijvoorbeeld een nieuwe vrachtwagen leen om te testen en wat metingen te doen aan de verschillende onderdelen? Moet ik dan een kaart hebben, of is gewoon een papiertje bij me hebben met daarop begintijd en -kilometerstand, mijn naam en het kenteken voldoende?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Voor zover ik weet, moet er een kaart in de tacho zitten (jouw metingen zijn uiteindelijk ook voor commercieel gebruik).

Kan volgens mij zelfs een 'garage-pas' zijn.

 

Groet Ron

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Als die vrachtwagen op naam staat van een vergunninghouder, moet je wel op de loonlijst staan. Daar wordt streng op gelet.

Ik heb vorig jaar als vriendendienst met mijn kaart een trekker 10 km naar de garage gereden en bij de bedrijfscontrole was er een groot probleem. Het rapport is nog niet binnen maar de kentekenhouder moest rekenen op een boete van circa 3000 Euro.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
6 uur geleden zei Eeweep:

Ik heb zelf ook nog doorgezocht: ik kan gewoon een persoonlijke bestuurderskaart aanvragen (https://www.kiwaregister.com/nl/land/smart-tachograaf/bestuurderskaart)

Iemand die alleen een luxe wagen rijbewijs heeft kan ook gewoon een bestuurders kaart aan vragen.

Heb een werkgever gehad die zoeen kaart had en zei toen de rit niet helemaal paste, stop mijn kaart het eerste uurtje er maar in,
Ik zeg jij bent gek, je hebt niet eens een vrachtwagen rijbewijs

  • Like 1
  • Haha 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

Vlgns mij vallen die ritjes van jouw onder dekking van een werkplaats pas.....

Met deze pas mag je echter GEEN beroepsvervoer doen, enkel werkplaats ritjes (ophalen brengen en testrijden).

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
23 uur geleden zei Murphy:

Vlgns mij vallen die ritjes van jouw onder dekking van een werkplaats pas.....

Met deze pas mag je echter GEEN beroepsvervoer doen, enkel werkplaats ritjes (ophalen brengen en testrijden).

 

^^

Volgens mij mag dat wel;

Als je een 3500 kg voertuig hebt ( een busje) en je hangt daar een aanhanger achter van 3500 kg (dus 7000 kg totaal) mag je dat met een B-E rijbewijs besturen , maar moet je wél een tachograaf een bestuurderskaart hebben als je daar beroeps goederenvervoer mee doet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
13 uur geleden zei europeaan:

Als je een 3500 kg voertuig hebt ( een busje) en je hangt daar een aanhanger achter van 3500 kg (dus 7000 kg totaal) mag je dat met een B-E rijbewijs besturen , maar moet je wél een tachograaf een bestuurderskaart hebben als je daar beroeps goederenvervoer mee doet.

Ik schrijf vooral over het echt zwaardere werk, veel bestelbussen e.d. hebben toch meer gemeen met personenwagentechniek dan met de techniek van zware vrachtwagens.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei Eeweep:

Ik schrijf vooral over het echt zwaardere werk, veel bestelbussen e.d. hebben toch meer gemeen met personenwagentechniek dan met de techniek van zware vrachtwagens.

Het gaat niet over het soort werk, het gaat om de eisen die de wet stelt om een verplichte tachograaf te hebben.

Of je nu met een B-E combi rijdt van max 7000 kg of met een 50 tons kipper, je zult in beiden een tachograaf moeyten gebruiken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
19 uur geleden zei europeaan:

^^

Volgens mij mag dat wel;

Als je een 3500 kg voertuig hebt ( een busje) en je hangt daar een aanhanger achter van 3500 kg (dus 7000 kg totaal) mag je dat met een B-E rijbewijs besturen , maar moet je wél een tachograaf een bestuurderskaart hebben als je daar beroeps goederenvervoer mee doet.

Juist, ook ik heb er een tachograaf in, en mag totaal 7 ton gewicht hebben met mijn Sprinter (al is mijn motorwagen nu wel een vrachtwagen(tje) met een totaal gewicht van 5 ton)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
2 uur geleden zei Eeweep:

Als je beroepsgoederenvervoer doet ermee wel, maar als het je campertje is, of je gebruikt hem om data te verzamelen en vervoert er niets mee, niet. Zo heb ik dat altijd begrepen.

Uiteraard, je moet er wel beroepsgoederen vervoer mee doen )eigen vervoer is óók beroepsgoederen vervoer'

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Op 4-7-2023 om 10:20 zei Eeweep:

Ik heb alle rijbewijzen, maar ben al jaren weg uit de garage. Tegenwoordig heeft elke chauffeur een persoonlijke tachograafkaart, ik ben geen chauffeur en heb die dus niet. Hoe zit dat dan als ik bijvoorbeeld een nieuwe vrachtwagen leen om te testen en wat metingen te doen aan de verschillende onderdelen? Moet ik dan een kaart hebben, of is gewoon een papiertje bij me hebben met daarop begintijd en -kilometerstand, mijn naam en het kenteken voldoende?

Jij valt denk ik in een grijs gebied. Zoals ik het hier eens begrepen heb van je ontwikkel/schrijf je cursusmateriaal specifiek voor vrachtwagens. Normaliter kun je voor dat soort werkzaamheden de werkplaatspas gebruiken maar jij bent niet werkzaam als monteur o.i.d. In jou geval zou ik even contact opnemen met het ILT en vragen hoe daar mee om te gaan (ook omwille van een juiste registratie bij het bedrijf war je de vrachtauto leent). 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Op 6-7-2023 om 17:24 zei europeaan:
Op 6-7-2023 om 15:02 zei Eeweep:

Als je beroepsgoederenvervoer doet ermee wel, maar als het je campertje is, of je gebruikt hem om data te verzamelen en vervoert er niets mee, niet. Zo heb ik dat altijd begrepen.

Uiteraard, je moet er wel beroepsgoederen vervoer mee doen )eigen vervoer is óók beroepsgoederen vervoer'

 

^^ denk dat vele bouwbedrijven dan een probleem hebben.. in al die Sprinters/TGE's / Crafters of Ducato's zit geen tacho.. of zit er wel in maar wordt niet gebruikt.

 

Die denken allemaal wel onder de vrijstelling te vallen (100 kilometer omtrek, 12 uren per week -welke al vervallen is-).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Op 4-7-2023 om 12:29 zei Localton:

Ik heb vorig jaar als vriendendienst met mijn kaart een trekker 10 km naar de garage gereden en bij de bedrijfscontrole was er een groot probleem. Het rapport is nog niet binnen maar de kentekenhouder moest rekenen op een boete van circa 3000 Euro.

 

 

Even zonder kaart rijden was minder duur, denk ik? (tenzij er trammelant is op de route..).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Op 4-7-2023 om 12:29 zei Localton:

Als die vrachtwagen op naam staat van een vergunninghouder, moet je wel op de loonlijst staan. Daar wordt streng op gelet.

Ik heb vorig jaar als vriendendienst met mijn kaart een trekker 10 km naar de garage gereden en bij de bedrijfscontrole was er een groot probleem. Het rapport is nog niet binnen maar de kentekenhouder moest rekenen op een boete van circa 3000 Euro.

 

Die 10 km was ik fijn zonder kaart gereden, wat kan er je nu eigenlijk gebeuren in 10 km als je goed nagaat. 
 

heb in 3 jaar slechts 2 x aan de kant gestaan. En ook nog eens zo der tachocontrole. 
 

1 x ADR contrrole in Zweden en 1x zondagsrijverbod in Dld.  Verder keken

ze nergens naar.

bewerkt door HendrikJansen
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Op 6-7-2023 om 18:17 zei albertvv:

Jij valt denk ik in een grijs gebied. Zoals ik het hier eens begrepen heb van je ontwikkel/schrijf je cursusmateriaal specifiek voor vrachtwagens. Normaliter kun je voor dat soort werkzaamheden de werkplaatspas gebruiken maar jij bent niet werkzaam als monteur o.i.d. In jou geval zou ik even contact opnemen met het ILT en vragen hoe daar mee om te gaan (ook omwille van een juiste registratie bij het bedrijf war je de vrachtauto leent). 

Hij  kan toch gewoon de werkplaats kaart van zijn werkgever gebruiken?

in het geval van zelfstandigheid moet hij gewoon ook aan de zelfde regels voldoen en dan niet zeuren over de kosten. Je wilt de vruchten plukken van zelfstandigbeid dan moet je ook leven naar de wetten van zelfstandigbeid 

bewerkt door HendrikJansen
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Op 8-7-2023 om 23:37 zei HendrikJansen:

Hij  kan toch gewoon de werkplaats kaart van zijn werkgever gebruiken?

in het geval van zelfstandigheid moet hij gewoon ook aan de zelfde regels voldoen en dan niet zeuren over de kosten. Je wilt de vruchten plukken van zelfstandigbeid dan moet je ook leven naar de wetten van zelfstandigbeid 

De kosten zijn het probleem helemaal niet, daarover heb ik het ook niet gehad. Mijn werkgever is een uitgeverij (denk ik, maar we doen niet alleen boeken), geen garage, en zal geen werkplaatskaart hebben. En, ook al ben ik in loondienst en niet zzp'er, ik wil gewoon aan de regels voldoen, daarom ook mijn vraag hier: hoe zouden die regels zijn voor mij? Ik vraag me nu ook af wat jij nu wilt met die opmerking over vruchten plukken?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei Eeweep:

De kosten zijn het probleem helemaal niet, daarover heb ik het ook niet gehad. Mijn werkgever is een uitgeverij (denk ik, maar we doen niet alleen boeken), geen garage, en zal geen werkplaatskaart hebben. En, ook al ben ik in loondienst en niet zzp'er, ik wil gewoon aan de regels voldoen, daarom ook mijn vraag hier: hoe zouden die regels zijn voor mij? Ik vraag me nu ook af wat jij nu wilt met die opmerking over vruchten plukken?

Dan is het duidelijk; jij bent als chauffeur(of wat dan ook) in loondienst en doet beroepsgoederenvervoer ( eigen vervoer is óók beroepsgoederenvervoer.

Jij moet dus een digitale bestuurderskaart hebben en je bedrijf moet een bedrijfskaart hebben ( om de tachograaf aan en af te kunnen melden en de tachograaf uit te kunnen lezen)

Een werkplaats kaart ( om testritten te mogen doen) zul je aan moeten vragen denk ik, maar daar kan de ILenT je meer over vertellen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
3 uur geleden zei europeaan:

Dan is het duidelijk; jij bent als chauffeur(of wat dan ook) in loondienst en doet beroepsgoederenvervoer ( eigen vervoer is óók beroepsgoederenvervoer.

Jij moet dus een digitale bestuurderskaart hebben en je bedrijf moet een bedrijfskaart hebben ( om de tachograaf aan en af te kunnen melden en de tachograaf uit te kunnen lezen)

Een werkplaats kaart ( om testritten te mogen doen) zul je aan moeten vragen denk ik, maar daar kan de ILenT je meer over vertellen.

Ik vraag me af of ik beroepsgoederenvervoer doe. Wat ik doe is beschrijven wat bestaande systemen in een vrachtwagen doen, momenteel (we zijn nog niet lang bezig met bedrijfswagentechniek) voor niveau's 2 en 3 van het mbo, maar voor niveau 4 zal ik toch ook wat meer de diepte in moeten gaan voor die systemen. Dat houdt dus in dat ik ook met een scope signalen laat zien, die moet ik dan wel kunnen opwekken. Dat wordt dus zo af en toe een wagen lenen/huren, daarvoor hoeft mijn werkgever natuurlijk geen bedrijfskaart te hebben. Ik neem aan dat een wagenverhuurder wel een bedrijfskaart heeft, het is denk ik de aangewezen weg om er achter te komen hoe dit voor mij zou werken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

De wagenverhuurder geeft z'n kaart niet mee, mede omdat je er niet in dienst bent en verder gewoon een ('onbetrouwbare/niet bekende' ) huurder.

 

Ik zou gewoon een bestuurderskaart aanvragen, declareren en klaar is klara.

 

Groet Ron

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
50 minuten geleden zei Eeweep:

Ik vraag me af of ik beroepsgoederenvervoer doe. Wat ik doe is beschrijven wat bestaande systemen in een vrachtwagen doen, momenteel (we zijn nog niet lang bezig met bedrijfswagentechniek) voor niveau's 2 en 3 van het mbo, maar voor niveau 4 zal ik toch ook wat meer de diepte in moeten gaan voor die systemen. Dat houdt dus in dat ik ook met een scope signalen laat zien, die moet ik dan wel kunnen opwekken. Dat wordt dus zo af en toe een wagen lenen/huren, daarvoor hoeft mijn werkgever natuurlijk geen bedrijfskaart te hebben. Ik neem aan dat een wagenverhuurder wel een bedrijfskaart heeft, het is denk ik de aangewezen weg om er achter te komen hoe dit voor mij zou werken.

Wij ( waar ik soms nog werk in het eigen vervoer) hebben in het verleden ook regelmatig een vrachtwagen gehuurd, ik had natuurlijk mijn digitale bestuurderskaart, maar we hadden , als bedrijf, óók nog een bedrijfskaart, om de tachograaf aan en af te melden en de verplichte gegevens op te kunnen slaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
8 uur geleden zei Eeweep:

De kosten zijn het probleem helemaal niet, daarover heb ik het ook niet gehad. Mijn werkgever is een uitgeverij (denk ik, maar we doen niet alleen boeken), geen garage, en zal geen werkplaatskaart hebben.

 

Ik denk dat je even ter rade moet gaan bij de redactie van een truckblad: Truckstar, off TTM.nl. Leg je situatie uit en vraag hoe zij dat doen met de wet-en regelgeving. Immers, zij rijden veelal ook (op uitnodiging meestal) met demo voertuigen. Ik ga ervan uit dat die journalisten hun eigen bestuurderskaart hebben.

 

.. en anders misschien even bij de HAN navragen of op de automotive campus te Helmond. Daar doen ze toch ook weleens wat met tachoplichtige voertuigen op een openbare weg?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
29 minuten geleden zei Durashift:

 

Ik denk dat je even ter rade moet gaan bij de redactie van een truckblad: Truckstar, off TTM.nl. Leg je situatie uit en vraag hoe zij dat doen met de wet-en regelgeving. Immers, zij rijden veelal ook (op uitnodiging meestal) met demo voertuigen. Ik ga ervan uit dat die journalisten hun eigen bestuurderskaart hebben.

 

.. en anders misschien even bij de HAN navragen of op de automotive campus te Helmond. Daar doen ze toch ook weleens wat met tachoplichtige voertuigen op een openbare weg?

Precies. Op de campus in Helmond zullen ze trouwens wel gebruik kunnen maken van de uitzondering voor technische ontwikkeling (ben je daar wel eens geweest? Daar doen ze vaak heel leuke dingen 🙂 ).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden