[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Deense politie controleert weekendrust: bijna helft gecontroleerde chauffeurs in overtreding


Pierre

Recommended Posts

  • Forumlid

Deense politie controleert weekendrust: bijna helft gecontroleerde chauffeurs in overtreding

 

Slapen-Vrachtwagenchauffeur.jpg.a5f3acd65426307f7e356a3de0d47f4b.jpg

 

HVIDOVRE–Verschillende transporteurs zijn aangeklaagd wegens het niet naleven van de regels inzake wekelijkse rust, nadat de Deense politie zondag een controle hield in het Deense Hvidovre. Hier trof de politie verschillende chauffeurs aan die in de vrachtwagens zaten te rusten, terwijl dit niet is toegestaan.

 

De Deense politie bezocht zondag verschillende parkeerterreinen in Hvidovre om te controleren of de vrachtwagenchauffeurs zich aan de regels voor wekelijkse rust hielden. Er werden in totaal achttien buitenlandse vrachtwagens gecontroleerd, waarbij bleek dat bijna de helft wekelijks rust nam in de vrachtwagen.

 

Vijf chauffeurs van hetzelfde transportbedrijf waren door hun werkgever opgedragen om in de vrachtwagen te overnachten. De chauffeurs hadden moeten worden ondergebracht in een hotel of soortgelijke accommodatie met toegang tot een douche, toilet en keuken. De boete tegen de werkgever zal naar verwachting 100.000 Deense Kronen (omgerekend 13.407 euro) bedragen, dus werd een vrachtwagen als borg in beslag genomen.

 

Twee Indiase chauffeurs in dezelfde vrachtwagen verklaarden dat hun werkgever sinds Pasen had geweigerd hen voor de accommodatie te betalen en hen had opgedragen in de vrachtwagen te slapen. De boete tegen de vrachtwagenchauffeur zal naar verwachting 40.000 Deense Kronen (5.362 euro) bedragen, en de vrachtwagen met een wielslot vastgelegd. De zaak wordt nu juridisch beoordeeld op de vraag of er sprake is van overtreding van de regels van het Wetboek van Strafrecht inzake uitbuiting.

 

Een andere chauffeur had een wekelijkse rustperiode van 50 uur in de vrachtwagen doorgebracht en de vrachtwagenchauffeur betaalde een borg van 20.000 Deense Kronen (2.681 euro) om de verwachte boetes tegen het bedrijf te dekken.

 

“Wij controleren voortdurend of de wekelijkse rusttijd volgens de regels wordt genomen. Voor de veiligheid op de weg is het van cruciaal belang dat chauffeurs voldoende rust krijgen en het welzijn krijgen waar ze recht op hebben”, zegt politiecommissaris Michael Sander, hoofd van de afdeling Verkeer.

 

Alle chauffeurs werden doorverwezen naar hotels in de omgeving en de politie verwacht dat de werkgevers hiervoor hebben betaald.

 

bron: Transport Online

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei jean3:
Mike van den Bos    elk weekend thuis zeker, of betaald KLG jouw hotel in het buitenland??

 

Jean, ik zal je even uit je dromen helpen.

 

Ik kan je met zekerheid garanderen dat wanneer ik -of mijn collega's (ook de Roemeense) langer dan 45 uur onderweg staan, een hotel mogen zoeken op kosten van de werkgever. Ongeacht waar of in welk land.

 

Verkiest de werknemer toch om langer dan die 45 uur in zijn cabine te verblijven terwijl aan hem is toegezegd om een hotel te kunnen nemen, dan zijn alle kosten die voortvloeien uit een eventuele controle/boete geheel voor die werknemer.

 

Dus dat.. ;)

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Geplaatst (bewerkt)
25 minuten geleden zei Pierre:

langer dan 45 uur onderweg staan

Pierke, ik bedoel het zijn altijd (meestal) de chauffeurs die niets met de 45 uren rust te maken hebben die lopen te maauwen dat ze maar naar hun eigen vestiging/huis of hotel etc. moeten gaan terwijl de meeste zoniet allemaal liever in hun eigen cabine (bed )verblijven , ik in het verre verleden dus wel.

Toen mocht het nog ,er werd tenminste niet op gecontroleerd, en ik heb /had er zelf voor gekozen om dit verreweg werk te doen en niet altijd thuis te kunnen zijn zoals ook de oost Europese collega's die ook wat meer willen verdienen als in hun eigen land.(denk ik) dat het oa. bij KLG goed geregeld is ,is mij wel bekend.image.jpeg.15308516328d69b96607c300ee2527fd.jpeg

bewerkt door jean3
  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
6 uur geleden zei shompie:

Grootste onzin regel ooit.

 

Voor het welzijn van de chauffeur. Elke nacht mag hij on de auto slapen maar als het een keer een weekend is rust je niet uit.

 

De werkelijke reden voor het verbod op de 45 uur rust in de cabine ontgaat jou waarschijnlijk.

 

Iedereen vind deze maatregel kolder, ik ook. Echter heeft het Europees Parlement enige tijd terug paal en perk gesteld d.m.v. Mobility Package op het langer dan 45 uur verblijven in de cabine onderweg.

 

Niet om jou en mij te pesten, wél om een bepaalde groep chauffeurs te beschermen tegen uitbuiting, anders gezegd zonder fatsoenlijke voorzieningen 5-6 maanden lang in hun cabine te laten creperen.

 

Voor dat soort excessen is die maatregel dus voor in het leven geroepen. Niet voor die maximaal 2-3 weekendjes die een enkeling uit West-Europa nog onderweg is.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
22 uur geleden zei nog steeds Ger:

We vergeten dat deze regels er zijn gekomen door de uitbuiting van onze werkgevers, personeel 2-3 maanden onderweg laten, soms 4-5 maanden of zelfs een jaar, dus in plaats van boos op de wetgever moeten we boos zijn op de werkgever :bey:

Volgens mij was de (in jouw ogen) beste werkgever in Nederland een van de eerste (zoniet de eerste) die goedkoop volk in Polen ging halen en ze wat langer dan doorsnee op de wagen liet. 

Nog steeds volgens mij heb je je werkgever altijd verdedigd en ben je er nooit boos op geweest.

  • Like 1
  • Thanks 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
22 uur geleden zei Pierre:

Voor dat soort excessen is die maatregel dus voor in het leven geroepen. Niet voor die maximaal 2-3 weekendjes die een enkeling uit West-Europa nog onderweg is.

Maar die west europeaan die pakweg 1 weekendje per maand meepakt (en liever in zijn eigen wagen blijft) betaalt evenveel boete bij een controle dan de uitgebuite oostblokker die 3 maanden onderweg is. 

Dat is bij ons al voorgevallen in Duitsland...

  • Like 3
  • Thanks 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
4 minuten geleden zei _alain_:

Maar die west europeaan die pakweg 1 weekendje per maand meepakt (en liever in zijn eigen wagen blijft) betaalt evenveel boete bij een controle dan de uitgebuite oostblokker die 3 maanden onderweg is. 

Dat is bij ons al voorgevallen in Duitsland...

 

 

Zo denk ik er dus ook over. Hen een knappe auto met alles er op en eraan. Als ik dan een keer 45 uur moet maken wil ik gewoon lekker in mijn auto blijven en zeker niet in een onpersoonlijk hotel. En ja, bij ons word dat ook betaald maar ik zit er gewoon niet op te wachten. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
22 uur geleden zei Pierre:

 

 

Iedereen vind deze maatregel kolder, ik ook. Echter heeft het Europees Parlement enige tijd terug paal en perk gesteld d.m.v. Mobility Package op het langer dan 45 uur verblijven in de cabine onderweg.

 

Niet om jou en mij te pesten, wél om een bepaalde groep chauffeurs te beschermen tegen uitbuiting, anders gezegd zonder fatsoenlijke voorzieningen 5-6 maanden lang in hun cabine te laten creperen.

 

Voor dat soort excessen is die maatregel dus voor in het leven geroepen. Niet voor die maximaal 2-3 weekendjes die een enkeling uit West-Europa nog onderweg is.

 

Eens...maar als ze het dan goed willen doen (en dus met die intentie om die uitgebuite chauffeur te beschermen) laat ze dan vanaf het moment dat de smart tacho 2 is ingevoerd die controle op het bedrijf doen en daar een flinke boete neerleggen ipv de chauffeur onderweg te "pesten". Zo moeilijk hoeft dat niet te zijn, alle data en gps locaties staan opgeslagen dus zijn uit te lezen en 1 op 1 naast de administratie te leggen.

  • Like 2
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Geplaatst (bewerkt)
1 uur geleden zei albertvv:

(...) als ze het dan goed willen doen (en dus met die intentie om die uitgebuite chauffeur te beschermen) laat ze dan vanaf het moment dat de smart tacho 2 is ingevoerd die controle op het bedrijf doen en daar een flinke boete neerleggen ipv de chauffeur onderweg te "pesten". 

 

Ook dat was er al, nog vóór de invoering van de Smart tacho-2 er was- middels het Mobility Package, namelijk het ERRU-register.

Het bedrijf word afgerekend op (de grovere) overtredingen, niet alleen de chauffeur.

 

Verdiep je eerst even goed in de materie rondom het ERRU-register alvorens ik hier weer een ellenlange uitleg van zaken moet gaan geven. 

bewerkt door Pierre
  • Like 1
  • Haha 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
5 minuten geleden zei Da Raymzter:

(...) Ik heb me al eens eerder uitgelaten over het feit dat er makkelijk een chauffeur onderweg doorgezaagd wordt, als dat men fysieke bedrijfscontroles doet.

 

Dat klopt. 

 

Maar er van uitgaande dat de werkgever de eventuele boetes betaald en niet de werknemer, is er -naast een registratie van de vergunninghouder in het ERRU-register- verders niets aan de hand. Toch?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Geplaatst (bewerkt)
11 uur geleden zei nog steeds Ger:

Iets waar jij niets van weet en dus een speculatie is, maar het is je vergeven ;)

 

Ach kom Ger, dit is natuurlijk wel een beetje een onnozele reactie.

 

Het is nu eenmaal een bekend gegeven binnen de transportwereld dat jou oud-werkgever uit Oss dé uitvinder is van het uitvlaggen. Dat kun je proberen te blijven ontkennen maar dat is niet zomaar uit de lucht komen vallen natuurlijk.

 

Dat jij -ondanks dat je voordoet welzijn en arbeidsrecht hoog in het vaandel te hebben- altijd diezelfde oud-werkgever bent blijven verdedigen is ook jou goed recht. Maar dan nog is er geen woord aan gelogen van wat Alain hier zegt, toch?

 

 

(ik zal 'm vast zelf invullen: een sneu-smiley, het gezuig is weer begonnen, je blijft een kind, kan het forumbeheer niet ingrijpen...:D)

bewerkt door Pierre
  • Like 3
  • Haha 3
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
21 uur geleden zei Pierre:

 

Ook dat was er al, nog vóór de invoering van de Smart tacho-2 er was- middels het Mobility Package, namelijk het ERRU-register.

Het bedrijf word afgerekend op (de grovere) overtredingen, niet alleen de chauffeur.

 

Verdiep je eerst even goed in de materie rondom het ERRU-register alvorens ik hier weer een ellenlange uitleg van zaken moet gaan geven. 

Het ERRU-register is mij bekend dus je mag je de uitleg besparen.

Ik heb net wel even snel de puntenlijst geraadpleegd maar wekelijkse rust genoten in de cabine staat niet specifiek vermeld, het kan natuurlijk zijn dat die wordt aangevinkt onder het kopje "geen wekelijkse rust gemaakt".

 

Desalniettemin, voordat ze je daarvoor punten kunnen geven zul je op heterdaad betrapt moeten worden, dat weet jij ook.

De methode die ik aangaf kan het ook achteraf vastgesteld worden. Dat is een administratieve rompslomp maar een bedrijf die zijn zaakjes op orde heeft heeft die gegevens (dus ook incl hotelbonnen enzovoort) present.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei albertvv:

maar een bedrijf die zijn zaakjes op orde heeft heeft die gegevens (dus ook incl hotelbonnen enzovoort) present.

Hoe ga je dat doen met een chauffeur die de vrouw van een gendarme versiert heeft en de 45 uur rust bij haar doorbrengt,terwijl haar man in de struiken ligt om chauffeurs op heterdaad te betrappen ?:D :D

 

Of met een Pool ,die familie heeft in Nederland en daar zijn 45 uur verblijft ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
4 uur geleden zei albertvv:

Het ERRU-register is mij bekend dus je mag je 

4 uur geleden zei albertvv:

Het ERRU-register is mij bekend dus je mag je de uitleg besparen.

 

Ik heb net wel even snel de puntenlijst geraadpleegd maar wekelijkse rust genoten in de cabine staat niet specifiek vermeld, het kan natuurlijk zijn dat die wordt aangevinkt onder het kopje "geen wekelijkse rust 

 

 

Ik denk dat je mij verkeerd begrijpt. Ik geloof best dat jij de ins -en outs rondom ERRU-register hebt gelezen.

 

Maar alvorens een bedrijf controle krijgt zullen er eerst een hoop chauffeurs dik over de schreef gegaan moeten zijn l 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
19 uur geleden zei Pierre:

 

Ik denk dat je mij verkeerd begrijpt. Ik geloof best dat jij de ins -en outs rondom ERRU-register hebt gelezen.

 

Maar alvorens een bedrijf controle krijgt zullen er eerst een hoop chauffeurs dik over de schreef gegaan moeten zijn l 

Volgens mij praten we inderdaad deels langs elkaar heen. Op basis van ERRU punten zullen er eerst een fiks aantal de fout in moeten gaan (en daarmee staande gehouden) alvorens er een controle op het bedrijf plaats vind dat klopt.

DE methode die ik aangaf kan al vanaf het moment dat je als transportbedrijf begint, eventueel de frequentie van administratieve controle aanpassen naar gelang de noodzaak.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
19 uur geleden zei europeaan:

Hoe ga je dat doen met een chauffeur die de vrouw van een gendarme versiert heeft en de 45 uur rust bij haar doorbrengt,terwijl haar man in de struiken ligt om chauffeurs op heterdaad te betrappen ?:D :D

Dat moet je lekker met haar in een hotelletje doen. Dan hoef je ook niet poedelnaakt uit het raam te springen en over straat te vluchten als die gendarme onverhoopt eerder thuis komt omdat jij als chauffeur niet langs die struiken reed. :p

  • Like 1
  • Haha 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

^^  Precies wat ik ook bedoelde.

 

Op basis van het aantal behaalde punten in het ERRU-register kan men besluiten om het bedrijf te gaan bezoeken.

 

Wat ik begrepen heb houd dat in dat men buiten het controleren op het (stelselmatig) overtreden van de wet -en regelgeving, ook kijkt hoe de werkomstandigheden zijn, hoe de betaling aan de werknemers is etc. alvorens men besluit om wel of niet de vervoersvergunning in te trekken.

 

Maar het idee wat jij hebt om achteraf controle op het bedrijf te doen bestaat volgens mij gewoon: iedere vervoerder krijgt wel eens bedrijfscontrole van de IL&T. Daar word dan ook achteraf gekeken of de zaken wel of niet kloppen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
46 minuten geleden zei Pierre:

^^  

 

Maar het idee wat jij hebt om achteraf controle op het bedrijf te doen bestaat volgens mij gewoon: iedere vervoerder krijgt wel eens bedrijfscontrole van de IL&T. Daar word dan ook achteraf gekeken of de zaken wel of niet kloppen. 

Dan geven ze alle papieren, bonnetjes en een goed gevulde envelop. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Pierre:

 

Maar het idee wat jij hebt om achteraf controle op het bedrijf te doen bestaat volgens mij gewoon: iedere vervoerder krijgt wel eens bedrijfscontrole van de IL&T. Daar word dan ook achteraf gekeken of de zaken wel of niet kloppen. 

Bedrijfscontrole bestaat inderdaad al, elke 2 jaar als ik me niet vergis. En daarom dat ik dus opperde om die controle op de 45 uur via het bedrijf te doen. Schroef die frequentie van 2 jaar op naar 1x per kwartaal en doe het minder (of laat achterwege) als blijkt dat het bedrijf zich aan de regels houd of bijvoorbeeld enkel van maandag tot vrijdag werkt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden