[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Antwerpse haven: ‘Toegangswegen afsluiten totaal onaanvaardbaar’


Pierre

Recommended Posts

  • Forumlid

Antwerpse haven: ‘Toegangswegen afsluiten totaal onaanvaardbaar’

GIJZELING DOOR LANDBOUWERS'

 

‘Alle toegangswegen naar en van de Antwerpse haven afsluiten is totaal onaanvaardbaar’, aldus Annick de Ridder, voorzitter van de Raad van Bestuur van de haven van Antwerpen, in een reactie op protesterende boeren die op dinsdag met zo’n 500 trekkers de toegangswegen tot de haven blokkeren. Pieter Leuridan van werkgeverskoepel Alfaport Voka rekent voor dat de schade voor bedrijven in de haven in de ’tientallen miljoenen’ loopt.

 

ANP-490997707-scaled-e1707823428671-800x450.jpg.a3af9a529fb33d0bf4b459b2a8d54b27.jpg

Havenschepen Annick De Ridder spreekt van een ‘gijzeling’ door de landbouwers

 

De zogeheten ‘filterblokkades’ richten zich vooral op vrachtwagens; personenauto’s en bussen mogen wel doorrijden. De politie vraagt de vrachtwagenchauffeurs om de rechterrijstrook te gebruiken zodat ander autoverkeer de andere rijstrook kan gebruiken. De verwachting is dat de blokkade vandaag nog de hele dag zal aanhouden.

Volgens woordvoerder Leuridan van Alfaport Voka is er van filteren in de praktijk weinig te merken. ‘Ook al mag je erdoor, je komt eerst in een kilometerslange file terecht waardoor het effectief een volledige blokkade is.’

Financiële- en reputatieschade

Havenschepen De Ridder spreekt van een ‘gijzeling’ door de landbouwers. ‘Het volledig afsluiten van openbare infrastructuur en bedrijven valt niet onder de uitoefening van betogingsrecht. (…) Deze vraag staat volledig los van onze haven, haar bedrijven en werknemers.’ De Ridder zegt ‘begrip op te brengen’ voor de ongerustheid die leeft bij boeren, maar niet voor de blokkeerprotesten. ‘Rond de tafel gaan is hierbij de boodschap, wat de Vlaamse regering momenteel ook doet’, aldus De Ridder.

Het is nu nog te vroeg om aan te geven hoe groot de impact en financiële schade zal bedragen door deze blokkade, aldus woordvoerder Eelke Verbeelen van de Antwerpse haven. ‘De schade kan oplopen tot miljoenen euro’s. Het gaat ook om reputatieschade die we hierdoor oplopen, omdat bedrijven ons als minder betrouwbaar ervaren en wellicht gaan zoeken naar alternatieven’, zegt Verbeelen. De haven meldt de situatie continu te monitoren, ook met het oog op de veiligheid.

Leuridan heeft het alvast over ’tientallen miljoenen’. ‘Bij een volledige blokkade gaat het om 80 miljoen per dag. Nu is de haven deels niet bereikbaar, maar de schade is alsnog echt aanzienlijk.’

Respect afdwingen

De Belgische boeren zeggen gekozen te hebben voor de Antwerpse haven als plaats van protest vanwege het ‘respect dat havenbedrijven’ genieten voor hun bijdrage aan de economie, respect dat de boeren ook opeisen. Na de blokkade van de haven van Zeebrugge vorige week is het voor Alfaport Voka geen verrassing dat Antwerpen nu de klos is. ‘Gister begon het al te zoemen in de whatsappgroepen, we hebben daarom de leden ingelicht dat het risico groot was dat het vandaag prijs zou zijn zodat zij zich waar mogelijk konden voorbereiden.’

Leuridan zegt dat de boeren zich vandaag ‘vergissen in de vijand’. ‘De industrie in Antwerpen wordt evengoed hard geraakt door het stikstofakkoord en Europese regelgeving. Het is voor iedereen aanpassen en bijsturen. Nu moeten bedrijven in de haven er dubbel voor opdraaien.’

Linkeroever en rechteroever

De blokkades treffen verschillende plaatsen in de haven, zowel op de linker- als de rechteroever, waardoor er grote verkeershinder is en er kilometers lange files staan rondom het gebied. De protestacties spelen zich af op de Noordlandbrug, de afrit Stabroek, zone Luithaegen, Kastelweg, Hollands Complex, aan de linkeroever aan de Waaslandhaven Noord en rotonde Waaslandhaven Zuid.

De landbouworganisaties nemen niet actief deel aan de protestacties in de haven, maar hebben wel begrip voor deze spontane acties, meldt het Gazet van Antwerpen. De Belgische boeren hebben de afgelopen weken al verschillende acties gevoerd, onder andere op de snelwegen en voor de haven van Zeebrugge.

 

bron: Nieuwsblad Transport

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei nog steeds Ger:

Ze oogsten zo vooral geen respect ;)

Marokkanen hebben het ook altijd over respect , respect en nog meer respect , wat wordt verstevigd met wat k woorden , ondanks dat ze een eigen programma hebben op tv , ligt de linkse maatschappij toch aan hun voeten om het hun comforttabel te maken , dus enigszins loont het wel , maar ja boeren zijn wit , dus dit gaat inderdaad niet werken. .:D.

 

 

bewerkt door suggs73
  • Like 3
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
10 minuten geleden zei shompie:

 

 

Ze verspelen het begrip.

 

Het moet ook een keer genoeg zijn.

Dat is waar de overheid op gokt , druk vanuit de maatschappij , boeren terug in het hok en slachtrijp , tekenend bij het kruisje , tekenen bij het kruisje wil de overheid ook nog wel voor je doen .

 

Wal keert schip 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
4 minuten geleden zei suggs73:

Dat is waar de overheid op gokt , druk vanuit de maatschappij , boeren terug in het hok en slachtrijp , tekenend bij het kruisje , tekenen bij het kruisje wil de overheid ook nog wel voor je doen .

 

Wal keert schip 

In Spanje zijn de boeren ook begonnen met dit soort boevenstreken:

 

Nu ook protestacties in Spanje: Vrachtwagens met groenten van de weg gehaald naar depot actievoerders (agf.nl)

 

Bron: agf.nl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
16 minuten geleden zei suggs73:

Dat is waar de overheid op gokt , druk vanuit de maatschappij , boeren terug in het hok en slachtrijp , tekenend bij het kruisje , tekenen bij het kruisje wil de overheid ook nog wel voor je doen .

 

Wal keert schip 

Je hebt het over diezelfde boeren die zich diep in de schulden hebben gestoken omdat ze vonden dat ze steeds groter moesten worden? Die boeren waarvan hun inkomen uit zo'n beetje 50% inkomenssteun bestaat? En die wisten dat ze jarenlang te veel hebben geproduceerd? Maar toen nog meer inkomenssteun tegemoet konden zien? Ik wil mijn salaris ook best verdubbeld zien worden door allerlei overbodige werkzaamheden uit te voeren. Vooral als ik dan nog genoeg tijd overhoud om gezellig op de snelweg te gaan staan barbecueën en als toetje mijn asbest illegaal kan verbranden, wat toch ook een leuke besparing oplevert.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
15 minuten geleden zei Eeweep:

Je hebt het over diezelfde boeren die zich diep in de schulden hebben gestoken omdat ze vonden dat ze steeds groter moesten worden?

Dat was het oa overheidsgedachte , om de concurrentie vanuit het buitenland het hoofd te kunnen bieden , moest men goedkoper produceren , dit kon volgens de geleerden alleen door te vergroten , daardoor de kosten goedkoper , dat is ook altijd het verhaal bij alle andere sectoren die vergroten , is niets nieuws of alleen landbouw .

20 minuten geleden zei Eeweep:

Die boeren waarvan hun inkomen uit zo'n beetje 50% inkomenssteun bestaat?

Ohhh dit bekt even lekker op JOOP,nl , kom maar met bewijzen 😉

 

22 minuten geleden zei Eeweep:

En die wisten dat ze jarenlang te veel hebben geproduceerd? Maar toen nog meer inkomenssteun tegemoet konden zien? Ik wil mijn salaris ook best verdubbeld zien worden door allerlei overbodige werkzaamheden uit te voeren.

Vroeger meer dan nu , elk jaar gaat er meer af en komen er meer en meer eisen , en door overbodige werkzaamheden uit te voeren ? ten eerste mag ik op 4% van mijn grond niet oogsten , moet het wel onderhouden en de kosten dragen maar heb geen directe opbrengst ervan , moet wel ingezaaid worden met een stikstofbindend gewas , voor milieu en  wild en vogeltjes hebben daar ook profijt van , die vogeltjes waar u zo veel van houdt , ik mag opgeven welke gewassen ik ga telen en hoeveel , zodat de overheid en de industrie exact weet wat er komt en daarop kunnen inspelen , om die subsidie binnen te harken heb ben we al een boekhouder nodig , kost me alleen 10% van de subsidie/inkomensteun  , en zo het beleid nu is geworden , denk ik dat alle boeren de subsidie er wel af wil gooien , niet de lusten maar dan ook niet de lasten , de enige die fel tegen zijn is de plattelandsontwikkeling en de natuurclubjes , maar het eerlijkst zou zijn dat dan ook alle subsidies gestopt zouden worden voor iedereen , maar dat zou wel eens janken worden bij velen , je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt het linken aan subsidie , behalve het is vaak wel zelf willen beuren maar niet mee willen betalen aan de subsidie/korting aan een ander , en bij u zit het erg hoog , dus veel afgunst blijkbaar of oud zeer .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei europeaan:

In Spanje zijn de boeren ook begonnen met dit soort boevenstreken:

 

Nu ook protestacties in Spanje: Vrachtwagens met groenten van de weg gehaald naar depot actievoerders (agf.nl)

 

Bron: agf.nl

In Spanje zijn de ongeorganiseerde chauffeurs ook actie aan het voeren , heb een filmpje gezien Shompie denk ik ook wel , dat een auto auto gestopt werd door een chauffeurs blokkade waarbij de marrokkaanse chauffeur uit de auto getrokken werd en klappen kreeg en ontzet werd door de politie , niets geen boeren in dit geval .

 

Maar het gebeurd wel dat auto's leeg gehaald worden , het zijn boerenprotesten , maar 100 % boeren zeker niet .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
44 minuten geleden zei suggs73:

Ohhh dit bekt even lekker op JOOP,nl , kom maar met bewijzen 😉

Dat heb ik jou nog nooit zien doen (en dit stukje heb ik verkeerd geïnterpreteerd: Er zijn in de EU rond de 6 miljoen boeren die inkomenssteun ontvangen. Vaak gaat het om een aanzienlijk deel van hun totale inkomen. Gemiddeld over de laatste tien jaar bedraagt het percentage bijna 50%.  (bron: https://agriculture.ec.europa.eu/common-agricultural-policy/income-support/income-support-explained_nl ), dus het zou ook wat minder, of meer, kunnen zijn).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei suggs73:

Dat is waar de overheid op gokt , druk vanuit de maatschappij , boeren terug in het hok en slachtrijp , tekenend bij het kruisje , tekenen bij het kruisje wil de overheid ook nog wel voor je doen .

 

Wal keert schip 

 

De boeren moeten eens begrijpen dat de burger niet de boosdoener is of andere bedrijven.

 

Ga lekker de Belgische regering lastigvallen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
52 minuten geleden zei suggs73:

Vroeger meer dan nu , elk jaar gaat er meer af en komen er meer en meer eisen , en door overbodige werkzaamheden uit te voeren ? ten eerste mag ik op 4% van mijn grond niet oogsten , moet het wel onderhouden en de kosten dragen maar heb geen directe opbrengst ervan , moet wel ingezaaid worden met een stikstofbindend gewas , voor milieu en  wild en vogeltjes hebben daar ook profijt van , die vogeltjes waar u zo veel van houdt , ik mag opgeven welke gewassen ik ga telen en hoeveel , zodat de overheid en de industrie exact weet wat er komt en daarop kunnen inspelen , om die subsidie binnen te harken heb ben we al een boekhouder nodig , kost me alleen 10% van de subsidie/inkomensteun  , en zo het beleid nu is geworden , denk ik dat alle boeren de subsidie er wel af wil gooien , niet de lusten maar dan ook niet de lasten , de enige die fel tegen zijn is de plattelandsontwikkeling en de natuurclubjes , maar het eerlijkst zou zijn dat dan ook alle subsidies gestopt zouden worden voor iedereen , maar dat zou wel eens janken worden bij velen , je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt het linken aan subsidie , behalve het is vaak wel zelf willen beuren maar niet mee willen betalen aan de subsidie/korting aan een ander , en bij u zit het erg hoog , dus veel afgunst blijkbaar of oud zeer .

Je mag op 4% van je grond nu sinds ongeveer 1 jaar niet meer oogsten. En waarom niet? Omdat je alles wat naast jouw grond lag, zoals sloten, en passant ook maar even volstrooide met meststoffen, boeren hebben lang genoeg de tijd gehad om die praktijken te stoppen, uiteindelijk moeten ze het nu maar voelen.
Milieu, wild en vogeltjes hebben meer profijt van boeren die verdwijnen dan van boeren die een schaamstrookje inzaaien.

Dat stukje over subsidie is verder niet te volgen, maar als ik het goed begrijp kost jouw boekhouder die je nodig hebt voor jouw subsidie je 10% van jouw inkomenssteun, dat lijkt me dan dat je die boekhouder behoorlijk betaald, of heb je de rest van het werk van jouw boekhouder voor ons verzwegen? En hoe kom je erbij dat je zonder subsidie zou mogen vervuilen wat je wil? Een ongesubsidieerde fabriek mag ook uitstoten wat die wil?

Ik betaal al jaren mee aan subsidie voor boeren. Zelf ontvang ik geen subsidie. Dat zit me niet hoog, maar ik zou het wel fijn vinden als ik dan ook enig resultaat zou zien van de subsidie waaraan ik meebetaal. In plaats daarvan willen de boeren voor elke scheet die ze laten alleen maar meer subsidie hebben, terwijl iedereen weet dat ook die scheten vervuilend zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
5 uur geleden zei nog steeds Ger:

 

Een stukje uit 2022 

 

Een gemiddelde boer 'verdient' 78.000 euro. Een kwart daarvan is subsidie

door Gerard Driehuiszaterdag, 29 oktober 2022 om 7:59
Je zou denken dat boeren het heel slecht hebben. En er zijn zeker boeren die heel hard werken voor weinig geld. Maar de meeste boeren verdienen prima. Frank Kalshoven zocht het uit voor de Volkskrant. Onderzoekers van de Wageningen Universiteit presenteren de bedrijfsresultaten van het gemiddelde boerenbedrijf in Nederland, met uiteraard de kanttekening dat er veel uitschieters zijn naar boven én beneden. "In 2020 kwam het 'inkomen uit bedrijf' gemiddeld uit op 78 duizend euro.
 
Hier werd door het boerenhuishouden dat jaar zo'n drieduizend uur voor gewerkt. Per bedrijf bedroegen de 'opbrengsten uit toeslagen en subsidies zo'n 19 duizend euro'. Dus: een kwart van het inkomen van boerenhuishoudens bestaat uit subsidie."
In feite is de subsidie hoger, omdat allerlei geldstromen richting landbouw niet als subsidie worden meegerekend.
 
. Wat ook niet wordt meegerekend is dat boeren massaal afval mogen lozen, mest vooral, waar andere bedrijven voor moeten betalen.
De 'gemiddelde' boer is ook rijk. Met 19 procent behoren boeren tot de grootste groep miljonairs en staan daarmee op de eerste plek. vooral melkveehouders blijken rijk, want ze vertegenwoordigen negen procent van het aantal miljonairs.
 
 
 
Cijfers uit betrouwbare bron: het boerentijdschrift Melkvee.
Bron(nen): Volkskrant Melkvee
 
 

Hoe heb je dit weer in elkaar geknutseld , subsidie is per hectare , sinds dit jaar is de basissubsidie verlaagd en kun je via eco regelingen , afhankelijk wat je doet een toeslag krijgen in de vorm van een koperen , zilver of gouden beker , hoe meer je doet hoe meer je krijgt , behalve het geld is op , wat beloofd was , kon niet , maar wordt nu eenmalig aangevuld , succes van inspanningen van boeren was onderschat .

Maar de subsidie per hectare staat vast , heb je een hoger financieel opbrengst van je producten , dan wordt de percentage subsidie lager , is de financieel opbrengst lager dan wordt het percentage subsidie hoger , even voor de duidelijkheid in cijfers , stel je krijgt 10 k totaal van subsidie op 100 k , is het 10 % , heb je een matig jaar en het inkomen is 30 k , plus de 10 k subsidie , dan is het 25 % subsidie van het inkomen , dus ja , je kunt er alle kanten mee uit , net hoe je het wil zien .

Hier onder een link van een landbouweconoom die het ook uitlegt , die komt met andere getallen , is uit 2018 , maar principe is gelijk .

 

Landbouweconoom: 'Landbouwsubsidie is geen gratis geld' - RTV Noord

 

Voorbeelden: de goedkopere diesel en goedkope leningen, de goedkopere diesel komt doordat we een grotere volume inkopen , en niet aan de pomp , maar een transportbedrijf heeft die voordeel ook als men op de basis tankt , of er met tankpasjes ook goedkoper getankt kan worden weet ik niet maar er zullen vast deals gemaakt worden , wij kopen ook gewoon bij de groothandel , de zogenaamde rode diesel bestaat al jaren niet meer .

Leningen zal nooit veel verschil in kosten zijn , ligt net aan hoeveel je leent en wat je verdiend en wat de risico voor de bank is , met onderpand doet een bank niets meer .

5 uur geleden zei nog steeds Ger:

Wat ook niet wordt meegerekend is dat boeren massaal afval mogen lozen, mest vooral, waar andere bedrijven voor moeten betalen.

Hoe je dit verzonnen krijgt , chemours loost gewoon op het water , die hebben een vergunning , maar betalen die ? dan zou dat gewoon smeergeld zijn , TATA steel loost af en toe ook wat , hoeft maar een deel als boete te betalen wat vele malen goedkoper is dan afvoeren , dat boeren mogen lozen is onzin , laat maar eens mest lozen in het water , denk dat de boete bij 40 000 begint , waagt geen 1 aan .

 

De 'gemiddelde' boer is ook rijk. Met 19 procent behoren boeren tot de grootste groep miljonairs en staan daarmee op de eerste plek. vooral melkveehouders blijken rijk, want ze vertegenwoordigen negen procent van het aantal miljonairs.

 

Dit heb je gewoon weer zelf in elkaar geknutseld , in de hoop dat niemand je link ging lezen 😉, helaas

 

Dat bijna 20 % miljonair is van de boeren klopt , maar er staat dat het is vastgelegd in gronden , gebouwen ,machines en veestapel , bedrijfsmiddelen dus , het rendement van elk geinvesteerde euro in de landbouw is lager dan in andere sectoren , of te wel Vos haalt een grotere rendement van zijn miljonairsschap dan de landbouw , het CBS zegt ook boeren zijn miljonair zonder rijk te zijn , CBS moet toch aardig wetenschappelijk zijn toch , en de kop van de alinea luidt ook: wel Miljonair niet rijk , en wat maakt u er van , vooral melkveehouders blijken rijk want ze vertegenwoordigen 9 % van de miljonairs , dat staat er zo dus niet in het melkvee , rijk staat tussen '   ' , dan staat er toch iets anders 

 

1 ding is niet veranderd bij je  , je gegoochel met wat je uitkomt 

bewerkt door suggs73
  • Like 2
  • Thanks 4
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
10 uur geleden zei suggs73:

Hier onder een link van een landbouweconoom die het ook uitlegt , die komt met andere getallen , is uit 2018 , maar principe is gelijk .

 

Landbouweconoom: 'Landbouwsubsidie is geen gratis geld' - RTV Noord

 

 

En dit zegt die landbouweconoom daar over:
"Er wordt wel beweerd dat deze basissubsidies gratis geld zijn voor bedrijven, maar dat is volgens Berkhout niet waar. 'Zeg dat nooit tegen een boer. Uiteindelijk moet een bedrijf wel allerlei eisen voldoen wat betreft aan vergroening, milieubescherming, gezondheid en dierenbescherming. Heb je dat niet op orde, dan kun je worden gekort op de basissubsidie.' ¨.
Schiet mij maar lek. Wat is dat voor een kulredenatie? Er worden voorwaarden gesteld aan de subsidie, en daarom zou het geen gratis geld zijn? Als ik subsidie krijg voor zonnepanelen, dan is de voorwaarde daarvoor wel dat ik ook zonnepanelen koop. Geen (spaarse) haar op mijn hoofd die denkt dat ik geld ga ontvangen als ik geen zonnepaneel koop. Krijgen autofabrikanten subsidie omdat ze verplicht zijn koplampen, 3e remlicht, een fatsoenlijk remsysteem op hun producten te monteren? En hebben ze de keuze van die subsidie af te zien en hun producten dan wel te mogen verkopen?

 

Het eerste deel, "zeg dat nooit tegen een boer", snap ik dan wel weer, voor je het weet staan ze je tuin om te ploegen, tegen die tractoren valt niet aan te harken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
12 minuten geleden zei Murphy:

Lijken wel aardig kuddebeesten geworden....

Vroegah, zag je hier en daar eens een nest, maar nooit zoveel bij elkaar...

https://www.maxvandaag.nl/sessies/themas/natuur-milieu/ooit-bijna-uitgestorven-nu-redt-hij-zichzelf-prima-de-bijzondere-opkomst-van-de-ooievaar-in-nederland/#:~:text=In de jaren 70 en,in Nederland%2C noteert Vogelbescherming Nederland.

 

ZIe soms hele weiland  vol staan, schitterend gezicht

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumlid

Rondom de boeren bevindt zich een club invloedrijke grootbedrijven – de agro-industrie – waar in Nederland 33 miljard in omgaat. Dit zijn de megadistributeurs, en de bedrijven die boeren middelen als landbouwgif, krachtvoer, kunstmest en (melk)robots aansmeren. 

 

https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/wat-echt-stinkt-in-de-boerenkwestie-blijft-buiten-schot

 

bewerkt door corydon
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden