[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Aan-afkoppelen trailer.


Stefansnel

Vraag

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

-Achteras-luchtvering laten zakken

-Achteruit naar de trailer

-Schotel net onder het kopschot steken

-Vóór het UItstappen , altijd op de handrem (NOOIT VERGETEN !!!!!!) en kijken waar de schotel zich bevindt (net onder de trailer)

-Luchtvering achteras omhoog brengen zodanig dat je de trailer omhoog ziet komen (een cm. of 10 is genoeg)

-Instappen en rustig naar achteren laten glijden of rijden

-Bij het horen van gebons stoppen en naar voren rijden ter controle dat de trailer nu geborgd aan den trekker zit (als je het goed gedaan hebt kun je niet naar voren want de trailer houdt je tegen)

-Vóór het UItstappen , altijd op de handrem (NOOIT VERGETEN !!!!!!) en nogmaals de luchtvering een stuk omhoog brengen - kijk naar de pootjes - komen die los van de grond dan is het oké en kun je de pootjes zonder tegenwerking omhoog draaien (doe je dit niet dan heb je een wereld aan werk om die kutpoten los van de grond te krijgen).

-Omlopen en naar de poten lopen en omhoog draaien - tegelijkertijd kijk je ook even of de kingpin geborgd is ( en dat is meestal wel zo)

-Slangen aankoppelen (kijk of de verlichting dan ook direct werkt - je had dus al met verlichting' aan' van de trekker moeten rijden

-Omlopen terug naar de cabine en vering laten zakken naar rijstand (gewoon op die groene kutknop drukken en dan doet ie het vanzelf)

-Ter controle kun je op je dashboard kijken naar een al dan niet geel brandend lampje die aangeeft dat hij 'nog niet' op zijn rijstand staat. Op het dashboard zit een knop waarmee je dat dan alsnog kunt regelen (brandend lampje verdwijnt als vanzelf).

-Handrem eraf en rijden maar... :-)

 

Succes ermee.....

 

En als je trailer nou lucht lekt en geen lucht meer heeft? Geen luchtvering te bedienen want je hebt immers geen lucht en je trailer duw je zo een eind weg..........

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Als het goed is dat al zou de lucht weg lopen dan staat hij zeker op de rem werkt net andersom

bij de wipkar die ik had kon je dan nog zo als vroeger je ketels helemaal leeg laten lopen met dat ventiel en dan zag je de remsleutel vrij komen 

maar tegenwoordig gaat dat niet meer , en zal je eerst lucht moeten draaien

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

In gedachten zie ik de ogen van Stefan heel groot worden; "Moet ik zoveel dingen onthouden!?!?!?"  :confused:   Maar doe het zoals het je geleerd wordt, dan is het goed. Minder goede manieren kun je een stuk sneller leren dan afleren... ;)

 

JD heeft een paar dingen geschreven die ik ook anders zou doen, Rob heeft die er vakkundig uit gepikt :ok:  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Niet vergeten te kijken of de trailer ook echt leeg is als hij leeg hoort te zijn  ;)

 

Dan heb je nog de DAF XF met een koeltrailer er achter. Dan heb je weinig ruimte tussen trekker en oplegger.

Dan sluit ik dus altijd eerst de stekkers en de gele luchtslang aan. Niet de rode want dan gaat hij van de rem af!

Rij hem daarna nog een klein stukje naar achter tot hij vergrendelt. En als laatste de rode slang en de pootjes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

 

 

Dan heb je nog de DAF XF met een koeltrailer er achter. Dan heb je weinig ruimte tussen trekker en oplegger.

Dan sluit ik dus altijd eerst de stekkers en de gele luchtslang aan. Niet de rode want dan gaat hij van de rem af!

Rij hem daarna nog een klein stukje naar achter tot hij vergrendelt. En als laatste de rode slang en de pootjes.

 

Ik dacht dat bij elke trailer een trailerrem zat, want jij maakt het jezelf alleen maar lastig op deze wijze. En geen kromme poten via deze manier van koppelen??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

En last but bot least.....

Er zijn nog trailers en aanhangers met meganische handrem. Controleer of draai ze zelf los voor vertrek. Net zoals eventueel gebruikte wielkeggen.

Net als de Luchtvering van de oplegger!

Laten zakken voor afkoppelen( zeker als hij geladen is!) en weer in rijstensoep voor vertrek.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

En er zijn opleggers.................waar je zelf de lampjes in moet doen..............en zelf de verlichtings kappen moet aanbrengen.

En er opleggers zijn die niet de gewone rode en gele aansluitingen hebben. Daaarvoor heb je een adapter nodig.

En dan heb je natuurlijk opleggers geen ABS stekker hebben..........................

bewerkt door Gast
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

3 pagina's oplegger aankoppelen, en dan zeggen dat de eerste de beste boerenlul vrachtwagenchauffeur kan worden. Hebben we het alleen over oplegger aankoppelen  :D

 

Precies.

 

Zal ik een onderwerp starten over 'hoe een middenasaanhangwagen te koppelen'?

Ga ik in oktober mee lessen voor E.

:D

 

~~~~~~

 

Op zich best wel leerzaam draadje hoor.

 

Goede aanvullingen van Rob Niat.. Alleen, ik zou toch iets eerder controleren of de juiste trailer is aangekoppeld.. anders is al het werk voor niets geweest. ;)

bewerkt door Durashift
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Mooi zo?

Mij lijkt het juist wat moeilijker..

Ik bedoel, de vangmuil is lang niet zo breed als de opening van een kopschotel.. en het zit wat weggemoffeld onder de auto..

 

Truck en aanhanger in één lijn hebben en even kijken of de hoogte van de vangmuil en het koppeling van de aanhanger overeenkomen, dan kan het haast niet fout gaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

zolang je achteruit rangeerd met de auto in lijn met de aanhanger? Niks in de weg.

Haaks aankoppelen lukt je alleen met een oplegger............................ :p

Echt niet .......

Heb de wipkip ook wel een raar aangekoppeld. Vond iemand nodig om de auto 5 meter voor de aanhanger te zetten. Dan moet je wat. Ook nog in 1 keer gelukt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Haaks aankoppelen van een oplegger met stuurassen (wig) is ook geen strak plan. :p

Met schamelaanhanger lukt dat dan weer wel.

Maar dat wil eigenlijk alleen maar als je een camera (midden) achterop je auto hebt. Anders werkt alleen een ketting, maar dat kan je dan weer beter niet met een oplegger doen. :angel: :angel: :angel:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Zonder camera wil het ook wel. Je moet misschien wel een keer of 5 uitstappen om te controleren maar gekoppeld word tie. Een collega van mij heeft het wel eens anders opgelost (toen de laadkleppen nog van staal waren), gewoon de auto die ervoor stond oppakken met de klep en weg zetten. Dan heb je alle ruimte om aan te koppelen

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden